Hoe zorg je ervoor dat jouw Social Selling werkt?

Hoe zorg je ervoor dat jouw Social Selling werkt?

Geen opdringerig verkooppraatje, maar persoonlijk contact met het juiste aanbod op het juiste moment. Daarvoor is social media enorm geschikt. Door de inzet van social selling trek je klanten aan. Tegenwoordig vinden veel leads en klanten koud bellen niet wenselijk. Zij willen jou vinden en op basis van beschikbare informatie kiezen voor jouw product of dienst. 

Social selling werkt zowel voor de B2B, als de B2C branches. Door kennis en oplossingen te delen op social media win je vertrouwen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van video's, blogs en webinars. Jij bent de expert binnen het vakgebied en hebt de oplossing! De grote vraag is; hoe zet je jezelf als verkoper in op social media, zonder opdringerig te zijn? In deze blog vertellen wij hoe jij dat kan doen en geven we je ook tips! 

Wees online zoals je offline bent 

Tijdens een netwerkborrel maak je kennis met nieuwe contacten en wissel je kennis uit. Gaandeweg ontdek je de valkuilen en frustraties van de ander. Hierop speel je subtiel in. Je toont bijvoorbeeld niet direct een rapport met de laatste cijfers van jouw bedrijf. Je wisselt kennis uit, helpt waar nodig en maakt afspraken.  Deze 'offline' communicatie zet je met social selling ook op social media in. Door online kennis te delen en oplossingen te geven voor valkuilen en frustraties, zet jij jezelf neer als expert. Daarnaast kun je ook hier content afstemmen op jouw doelgroep. Door een buyer persona en journey weet je waar je op moet inspelen en stem je daarop jouw content af. 

Social selling draait om een persoonlijke aanpak. Op de netwerkborrel open je ook niet met hetzelfde verhaal bij iedereen. Je weet dat elke klant anders is. Het mooie aan social media is dat je kunt inspelen op persoonlijke voorkeuren en behoeftes. Met de buyer persona en journey in je achterzak maak jij een passende opening en een passend aanbod. Net zoals de verschillende gesprekken op jouw netwerkborrel, verschillen de berichten die je naar elke bezoeker, lead of klant stuurt ook. Je stemt de boodschap af en houdt rekening met de customer journey. 

Het complete inbound proces 

Social selling is voor het eerste contact, maar het vervangt niet het gehele sales proces. Zie het als onderdeel van je totale marketing en sales proces. Met social selling zorg je ervoor dat nieuwe contacten met jou in aanraking komen en dat je een gunfactor opbouwt. Social selling is onderdeel van je gehele inbound marketing strategie. Wanneer je via social media kanalen personen op je website krijgt, doordat je social selling hebt toegepast, moet je alsnog gegevens verzamelen. Met de gegevens die je verzamelt kun je je relaties nurturen en inzichtelijk maken wie er dankzij social selling een band met jou heeft opgebouwd.

Tips voor het toepassen van social selling

Social selling zet je in om in contact te komen met leads en klanten. Het is een waardevolle toevoeging voor je sales- en marketing proces. Wij geven je graag een paar concrete tips hoe jij social selling succesvol toe kunt passen:

  • Je visitekaartje. Dit is een belangrijk onderdeel wanneer je start aan social selling. Gebruik social media kanalen als een visitekaartje. Dit doe je door de kanalen persoonlijk en interessant te maken. Ook zorg je hier ervoor dat jij je onderscheid! Waarom ben jij interessant voor de lead? Maak duidelijk waarom zij voor jou moeten kiezen. Deel relevante en waardevolle informatie waaruit blijkt dat jij interessant voor de lead. Deel wat ertoe doet! 
  • Kies het juiste kanaal. Hoewel het misschien voor de hand liggend is, benadrukken wij graag dat niet elk social media kanaal geschikt is voor social selling en jouw doelgroep. Bekijk voordat je begint aan social selling op welke sociale media kanalen jouw doelgroep zich begeeft, zodat jij hen ook echt bereikt.  
  • Deel! Deel blogs, relevante cases en informatie voor de doelgroep en laat zien wat jij kunt betekenen voor de lead. Hiermee wek je interesse op, maar toon jij ook hoe jij te werk gaat. Wees een expert en deel zeker 90% van de informatie die ertoe doet. Denk goed na wat jouw doelgroep daadwerkelijk helpt, want dit zal leiden tot waardevolle leads en relaties. 
  • Creëer inzicht. Door jouw bijdrages op social media te monitoren en analyseren, verkrijg je inzicht in welke berichten wel of niet werken. Welke bijdragen leveren waardevolle leads op, krijgen de meeste clicks of de meeste reacties. Hiermee word je een succesvolle social seller! Daarnaast heeft LinkedIn een waardevolle tool voor jou, waarmee je kunt zien hoe jij scoort ten opzichte van anderen in de business.  
  • Promotors! Probeer promotors te verkrijgen op social media. Deel en schrijf goede content, zodat je wordt gedeeld. Dit levert nieuwe traffic op en daarmee dus ook potentieel waardevolle leads. Verbind klanten aan jouw merk en laat hun jouw merk promoten. Deze promotors maken waardevolle reclame voor jou. 
  • Contact krijgen. Maak het makkelijk om contact te maken met jou. Plaats naast correcte informatie, ook toegankelijke en makkelijke manieren om contact op te nemen met jou op social media. 
  • Welke lead benader je? Natuurlijk kun je ook een lead benaderen. Je hoeft niet altijd te wachten totdat zij contact met jou opnemen. Let alleen wel op wie je benadert en wanneer! Bekijk goed wat leads zelf plaatsen en waar zij zich mee bezig houden. Op deze manier neem jij op een natuurlijke manier contact op met deze leads. 
  • Doe het elke dag! Social selling is een onderdeel van je sales- en marketing proces. Je moet hier dus ook dagelijks mee bezig zijn op social media. Alleen dan zal dit zijn vruchten afwerpen. Doe dus alleen aan social selling als je daadwerkelijk dit ook leuk vindt. 
SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen