De KPI's voor zoekmachine optimalisatie

De KPI's voor zoekmachine optimalisatie

Stel: je hebt alles ingezet om jouw website hoger te laten belanden in de zoekresultaten. De techniek van je website is sterk verbeterd, alle content is up-to-date en je hebt actief linkbuilding toegepast. Wanneer je zelf zoekt, zie je dat jouw website een hoge positie heeft in de zoekresultaten. Helaas is je website voor anderen helemaal niet zo zichtbaar. Dit komt omdat Google je niet ziet als een random bezoeker, Google onthoudt jouw zoekgeschiedenis en geeft je (mede) op basis daarvan geschikte zoekresultaten. Hoe controleer je dan of jouw inzet heeft gewerkt? Met de Key Performance Indicators (KPI's) uit deze blog maak je het zoekmachine optimalisatie traject meetbaar. 

1. Organisch zoekverkeer 

De belangrijkste KPI van het zoekmachine optimalisatie traject is organisch zoekverkeer. Wanneer je zoekmachine optimalisatie inzet, wil je dat organisch zoekverkeer stijgt. Organisch zoekverkeer zijn de bezoekers op de website, die jou hebben gevonden via bijvoorbeeld Google of Yahoo. Dit meet je met Google Analytics. Ga in Google Analytics naar Acuiqistie en klik op verkeer. Hier zie je in één klap hoeveel sessies (bezoeken op de website) komen uit organisch zoekverkeer. Let wel op dat één bezoeker verantwoordelijk kan zijn voor meerdere sessies.

Vergelijk de stijging van het organisch zoekverkeer met dezelfde maand van vorig jaar. Dit is een betrouwbare meting of jouw organisch zoekverkeer stijgt. Is deze stijging marginaal? Kijk naar jouw meta descriptions en paginatitels. Nodigen deze uit om te klikken op jouw website en bevatten deze een call-to-action? Wanneer dit niet het geval is, optimaliseer de meta descriptions en paginatitels. Een uitnodigende paginatitel en meta description maken het verschil tussen wel of niet klikken in de zoekresultaten. 

2. Zoekwoord ranking 

Niet elke bezoeker vindt jou met dezelfde zoekopdracht. Heb je bijvoorbeeld een website die SEO diensten aanbiedt, dan kunnen mensen zoeken op zoekmachine optimalisatie, SEO, maar ook technische zoekmachine optimalisatie. De ranking voor elke zoekopdracht in de zoekresultaten is een KPI. Met de tool Serprobot kun je zien welke positie jij bekleedt in de zoekresultaten voor een zoekwoord. Verzamel dus alle mogelijke zoekwoorden en zoekopdrachten en plaats deze in de tool. De tool geeft aan welke positie je bekleedt, hoeveel posities je stijgt en daalt, maar ook welke pagina wordt getoond bij de zoekopdracht. 

Een belangrijke factor zijn de hoog volume zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar veel mensen op zoeken, wanneer jij een hoge positie bekleedt op deze zoekwoorden, word jij zeker gevonden in de zoekresultaten. Het is echter wel lastig om een hoge positie te bekleden bij hoog volume zoekwoorden. Op laag zoekvolume zoekwoorden, meer specifieke zoekwoorden verder in de customer journey, scoor je makkelijker. Rank je slecht op bepaalde zoekopdrachten, die voor jou wel belangrijk zijn? Optimaliseer deze pagina's. Grote kans dat je content te kort is en niet voldoet aan de zoekopdracht. Pas content aan op de zoekopdracht van jouw bezoekers. Kijk dus door de bril van de bezoeker en zijn vraag. 

Mocht je een daling zien in de zoekresultaten, dan is dit geen reden tot paniek. Dit is normaal. Blijf altijd bezig met updaten, maar overoptimaliseer niet. Denk aan je paginatitel en meta description. Op deze manier zullen mensen je zeker vinden en op jouw website klikken. 

3. Leads en conversie 

Al heb je honderden bezoekers op je website, deze bezoekers moeten wel converteren. Aan bezoekers alleen verdien jij geen brood. Stijgt het organisch zoekverkeer en melden bezoekers zich aan voor jouw nieuwsbrief óf bellen ze jou op voor jouw diensten? Dan zet jij zoekmachine optimalisatie goed in. Je bent zichtbaar en bezoeker converteren. Het aantal conversies en leads die jij verkrijgt van de website is een KPI. Je kunt doelen instellen in Google Analytics om dit te meten. Plaats tags met Google Tag Manager en zie waar mensen klikken en afhaken. Zo zie je ook waar je eventueel nog verder moet optimaliseren om bezoekers wel te laten converteren. Bekijk je website objectief en stel jezelf de vragen:

  • Is de content duidelijk en overtuigend? 
  • Is de navigatie van de website in orde? 
  • Gebruik je duidelijke calls-to-action? 
  • Is de customer journey duidelijk en kan een bezoeker deze ook doorlopen op de website? 

4. Bounce rate 

Google wil de meest relevante resultaten tonen voor een zoekopdracht. De bouncerate vertelt je hoeveel bezoekers jou hebben gevonden en vervolgens geen actie ondernamen op jouw website en misschien wel direct weer de website wegklikken. Een belangrijke KPI is om te meten of bezoekers antwoord vinden op hun zoekopdracht. Het bouncerate percentage zit normaal tussen de 40 en 60 procent. Een lage bouncerate is een indicator dat jouw website relevant was en antwoord gaf op de zoekopdracht van de bezoeker. Is dit bouncepercentage hoog kijk dan eens goed naar de navigatie van de website en de content. Geeft jouw content wel antwoord op een zoekopdracht en kan een bezoeker informatie gemakkelijk vinden. Wanneer dit het geval is, zal een bezoeker meer doorklikken en langer tijd spenderen op je website. 

5. Aantal pagina's per sessie 

Kijk eens hoeveel pagina's worden bezocht per sessie. Bezoekt een bezoeker meerdere pagina's of bekijken ze slechts twee pagina's? Wanneer bezoekers weinig tot geen pagina's bezoeken is de kans groot dat zij tegen problemen aan lopen. Kijk dus naar de structuur van je website, maar ook of de content goed is. Geef je een bezoeker de kans om de customer journey door te lopen en te converteren of niet? 

Er zijn wel uitzonderingen op deze KPI. Heb je een one-page website? Geen probleem. Hoe langer een bezoeker op de website spendeert hoe beter. Dit geeft aan dat zij informatie vergaren. Verlaten zij snel de website weer, dan moet je optimaliseren. Heb je bijvoorbeeld een webshop dan zie je dat bezoekers veel pagina's bezoeken. Ze vergelijken producten en wegen af. Het is normaal bij e-commerce dat bezoekers veel pagina's bezoeken. 

Bedenk je dus goed hoeveel pagina's normaal zijn voor een bezoek aan jouw website. Heb je veel content, dan zullen mensen automatisch meer pagina's bezoeken. Wanneer bezoekers in het geval van een website met veel pagina's weinig tot geen pagina's per sessie bezoeken, gaat er iets fout, maar ook andersom. Bezoeken zij bijvoorbeeld honderd pagina's per sessie? Dan gaat er ook iets fout. Bekijk dit dus realistisch. 

6. Gemiddelde sessieduur

Ook de sessieduur is een belangrijke KPI. Besteden bezoekers voldoende tijd op jouw website, dan geeft dit aan dat de bezoekers jouw content interessant vinden. Ze worden op jouw website uitgenodigd om verder te klikken en meer te ontdekken. Dit is een goed teken! Is de gemiddelde duur van een sessie kort, dan zul je moeten optimaliseren. Grote kans dat de navigatie van je website onvoldoende is. Zorg ervoor dat je de bezoeker begeleidt door de website. Maak een logisch menu en plaats interne links naar relevante pagina's zodat bezoekers makkelijk navigeren naar de juiste content. 

7. Laadtijd 

Je denkt er waarschijnlijk niet snel over na, maar de laadtijd van jouw website behoort ook tot de KPI's van het zoekmachine optimalisatie traject. Beeld jezelf eens als bezoeker in. Je tikt een zoekopdracht in en klikt op één van de zoekresultaten. De website is traag met laden en je hebt geen zin om te wachten. Grote kans dat je weer terugklikt naar de zoekresultaten. Laadtijd is een belangrijke indicator voor zowel zoekmachines, als bezoekers. Is de laadtijd van jouw website traag, grote kans dat je ook een lagere ranking in de zoekresultaten ontvangt. In de ideale wereld is de laadtijd van de pagina niet meer dan 3 seconden. Is dit langer en moeten bezoekers op de website zelf lang wachten voordat een pagina opent, dan zullen zij afhaken. Met tools zoals GTmetrix en Google Speed Insight zie je de laadtijd van je website. Is deze meer dan 3 seconden volg dan de tips op van deze tools. Gegarandeerd een succes! 

8. Uitstappagina's 

In Google Analytics vind je ook de uitstappagina's. Dit zijn pagina's waarop de bezoeker besluit jouw website te verlaten. Ook dit is een belangrijke indicator of jouw website voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Verlaten bezoekers de website op een pagina waar dit niet de bedoeling is, dan moet je optimaliseren. Grote kans dat bezoekers tegen problemen aanlopen in de navigatie of de content geeft geen antwoord op hun vraag. Neem uitstappagina's mee als KPI voor jouw traject. 

9. Crawl errors 

Zoekmachines zetten crawlers in om nieuwe en gewijzigde URL's te vinden. Een crawl error betekent dat de crawler niet bij de URL kan komen en dus de URL niet kan doorsturen naar het indexatiesysteem. Een indexatiesysteem leest een URL uit en plaatse deze in de zoekresultaten. Ook dit is een belangrijke KPI. Crawl errors vind je terug in Google Search Console. De crawl errors ontstaan bijvoorbeeld door een redirect loop, een 404 error omdat de pagina is verwijderd of omdat de crawler niet kan communiceren met de DNS server. Deze errors kun je vinden door in Google Search Console te fetchen als Google. Vind je crawlerrors? Onderneem dan actie voor deze errors. 

10. Click-Through Rate

Deze KPI is al een beetje voorbij gekomen in de voorgaande KPI's. De click-through-rate vertelt hoeveel mensen op jouw website hebben geklikt in de zoekresultaten. Deze resultaten vind je in Google Search Console. Met deze tool zie je op welke zoekopdracht jij bent gevonden, maar ook hoe vaak je bent vertoond inclusief de click-through-rate. De click-through-rate vertelt je dus hoeveel mensen uiteindelijk jouw website hebben gekozen uit de zoekresultaten. Wanneer deze rond 2% ligt, ben je goed bezig. Wanneer weinig tot geen mensen klikken op jouw website, bekijk dan nogmaals jouw paginatitels en meta descriptions goed. Nodigen deze echt uit om te klikken? Zo niet, optimaliseer! 

Wil jij graag weten of jij goed bezig bent met jouw zoekmachine optimalisatie traject? We helpen je graag met goed advies of neem contact met ons op. 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen