Zoekmachine optimalisatie (SEO) krijgt bij veel bedrijven een lagere prioriteit. Bedrijven zetten hun marketingbudget vaker in voor het adverteren op Google, zodat zij snel resultaat behalen. Voor die Google-advertenties moet je echter wel continu je portemonnee trekken, het loont dus zeker om aandacht te besteden aan SEO.
Door je website te optimaliseren voor Google kun je vergelijkbare resultaten boeken of zelfs betere. Steeds meer bedrijven hebben daarom een eigen marketeer die zich ook bezighoudt met zoekmachine optimalisatie of ze besteden het uit aan een SEO bureau.
Wij leggen je graag uit wat de drie fundamenten voor SEO zijn, zodat jij weet waar je (misschien) potentiële kansen laat liggen.
Je kent het vast: je typt een zoekopdracht in op Google, klikt een zoekresultaat aan en de pagina wil maar niet laden. Een grote bron van ergernis en geen wonder dat Google slechte laadtijd afstraft. De techniek van je website is het eerste van de drie fundamenten van SEO die je vindbaarheid in zoekresultaten beïnvloeden.
Naast de slechte laadtijd zijn er veel meer technische problemen die voor Google een reden zijn om jouw website een lagere ranking te geven. Google dwingt jou dus om met behulp van technische optimalisatie de beste gebruikservaring voor je bezoekers te creëren.
Een ervaren zoekmachine optimalisatie specialist weet dat Google bij een snellere website ook meer pagina’s crawlt en dat een betere laadsnelheid zorgt voor een lagere bounce rate. Deze data neemt Google mee bij de positionering van je website en daar liggen voor jouw website dus potentiële kansen.
Voorkom naast die slechte laadtijd ook andere technische fouten op je website. Repareer bijvoorbeeld kapotte links, maar verwijder ook incorrecte interne links en duplicate content. Andere veelgemaakte technische fouten waar je op moet letten zijn:
Door deze technische fouten op te lossen wordt je website gebruiksvriendelijker. Hierdoor stijg je in de zoekresultaten, behoud je bezoekers en verhoog je je conversie. Meer over techniek en de invloed op SEO lees je op onze landingspagina over technische SEO.
Het tweede SEO fundament is content. Google kan inmiddels net als bezoekers goede content van slechte content onderscheiden. Ook hier geldt: zoekmachine optimalisatie draait om het creëren van een gebruiksvriendelijke site. Plaats daarom enkel relevante, bruikbare en informatieve content op je website. Schrijf authentieke teksten en schrijf de teksten echt gericht op jouw doelgroep.
Goede content wordt altijd beloond door Google én door de bezoeker. Wordt jouw content gedeeld, gelinkt en langdurig gelezen? Dan beloont Google je daarvoor met een betere vindbaarheid!
Iedereen kent het fenomeen zoekwoorden wel. Ook hierin is Google slimmer geworden door de jaren heen. Plaats niet zoveel mogelijk zoekwoorden voor een vindbare website. Laat zoekwoorden altijd op een natuurlijke manier terugkomen.
Gebruik deze woorden op prominente plekken zoals de meta titel en meta description, HTML headings, alt-tags en natuurlijk in je tekst. Varieer met de zoekwoorden zodat het een natuurlijke tekst is. Niet te vaak en niet te weinig.
De juiste zoektermen ontdek je via SEO tools als Google Search Console, Google Keyword Suggestion tool, Semrush of SE Ranking. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van de diverse (gratis) alternatieven voor de Google Keyword Planner, zodat jij exact weet waar je doelgroep naar zoekt.
Google moet natuurlijk wel weten waar een pagina over gaat, maar je moet geen keyword stuffing inzetten, zet vooral in op leesbaarheid. Houd bij het schrijven van je content, meta titel en meta description altijd de bezoeker in gedachten. Zodat je niet alleen maar content optimaliseert voor de zoekmachines.
De autoriteit van je website is het derde fundament van SEO. Ontvangt jouw website veel relevante backlinks, dan bestempelt Google hem als populair en stijg je in de ranking.
Meer autoriteit kun je verkrijgen door middel van linkbuilding. Onderdelen van linkbuilding zijn onder andere een goede interne linkstructuur en een sterk backlinkprofiel.
Zorg ervoor dat er een duidelijke hiërarchie is op je website. Een goede linkstructuur is relevant voor een hogere positionering, maar ook voor de bezoeker.
Besteed voldoende aandacht aan externe links. Plaats en verkrijg relevante en waardevolle backlinks. Google zal irrelevante links herkennen als SPAM en je hiervoor een penalty geven. Met een sterk backlinkprofiel geef je een signaal naar Google dat jouw website van hoge kwaliteit is, waardoor je zult stijgen in de zoekresultaten.
Tip: Ook aan relevante backlinks komen? Lees hoe je backlinks verkrijgt.
Pas wel op! Linkbuilding klinkt als een interessante methode om snel en gemakkelijk meer domeinwaarde te verkrijgen, maar Google zal je absoluut straffen als je opeens veel links verkrijgt of als de links van slechte kwaliteit zijn.
Er zijn dus een hoop do’s, maar ook zeker don’ts op het gebied van linkbuilding. Besteed daarom aandacht hieraan en maak hiervan een duurzaam en langdurig proces.
Ga enkel voor relevante links van relevante websites, waarbij de websites die naar je linken ook een autoriteit hebben opgebouwd. Vaak genoeg zien wij nog links op irrelevante pagina’s of van enorm slechte websites. Dit kan nu soms nog goed werken, maar Google is continu bezig om haar algoritmes te verbeteren.
Op termijn zullen die slechte en irrelevante links absoluut afgestraft worden met een penalty. En tegenwoordig weet je niet of je een penalty hebt gekregen. Waar je vroeger een penalty ontving voor je hele website, worden deze nu door Google real-time en op paginaniveau doorgevoerd.
Om een lagere ranking, en dus duur positie verlies, te voorkomen is het zorgvuldig opbouwen van autoriteit dus van groot belang.
Lees ook: Penalty’s voorkomen met Google Search Console.
Hoe je het ook doet: onthoud dat zoekmachine optimalisatie continu werken is. Dit betekent dat je jouw website moet blijven monitoren en bijwerken voor een optimaal vindbare website.
Google zal ons nooit vertellen hoe het algoritme exact werkt en hoe je jouw website perfect kunt optimaliseren op de drie fundamenten van SEO. Maar door documentatie van Google, casestudies en onze eigen ervaringen weten we inmiddels veel over het algoritme en dus over zoekmachine optimalisatie.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.