5 SEO-ontwikkelingen voor 2017

Eerder schreven we op ons blog over de social media trends van 2017, maar ook op het gebied van zoekmachine optimalisatie zijn er veel nieuwe ontwikkelingen gaande die je niet mag missen. SEO is allesbehalve dood, dus we hebben vijf leuke ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet. Welke trends mis je nog? Drop ze onderaan in de comments!

Voice search

Het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten neemt in sterke mate toe. Voice search via de mobiele telefoon lijkt de nieuwe standaard te gaan worden. Hierdoor wordt verwacht dat korte zoekopdrachten plaats zullen maken voor zogenaamde conversational searches als: “Hoe laat vertrekt de bus naar Groningen?” Door deze nieuwe vorm van zoeken liggen de zoekwoorden vaak meer in het midden van de zin, dan in het begin. Dit vereist dus een nieuwe SEO-strategie.

Chatbots

Ook de komst van chatbots zijn een ontwikkeling die je niet moet onderschatten. Denk bijvoorbeeld aan digitale assistenten als Siri en Google Now of Watermelon Messenger dat op 1 februari wordt gelanceerd. Via dergelijke toepassingen krijgt zoeken een andere betekenis. Bots kunnen honderden vragen tegelijk beantwoorden.

Featured snippets

Een andere ontwikkeling binnen Google is de featured snippet (ook wel rich answer of direct answer). Het is het blokje informatie dat bovenaan de SERP verschijnt. Experts noemen het inmiddels positie 0. De info die je te zien krijgt, is een antwoord in de vorm van een beknopte samenvatting op de zoekvraag van de gebruiker. Omdat een featured snippet doorgaans een link vertoont naar de pagina waarvan de informatie afkomstig is, heeft deze nieuwe ontwikkeling grote potentie om bezoekers naar je website door te sturen. Binnenkort verschijnt op ons blog een artikel over hoe je je site kunt optimaliseren voor deze vette feature!

Longtail keywords

Ook in 2017 zal de focus op longtail keywords blijven liggen. Zoals te zien is aan onder andere de featured snippets wordt gebruikersintentie belangrijker, waardoor je je hier met content meer op moet richten. Bovendien biedt longtail niet alleen kansen in niches, maar ook in hoogconcurrerende markten. Besteed ook in 2017 dus tijd aan uitgebreid zoekwoordenonderzoek om je concurrentie altijd een stapje voor te blijven.

Mobile-first

Het is alweer twee jaar geleden dat ‘Mobilegeddon’ zijn intrede deed. De verwachting dat mobile friendliness vanaf dat moment de boventoon zou gaan voeren is uitgekomen. Inmiddels is een mobielvriendelijke website een must voor ieder bedrijf. Naast dat in 2015 app indexing door Google is geïntroduceerd, waarmee informatie uit apps ook in de zoekresultaten wordt getoond, is vorig jaar het Accelerated Mobile Pages project, kortweg AMP, gelanceerd. AMP is de nieuwe webstandaard voor het versneld laden van mobiele pagina’s. Bovendien zal Google dit jaar starten met een mobile-first index, waarbij mobielvriendelijke websites de voorkeur krijgen.

Trends en ontwikkelingen

Welke trends en ontwikkelingen op het gebied van SEO mis je nog? Laat het ons weten in de comments!

Tags:

One thought on “5 SEO-ontwikkelingen voor 2017

  1. Goed artikel! Interessant hoe de voice-search de SEO strategie zal gaan veranderen. Het plaatsen van content zal dan niet meer genoeg zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *