Marketing resultaten meten met het HubSpot report dashboard

Marketing resultaten meten met het HubSpot report dashboard

Inbound marketing zet je in om klanten aan te trekken en hierbij promoot, monitor en analyseer je elke stap binnen de buyer's journey. Zo zorg je ervoor dat je strategie passend is voor elke bezoeker, lead, klant en promotor. Tegenwoordig meet je met tools als Google Analytics gemakkelijk welke sales- en marketingwerkzaamheden bijdragen aan jouw doelstellingen, maar er is meer! 

Wanneer jij kiest voor inbound marketing met een HubSpot software pakket krijg je toegang tot zeer waardevolle tools waarmee jij jouw sales- en marketing werkzaamheden nauwkeurig meet. Direct bij het inloggen in de HubSpot software is de eerste tool al zichtbaar, namelijk het marketing dashboard. Naast deze dashboards biedt HubSpot ook een Reports Tool aan voor analyse van je werkzaamheden. Wij vertellen je graag meer over de verschillende tools van HubSpot.


Reporting Tool

De Reporting Tool is de centrale plek voor alle rapportages en dashboards. Alle data komt hier samen. Je ziet alle default data, maar er is ook ruimte voor aangepaste en persoonlijk gemaakte rapportages. Deze tool geeft de mogelijkheid om antwoord te krijgen op de meest ingewikkelde vraagstukken. Daarnaast biedt de tool ook data vergelijkbaar met Google Analytics aan. Dit overzicht bestaat uit de traffic, website, campagne en contacten. 

Marketing & sales dashboard 

Wanneer je inlogt in het HubSpot systeem zie je direct het marketing dashboard. Dit dashboard geeft je inzicht in jouw marketingwerkzaamheden. Hier komt alle belangrijke marketing data samen. Zo zie je bijvoorbeeld hoe jouw campagnes presteren. De tool is beschikbaar voor alle gebruikers van HubSpot. Ook is dit dashboard aan te passen. Het marketing dashboard biedt standaard:

  • Het aantal sessies. 
  • Conversion rate van de sessies met contacten. 
  • Top landingspagina's, blogs, e-mails en persona's. 
  • Prestatie van de landingspagina's, blogs, e-mails.
  • Een doellijn. 
  • Vergelijkingslijn van het geselecteerde tijdsvak met het voorgaande tijdsvak. 

Op basis van deze informatie zie je direct welke marketingwerkzaamheden goed presteren. Hierdoor heb je ook overzichtelijk waar nog kansen liggen voor jou. 

Naast het marketing dashboard, geeft het sales dashboard ook inzicht in jouw sales- en marketing werkzaamheden. Het sales dashboard bestaat uit: 

  • Sales voorspelling.  
  • Sales prestatie (samenvatting van jouw sales-progressie).
  • Productiviteit. 
  • Deals gesloten VS doelen. 
  • Recentelijk gedane activiteiten. 

De dashboards zijn aan te passen naar wens. Je voegt gemakkelijk data toe of haalt het weg. Op deze manier pas je de dashboards volledig naar je wensen aan en zorg je ervoor dat je de data ziet die voor jou het belangrijkste is.

Analytics tool 

In de Analytics tool van HubSpot vind je basis informatie, waaruit je opmaakt hoe jij presteert op geselecteerde gebieden over een tijdsvak heen. In deze tool vind je analytics over je traffic, website, campagne en contacten. Met name de campagne analytics zijn interessant om de marketing resultaten te meten. Je ziet direct hoe jouw inbound marketing campagnes presteren. Daarnaast zie je met de website analytics wat het resultaat is van jouw marketing werkzaamheden en uit welke kanalen je traffic komt. 

Zelf rapportages maken  

Naast de standaard dashboards in HubSpot is het mogelijke rapportages op maat te maken. Met deze aangepaste rapportages maak je het jezelf mogelijk om de meest ingewikkelde vraagstukken binnen je inbound marketing strategie te beantwoorden. De tool biedt drie verschillende mogelijkheden voor om rapportages op maat te maken: 

  • Rapportage van de gehele dataset. Deze rapporten kan je aanpassen voor een doelgroep, product, maar ook deals die jij hoopt te sluiten. Hiermee zie je direct of je met de sales- en marketingwerkzaamheden jouw doelstellingen bereikt op deze punten. 
  • Rapportage van een funnel of pipeline. Voor Professional & Enterpise gebruikers van HubSpot is het ook mogelijk om rapportages te maken gericht op een funnel. Ook hierbij pas je dit aan op een doelgroep/klant of deal, zodat je progressie monitort. De lifecycle stage wordt in deze rapportage zichtbaar. 
  • Attributions rapportage (toeschrijvingsrapport).  Ook deze rapportage is alleen beschikbaar voor Professional & Enterprise gebruikers van HubSpot. Met deze rapportage maak je de buyers journey zichtbaar. Het toont precies wat heeft bijdragen aan de conversie van de lead/klant. 
SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen