6 gratis alternatieven voor de Google Keyword Planner tool

6 gratis alternatieven voor de Google Keyword Planner tool

Een zoekwoordenonderzoek is een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Hoe weet je anders via welke zoekopdrachten bezoekers jou moeten vinden?

De Google Keyword Planner is een populaire tool. Het toont de populariteit van een zoekopdracht en hoevaak deze opdrachtopdracht wordt uitgevoerd per maand.

Maar Google Keyword Planner heeft twee nadelen. Je krijgt veel irrelevante zoekopdrachten te zien én je moet adverteren via op Google Ads om de daadwerkelijke zoekvolumes te zien.

Naast deze nadelen, is het ook niet verkeerd om je horizon op het gebied van zoekwoorden te verbreden. Gebruik eens wat anders dan Google Keyword Planner!

In deze blog verblijden wij je met een aantal (gratis) handige keyword tools.

1.  Übersuggest 

Misschien ken je Neil Patel wel. Een zeer bekende SEO specialist, die ook verschillende diensten aanbiedt.

Hij heeft een gratis keyword tool ontwikkeld en dat is Übersuggest. Of je nu ideeën op wilt doen voor bijvoorbeeld content óf juist wil weten welke pagina's hoog ranken voor zoekopdrachten. Met deze tool ontdek je het allemaal!

Door simpelweg een zoekopdracht in te voeren, krijg je suggesties waar veel op wordt gezocht. Daarnaast zie je ook hoe hoog de concurrentie is voor deze zoekwoorden.

Als je verder klikt bij keyword ideeën, zie je ook welke andere websites goed scoren op deze zoekopdracht. Op deze manier doe jij ideeën op, maar gluur je ook bij de buren. 

Übersuggest werkt niet altijd feilloos, maar het is een interessante tool om te gebruiken.

Ubersuggest als alternatief voor Google Keywordplanner

2. Google Trends 

Benieuwd wat de huidige trends zijn van jouw zoekopdracht? Gebruik dan eens Google Trends. Een gratis tool die zeker interessant is. Voer een opdracht in en zie de huidige trends.

Dit kan voor Google Search, Google Afbeeldingen, Google Nieuws, maar ook voor YouTube. Je ziet zelfs in welke regio de zoekopdracht het populairst is. Met deze tool vergelijk je dus welke zoekopdrachten veel verkeer generen. 

Bovendien kun je ideeën halen uit Google Trends. Je krijgt ook te zien welke gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten populair zijn op dit moment. Dit geeft je goede ideeën voor content. Je weet precies waar mensen naar zoeken en kunt daar over schrijven. 

Google Trends

3. Answer The Public

Zelf vinden wij de tool Answer The Public ontzettend leuk. Een keyword tool die je zeker gaat verrassen. Wanneer je hier een simpele zoekopdracht invoert, krijg je meer dan genoeg ideeën!

Heb je een kledingzaak en wil je weten waar mensen naar zoeken bij een jurk? Voer je zoekopdracht in en Answer The Public toont je combinaties en vragen. Je ziet bij de zoekopdracht combinaties zoals jurk met diepe v hals of jurk van merk X.

Deze tool geeft je zeker ideeën en gaat ver! Een ander goed voorbeeld zie je ook bij de zoekopdracht jurk. De tool maakt bijvoorbeeld ook combinaties zoals jurk en sollicitatie.

Een combinatie waar je waarschijnlijk niet zomaar aan denkt. Answer The Public is dus een ideale tool voor inzichten en ideeën!

Answer the Public

4. Bing Trefwoordonderzoek

De Bing Keyword Tool is niet geheel verrassend van Bing. Deze tool wordt vaak over het hoofd gezien, maar dat is onterecht. Je hebt alleen toegang tot de tool, wanneer je ingelogd bent en je jouw website hebt geverifieerd. Daar staat ook wat tegenover.

Je krijgt honderd suggesties te zien voor een zoekopdracht. Dit zijn er wel minder dan Google, maar het gaat uiteindelijk om de relevantie.

Bing Trefwoordonderzoek laat niet zien wat de concurrentie voor het zoekwoord, maar een beetje goede SEO specialist staat uiteraard voor elk zoekwoord in de top 10. 

Bing Webmaster Tools

5. Soolve

Je hebt vast wel eens iets ingetikt bij Google om te zien welke suggestie dat geeft. Maar ben je ook benieuwd naar de suggestie van YouTube. Bing, Yahoo en Wikipedia?

Gebruik dan Soolve eens. Eerlijk is eerlijk, het is niet de best gedesignde tool. Soolve geeft suggesties voor elke zoekopdracht en geeft aan waar mensen op zoeken voor YouTube, Bing, Yahoo of Wikipedia.

Soolve

6. Keywords Everywhere

Wil je met één druk op de knop informatie over interessante zoekopdrachten? Keyword Everywhere is een plug-in voor Chrome en Firefox. Installeer deze plug-in en analyseer elke zoekresultatenpagina die je bezoekt.

Je ziet het zoekvolume, CPC, concurrentie voor de zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden. Dit kan bij elke webpagina die jij bezoekt. 

Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat Keywords Everywhere de globale zoekvolumes laat zien. Hier kunnen dus ook zoekvolumes uit het buitenland bij zitten.

Keywords Everywhere

Kan jij wel wat hulp gebruiken?

Met deze gratis tools ga jij gemakkelijk aan de slag voor jouw website. Is het je allemaal teveel werk? Wij doen graag een zoekwoordenonderzoek voor je! 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen