7 gratis alternatieven voor de Google Keyword Planner tool

7 gratis alternatieven voor de Google Keyword Planner tool

Een zoekwoordenonderzoek is een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Hoe weet je anders via welke zoekopdrachten bezoekers jou moeten vinden?

De Google Keyword Planner is een populaire tool. Het toont de populariteit van een zoekopdracht en hoevaak deze opdrachtopdracht wordt uitgevoerd per maand.

Maar naast de Google Keywordplanner zijn er nog diverse andere tools die jou helpen met een goed zoekwoorden onderzoek.

In deze blog verblijden wij je met 7 (gratis) handige alternatieven voor Google's Keyword Planner.

1.  Übersuggest 

Misschien ken je Neil Patel wel. Een zeer bekende SEO specialist, die ook verschillende diensten aanbiedt.

Hij heeft een gratis keyword tool ontwikkeld en dat is Übersuggest. Of je nu ideeën op wilt doen voor bijvoorbeeld content óf juist wil weten welke pagina's hoog ranken voor zoekopdrachten. Met deze tool ontdek je het allemaal!

Door simpelweg een zoekopdracht in te voeren, krijg je suggesties waar veel op wordt gezocht. Daarnaast zie je ook hoe hoog de concurrentie is voor deze zoekwoorden.

Als je verder klikt bij keyword ideeën, zie je ook welke andere websites goed scoren op deze zoekopdracht. Op deze manier doe jij ideeën op, maar gluur je ook bij de buren. 

Übersuggest werkt niet altijd feilloos, maar het is een interessante tool om te gebruiken.

Voordelen van Übersuggest

  • Het is een hele overzichtelijke tool
  • Übersuggest is makkelijk te gebruiken
  • Je krijgt diverse zoekwoord ideeën
  • Je kunt de zoekwoorden exporteren naar een CSV bestand
  • Je krijgt direct de topresultaten vanuit Google te zien

Nadelen van Übersuggest

  1. De SEO difficulty klopt in Nederland vaak niet
  2. Soms worden er gekke (internationale) keyword ideeën zonder zoekvolume als suggestie getoond

Ubersuggest als alternatief voor Google Keywordplanner

2. Google Trends 

Benieuwd wat de huidige trends zijn van jouw zoekopdracht? Gebruik dan eens Google Trends. Een gratis tool die zeker interessant is. Voer een opdracht in en zie de huidige trends.

Dit kan voor Google Search, Google Afbeeldingen, Google Nieuws, maar ook voor YouTube. Je ziet zelfs in welke regio de zoekopdracht het populairst is. Met deze tool vergelijk je dus welke zoekopdrachten veel verkeer generen. 

Bovendien kun je ideeën halen uit Google Trends. Je krijgt ook te zien welke gerelateerde onderwerpen en zoekopdrachten populair zijn op dit moment. Dit geeft je goede ideeën voor content. Je weet precies waar mensen naar zoeken en kunt daar over schrijven. 

Voordelen van Google Trends

  • Je kunt de populariteit van een onderwerp op een zoekterm direct zien
  • Je krijgt gerelateerde onderwerpen te zien
  • Je kunt de populariteit van onderwerpen of zoektermen vergelijken
  • Google Trends bevat data vanaf 2004

Nadelen van Google Trends

  1. Wanneer er weinig zoekvolume op een zoekterm zit is Google Trends niet goed te gebruiken
  2. Je hebt meestal niet zoveel aan de gerelateerde zoekopdrachten

Google Trends

3. Answer The Public

Zelf vinden wij de tool Answer The Public ontzettend handig. Wanneer je hier een simpele zoekopdracht invoert, krijg je meer dan genoeg ideeën voor zoekwoorden, blogs en landingspagina's.

Heb je een kledingzaak en wil je weten waar mensen naar zoeken bij een jurk? Voer je zoekopdracht in en Answer The Public toont je combinaties en vragen. Je ziet bij de zoekopdracht combinaties zoals jurk met diepe v hals of jurk van merk X.

Deze tool geeft je veel content ideeën. De tool maakt bijvoorbeeld combinaties zoals jurk en sollicitatie. Zo krijg je direct een set onderwerpen voor blogs te zien. 

Answer The Public is dus een ideale tool voor inzichten en content ideeën!

Voordelen van Answer The Public

  • Je krijgt enorm veel zoekwoord ideeën te zien
  • Met de data van Answer The Public kun je veel content ideeën verzinnen

Nadelen van Answer The Public

  1. De zoekvolumes voor de zoektermen worden niet getoond
  2. Met de gratis versie kun je op één IP-adres maximaal 3 zoekopdrachten per dag uitvoeren

Answer the Public

4. Bing Trefwoordonderzoek

De Bing Keyword Tool is niet geheel verrassend van Bing. Deze tool wordt vaak over het hoofd gezien, maar dat is onterecht. Je hebt alleen toegang tot de tool, wanneer je ingelogd bent en je jouw website hebt geverifieerd. Daar staat ook wat tegenover.

Je krijgt honderd suggesties te zien voor een zoekopdracht. Dit zijn er wel minder dan Google, maar het gaat uiteindelijk om de relevantie.

Voordelen van Bing Trefwoordonderzoek

  • Je krijgt veel suggesties te zien voor zoekwoorden
  • Bing geeft vaak een aantal relevante zoekwoorden, die je nog niet eerder bent tegengekomen

Nadelen van Bing Trefwoordonderzoek

  1. Je hebt verplicht een account nodig bij Bing
  2. Je moet verplicht je website verifiëren bij Bing

Bing Webmaster Tools

5. Soolve

Je hebt vast wel eens iets ingetikt bij Google om te zien welke suggestie dat geeft. Maar ben je ook benieuwd naar de suggestie van YouTube. Bing, Yahoo en Wikipedia?

Gebruik dan Soolve eens. Eerlijk is eerlijk, het is niet de best gedesignde tool. Soolve geeft suggesties voor elke zoekopdracht en geeft aan waar mensen op zoeken voor YouTube, Bing, Yahoo of Wikipedia.

Voordelen van Soolve

  • Soolve brengt data van Amazon, Answers.com, YouTube, Bing, Yahoo, Google en WikiPedia samen op één pagina
  • Doordat het de data samenbrengt op één pagina krijg je veel zoekwoord ideeën

Nadelen van Soolve

  1. Veel getoonde zoektermen zijn in het Engels, hier heb je dus niet altijd iets aan in Nederland
  2. Het is een onoverzichtelijke tool 
  3. Je ziet niet direct de zoekvolumes, deze kun je wel zien als je Soolve combineert met een tool als Keywords Everywhere

Soolve

6. Keywords Everywhere

Wil je met één druk op de knop informatie over interessante zoekopdrachten? Keyword Everywhere is een plug-in voor Chrome en Firefox. Installeer deze plug-in en analyseer elke zoekresultatenpagina die je bezoekt.

Je ziet het zoekvolume, CPC, concurrentie voor de zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden. Dit kan bij elke webpagina die jij bezoekt. 

Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat Keywords Everywhere de globale zoekvolumes laat zien. Hier kunnen dus ook zoekvolumes uit het buitenland bij zitten.

Voordelen van Keywords Everywhere

  • De tool toont ook zoekvolumes van zoekwoorden binnen Google Suggest en YouTube
  • Deze tool is een must-have voor elke marketeer, je vindt hiermee gemakkelijk andere relevante zoektermen

Nadelen van Keywords Everywhere

  1. De getoonde zoekvolumes zijn wereldwijde zoekvolumes
  2. Soms wordt er een zoekvolume van 0 vertoningen per maand getoond, terwijl dit aantal hoger is

Keywords Everywhere

7. Mergewords

Om je zoekwoorden onderzoek compleet te maken is het vaak noodzakelijk combinaties van zoekwoorden te combineren.

Deze combinaties kun je vervolgens controleren op zoekvolume.

Met de tool Mergewords kun je unieke keyword phrases in maximaal 3 velden invullen, waarna de tool een lijst met combinaties genereert.

Deze tool is dus ideaal voor het genereren van longtail zoekwoorden.

Mergewords als alternatief voor de Google Keyword Planner

Voordelen van Mergewords

  • Binnen een paar seconden genereer je gemakkelijk een groot aantal zoekwoordcombinaties
  • Sinds de update van de Google Keyword Planner is de functie om zoekwoordcombinaties te maken verdwenen, met Mergewords heb je deze functie weer tot je beschikking

Nadelen van Mergewords

  1. Je ziet de zoekvolumes op de gegenereerde combinaties nog niet, dit moet je dus ergens anders controleren

Conclusie

Er zijn tal van alternatieven voor de Google Keyword Planner. In onze ogen is Übersuggest de beste vervanger van de Google Keyword Planner.

Naast Übersuggest zijn de volgende tools ook een must-have voor elke marketeer:

  • Answer The Public (echter is het aantal zoekopdrachten per dag sterk gelimiteerd in de gratis versie)
  • Keywords Everywhere
  • Mergewords
SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen