Gemiddelde click-through rates van Search en Display Advertising

Gemiddelde click-through rates van Search en Display Advertising

Gezien en gevonden worden, daar draait zoekmachine adverteren om. Bij search campagnes ligt de nadruk veelal op de kosten, clicks en CTR (Click-through Rate). Bij display advertising ligt de nadruk op het genereren van impressies en clicks. Dit zijn bij de meeste advertentiecampagnes dan ook dé KPI's. Toch is het lastig om te zeggen of je nu een goede search of display campagne draait, of dat je campagne ondermaats presteert. Resultaat is uiteindelijk waar het voor zowel jou als marketeer als voor je opdrachtgever om draait. Dus, hoe goed presteren jouw search display campagnes eigenlijk? En wat is het gemiddelde binnen de bedrijfstak waarvoor jij de campagnes inzet?

Voor elke marketingcampagne die je draait wil je natuurlijk dat je kosten per resultaat zo laag mogelijk zijn. Dit geldt ook voor je CTR. Een lage CTR toont dat de advertentie niet relevant is voor de doelgroep, een hoge CTR geeft aan dat de campagnes die je hebt draaien relevant zijn voor je doelgroep. Alhoewel een hoge CTR zegt ook niet alles. Een hoge CTR moet niet je enige KPI zijn voor de advertentiecampagne. Bij tekstadvertenties krijg je bovendien een hogere kwaliteitsscore, wat ten goede komt van je resultaat en kosten. 

Gemiddelde CTR voor Google Ads campagnes

Gemiddeld gezien is de CTR binnen het advertentienetwerk van Google 1,91%. Simpel gezegd kan je dus alle CTR's boven 1,91% zien als een bovengemiddelde CTR. Hierbij is echter nog geen rekening gehouden met het type advertentie en de branche waarbinnen je de advertenties inzet. Hieronder zie je de gemiddelde CTR's van verschillende branches binnen het Search en Display netwerk van Google. De data hiervoor is verkregen via WordStream.

Opvallend is dat Search advertenties voor datingwebsites het beste presteren, met een gemiddelde CTR van 3,40%. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn de intenties van mensen die hier naar zoeken en de behoefte die zij hebben. Daarnaast spelen datingwebsites in op de gevoelens van de doelgroep, wat ook de gemiddelde CTR kan verklaren. De gemiddelde CTR voor Display advertenties is 0,35%. Hierbij is het opvallend dat Display Ads gericht op tech een gemiddelde CTR van maar liefst 0,84% hebben.

Daarnaast is het goed te zien dat de CTR's binnen het Search netwerk hoger zijn dan de CTR's binnen het Display netwerk. Het is logisch dat de CTR hoger is in het Search netwerk, omdat hier gerichte zoekopdrachten worden uitgevoerd. Display advertenties worden gepusht naar een geselecteerde doelgroep of op geselecteerde websites. Daarom wordt Display veelal ingezet voor branding en is de CTR niet altijd de belangrijkste KPI.

Gemiddelde Click-Through Rates in een tabel

Branche Gemiddelde CTR Zoeken Gemiddelde CTR Display
Goede doelen 1,72% 0,52%
Automotive 2,14% 0,41% 
B2B 2,55% 0,22% 
Dating 3,40% 0,52% 
E-commerce 1,66%  0,45% 
Onderwijs 2,20%   0,22% 
Recruitment 2,13%  0,14% 
Financieel  2,65%  0,33% 
Gezondheid 1,79%  0,31% 
FMCG  1,80% 0,37% 
Industrie  1,40%  0,35% 
Juridisch  1,35%  0,45% 
Onroerend goed  2,03%  0,24% 
Elektronica  2,38%  0,84% 
Reizen 2,18%  0,47%


Gemiddelde CTR's op mobiele apparaten

Aangezien mobiel zoekverkeer steeds groter en belangrijker wordt, is het ook goed om je hier om op te focussen. De mobiele benchmarks staan daarom hieronder apart weergegeven. Op mobiele apparaten heb je binnen het Search netwerk van Google meer mogelijkheden voor adverteren. Denk bijvoorbeeld aan highlights voor bellen en Expanded Text Ads. De gemiddelde CTR op mobiele apparaten is 4,10% binnen Search en 0,60% binnen Display.

Mobiele%20benchmarks%20Google%20Ads%20CTR.png

Het meest opvallende is de hoge CTR voor reisadvertenties binnen het Search netwerk. Waar het gemiddelde van deze advertenties 2,18% zijn, is dit op mobiele apparaten maar liefst 5,36%. Reisadvertenties hebben dan ook gemiddeld de hoogste CTR van alle Search advertenties. Binnen Display hebben advertenties voor Kunst & Entertainment de hoogste gemiddelde CTR, met een gemiddelde van 0,84%.

Gemiddelde mobiele Click-Through Rates in een tabel

Branche Gemiddelde CTR Zoeken Gemiddelde CTR Display
Kunst & Entertainment 5,01% 0,84%
Automotive 3,76% 0,36% 
Zakelijke dienstverlening 3,60%  0,55% 
Computers & Elektronica 3,70% 0,60% 
Bouw 3,52%  0,50% 
Opleiding 4,45%  0,48% 
Financieel 4,57%  0,53%
Gezondheidszorg 3,79%  0,51% 
Huis & Tuin 3,50%  0,76% 
Internet & Telecom 3,05%  0,57% 
Juridisch 3,48%  0,64% 
Industrie 4,13%  0,53% 
Non-profitorganisaties 4,09%  0,70% 
Detailhandel 4,25%  0,57% 
Transport 4,54%  0,59% 
Reizen 5,36% 0,61% 

Tips voor het verbeteren van je CTR

Je click-through rate verhogen is slim en belangrijk wanneer de CTR een KPI is. Binnen het search netwerk voorkom je bovendien dat je meer moet bieden, minder vaak wordt gezien en dus jouw kwaliteitsscore omlaag gaan. Daarom geven wij je een aantal tips voor het verhogen van je CTR:

  • Maak binnen search gebruik van de voor jou(w klant) relevante advertentie extensies.
  • Voor search advertenties kun je gebruik maken van keyword insertion.
  • Bied ook op long-tail zoekwoorden.
  • Zorg ervoor dat je irrelevante zoekwoorden uitsluit. 
  • Voor zowel search als display advertenties zijn duidelijke call-to-actions belangrijk.
  • Zorg bij display advertenties dat je deze op de juiste websites laat zien.
  • Maak voor display advertenties gebruik van bewegende HTML5 advertenties.
  • Door programmatic advertising in te zetten speel je in op belangrijke factoren (zoals het weer) die je CTR kunnen verhogen.

Bron: https://www.wordstream.com/blog/ws/2016/02/29/google-adwords-industry-benchmarks 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen