SEO trends 2019 - 2020

Gepubliceerd op door Jarik Oosting.
SEO trends 2019 - 2020

Het algoritme van Google wordt steeds geavanceerder en jaarlijks worden er tientallen algoritme updates uitgerold. 

Met deze updates wil Google één enkel doel bereiken: een betere ervaring creëren voor haar gebruikers.

Voor 2019 - 2020 zijn er diverse SEO trends waar jij op in kunt spelen, zodat jouw website beter gevonden gaat worden.

SEO wordt steeds belangrijker

SEO wordt door veel bedrijven onderschat in hun marketing strategie, maar is belangrijk voor vrijwel elk bedrijf.

Waar steeds meer bedrijven aan het advertentie-infuus liggen hoef je voor SEO niet te betalen voor een klik naar je website.

Bovendien worden advertenties alsmaar duurder. Tegenwoordig betaal je bijvoorbeeld voor een klik op het zoekwoord “SEO webshop” gemiddeld €19,44 en voor “boekhoudsoftware” gemiddeld €11,00.

Door in te zetten op SEO ben je niet afhankelijk van advertenties, je krijgt doorlopend bezoekers via relevante zoektermen op je website.

SEO draagt bij aan een lagere kosten per conversie en zorgt daarnaast voor waardevollere conversies.

Uiteindelijk is SEO dus een must voor elke marketingstrategie en vormt het een belangrijke aanvulling op alle PPC (Pay-Per-Click) kanalen.

Het voordeel van hedendaagse SEO

Het voordeel van de hedendaagse SEO is dat de algoritmen van zoekmachines steeds slimmer en geavanceerder worden.

Zo kan Google content steeds beter beoordelen op de inhoud en de zoektermen waarop content gevonden moet worden.

Je hoeft dus geen black-hat SEO strategieën meer in te zetten om vindbaar te worden met je website.

Bovendien kun je veel van de SEO werkzaamheden zelf uitvoeren.

Wil je echt next-level gaan met je SEO strategie? Dan is het verstandig om een SEO expert (freelancer of SEO bureau) in te schakelen.

Technische SEO is namelijk wél complex geworden en bestaat uit tientallen factoren.

Ook linkbuilding wordt steeds complexer, omdat de kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van backlinks steeds belangrijker worden. 

Een foute linkbuilding strategie kost je vandaag de dag je vindbaarheid.

Psst! SEO tips in je inbox ontvangen?

De SEO trends voor 2019 en 2020

Alle SEO trends komen neer op Google’s doel om een betere ervaring voor haar gebruikers te genereren.

Google wil iedereen die een zoekopdracht doet de beste en meest relevante websites tonen.

Het is dus van belang dat jij een goede (en snelle) website hebt met daarop waardevolle content.

De SEO trends voor 2019 en 2020 zijn:

  1. Content moet kwalitatief zijn
  2. De autoriteit van de auteur wordt belangrijker
  3. De structuur van je website moet logisch zijn
  4. Website snelheid weegt zwaarder mee
  5. Kwalitatieve links worden belangrijker
  6. Featured snippets worden vaker vertoond
  7. Structured data wordt belangrijker
  8. Mobiele indexatie van je website staat voorop

SEO Trend 1: Kwalitatieve content

Google wil de zoekvraag van haar bezoekers op de best mogelijke manier beantwoorden.

Daarom optimaliseert Google het algoritme continu, om websites en content beter te begrijpen.

In de komende jaren zal Google content steeds beter gaan begrijpen.

Het is daarom van groot belang dat je vol inzet op kwalitatieve content.

Laat door middel van je content zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied.

Beantwoorden in de content de vragen van je bezoekers en kijk goed in de data van Google Analytics, Google Search Console en Keyword Planners om te ontdekken welke zoekopdrachten jij nog niet beantwoordt.

Vind nieuwe zoekwoorden met Ubersuggest

Met een tool als Übersuggest ontdek je gemakkelijk nieuwe zoekwoorden.

Naast kwalitatieve teksten telt ook het uiterlijk van je landingspagina’s mee.

Voorzie je content van call-to-actions, afbeeldingen, video’s, illustraties, infographics en andere relevante visuals.

Deel je content op met HTML headings. Je bezoekers houden van nette content, zodat ze kunnen scannen wat belangrijk is.

Een goede titel en meta-description voor je landingspagina

Tip: zorg op je pagina ook voor een goede paginatitel en meta-description.

SEO Trend 2: Author authority 

Google kijkt niet alleen naar jouw content, maar ook naar degene die de content heeft geschreven.

Het algoritme van Google kijkt op welke gebieden jij een autoriteit bent en rankt aan de hand daarvan de content op je website.

Zorg ervoor dat je actief wordt als gastblogger op andere websites en goede content deelt via je social media kanalen.

Hiermee bouw jij author authority op en scoort de content op je website beter.

SEO Trend 3: Logische sitestructuur

Voor je bezoekers en voor Google is het belangrijk dat je website logisch ingedeeld is.

Door een duidelijke website structuur met SEO-vriendelijke URL’s te gebruiken zijn je bezoekers in staat makkelijk door je website te navigeren. 

Het is belangrijk om goed na te denken over de opbouw van je website en daarmee dus ook over de interne linkstructuur.

Deel je pagina’s en content op in clusters en sluit je URL-structuren en interne links hierop aan.

Psst! SEO tips in je inbox ontvangen?

SEO Trend 4: Website snelheid

Een belangrijk onderdeel van een goede gebruikerservaring op je website is de laadsnelheid.

Wanneer jouw website langer dan 2 seconden over het laden doet haken bezoekers af en krijg je minder conversies.

De laadsnelheid van je website is daarom een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid en is van grote invloed op je posities.

Optimaliseer je laadsnelheid door de inzet van caching, lazy loading, GZIP compressie, het comprimeren van afbeeldingen en een snelle server.

Een technische geoptimaliseerde website

Tip: Maak je gebruik van WordPress? Check dan ons overzicht met de beste WordPress SEO plugins.

SEO Trend 5: Kwalitatieve links

Google’s algoritme wordt niet alleen steeds beter in het herkennen van goede content, het herkent ook steeds beter kwalitatieve en minder kwalitatieve backlinks.

Wanneer jij met linkbuilding slechte, irrelevante of onlogische backlinks verkrijgt zal Google dit afstraffen door middel van een handmatige of een real-time penalty.

Slechte backlinks kosten je belangrijke posities en gaan ten koste van je SEO succes.

Zorg er daarom voor dat je kwalitatieve backlinks verkrijgt, uit onder andere gastblogs, persberichten en social media content.

Een sterk backlinkprofiel met kwalitatieve links

SEO Trend 6: Featured snippets 

Featured snippets worden steeds vaker vertoond in de zoekresultaten.

Momenteel staat bij 20% van de Nederlandse zoekresultaten een featured snippet en dit stijgt alleen maar.

Om een featured snippet te krijgen moet je je content goed structureren en antwoorden geven op vragen die gebruikers hebben.

Featured snippet resultaat

SEO Trend 7: Structured data 

Door structured data begrijpt Google pagina’s, blogs en producten beter.

Je kunt Google op deze manier gemakkelijk van informatie voorzien, die ook weer getoond worden in de zoekresultaten.

Bij webshops die gebruik maken van structured data worden hierdoor de voorraden, prijzen en productafbeeldingen getoond.

Met structured data is het mogelijk om nog meer op te vallen in de zoekresultaten en Google je website beter te laten begrijpen.

Zoekresultaat met structured data

Een voorbeeld van de weergave van structured data bij een webshop: reviews, productprijs en de voorraadstatus.

SEO Trend 8: Mobile indexing

Begin 2019 is de mobile index van Google de standaard geworden voor zowel desktop resultaten als mobiele resultaten.

Een goede mobiele website en een goede mobiele indexatie van je website is daarom van groot belang.

Dit omdat steeds meer mensen hun mobiel gebruiken voor het doen van zoekopdrachten.

Psst! SEO tips in je inbox ontvangen?

Conclusie

Het is intussen wel duidelijk dat gebruikerservaring voor Google voorop staat en dat dit een trend is die steeds belangrijker wordt.

Denk daarom bij alles wat je doet met je website na over de gebruiker en stel hem of haar centraal.

De bovenstaande 8 trends zijn de belangrijkste trends voor 2019 en 2020, waarmee jij je vindbaarheid verder kunt verbeteren.

Krijg zoekmachine optimalisatie tips in je inbox