Facebook stopt met de 20% tekst regel voor advertenties

Facebook stopt met de 20% tekst regel voor advertenties

De afgelopen jaren maakte Facebook voor zijn advertenties gebruik van de zogenoemde ’80/20% tekst regel’. Deze regel hield in dat een afbeelding van een advertentie niet meer dan 20% tekst mocht bevatten. Was dit wel het geval werd de advertentie afgekeurd.

Met verschillende handige tools van Facebook zelf of particuliere aanbieders kon je makkelijk meten of jouw advertentie door de strenge advertentieregels van Facebook heen kwam. De meetmethode die Facebook gebruikte voor het bepalen van de hoeveelheid tekst was niet erg nauwkeurig. Het raster waarmee gemeten werd was opgedeeld in 25 vlakken. Stond er slechts één letter in je tekstvlak, had je al 4% aan tekst.

Goed nieuws voor adverteerders

Sinds deze week heeft Facebook goed nieuws voor alle social media adverteerders. Ze stoppen met de 20% tekst regel voor advertenties. Facebook heeft de strenge regels versoepeld en geeft nu alleen nog een melding dat hoe meer tekst je advertentie bevat hoe minder bereik je (waarschijnlijk) behaald met hetzelfde budget.

Facebook zelf zegt hierover het volgende: “Omdat we adverteerders wouden helpen met het bereiken van hun ondernemersdoelen, terwijl we tegelijkertijd Facebook gebruikers hielpen met een plezierige ervaring op Facebook, waren we genoodzaakt om een limiet in te stellen voor tekst op afbeeldingen in ads. We zoeken altijd manieren om de ervaring voor Facebook-gebruikers en adverteerders te verbeteren. Daarom zijn we bezig met het testen van een nieuwe oplossing die ads met veel tekst erop wel toestaat, maar op basis van de hoeveelheid tekst op de advertentieafbeelding, minder mensen zal bereiken.”

Adverteren wordt makkelijker

Het blijft dus verstandig om niet te veel tekst toe te voegen aan de afbeelding die je voor je advertentie gebruikt. Een advertentie kan nu in vier categorieën vallen:

1. Tekst in de afbeelding: OK - Je advertentie bevat weinig tot geen tekst
2. Tekst in de afbeelding: Low - Je advertentiebereik kan een beetje beperkt zijn
3. Tekst in de afbeelding: Medium - Je advertentiebereik kan beperkt zijn
4. Tekst in de afbeelding: High - Je advertentie zal mogelijk niet zijn doelgroep bereiken

Door rekening te houden met deze regels zal adverteren op Facebook makkelijker worden. Voor social media adverteerders is dit een uitkomst. Advertenties worden niet direct afgekeurd, maar krijgen enkel een waarschuwing. Dit scheelt veel extra werk. Het kan zo zijn dat er minder mooie ads voorbij komen, maar kwalitatieve content en social media marketing zal altijd de aandacht blijven krijgen die het verdient.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.