De meting van het organisch bereik van Facebookberichten is veranderd

De meting van het organisch bereik van Facebookberichten is veranderd

Als je een bedrijfsprofiel op Facebook hebt dan ben je deze melding over organisch bereik zeker tegengekomen:


Onder het tabblad Statistieken verschijnt bovenstaande popup met het nieuws over de recentste aanpassing binnen Facebook. Geen idee wat dit inhoudt en wat dit betekent voor jou en je bedrijf? Lees dan verder.

Een nieuwe meetmethode voor organisch bereik op Facebook

Facebook onthulde recentelijk dat ze het gehanteerde meetmethode voor organisch bereik zullen aanpassen. Dit om consistent te zijn met de manier waarop het bereik van Facebook-advertenties wordt berekend.

De aanpassing is alleen van invloed op de manier waarop het bereik van pagina’s wordt gemeten. Deze aanpassing zal de zichtbaarheid en bereik van je Facebook-berichten dus niet veranderen. Tevens blijven andere betrokkenheidsstatistieken hetzelfde.

Hiermee krijgen pagina-eigenaren een preciezere meting van hun doelgroep en wil Facebook een meer consistente meetmethode hanteren voor zowel organisch als betaald bereik.

Eerder was organisch bereik gebaseerd op het aantal keer dat een bericht in het nieuwsoverzicht van gebruikers werd weergegeven. Nu moet een bericht daadwerkelijk op het scherm van een gebruiker zichtbaar zijn om te worden geteld. Eerder werd deze methode alleen toegepast op Facebook-advertenties.

De aanpassing is per februari wereldwijd voor alle Facebookpagina’s uitgerold.

Minder bereik door de update?

Het effect van deze aanpassing is dat sommige pagina's een lager gemeten bereik dan voorheen zullen hebben. Let wel dat met deze aanpassing alleen de meetmethode zal veranderen. De update heeft geen invloed op het daadwerkelijke bereik van de berichten op je pagina.

Wat betekent dit voor jouw Facebook-pagina?

De wijziging moet volgens Facebook zorgen voor consistentie. Beheerders kunnen, aldus Facebook, nu op een nauwkeurige manier de statistieken van betaalde en organische berichten met elkaar vergelijken.

Het effect van de aanpassing zal vanaf nu zichtbaar zijn. Paginabeheerders kunnen de komende maanden de nieuwe meetmethode met de oude vergelijken. Speciaal hiervoor heeft Facebook een handig grafiekje samengesteld voor alle Facebookpagina’s:


In bovenstaand voorbeeld zie je een duidelijke daling in het organisch bereik van de pagina als die volgens de nieuwe methode wordt gemeten. Wat men in gedachten moet houden is dat met de aanpassing je daadwerkelijke bereik niet afneemt. Waar bovenstaande grafiek je nu inzicht in geeft is bij hoeveel personen je berichten daadwerkelijk op het scherm zijn geweest. Volgens de oude methode werd bereik meegeteld wanneer een bericht in het nieuwsoverzicht van iemand werd geplaatst, ongeacht of dit bericht op het scherm werd getoond.

In je statistieken zul je dus een lager organisch bereik zien, maar deze cijfers zijn dus veel nauwkeuriger. Ze geven je een beter beeld van hoeveel personen je daadwerkelijk hebt bereikt met je berichten.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.