De beste quick wins voor je eerste inbound marketing campagne

De beste quick wins voor je eerste inbound marketing campagne

Snel resultaat zien van een inbound marketing campagne? Dat kan! Met deze vier simpele tips kun jij gemakkelijk en snel resultaat zien. Natuurlijk moet de basis van je inbound marketing strategie wel goed staan voordat je deze tips kunt doorvoeren. Denk goed na wie jouw klanten zijn en wat zij zoeken, maar weet ook welke oplossing jij hen te bieden hebt!

Tip 1: Zoekmachine optimalisatie

Het is misschien wat voor de hand liggend, maar zoekmachine optimalisatie wordt vaak vergeten. Maak jouw website optimaal voor de zoekmachine. Voorkom technische fouten! Zorg ervoor dat de website snel laad en voorkom fouten zoals 404 meldingen en redirects.

Publiceer ook geen pagina's zonder een correcte meta description, titel en headings. Een simpele win is het aanpassen van de titel. Hier heeft Google baat bij, maar ook de klant! Door met de paginatitel aan te geven welke oplossing jij biedt, kun je ook direct de klant aanspreken. Het instellen van deze basale zaken is één van de eerste zaken die wij uitvoeren in een traject.

Tip 2: Pas de huidige content aan op de buyer's journey

Content is belangrijk en grote kans dat je al veel content hebt. Regelmatig content updaten is sowieso al slim, maar tijdens je eerste inbound marketing campagne kun je een quick win halen uit het updaten van de huidige content! Pas de huidige content aan op de buyer's journey van jouw klanten. Zorg ervoor dat de content een oplossing biedt voor het probleem van jouw klant, die past in hun fase van de buyer's journey. Het niet gebruiken van je huidige content is jammer, ook wanneer je huidige content nog geen leads oplevert. Er is waarschijnlijk al veel tijd gaan zitten in het schrijven van deze content, waardoor dit een echte quick win is.

Tip 3: Maak echte inbound marketing content

De content aanpassen op de buyer's journey is een quick win, maar bekijk eens jouw huidige content met de inbound marketing bril op! Optimaliseer de landingspagina's door onnodige content en formulieren te verwijderen, maar verwijder ook het navigatiemenu. Zorg er bovenal voor dat elke landingspagina een duidelijke call-to-action heeft. Hiermee begeleid je gemakkelijk de klanten door de website heen en wordt de conversie verhoogd. Zelf hebben wij deze quick win ook doorgevoerd op onder andere onze pagina voor een gratis zoekmachine optimalisatie consult. Het navigatiemenu en de footer hebben wij op deze pagina weggehaald, zodat de bezoeker niet wordt afgeleid en op de juiste manier door de funnel gaat.

Vergeet ook niet te kijken welke waardevolle content jij al hebt. De kans is groot dat je de content niet op de juiste manier inzet. Heb je toevallig nog een e-book of whitepaper liggen? Dit kunnen content offers worden voor je klanten. Bekijk goed welke oplossing jij hebt te bieden met jouw content. Het allerbelangrijkste is dat je ervoor zorgt dat waardevolle content achter een download wall komt. Maak van bezoekers, leads en verzamel waardevolle informatie!

Tip 4: Start een gepersonaliseerde e-mail campagne

Misschien zijn jouw e-mails al gepersonaliseerd met een naam. Dit is natuurlijk al een eerste quick win, want met gepersonaliseerde e-mails zal je een hogere click-through en opening rates behalen. Toch kun je meer doen. Verstuur e-mails op bepaalde tijdstippen en pas de e-mail aan op de buyer's journey. Stuur bijvoorbeeld naar de huidige klanten een e-mail voor herhaalaankopen of geef ze antwoord op vragen die in de buyer's journey zijn ontdekt. Niet alleen een quick win, maar je verzamelt direct data zodat je weet welke campagne het beste gaat werken voor de toekomst!

Natuurlijk zijn er veel meer quick wins aan het begin van de eerste inbound marketing campagne. Denk goed na over de simpele dingen die je nu al kunt doen. Een laatste tip van ons: promoot jouw content op verschillende sociale media kanalen! Hiermee haal gemakkelijk een nieuwe groep bezoekers binnen en vertel jij wat je te bieden hebt. Een inbound marketing strategie kan nog zo goed zijn, zonder traffic krijg je geen leads. Social media is daarom één van de manieren om traffic naar je website te krijgen.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen