10 tips voor je contentstrategie

10 tips voor je contentstrategie

Je gaat lekker met je content. Elke dag schrijf je een blog, post je iets op social media en ook de landingspagina’s zijn allemaal geüpdatet. Er is alleen één ding: je content levert geen tot weinig resultaat op. Dat is vervelend!

Voor succesvolle content heb je een planning en strategie nodig. Wij helpen je graag om je contentplanning strategisch aan te pakken. In deze blog lees je 10 tips voor het verbeteren van jouw contentstrategie.

1. Houd het overzichtelijk

Wat wij veel zien gebeuren is dat er lukraak content wordt geschreven. Je moet snel een blog onderwerp bedenken en pakt daarom het eerste het beste onderwerp wat je te binnen schiet. Een goede contentstrategie begint met een goede planning. Er zijn meerdere templates beschikbaar voor het maken van een contentplanning. Een essentieel template bevat:

  • Het onderwerp van de content.
  • Het doel van de content.
  • De hoofdverantwoordelijke van de content.
  • De prioriteit van de content voor jouw bedrijf.
  • Tijdsplanning.

Maak een planning voor het creëren van je content, stel hier iemand verantwoordelijk voor en houd je hier ook aan. Alleen zo zorg je voor overzicht en een goede strategie.

2. Hakken maar

Content is een breed begrip en bevat bijvoorbeeld blogs, social media posts en landingspagina’s. Om het overzicht te behouden raden wij je aan om vooral in je content te gaan hakken. Een blog kan misschien worden opgedeeld in een hoofdblog en een subblog. Onderdelen uit deze blog kunnen weer worden gebruikt voor social media (een goed voorbeeld daarvan is onze Smart Minute) of voor een landingspagina. Deel je content dus op.

3. Zorg voor gestructureerde content

Chaos op het beeldscherm zorgt voor chaos in het hoofd van de lezer. Stel je content gestructureerd op. Zorg dus voor een goede inleiding, werk met hoofd- en tussenkopjes en gebruik afbeeldingen. Je social media posts bevatten maar één onderwerp of tip en je website is overzichtelijk opgebouwd. Hoe gestructureerder de content is, hoe duidelijker dit is voor de lezer.

4. Verdiep je in de buyer persona’s

Bedenk jij wel eens voor wie je de content precies schrijft? Marketingdoeleinden waarbij nagedacht wordt over de buyer persona bereiken maar liefst 124% meer resultaat. Met het opstellen van een buyer persona, heb je een duidelijker beeld van de persoon voor wie jij de content maakt en het daadwerkelijke doel van jouw content. Deze buyer persona, met bijbehorend doel, laat je terugkomen in jouw overzichtelijke planning die in de eerste tip aan bod is gekomen. Een goede buyer persona zal er ook voor zorgen dat je conversie verhoogd wordt, omdat je weet welke doelgroep je moet aanspreken.

5. Leef je in

Weet wat er speelt bij je buyer persona. Jouw content moet interessant en relevant zijn voor deze persoon. Bij het schrijven van deze blog houden we bijvoorbeeld ook rekening met de buyer persona. Deze wil meer weten over het verbeteren van zijn of haar content. Wij helpen hem of haar door 10 goede tips te geven om zijn of haar contentstrategie op een gedegen manier aan te pakken. Het klinkt misschien lastig, maar door je in te leven in jouw buyer persona wordt het maken van content vaak een stuk makkelijker.

6. Denk niet aan het wat, maar aan het waarom

Vaak wordt er binnen contentmarketing uitgelegd wat iets is, hoe het werkt en waar het te koop is. Toch wordt het belangrijkste onderdeel vergeten: waarom heeft iemand het nodig of waarom moet iemand het weten? Ontdek wat voor problemen er spelen bij jouw lezer. In deze blog focussen we bijvoorbeeld op het probleem: “Waarom werkt mijn contentstrategie niet?”.

7. Weet wat je wilt bereiken

Allemaal leuk en aardig deze tips, maar uiteindelijk draait content natuurlijk ook om het behalen van winst. Hou dus altijd rekening met wat je wilt bereiken. Het doel van jouw content is belangrijk voor jezelf, maar ook voor de lezer. Door dit on-top-of-mind te houden, wordt je content succesvoller. Zorg er ook voor dat dit doel duidelijk staat omschreven in je planning.

8. Wees persoonlijk

Gebruik persoonlijke voorbeelden in je content of vertel zelf eens iets over je content in een video. Mensen zijn sociale wezens en voelen meer bij een content waarbij je over je persoonlijke situatie verteld. Emoties zijn erg belangrijk bij het maken van content.

9. Bereik je publiek

Je kunt zoveel content maken als je wilt, maar als je je content niet deelt zullen ze nooit hun doel bereiken. Vaak wordt er teveel gefocust op het maken van content en niet op het delen er van. Maak dus tijd vrij om je content te delen op je website, promoot ze via Social Media of via een nieuwsbrief. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw content zien. Het opbouwen van een goede fanbase is dan ook essentieel voor een goede contentstrategie.

10. Meten = weten

Dacht je dat je klaar was na het maken en plaatsen van je content? Nou, helaas nog niet. Door te controleren hoeveel mensen je content hebben gezien en te kijken welke content leads opleveren, verzamel je enorm waardevolle informatie. Gebruik deze informatie dan ook bij het maken van nieuwe content.

Met deze 10 tips hoop ik je genoeg handvatten te hebben gegeven voor het verbeteren van jouw contentstrategie. Wil je ook weten hoe je je content op de beste manier verspreid? Of wil je je content beter laten ranken? Neem dan gerust contact met ons op of plan een gratis zoekmachine optimalisatie consult.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen