Kies de juiste doelgroep voor je Social Media Marketing

Kies de juiste doelgroep voor je Social Media Marketing

Tegenwoordig investeren de meeste merken, consumenten, bedrijven en instanties in digitale content. Dit gebeurt met een sneller tempo dan wij dit kunnen consumeren. Met zoveel content ter beschikking wordt de consument steeds kritischer en wordt het steeds moeilijker om je (potentiële) klant te bereiken. Want hoe val je op tussen alle anderen?

Sommige bedrijven proberen dit probleem alleen met creativiteit op te lossen. Hoewel creativiteit een belangrijk onderdeel is van goed presterende content, is dit niet de enige factor waarmee je rekening moet houden. Aandacht trekken in de lawaaierige social media feeds kun je ook doen door relevant te zijn. Hoe doe je dat? Door gerichte content te maken voor een specifieke doelgroep. Het kiezen van de juiste doelgroep is een noodzakelijk en effectief onderdeel van succesvolle social media marketingcampagnes.

Bereik je de juiste doelgroep op Instagram, Twitter, Facebook en LinkedIn?

Bekijk de verschillende social media kanalen kritisch en zoek uit waar je doelgroep de meeste tijd doorbrengt. Het is de moeite waard om na te denken over wie je ideale klant is, van welke kanalen ze gebruik maken en waarmee je klant op Social Media bezighoudt. De kritische eerste vraag wordt dan: “wie kan jouw product of dienst goed gebruiken?”

Hoe ziet je ideale klant eruit?

Welke leeftijdsgroepen bereik je? Wat is hun gemiddelde inkomen? Hebben ze gemeenschappelijke kenmerken? Deze en andere vragen helpen je een duidelijk beeld te krijgen van wie jouw ideale klanten zijn.

Klantonderzoek doen

Enquêtes vormen een belangrijk onderdeel van de best practices van Social Media Marketing. Het is een goed idee om jouw huidige klanten te onderzoeken en te vragen op welke social media netwerken zij actief zijn. Bij hen kun je makkelijk een profiel schetsen van je klant en hoe je je content kunt optimaliseren om de doelgroep uiteindelijk beter te bereiken. Probeer het volgende te vragen aan je klanten:

  • Wat is je favoriete sociale mediasite?

  • Lees je regelmatig blogs?

  • Wat voor soort mensen volg je op social media?

Van doelgroep naar buyer persona

G5ZBYh3XX1pKtTYhl80IvsxoY0ioleB4V7tl4SG2ht1I3tyGXTrl-LBOFTiUYX4zxIH3HgtyTMDK3Xs_1A4namrdSSWN9HvDJDrgheqdqV3JC5Pj6ALOLaeCO1qIzSCKMIigDlad

Bron: http://enternews.vn

Klant-profielen of buyer persona’s zijn een belangrijk hulpmiddel om kennis te vergaren over de kenmerken van je doelgroep. Sommige organisaties hebben al gedetailleerde persona-documenten laten bouwen, maar zo niet, dan is het zeker de moeite waard om deze buyer persona’s zelf te ontwikkelen.

Een buyer persona bestaat uit specifieke gegevens van je doelgroep zoals:

  • Demografische gegevens, zoals leeftijd en geslacht.

  • Persoonlijke interesses.

  • Communicatievoorkeuren, zoals de type apparaten die ze gebruiken.

  • Opleidingsniveau.

  • Locatie.

  • Inkomen.

Overweeg in het bijzonder welke interesses jouw doelgroep zou kunnen hebben,  en hoe jouw product of dienst problemen van je doelgroep zou kunnen oplossen.

Naast het bovenstaande neem je in zo’n buyer persona ook de voorkeuren van je doelgroep op. Denk aan vergelijkbare merken, populaire auteurs in je branche die je doelgroep online volgen of andere relevante boeken en media. Dit is belangrijke data waarmee je je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk kunt targeten via Social Media. Vanuit een buyer persona kun je verder brainstormen over waar je doelgroep zit en hoe je die het beste kunt bereiken.

Zijn er in jouw bedrijf al buyer persona’s geformuleerd, kies dan eentje die rechtstreeks is afgestemd op de doelen die je met social media wilt bereiken. Het gebruik van bestaande buyer persona's bespaart niet alleen tijd en energie, maar zorgt er ook voor dat je campagne in lijn is met bredere organisatiedoelstellingen.

Welk kanaal zet je in?

gqy_8YgnjEPrPuSJvK48hDh9LIY_rH6bvBhoOkAhZHVvBy_C2SrEVdcKKqynwukyYlhYs_E7tMbixXX4hHAwP5Iq4bVHLEgIVxGyRoaHAnehR9K1CfL83cqC0kDL7hrsp2M0aMkF

Je hebt misschien een geweldig product en biedt perfecte service, maar je zult pas mooie resultaten halen uit jouw social media berichten als je je richt op de juiste doelgroep. De verschillende social media platformen trekken elk andere doelgroepen aan. Uiteraard zijn er overlappingen, maar toch is het belangrijk te weten welke doelgroepen actief zijn op welke kanalen.

Facebook

Facebook blijft het meest gebruikte social media platform met 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers. In Nederland zijn er 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts.  Daarom is het zaak dat jouw merk op Facebook aanwezig is. Er is in de loop der jaren veel veranderd, en er is veel te leren over contentmarketing op dit populaire kanaal. Het algoritme wordt steeds gewijzigd en zo is het steeds lastiger om je content zichtbaar te maken bij je ideale klant. Gelukkig zijn er slimme tactieken om dit te omzeilen en toch een goed rendement te halen uit je inspanningen. Het blijft belangrijk om zichtbaar te zijn op Facebook.

Wie kun je bereiken op Facebook? Vrijwel iedereen, maar je zult wel merken dat vrouwen over het algemeen actiever zijn op Facebook dan mannen. Desondanks is de potentiele doelgroep die je kunt bereiken erg breed.

Instagram

Met ongeveer 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers wereldwijd is Instagram nu één van de meest gebruikte social media kanalen. Wie zit er allemaal op Instagram? Uit recente onderzoeken is gebleken dat de meerderheid van Instagram-gebruikers vrouwen zijn. Tevens maken millennials goed gebruik van dit platform. Dus als je ideale klant een vrouw uit die leeftijdscategorie (jonger dan 35) is, dan is het opnemen van Instagram in je social media marketingplan een goed idee.

Twitter

Twitter heeft wereldwijd 315 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Ongeveer 36% van de volwassenen tussen 18 en 29 jaar oud bevindt zich op het sociale netwerk. Waar Twitter jaren terug één van de grootste social media kanalen was, is het aantal actieve gebruikers nu enorm teruggelopen. Steeds meer accounts zijn inactief en veel tweets komen van spammers en bots. Ook in Nederland is de teruggang in Twitter-gebruikers te merken. Vooral jongeren haken af, zij kiezen eerder voor Instagram en Snapchat.

LinkedIn

Jaren terug was LinkedIn slechts een online database voor CV’s. Het is sindsdien gegroeid tot een ware social media netwerk. Het is een zakelijke social media netwerk en wordt maandelijks door 4,2 miljoen Nederlanders bezocht. Meer dan 6 miljoen Nederlanders hebben een account op LinkedIn, dit maakt Nederland het land met een van de hoogste penetratiegraden ter wereld.

LinkedIn bestaat uit een steeds groeiende gemeenschap van professionals die graag in contact blijven met hun concullega’s en (potentiële) klanten. LinkedIN is het business-2-business social media platform.

Kortom

Zoals we al noemden: het is even wat werk, maar het is zeker de moeite waard om de juiste doelgroep te identificeren voor je Social Media Marketing. Het is ook geen eenmalige taak - stel je buyer persona steeds bij. Zo verklein je de kans dat je mogelijke klanten misloopt.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.