De toekomst van Facebook en andere Social Media

De toekomst van Facebook en andere Social Media

Mark Zuckerberg zou niet hebben durven dromen dat zijn Facebook zo groot zou worden. In het begin stadium waren er nog geen advertenties op Facebook aanwezig. Drie weken na de lancering van het social netwerk zei hij: “It might be nice to get some ads going in the future.” Nou die ads heeft hij gekregen! De advertentiemogelijkheden zijn enorm en in de toekomst zal dit alleen maar uitbreiden. In deze blog vertellen we je meer over de toekomst van Facebook en andere social media.

Cijfers Social Media gebruik Nederlanders

In Nederland alleen al zijn bijna 10 miljoen personen actief op Facebook. Alleen WhatsApp, wat inmiddels eigendom is van Facebook, is groter. De enige doelgroep die niet groeit op Facebook zijn jongeren. Jonge mensen gebruik andere soorten Social Media zoals Instagram en Snapchat. In onderstaande grafiek zie je interessante cijfers over het social media gebruik van Nederlanders.

Meer advertentie mogelijkheden

Met Instant Articles, Facebook Canvas (zie onze vorige blog) en Lead Ads breidt Facebook zijn advertentie mogelijkheden flink uit. Voor uitgeverijen is het interessant om artikelen online te zetten en Canvas kan voor elk bedrijf enorm goed werken. Mini-websites waarmee je op een unieke manier jouw verhaal aan je fans kan vertellen. Lead-Ads zijn geschikt om Facebookfans formulieren in te laten vullen. Doordat de gegevens automatisch ingevuld staan hoeven ze deze alleen nog maar te bevestigen. Ideaal voor werven van emailadressen voor de nieuwsbrief.

Naast Facebook ook Instagram en Snapchat

Is je doelgroep vooral jongeren, dan kan adverteren via Instagram goed werken voor jouw bedrijf. Momenteel bestaan er vier soorten advertentiemogelijkheden, maar lead-advertenties voor bezoek aan je website zijn nog niet beschikbaar. In de toekomst zal Facebook hier zeker mee gaan experimenteren. Verder vertelden ze in hun F8-Conferentie dat de advertentiemogelijkheid voor Messenger waarschijnlijk binnenkort wordt uitgerold.  

Meten = weten

De advertentiemogelijkheden worden dus uitgebreid, maar ook de metingen en leads worden steeds beter. Met de gecombineerde nieuwe Facebookpixel worden conversies én de audience-pixel met elkaar samen genomen. Ideaal voor remarketing! Facebook heeft zeker door dat ze moeten blijven innoveren en verkeer vanaf Facebook, de leads, inzichtelijk moeten maken voor adverteerders. Hoe de toekomst van Facebook er precies uit zal zien, weet niemand, maar wat wel zeker is dat het er over tien jaar vast heel anders uit ziet! 

Klinkt dit allemaal interessant en wil je meer weten of advies over Social Media Marketing? Wij helpen je graag! Klik hier om contact op te nemen.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.