Love is in the air - de juiste e-mailcampagne voor Valentijnsdag

Love is in the air - de juiste e-mailcampagne voor Valentijnsdag

Voel jij de liefde al in de lucht hangen? Zie je ook steeds meer etalages omtoveren tot roze en rode kunstwerken? Binnenkort is het weer 14 februari. Voor sommigen een dag als alle anderen, voor anderen is Valentijnsdag de perfecte gelegenheid om de liefste mensen om hun heen blij te maken.

Bedrijven kunnen de romantische gelegenheid gebruiken om klanten te verwennen en conversies te verhogen. Het thema Valentijnsdag kenmerkt zich door de sleutelwoorden luchtig en positief. Je e-mailcampagne draait om liefde, vriendschap en het delen van een harmonieuze boodschap. Het design mag hierbij graag worden aangepast en afwijken van de reguliere nieuwsbrieven die verzonden worden.

Hoe je zo’n Valentijnsdag campagne precies opzet? Megan de Graaf van Newsletter2Go geeft je handige tips en tricks voor een succesvolle Valentijn e-mailcampagne.

 

Planning is het sleutelwoord tot succes

Bij e-mailmarketing draait het vooral om het vinden van het meest geschikte moment om de ontvanger te bereiken. Een tijdschema is de eerste stap. Ontdek aan de hand van voorgaande e-mails wanneer de hoogste openratio doorgaans plaatsvindt. Kun je een patroon in het tijdstip of een specifieke dag herkennen? Via Analytics kom je te weten wanneer je klanten het meest online zijn - dit is een goede indicatie om de nieuwsbrief verzending op te baseren.

Naast het tijdstip moet je ook bedenken hoeveel nieuwsbrieven je verstuurt. Gaat het om slechts een enkele nieuwsbrief of pak je groter uit met een Valentijn campagne? Komen er eventueel nog andere crossmediale kanalen bij kijken? Denk aan social media, een banner op de website, betaalde advertenties, flyers voor in de winkel of een samenwerking met een ander bedrijf.

Hierna is het tijd om over de content van de e-mailmarketing campagne na te denken. Verzamel hiervoor zoveel mogelijk ideeën en wees niet bang om out of the box te denken. In de eerste brainstorm fase gaat het enkel nog om het creëren van veel ideeën, niet de evaluatie hiervan. Pas later test je de ideeën op hun haalbaarheid en kies je het uiteindelijke idee dat je het meest aanspreekt.

Aan de slag met een professionele nieuwsbrief

Na het finaliseren van de ideeën is het tijd om te beslissen naar wie de nieuwsbrief wordt verstuurd. Splits de ontvangers in diverse, specifieke groepen op. De leeftijd en het geslacht kunnen meespelen in wat voor productaanbevelingen worden getoond. Een kortingsactie voor rode lingerie zal beter passen bij de jongere vrouw, dan bij het zestig plus publiek. Restaurant of evenement aanbevelingen kunnen naar locatie worden gegroepeerd. In de nieuwsbrief kunnen ook de meest populaire cadeaus of trendproducten worden getoond, zodat de ontvanger een betere keuze kan maken.

Nadat je de ontvangers hebt gesegmenteerd is het tijd voor…

Een aantrekkelijk onderwerp

Vooral op Valentijnsdag draait alles om emoties. Een catchy, aantrekkelijk onderwerp dat de lezer overtuigd om de nieuwsbrief te openen is daarom onmisbaar. Deze korte, maar krachtige zin bepaalt namelijk of de e-mail wordt geopend, genegeerd of dat deze direct naar de prullenbak wordt verplaatst. De laatste twee wil je natuurlijk het liefst vermijden.

Voor onderwerpen geldt: testen tot je erbij neervalt! A/B-tests geven je inzicht in wat voor jouw lezers wel en niet werkt. Speel met diverse lengtes, emojis, voordelen, kortingen en personalisaties. Onderwerpen langer dan zestig karakters worden op mobiel afgekapt, houdt het daarom kort.

Overtuigende inhoud en aantrekkelijk design

Ook in de nieuwsbrief zelf kan gespeeld worden met emoties. Romantische inhoud en woorden als liefde of vriendschap omhelzen niet alleen de betekenis van Valentijnsdag, maar hebben ook een positief effect op de lezer. Meer succes boek je met goed gekozen personalisaties. Hiermee schep je een persoonlijke band en creëer je meer relevantie voor de lezer. Voor je e-mail newsletter template kun je denken aan rode accenten, hartjes emojis, romantische scheidingslijnen en knusse afbeeldingen in warme kleuren.

Vooral bij speciale gelegenheden zoals Valentijnsdag kun je profiteren van speciale evenementen zoals:

  • Een winactie voor een romantisch weekend weg voor twee personen
  • Korting op alle rode producten
  • Een “geef een compliment” campagne zoals de Bijenkorf dit jaar heeft opgezet
  • Een “Big Sexy Sale” zoals de Hunkemöller in hun nieuwsbrief promoot

Valentijnsdag? Nee, bedankt!

Laten we niet vergeten dat ondanks veel Nederlanders hun happily ever after hebben gevonden, er ook nog ontzettend veel mensen Tinder dates afstruinen en immer nog wachten op de ware. Deze doelgroep zit waarschijnlijk niet op een nieuwsbrief in het teken van de liefde te wachten.

Om deze doelgroep aan te spreken maak je bijvoorbeeld een anti-Valentijn campagne. Promoot bijvoorbeeld producten die de ontvanger zichzelf cadeau kan doen, highlight de leukste solo- of groepsreizen of geef aanbevelingen voor boeken die het topic self-love aankaarten. Alles is mogelijk!

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.