De 3 fundamenten van SEO

De 3 fundamenten van SEO

Zoekmachine optimalisatie (SEO) krijgt bij veel bedrijven een lagere prioriteit. Bedrijven zetten hun marketingbudget vaker in voor het adverteren op Google, zodat zij snel resultaat behalen.

Voor die Google advertenties moet je echter wel continu je portemonnee trekken, het loont dus zeker om aandacht te besteden aan SEO. 

Door je website te optimaliseren voor Google kun je vergelijkbare resultaten boeken of zelfs betere. Steeds meer bedrijven hebben daarom een eigen marketeer die zich ook bezighoudt met zoekmachine optimalisatie of ze besteden het uit aan een SEO specialist.

Wij laten je graag zien welke 3 fundamenten voor SEO belangrijk zijn voor jouw website, zodat jij weet waar je (misschien) potentiële kansen laat liggen.

1. Techniek van de website

Je kent het vast: je typt een zoekopdracht in op Google, klikt een zoekresultaat aan en de pagina wil maar niet laden. Een grote bron van ergernis en geen wonder dat Google slechte laadtijd afstraft. 

Er zijn veel meer technische problemen die voor Google een reden zijn om jouw website een lagere ranking te geven. Google dwingt jou dus om met behulp van technische optimalisatie de beste gebruikservaring voor je bezoekers te creëren. 

Een ervaren zoekmachine optimalisatie specialist weet dat Google bij een snellere website ook meer pagina’s crawlt en dat een betere laadsnelheid zorgt voor een lagere bounce rate.

Deze data neemt Google mee bij de positionering van je website en daar liggen voor jouw website dus potentiële kansen. 

Veel gemaakte technische fouten

Voorkom naast die slechte laadtijd ook andere technische fouten op je website. Repareer bijvoorbeeld kapotte links, maar verwijder ook incorrecte interne links en duplicate content.

Andere veelgemaakte technische fouten waar je op moet letten zijn:

  • Het verkeerd of niet gebruiken van canonical tags 
  • Verborgen content
  • Verkeerde indexatie tags
  • Foutief gebruik van filters en filter URL’s
  • Een missende sitemap
  • Een foutieve robots.txt
  • Een foutieve implementatie van paginering
  • Onjuist gebruik van HTML heading tags

Door deze technische fouten op te lossen wordt je website gebruiksvriendelijker. Hierdoor stijg je in de zoekresultaten, behoud je bezoekers en verhoog je je conversie.

Meer over techniek en de invloed op SEO lees je op onze landingspagina over technische SEO.  

2. Content op de website

Inmiddels kan Google net als bezoekers goede content van slechte content onderscheiden. Ook hier geldt: zoekmachine optimalisatie draait om het creëren van een gebruiksvriendelijke site.

Plaats daarom enkel relevante, bruikbare en informatieve content op je website. Schrijf authentieke teksten en schrijf de teksten echt gericht op jouw doelgroep. 

Goede content wordt altijd beloond door Google én door de bezoeker. Wordt jouw content geshared, gelinkt en langdurig gelezen? Dan beloont Google je daarvoor met een betere vindbaarheid! 

Het gebruik van zoekwoorden

Iedereen kent het fenomeen zoekwoorden wel. Ook hierin is Google slimmer geworden door de jaren heen. Plaats niet zoveel mogelijk zoekwoorden voor een vindbare website. Laat zoekwoorden altijd op een natuurlijke manier terugkomen.

Gebruik deze woorden op prominente plekken zoals de paginatitel, headers, alt-tags en natuurlijk in je tekst. Varieer met de zoekwoorden zodat het een natuurlijke tekst is. Niet te vaak en niet te weinig. 

Gebruik geen keyword stuffing

Google moet natuurlijk wel weten waar een pagina over gaat, maar je moet geen keyword stuffing inzetten, zet vooral in op leesbaarheid. Houd bij het schrijven van je content, titel en meta-description altijd de bezoeker in gedachte. Zodat je niet alleen maar content optimaliseert voor de zoekmachines.

3. Autoriteit van de website

De autoriteit van je website is het derde fundament van SEO. Ontvangt jouw website veel relevante backlinks, dan bestempelt Google hem als populair en stijg je in de ranking. 

Meer autoriteit kun je verkrijgen door middel van linkbuilding. Onderdelen van linkbuilding zijn onder andere een goede interne linkstructuur en een sterk backlinkprofiel.

Zorg ervoor dat er een duidelijke hiërarchie is op je website. Een goede linkstructuur is relevant voor een hogere positionering, maar ook voor de bezoeker. 

Verkrijg externe links

Besteed voldoende aandacht aan externe links. Plaats en verkrijg relevante en waardevolle links. Google zal irrelevante links herkennen als SPAM en je hiervoor een penalty geven.

Met een sterk backlinkprofiel geef je een signaal naar Google dat jouw website van hoge kwaliteit is, waardoor je zal stijgen in de zoekresultaten. 

Tip: Ook aan relevante backlinks komen? Lees hier onze tips.

Het belang van goede linkbuilding

Pas wel op! Linkbuilding klinkt als een interessante methode om snel en gemakkelijk meer domeinwaarde te verkrijgen, maar Google zal je absoluut straffen als je opeens veel links verkrijgt of als de links van slechte kwaliteit zijn. 

Er zijn dus een hoop do’s, maar ook zeker don’ts op het gebied van linkbuilding. Besteed daarom aandacht hieraan en maak hiervan een duurzaam en langdurig proces.

Ga enkel voor relevante links..

Ga enkel voor relevante links van relevante websites, waarbij de websites die naar je linken ook een autoriteit hebben opgebouwd.

Vaak genoeg zien wij nog links op irrelevante pagina's of van enorm slechte websites. Dit kan nu soms nog goed werken, maar Google is continu bezig om haar algoritmes te verbeteren. 

.. slechte links worden afgestraft met een penalty

Op termijn zullen die slechte en irrelevante links absoluut afgestraft worden met een penalty. En tegenwoordig weet je niet of je een penalty hebt gekregen. Waar je vroeger een penalty ontving voor je hele website, worden deze nu door Google real-time en op paginaniveau doorgevoerd. 

Om lagere ranking, oftewel duur positie verlies, te voorkomen is het zorgvuldig opbouwen van autoriteit dus van groot belang.

Tip: wist je dat je met Google Search Console een penalty kunt voorkomen? Lees hier meer.

SEO is continu optimaliseren

Hoe je het ook doet: onthoud dat zoekmachine optimalisatie continu werken is. Dit betekent dat je jouw website moet blijven monitoren en updaten voor een optimaal vindbare website. 

Google zal ons nooit precies vertellen hoe de algoritmes exact werken, maar door documentatie van Google, casestudies en onze eigen ervaringen weten we inmiddels veel over het algoritme en dus over zoekmachine optimalisatie. 

Laat jij nog kansen liggen?

Nieuwsgierig waar jouw website nog potentiële kansen laat liggen op het gebied van SEO? Vraag een gratis consult aan met Jarik en kom te weten hoe jij meer uit SEO kan halen. 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen