Het belang van kwalitatieve backlinks voor linkbuilding

Gepubliceerd op door Jarik Oosting.
Het belang van kwalitatieve backlinks voor linkbuilding

Tegenwoordig hoef je maar een zoekopdracht aan Google te geven en je krijgt meteen een lijst gepresenteerd met tientallen, honderden, of wel duizenden zoekresultaten.

Je kunt met Google Ads een mooi plekje in deze zoekresultaten kopen, maar de kosten daarvoor rijzen al snel de pan uit.

Het is vaak interessanter om in de organische zoekresultaten van de zoekmachines terecht te komen.

Eén van de onderdelen om in de organische zoekresultaten te komen is linkbuilding.

Met kwalitatieve backlinks bouw je aan jouw autoriteit, je creëert naamsbekendheid en jouw product of dienst is beter vindbaar in de zoekmachines. 

Kwalitatieve backlinks versus online advertising

Wanneer je alleen online advertising inzet voor die felbegeerde positie in Google, brand je al gauw je hele marketingbudget op.

Het is dan ook interessant om met kwalitatieve backlinks positiewinsten, en daarmee gratis clicks, te verkrijgen.

Hoger in Google met linkbuilding

Kwalitatieve backlinks leveren meer traffic op naar jouw website en dragen bij aan je naamsbekendheid en online doelstelling.

De redenen waarom je zou moeten investeren in het verkrijgen van kwalitatieve backlinks zijn:

  • De zoekmachines moeten jouw content zien als dé content die zij moeten tonen aan gebruikers. Kwalitatieve backlinks laten de zoekmachines zien dat jouw content relevant is en dus hoog in de zoekresultaten moet worden getoond.
  • Kwalitatieve backlinks zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor jouw plek binnen de zoekresultaten.
  • Kwalitatieve backlinks zorgen voor meer traffic van en naar jouw website. Dit leidt tot meer conversies.
  • Met kwalitatieve backlinks bouw je aan jouw branding; jouw naam of merk krijgt veel meer bekendheid.
  • Backlinks verzamel je door een samenwerking aan te gaan met andere bedrijven. Daarmee bouw je dus ook aan je netwerk.

Dit maakt een backlink kwalitatief

Wanneer andere websites linken naar jouw website ziet Google dat als een aanbeveling. Deze backlinks moeten dan wel van goede kwaliteit zijn om tot het beoogde resultaat te leiden.

Relevantie voor jouw website

Google waardeert alleen de backlinks van echte bedrijven die relevant zijn voor jouw website.

Wanneer jij een link krijgt op een website uit een totaal ander vakgebied, ziet Google deze link als minder waardevol.

Autoriteit van de website

Hebben de bedrijven waar je backlinks van verkrijgt veel autoriteit, dan deel jij daarin mee.

De reputatie van de website waar jouw backlink op staat wordt namelijk gecontroleerd door Google.

Backlinks van websites met een minder goede autoriteit, hebben dan ook weinig invloed op jouw SEO.

Voorbeeld van een sterk backlinkprofiel

De autoriteit van backlinks kun je met tools als Majestic controleren.

Anchor tekst van de backlink

Naast de relevantie en autoriteit van de backlink, is de anchor tekst die de backlink meekrijgt ook belangrijk voor de kwaliteit.

Google controleert wat de backlink vertegenwoordigt door de anchor tekst van de link.

Een niet relevante tekst als ‘klik hier’ doet af aan de kwaliteit van de backlink, over-optimalisatie van de anchor tekst ook. 

Anchorteksten van een backlinkprofiel

Voorbeeld van een anchorprofiel. 

Alt-attribuut voor afbeeldingen

Als laatste is het alt-attribuut, de omschrijving bij een afbeelding of foto, belangrijk.

Wanneer je vanuit een afbeelding wordt gelinkt moet je daar een alt-attribuut aan toevoegen.

Hiermee maak je voor zoekmachines duidelijk waar de afbeelding precies over gaat.

Als tekst voor het alt-attribuut kun je een zoekwoord opnemen.

Google ziet de alt-tags bij afbeeldingen namelijk als anchors. 

Bouw aan een natuurlijk backlinkprofiel

Bouw dus voor het verkrijgen van kwalitatieve backlinks een zo natuurlijk mogelijk backlinkprofiel op.

Zorg dat je backlinks verkrijgt van sites met een hoge autoriteit en goede reputatie.

Zo creëer je uiteindelijk een kwalitatieve backlink.

Nu nog die backlinks verkrijgen..

4 manieren voor het verkrijgen van backlinks

Het verkrijgen van backlinks is een continu proces. Neem je tijd om goede backlinks te verzamelen en maak vooraf een plan.

Er zijn meerdere manieren om een backlink te verkrijgen:

1. Via een gastblog

Het is erg interessant om gastblogs te schrijven voor andere websites.

Je deelt jouw kennis en autoriteit en je verkrijgt ook direct wat backlinks.

Daarnaast bereik je een nieuwe doelgroep en bouw je aan je branding.

Jouw naam, jouw merk, staat immers ergens anders in de spotlights.

Gastbloggen voor kwalitatieve backlinks

Voorbeeld van een gastblog.

Relevante gastblogs zijn belangrijk

Denk natuurlijk wel aan de relevantie van de website waar jij je gastblog publiceert.

Dat is immers belangrijk voor de kwaliteit van de backlink.

Gastblogs vinden

Je kunt Google gebruiken om te weten te komen welke blogsites er zijn binnen jouw vakgebied of markt. 

Maak dus tijd om te zoeken naar websites waar jij een gastblog aan kan leveren.

Uiteindelijk zullen deze websites blij zijn met jouw content.

Voor iedereen dus een win-win situatie!

2. Via een startpagina

Een startpagina kan een eenvoudige manier zijn om backlinks te verkrijgen.

Ook daarbij speelt relevantie een belangrijke rol bij de keuze voor de startpagina.

Startpagina’s waar heel veel links op staan, zijn vaak niet erg kwalitatief voor het verkrijgen van backlinks.

Je backlink krijgt dan maar een klein beetje autoriteit mee.

Startpagina's voor het krijgen van backlinks

Voorbeeld van een startpagina.

Startpagina's als bodem voor je backlinkprofiel

Hoewel startpagina's old-skool zijn hebben ze nog wel SEO-waarde.

Startpagina's dienen vooral als de bodem van je backlinkprofiel.

Let er dus op dat je niet alleen maar startpagina's verkrijgt, want dan bouw je niet aan een kwalitatief backlinkprofiel.

3. Via een persbericht

Een persbericht is niet alleen een goede manier om backlinks te verkrijgen, het zorgt ook voor naamsbekendheid.

Je werkt dus op deze manier niet alleen aan je vindbaarheid, maar ook aan je branding.

Belangrijk bij het schrijven van persberichten is wel om de juiste balans te vinden tussen mensen voorzien van waardevolle informatie en mensen bekend maken met jouw bedrijf of merk.

Lezers kunnen jouw persbericht namelijk snel als spam zien wanneer die balans overslaat.

Persberichten voor linkbuilding

Voorbeeld van een persbericht, met daarin een link naar SmartRanking.

Bijkomend voordeel van persberichten

Een bijkomend voordeel van persberichten is dat wanneer de content interessant en relevant genoeg is, deze soms worden doorgestuurd naar andere nieuwssites.

En zo ontvang je dus nog meer backlinks.

4. Via social media

Social media is ook een goede plek om backlinks te verkrijgen.

Backlinks op social media kanalen zoals Facebook, Twitter of LinkedIn kunnen een substantiële bijdrage leveren aan jouw ranking.

Een goede backlink structuur vanaf een social media kanaal omvat meerdere linkjes uit meerdere posts.

Social media links

Linkbuilding via social media content.

Een enkel linkje uit 1 social media bericht is niet effectief.

Zorg dus dat je meerdere likes of tweets ontvangt.

Die backlinks op social media houdt Google scherp in de gaten, dus dat biedt kansen voor jouw backlinkprofiel. 

Meer tips voor kwalitatieve backlinks

Nog meer tips nodig? Lees hier dan onze tips en methodes voor het verkrijgen van kwalitatieve backlinks.

Let op de Penguin Updates

Google riep in 2012 Penguin Update, één van de Google algoritme updates, in het leven om webspam en linkspam te herkennen om zo zuiverdere zoekresultaten en dus kwalitatieve content te kunnen tonen. 

Het is daarom af te raden om bijvoorbeeld te doen aan linkruil of veel links snel te verkrijgen bij indexsites zonder dat deze relevant zijn voor jouw business.

Penguin geeft je hiervoor een penalty en dat heeft een negatieve invloed op je vindbaarheid.

Het uitgangspunt moet zijn om op een natuurlijke wijze kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Gevolg van slechte backlinks

Lees ook: 17 redenen om SEO uit te besteden.

Bouw met kwalitatieve backlinks aan jouw SEO

Je weet nu waar je op moet letten bij de kwaliteit van je backlinks en hoe je backlinks kunt verkrijgen ten behoeve van jouw zoekmachine optimalisatie.

Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks vraagt om een beredeneerde aanpak en geduld. 

Wanneer je eenmaal kwalitatieve backlinks hebt verkregen, zal je niet direct op positie 1 staan.

Het verkrijgen van backlinks is een langdurige en doorlopend proces, waarbij je je concurrenten continu een stap voor moet zijn.

Wanneer je geen backlinks kunt verkrijgen, kan linkbuilding uitbesteden een goed idee voor jou zijn.

Krijg zoekmachine optimalisatie tips in je inbox