Vind de juiste mix van content voor social media kanalen

Vind de juiste mix van content voor social media kanalen

Niet alle social media content hoeft overal te worden gedeeld. En niet alle content is geschikt voor alle sociale mediakanalen. Het is prima om heel verschillende dingen op verschillende platforms te publiceren. In feite kan het zelfs helpen om je betrokkenheid te vergroten. Maar er is meer aan het publiceren van content dan alleen het willekeurig plaatsen van links en berichten Je moet bepalen welke content geschikt is voor jouw doelgroep, merk en gekozen social media netwerken.

Verschillende boodschappen voor de verschillende social media platforms

We leven in een informatie-economie en dat betekent dat regelmatig contact via social media kanalen een must is voor echt succes. Een gevoel krijgen voor de verschillende persoonlijkheden van social media sites zoals Facebook en LinkedIn is eenvoudiger gezegd dan gedaan.  Zelfs digital natives merken dat ze opnieuw moeten evalueren hoe ze hun netwerken gebruiken in een steeds veranderende digitaal landschap. Weten hoe je het gevarieerde publiek dat je merk op de verschillende social media sites volgt, moet aanspreken, kan van cruciaal belang zijn om de juiste potentiële klanten te bereiken.

Maar hoe bepaal je wat je op elk social media platform moet posten?

Ken je doelgroep

In social media draait alles om het starten van een gesprek. Maar als jouw doelgroep niet geïnteresseerd is in het onderwerp, zal het gesprek niet van de grond komen. Voordat je iets doet, stop en denk na over wie je probeert te bereiken. Wat doen ze online? Welke problemen proberen ze op te lossen? Wat zijn hun interesses? Wat vinden ze leuk? Het kennen van je doelgroep is van essentieel belang. Het helpt je bij het creëren en verzamelen van de meest effectieve content. Deze doelgroep gerichte strategie, nu bekend als contentmarketing, helpt veel bedrijven om merkloyaliteit bij de klanten te versterken - uiteindelijk leidt dit tot aanbevelingen van klanten en herhaalaankopen.

 

Deel alleen relevante content

Je content moet relevant en actueel zijn om de betrokkenheid bij je doelgroep te stimuleren.

Vraag jezelf voordat je iets deelt, het volgende:

  • Is dit bericht interessant?

  • Is dit bericht actueel en relevant?

  • Is dit bericht geschikt voor de geplande tijd van het jaar?

De juiste content voor elk social media-platform

Elk platform heeft zijn eigen doelgroep. En elke doelgroep heeft zijn eigen verwachtingen voor wat ze qua content op het platform willen zien - dat kan invloed hebben op hoe goed je berichten op social media presteren.

Dit zijn de algemene richtlijnen:

  • Facebook: video's en curated content

  • Instagram: foto's van goede kwaliteit, citaten, verhalen

  • Twitter: nieuws, blogberichten en GIF's

  • LinkedIn: vacatures, bedrijfsnieuws en professionele content

  • Pinterest: Infographics

Facebook

Onlangs hebben video's en Facebook live video's bewezen de beste soorten content te zijn voor Facebook. Facebook wilt met haar nieuwste algoritme-wijzigingen concurreren met Youtube. Zij willen de plek worden voor video-content. Video’s scoren daarom aanzienlijk beter dan andere contentsoorten op Facebook. Richt je vooral op video’s met tips en trucs en samenvattingen van blogs. TIP: Upload jouw video's direct naar Facebook. Dergelijke video's krijgen meer betrokkenheid dan video’s die vanuit YouTube-links zijn gedeeld. Naast video's presteren blogberichten ook heel goed op Facebook-pagina’s.

Instagram

Instagram, een dochteronderneming van Facebook, blijft een belangrijk hulpmiddel voor het promoten van diensten en producten. Wat is tenslotte krachtiger dan beeld? Het is verrassend moeilijk om succes te behalen op het platform, daarom moeten bedrijven met Instagram-accounts een sterke strategie hebben.

Hier zijn een paar soorten foto's die je op Instagram kunt plaatsen:

  • Productfoto's: als je fysieke producten verkoopt, zoals kleding of eten, kun je foto's met een hoge resolutie van jouw product op instagram plaatsen.

  • Geef je volgers een kijkje achter de schermen. Dit is een ander populair type Instagram-content van bedrijven.Dit kunnen foto's zijn van mensen in het bedrijf, evenementen of het maken van een product (bijvoorbeeld hoe een gerecht wordt bereid).

  • Motiverende en inspirerende citaten zijn een van de meest populaire vormen van content op Instagram.

  • Instagram verhalen: tutorials, je nieuwe blog promoten, citaten, tijdelijke aanbiedingen, nieuws en updates.

LinkedIn

LinkedIn is langzaam maar zeker bekend geworden als de zakelijke kant van ons social media wereld. LinkedIn is een geweldige plek om te pronken met alles wat je merk uniek maakt. Een LinkedIn-profiel is bedoeld om je expertise te tonen. Zorg ervoor dat alle informatie op de Facebook-pagina van je bedrijf ook op de LinkedIn-pagina staat. Deze twee platforms werken op dezelfde manier, in de zin van wat mogelijk is met berichten en bedrijfsprofielen. 

Gebruik alleen professionele taal en impactvolle berichten op LinkedIn. Nog een goede tip voor LinkedIn-gebruikers: toon je netwerkvaardigheid door te communiceren met andere professionals in jouw netwerk. LinkedIn is een geweldige plek om de publieke perceptie van jouw persoonlijk merk te verbeteren, naast het merk van je bedrijf. Wees niet bang om collega's te "steunen" voor hun vaardigheden of schrijf een aanbeveling op hun profiel.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.