Facebook gaat bedelen om likes en shares vanaf nu afstraffen

Facebook gaat bedelen om likes en shares vanaf nu afstraffen

Er zijn miljoenen pagina's voor bedrijven op Facebook en miljarden gebruikers. Voor veel freelancers, uitgevers, bloggers, beroemdheden en bedrijven is Facebook de plek om met hun doelgroep te communiceren. Tevens is het een uitstekende bron van nieuwe klanten. Om te kunnen genieten van deze voordelen van Facebook heb je likes of vind-ik-leuks nodig. Om die reden is het niet ongebruikelijk dat social media specialisten openlijk gebruikers om vind-ik-leuks smeken met de zogenaamde engagement bait berichten.

Wel, hieraan komt er binnenkort een einde. Waarom? Facebook zal zulke praktijken binnenkort afstraffen. De feedback die de social media gigant van gebruikers krijgt is dat oproepen tot vind-ik-leuks als irritant worden ervaren. Gebruikers vinden het allemaal teveel lawaai.

Wat is ‘engagement bait’?

Engagement bait is een veelgebruikte methode van bedrijven en individuen om zoveel mogelijk vind-ik-leuks, reacties en shares te verzamelen. Het zijn Facebook berichten met meestal een  ‘Like, share en win’-karakter. Wat ook hieronder valt zijn berichten die oproepen om personen te taggen. Enkele voorbeelden van engagement bait berichten op Facebook zijn:

Minder bereik op engagement bait

"Mensen hebben ons verteld dat ze een hekel hebben aan spam-posts op Facebook die hen ertoe aanzetten om te communiceren met vind-ik-leuks, shares, reacties en andere acties", aldus twee vertegenwoordigers van Facebook.

"Om dit tegen te gaan, hebben de technici van Facebook honderdduizenden berichten beoordeeld en gecategoriseerd om een machine learning model te creëren dat verschillende soorten engagement bait berichten kan detecteren," aldus het bedrijf in een blogpost. "Berichten die deze tactiek gebruiken, worden minder weergegeven in de nieuwsfeed."

Wat deze berichten zo storend maakt is dat zij het algoritme van Facebook manipuleren om hun bereik te vergroten. Facebook gebruikt het aantal vind-ik-leuks, shares en reacties om na te gaan of een bepaald bericht op je tijdlijn verschijnt. Engagement bait berichten worden daarom kunstmatig hoog gewaardeerd. Je krijgt deze berichten daarom vaak op je nieuwsfeed te zien en doorgaans is de inhoud minder relevant.

Vanaf december zal Facebook het bereik van zulke berichten beperken. Tevens zullen pagina’s die regelmatig over de schreef gaan strenger behandeld worden.

Hoewel elke Facebook-gebruiker van de methode gebruik zou kunnen maken, wordt deze het vaakst gebruikt bij merken die hun bereik willen vergroten. Dit betekent dat alle berichten, niet alleen engagement bait, een lagere kans hebben om op tijdlijnen te verschijnen.

Met deze aanpassing wil Facebook de site relevanter maker. Dit is slechts 1 van de vele stappen die worden genomen. Het tegengaan van clickbait en nepnieuws is ook heel belangrijk. Facebook wilt met deze stappen authentieke engagement stimuleren en dit is uiteindelijk waardevoller voor je bedrijf.

Welke berichten mogen wel op je Facebookpagina?

Paginabeheerders die het bereik van hun bedrijfspagina op de site willen vergroten, zullen zich moeten concentreren op het plaatsen van relevante en betekenisvolle berichten. Berichten met tips en trucs zijn een goede manier om vind-ik-leuks en shares te bemachtigen. En zulke berichten zijn wel toegestaan.

Ook leuke foto’s en filmpjes die gebruikers graag delen zijn welkom. Richt je als bedrijf dus echt op de doelgroep. Vraag je volgers naar het type content dat ze graag zien en ontwikkel een strategie daaromheen.

De update wordt over meerdere weken uitgerold om paginabeheerders de tijd te geven zich aan te passen.

Berichten die gebruikers om hulp, advies of aanbevelingen vragen, worden echter niet beïnvloed door de update. Hoe Facebook dit denkt te waarborgen is niet bekendgemaakt.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.