10 KPI's voor social media marketing

Gepubliceerd op door Jarik Oosting.
10 KPI's voor social media marketing

Met jouw social media kanaal houd je je fans op de hoogte, creëer je verhalen en leg je connecties. Maar wat betekent dit allemaal precies? En hoe weet je precies wat er wel en wat er niet werkt? In deze blog leggen wij je uit welke KPIs (Key Performance Indicators) je het beste kunt gebruiken om je social mediaprestaties te tracken.

Concreet komt het erop neer dat er 3 belangrijke domeinen zijn waar je je vooral op moet focussen, namelijk engagement, bereik en conversie.

Engagement

Veruit bovenaan staat engagement als je kijkt naar wat er belangrijk is voor jouw social media kanaal. Progressie begint en eindigt bij engagement en vult alle andere KPIs aan. In de basis komt het er vooral op neer dat je meet hoeveel likes, deelacties en reacties je hebt ontvangen op jouw kanaal. Bereik je veel mensen maar heb je geen engagement, dan zeggen die cijfers maar weinig. Een betrokken publiek kan makkelijk organisch groeien en een bereikt publiek heeft dat minder. De KPIs die je voor je engagement kan meten zijn:

1. Klikken

Het aantal klikken op jouw links laten zien hoe hoog de kwaliteit van de titel en afbeelding van jouw post zijn. Als jouw post mensen interesseert, wordt er op geklikt. Als er veel op jouw post wordt geklikt, maar het aantal likes en deelacties laag ligt, weet je dat jouw post wel mensen trekt maar uiteindelijk niet volledig aan de verwachtingen voldoet.

Heb je veel engagement maar weinig klikken? Denk er dan over na hoe je je content initieel verpakt, zodat meer mensen op je content zullen klikken.

2. Likes

Een post met veel likes heeft de potentie om nog meer publiek jouw kant op te trekken. Mensen zijn sneller geboeid door wat al populair is. Bovendien komt jouw post hoger in de zoekresultaten van een social media platforum als hij meer likes heeft.

3. Deelacties

Delen is vele malen 'actiever' dan simpelweg een like plaatsen. Wanneer veel mensen jouw post delen, weet je dus dat mensen er kwaliteit in zien en dat ook aan hun familie, vrienden en collega's willen tonen. Bovendien wegen deelacties ook zwaarder voor het algoritme van Facebook, waardoor berichten met deelacties meer mensen bereiken.

4. Comments

Een gesprek onder je post is de meest directe vorm van engagement die je maar kan krijgen. Wanneer mensen reageren op jouw content betekent dit dus dat ze een gesprek met je willen aangaan en interactie willen. Op deze manier weet jij dat je iets goed doet.

5. Vermeldingen

Een tag of een vermelding laat zien dat jouw merk een publiek interesseert en dat zij jouw content graag aan anderen willen laten zien. Dit illustreert dat deze persoon jouw content waardeert en actief stilstaat bij jouw merk. Ga dit gesprek ook aan, en voed deze interactie. Wie weet zie je je fan dan snel weer terug op je eigen pagina.

6. Bezoekers op jouw profiel

Niet elk social media kanaal biedt je de mogelijkheid om deze statistieken in te zien, maar gebruik het vooral als het kan! Wanneer je weet hoeveel paginabezoekers jouw profiel krijgt, weet je des te meer over de populariteit van jouw merk. Hoe meer interesse voor jouw profiel, hoe hoger de populariteit. 

7. Actieve volgers

Actieve volgers zijn de belangrijkste groep mensen om te voeden voor jouw merk. Er zijn verschillende tools beschikbaar om in de gaten te houden welke volgers er bijvoorbeeld inactief of fake zijn. Houd dit in de gaten om er achter te komen hoeveel mensen betrokken zijn bij jouw merk en daarmee jouw content.

Psst! SEO tips in je inbox ontvangen?

Bereik

Ook op het gebied van bereik zijn er een aantal KPIs van belang om rekening mee te houden voor jouw social mediakanalen. Door bereik in de gaten te houden, heb je inzicht in wie jouw post gezien heeft. Het geeft je misschien minder informatie dan engagement, maar het is zeker niet onbelangrijk om je bereik in de gaten te houden.

1. Volgers en fans

Hier heb je inzicht in de mensen die mogelijk in contact komen met jouw content. Dit is de groep die actief heeft besloten content te willen ontvangen en zien, maar het zegt je natuurlijk nog niks over betrokkenheid.

2. Impressions

'Impressions' vertellen je hoe vaak jouw post in iemands tijdlijn is langsgekomen. Ook hier weet je nog niet per definitie hoeveel mensen daadwerkelijk hebben gekeken naar of aandacht besteed hebben aan jouw post, maar het geeft je inzicht in hoe groot deze mogelijkheid is.

3. Traffic Data

Door het verkeer naar jouw website in de gaten te houden, krijg je inzicht in hoeveel mensen via social media hun weg naar de website hebben gevonden. Hieruit kan je dus gemakkelijk opmaken of de content die je hebt gemaakt heeft geleid tot een actie van een volger om meer te weten te komen over jouw merk. Als je tracking tools, als Google Analytics of HubSpot, gebruikt, kom je hier gemakkelijk achter met behulp van de statistieken binnen jouw account. Komt er weinig verkeer vanuit social media naar jouw website, dan moet je er over nadenken om meer aan je bereik te werken.

Leads en conversies

Het is natuurlijk goed om in de gaten te houden hoe jouw merk presteert op social media op basis van bereik en engagement. Uiteindelijk wil je ook inzicht in de mate waarin jouw campagnes tot leads en conversies lijden. Een goeie marketing strategie houdt met al deze factoren rekening.

Als je op het ene platform veel likes, maar weinig leads genereert is het zaak om je strategie aan te passen zodat deze beter bij jouw buyer persona aansluit. Hetzelfde geldt voor de uiteindelijke conversies. Op deze manier kan je in de gaten houden welke social media de meeste conversie opleveren, om zo te evalueren of jouw strategie effectief is.

Krijg zoekmachine optimalisatie tips in je inbox