De valkuilen van inbound marketing

De valkuilen van inbound marketing

Inbound marketing is dé nieuwe marketing methodologie en immens populair geworden in Amerika binnen een paar jaar. In Nederland is inbound marketing nog onbekender, maar steeds meer bedrijven zien in dat deze marketing methodologie meer resultaat op kan leveren. Hoewel inbound marketing logisch en gemakkelijk klinkt blijkt de uitvoering ervan vaak nog een grote uitdaging.

Veel bedrijven beginnen enthousiast met de inzet van inbound marketing, maar na 6 tot 12 maanden komen ze er achter dat het totaal geen resultaat oplevert. De oorzaak hiervan ligt niet bij de marketing methodologie, deze is goed en logisch, maar gaan er tijdens de uitvoering meerdere dingen fout. Bij veel trajecten zien wij dat basale, maar essentiële, onderdelen van inbound marketing vergeten worden of over het hoofd worden gezien.

Er is geen marketeer of kennis aanwezig

Inbound marketing is een uitgebreide marketing methode. Wanneer je met inbound start, is het van belang de juiste capaciteit in huis te hebben. Alleen met de juiste kennis en een goed team kan het veel opleveren. Mist het team kennis, ervaring of de uitvoerende capaciteit, dan zal de inbound marketing strategie nooit tot goede uitvoering komen. Houdt er dus rekening mee dat je in ieder geval beschikt over een designer, social media marketeer, zoekmachine marketeer en een copywriter.

Geen tijd voor inbound marketing beschikbaar stellen

Inbound marketing kost over het algemeen veel tijd. Hier verkijken bedrijven en marketeers zich vaak op. Je moet je realiseren dat inbound marketing veel tijd vergt en je hier een groot deel van je tijd mee bezig bent. Een aantal onderdelen zijn: 

  • Het schrijven van blogs.
  • Maken van landingspagina's.
  • Zoekmachine optimalisatie.
  • Social media advertising.
  • Rapporteren.
  • A/B testen.
  • Content creatie voor social media kanalen.
  • Maken van formulieren.
  • Het ontwerpen en schrijven van whitepapers.

Al deze werkzaamheden vergen de benodigde tijdsinvestering. Zonder het investeren van genoeg tijd zal je inbound marketing niet goed van de grond kunnen komen. 

Er worden simpele aannames gemaakt over doelgroepen

Strategie is een belangrijk onderdeel van inbound marketing. Een groot onderdeel van de strategie zijn buyer persona's. Bij veel bedrijven worden er simpele aannames gemaakt over de persona('s). Hierdoor kloppen de kenmerken en behoeftes van buyer persona's vaak niet. Het is van groot belang om bij het opstellen van de buyer persona's je huidige klanten te interviewen, zodat je een compleet en betrouwbaar beeld krijgt van je persona('s).

Teveel buyer persona's

Dat een buyer persona essentieel is binnen inbound marketing en is bij vrijwel iedereen bekend. Hoewel het misschien raar klinkt is het mogelijk om teveel buyer persona's op te stellen. Wanneer je al een tijd bezig bent met inbound marketing is het vaak een goede keuze om meerdere buyer persona's aan de strategie toe te voegen, maar wanneer je net start, of 6-12 maanden bezig bent, is het beter om je op maximaal 2 buyer persona's te richten. Wanneer je je op teveel buyer persona's richt is de kans groot dat je de persona's niet op de juiste manier helpt, geen goede offers voor de persona's hebt of dat de content afwijkt van hun behoeftes. Hierdoor mis je conversie en dus ook waardevolle leads.

Geen goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit geldt ook voor inbound marketing. Je strategie is van groot belang, evenals de juiste set-up van het softwarepakket dat je voor inbound marketing gebruikt. Onderdelen van je voorbereiding zijn je buyer persona, de buyer's journey en de content strategie. Zorg ervoor dat je deze onderdelen goed uitwerkt voor je de eerste content schrijft. Op basis van de strategie weet je wat je moet schrijven en waar je doelgroep behoefte aan heeft. Zonder een goede voorbereiding zal je de plank misslaan. Voor de voorbereiding is het aan te raden 15 tot 30 dagen te reserveren, zodat alles goed opgezet kan worden.

Geen content strategie

Het hebben van een buyer persona en een buyer's journey is belangrijk, maar een content strategie is ook van groot belang. Binnen de content strategie definieer je de onderwerpen waarover je gaat schrijven. Belangrijk is dat deze aansluiten op de buyer persona en de buyer's journey. In de content strategie houd je rekening met de verschillende fases binnen de inbound marketing methodologie: de awareness, consideration en decision fases. Per dienst, product en buyer persona zal het verschillen in welke fase je moet beginnen. Over het algemeen wordt de eerste content geschreven binnen de decision fase, zodat je ook op korte termijn resultaat met inbound behaald. Content voor de awareness en consideration fase zijn gericht op de lange termijn, waarbij nurturing ook een belangrijke rol speelt.

De frequentie van content publicatie is te laag

Wanneer je met inbound marketing bezig bent is het van belang je blog en social media kanalen te voorzien van de juiste content. Met alleen een content strategie ben je er dus nog niet. Zorg ervoor dat je genoeg content publiceert, zodat je buyer persona via verschillende kanalen bij jou terecht komt en van de juiste informatie voorzien wordt. Wanneer je te weinig content publiceert zal je minder traffic en ook minder leads verkrijgen, terwijl dat juist een belangrijk doel van inbound marketing is.

Geen traffic op de blog

Wanneer je eenmaal content aan het publiceren bent, wil je natuurlijk dat deze content door genoeg personen gelezen wordt. Bij inbound marketing gaat de aandacht vaak naar de publicatie van content en de strategie. Dit is niet gek, omdat deze werkzaamheden arbeidsintensief zijn en aandacht vereisen. Hierbij wordt vaak vergeten dat het verkrijgen van traffic op je website of blog ook belangrijk is. Je kunt enorm goede content publiceren, maar wanneer niemand dit leest levert het geen resultaat op. Bovendien zul je ook niet direct het effect van zoekmachine optimalisatie merken. Wanneer je erg weinig traffic op je blog krijgt is het daarom verstandig social media advertising of search engine advertising in te zetten. 

Geen conversiepaden

Het verkrijgen van genoeg traffic is belangrijk, zelfs essentieel, maar je traffic moet wel gaan converteren. Voor optimale conversie stel je conversiepaden op. Conversiepaden zijn een reeks pagina's en acties op je website, die de bezoeker laten converteren. Conversiepaden bevatten pagina's, call-to-actions en formulieren. Het is aan te raden meerdere conversiepaden uit te werken. De conversiepaden kun je bijvoorbeeld in een Google Drive document noteren, zodat je altijd kunt zien welke conversiepaden jouw website bevat. Een voorbeeld van een conversiepad is:

  1. Een blogpost over technische seo
  2. Een call-to-action onderaan de blog voor een gratis consult
  3. Een landingspagina met een omschrijving voor het consult
  4. Een formulier voor het verzamelen van gegevens
  5. Een bedankpagina en eventueel een bedankmail

Geen duidelijke call-to-actions

Om je bezoekers te laten converteren heb je binnen de conversiepaden call-to-actions nodig. De call-to-actions moeten duidelijk zijn en laten zien welk voordeel zij bieden voor de websitebezoeker. Met duidelijke call-to-actions verhoog je de conversie aanzienlijk.

Te snel resultaat willen behalen

Als ondernemer of marketeer wil je zo snel mogelijk resultaat van je werkzaamheden zien. Toch is het goed om in gedachten te houden dat inbound marketing een methode voor de lange termijn is. Verwacht dus niet dat je direct veel resultaat gaat behalen met inbound marketing. Het opstellen van de strategie en de set-up kost veelal 15-30 dagen. Wanneer je vol inzet op organische groei en geen advertentiekanalen gebruikt moet je ervan uitgaan dat de eerste goede resultaten pas na 6 maanden gerealiseerd worden. Geduld is dus een schone zaak.

Te snel conclusies trekken

Het trekken van conclusies is vanzelfsprekend belangrijk bij het maken van goede keuzes binnen je marketingwerkzaamheden. Je wilt je immers niet richten op werkzaamheden die geen resultaat opleveren. Wanneer je conclusies wilt trekken, bijvoorbeeld bij een A/B test, is het van belang om genoeg data te hebben zodat je goede conclusies kunt trekken. Zorg er dus voor dat je niet overhaast conclusies trekt, want deze zijn dan niet betrouwbaar.

Geen goed salesproces

Het verkrijgen van leads is voor elke marketeer en ondernemer een mooie beloning van al het werk dat je hebt verricht. Voor marketeers houdt het proces op bij het afleveren van Sales Qualified Leads (SQL's). Hier begint echter het salesproces om deze lead daadwerkelijk te laten converteren. Een goed salesproces is dus ook binnen de online marketing methode van belang, om zo daadwerkelijk rendement op je marketing te behalen. In veel bedrijven wordt het salesproces vergeten of het is een ondergeschoven kind. Het is dus belangrijk om je salesproces goed uit te werken en dit proces ook te blijven waarborgen. 

Alleen een softwarepakket is nog geen inbound marketing strategie

Binnen veel bedrijven gaan marketeers en ondernemers ervan uit dat het inbound marketing softwarepakket voor al het resultaat en de strategie zorgt. Vaak wordt hierbij vergeten dat software een middel is en geen doel. De juiste inbound marketing software helpt je om goed je werkzaamheden en strategie uit te voeren, maar voert het niet voor je uit. Met automation kun je een deel van de werkzaamheden laten uitvoeren door het pakket, maar de meeste werkzaamheden zul je alsnog zelf moeten verrichten.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen