Cross device reporting in Google Analytics

Gepubliceerd op door Jarik Oosting.
Cross device reporting in Google Analytics

Het gebeurt vaak dat een klant zich oriënteert via verschillende apparaten, zoals mobiel en laptop. Informatie wordt soms op zowel de computer, als de mobiel gezocht. Hierbij worden twee unieke cookies aangemaakt, ondanks dat dit gaat om één en dezelfde bezoeker. Dit is een grote frustratie voor marketeers, omdat hier twee bezoekers worden gemeten, terwijl dit niet zo is. 

Ondernemers en online marketeers willen inzicht in het conversieproces en het gedrag van bezoekers. Met cross device tracking verkrijg je inzicht in alle fases van de buyer journey, ook als de klant meerdere apparaten gebruikt. Sinds dit jaar is cross device tracking ook mogelijk met Google Analytics. 


Wat is cross device reporting en tracking? 

Met cross device reporting en tracking worden alle acties van klanten op je website doorgemeten, ongeacht het apparaat waarop de bezoeker zich bevindt. Door middel van tracking verkrijg je inzicht in welke apparaten klanten hebben gebruikt om tot conversie over te gaan en de paden die hierbij genomen worden.

Hoewel voor velen cross device reporting en tracking nieuw is, bestaat het al wel een tijd. Een goed voorbeeld is DoubleClick. Met DoubleClick heb je al een aantal jaren de mogelijkheid om de buyer journey cross device bij te houden. Doordat steeds meer klanten zowel mobiel als op de desktop onderzoek en conversies doen, is het handig om content en navigatie hierop aan te passen. Zo krijgt de klant de beste ervaring op elk apparaat. Je mag cross device tracking zeker niet onderschatten, want deze informatie is enorm waardevol. 

Hoe trackt Google Analytics bezoekers?

In principe traceert Google analytics niet elke unieke bezoeker, maar worden voor tracking cookies geplaatst. Deze cookies, ook wel Client ID's genoemd, worden geplaatst op de apparaten die worden gebruikt. Elke cookie is uniek. Alleen wanneer je meerdere apparaten gebruikt tijdens het bezoek aan je website verkrijg je voor elk apparaat een unieke cookie. Oftewel Google Analytics creëert hier twee unieke bezoekers in het systeem. Het kan natuurlijk ook zijn dat je eerst een conversie op jouw mobiel doet, en daarna nog één op je laptop. Dit wordt dan opnieuw weer gemeten als twee verschillende klanten/bezoeken.

Hoe rapporteert Google Analytics het gebruik van meerdere apparaten door één bezoeker?

Google Analytics maakt drie verschillende rapportages voor je. Dat zijn de volgende rapportages:

  1. Apparaatoverlap. 
  2. Apparaatpaden. 
  3. Acquistie-apparaat. 

1. Apparaatoverlap

Het rapport apparaatoverlap toont aan welke verschillende typen apparaten worden gebruikt. Hierdoor wordt inzichtelijk welke apparaten en hoeveel apparaten jouw bezoekers hebben gebruikt. Het is mogelijk om te groeperen op basis van type apparaat en de conversies of betrokkenheid hieraan te koppelen. 

De rapportage bestaat onder andere uit een diagram. Hiermee wordt gevisualiseerd welke groep één apparaat gebruikt en welke meerdere. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat 10% alleen een laptop gebruikt en 20% een laptop en een smartphone. 

2. Apparaatpaden

De rapportage apparaatpaden toont het pad wat de klant neemt om tot conversie over te gaan. Oftewel je ziet in welke volgorde bezoekers apparaten gebruiken om tot conversie over te gaan. Je ziet dus waar de buyer journey begint en eindigt. Daarnaast zijn ook de stappen die de bezoekers nemen zichtbaar. De volgorde van apparaten, bijvoorbeeld eerst mobiel dan laptop, wordt getoond en dit is enorm waardevolle data. Wanneer je ziet dat het merendeel van de mensen het conversieproces starten op hun mobiel, zorg je er natuurlijk voor dat de eerste ervaring op mobiel perfect verloopt. 

De rapportages zijn voornamelijk tabellen, waarin de laatste vijf interacties worden getoond. Als bezoekers meer wisselen van apparaten, is het mogelijk om de interacties te verhogen. 

3. Acquisitie-apparaat rapport

Het acquisitie-apparaat rapport geeft inzicht in de relatie tussen acquisitie en conversie. Dit kan je combineren met toewijzings- en verkeersstatistieken. Dit betekent dat je ziet hoe bezoekers jou hebben gevonden, maar ook welk apparaat zij gebruikten op dat moment. Daarnaast is het mogelijk om te zien op welk apparaat bezoekers over zijn gegaan tot conversie. Doordat je ziet hoe bezoekers overgaan tot conversie en welke apparaten zij hierbij gebruiken, is het mogelijk marketingmiddelen gerichter in te zetten. 

Wat zijn de voordelen van cross device reporting?

Cross device tracking en reporting neemt de grootste frustratie van elke ondernemer en marketeer weg. Je kunt het volledige proces zien dat klanten hebben afgelegd om een conversie te doen. Dit maakt het makkelijker om marketing gericht in te zetten en je campagnes te optimaliseren. Daarnaast weet je met deze informatie ook waar de klant uitstapt, oftewel op welk punt de klant besluit niet tot conversie over te gaan. Ook hiermee kun je aan de slag gaan. 

Met cross device tracking en reporting zet je ook slimmer remarketing in. Doordat je zicht hebt op hoe jij bezoekers verkrijgt en via welk apparaat, heb je een goed beeld over jouw bezoekers. Welke bezoekers doen wel een conversie en via welk apparaat doen zij dat? Uiteraard zie je ook waar zij stoppen in het conversieproces en binnen de e-commerce een vol winkelmandje achter laten. Hierbij is het voordeel van cross device tracking wederom groot. De klant die een vol mandje achter laat op zijn mobiel, kan natuurlijk op zijn laptop verder gaan met bestellen. Zonder cross device tracking zijn dit twee unieke bezoekers, waarbij één wel een conversie doet en de andere afhaakt in het proces. Door cross device tracking weet je dat dit één en dezelfde klant is. Remarketing inzetten wordt daardoor effectiever, omdat je data betrouwbaarder is. Je weet namelijk precies of de klant wel of niet zijn aankoop heeft voltooid, ongeacht de gebruikte apparaten. Bovenal maakt dit jouw omzet nog overzichtelijker. Alle aankopen die één klant doet worden samengebundeld. Ook al zou een klant een aankoop doen op zijn mobiel en daarna op zijn laptop. 

Het mag duidelijk zijn dat cross device tracking en reporting in Google Analytics voordelen heeft. Het helpt enorm met gericht inzetten van marketing. Daarnaast heb je het overzichtelijk in één systeem en hoef je niet nog een ander systeem er naast bij aan te schaffen. 

Krijg zoekmachine optimalisatie tips in je inbox