SEO website migratie stappenplan: 7 stappen voor een migratie

SEO website migratie stappenplan: 7 stappen voor een migratie

Er zijn verschillende redenen voor een website of URL migratie. Misschien wijzig je van domeinnaam of wijzigt de URL structuur zich op de website.

Je kunt veranderen van CMS of websites samenvoegen, hoe dan ook: elke reden voor website migratie brengt risico's mee. 

Een migratie heeft, wanneer niet correct uitgevoerd, desastreuze gevolgen voor de huidige positie van de website in de zoekresultaten. Je verliest gemakkelijk vitale posities in de zoekresultaten, wanneer je fouten maakt.

Deze posities terugkrijgen kost je meer tijd dan je lief is. Een website migratie is geen eenvoudige klus, omdat je gemakkelijk zaken over het hoofd ziet.

Daarom helpen we je graag met een stappenplan voor website migratie. Zo heb je gemakkelijk overzicht en verloopt de migratie zo soepel mogelijk.

Voorbeeld van een slechte SEO migratie

Voorbeeld van een foutieve SEO migratie én de oplossing

Stap 1: Inventarisatie en nulmeting

Voordat de website migratie start, is het belangrijk een inventarisatie en nulmeting uit te voeren. Allereerst inventariseer je welke onderdelen zich wijzigen op de website.

Ook maak je een overzicht wie betrokken is en wat zijn of haar taak is. Wanneer problemen zich voor doen, wordt schakelen hierdoor gemakkelijk en wijs je de taak toe aan het juiste persoon toe.

Denk goed na wie welke taak gaat uitvoeren en wie geschikt is. 

Tijdens het project en na het project wil je geen posities verliezen in de zoekresultaten. Om te meten of alles goed verloopt, doe je van te voren een nulmeting. 

Hierin verzamel je de huidige posities, bezoekers, maar ook crawl fouten en overige belangrijke statistieken. Je inventariseert welke huidige posities de landingspagina's nu bekleden en op welke zoekwoorden jij goed wordt gevonden.

Al deze informatie verwerk je in een overzicht. Deze nulmeting stelt de schade van de website migratie vast na livegang. In dit overzicht kun je gemakkelijk zien welke waardes en posities je terug moet zien na uitvoering van de website migratie. 

Stap 2: Verzamel de huidige URL's

De volgende stap voor een succesvolle website migratie is het verzamelen van alle huidige URL's. Deze URL's verzamel je gemakkelijk met:

  • Crawlers, zoals Screaming Frog of ContentKing
  • Google Search Console en Google analytics. 

Van de huidige URL's maak je een overzicht in bijvoorbeeld Excel. Inventariseer, indien mogelijk, ook de huidige waardes van de URL's. Denk hierbij aan het aantal inkomende backlinks per URL en de daarbij behorende metrics.

Voor het verzamelen van deze informatie kun je gebruik maken van Majestic, Ahrefs of SemRush. Door een export te maken van deze informatie en deze samen te voegen in het Excel document zorg je ervoor dat alle informatie op één plek verzameld wordt.

Naast het verzamelen van de oude URL's, maak je direct ook een overzicht van alle nieuwe URL's. Welke nieuwe pagina's komen straks online te staan? Wanneer je zowel de nieuwe, als oude URL's hebt verzameld, ga je verder met stap 3. 

Stap 3: Nieuw linkstructuur

De meeste websites beschikken over een vaste opbouw van de URL's. Deze linkstructuur wordt vaak bepaald aan de hand van een zoekwoorden onderzoek en het type website. Een webshop heeft een andere URL structuur dan de website van een zakelijke dienstverlener.

Aan de hand van een zoekwoorden onderzoek maak je de nieuwe linkstructuur. Hiermee zorg je ervoor dat alle zoekwoorden worden afgedekt. Voor het zoekwoorden onderzoek kun je tools als Google KeyWord Planner, Google Search Console, SemRush en AnswerThePublic gebruiken.

Bij het bepalen van de nieuwe linkstructuur is het van belang rekening te houden met de huidige pagina's. De oude pagina's moeten straks redirects krijgen naar de nieuwe URL structuur.

Daarnaast wil je ook een gebruiksvriendelijke website. Je houdt dus ook rekening met de navigatie en helpt de bezoeker straks bepaalde pagina's te vinden. Je kunt hiervoor een card sorting sessie inplannen, om samen de nieuwe structuur te bepalen. 

Hierbij kun je direct bepalen welke interne links er straks op de website geplaatst worden.

Wanneer de linkstructuur is bepaald, kun je deze structuur implementeren in de testomgeving van de nieuwe website. Vervolgens test je de nieuwe structuur met de crawler tools, zoals Screaming Frog of ContentKing.

Op deze manier zie je snel of alle pagina's bereikbaar zijn en of er ook nog ontbrekende pagina's zijn. Ook wordt hier duidelijk of waardevolle content niet verloren gaat op de nieuwe website. 

Stap 4: Het verhuisplan 

Op dit punt heb je een overzicht van alle URL's en is de de linkstructuur uitgedacht. Ook weet je de waarde van elke oude URL. Je wilt geen posities verliezen tijdens de website migratie.

Om de oude URL's door te sturen zet je 301 redirects in, hiermee geef je bij Google aan dat de oude URL permanent verhuisd is. Een overzicht van alle redirects maak je in het verhuisplan. Je bekijkt hierbij welke URL of welke URL groep moet worden doorgestuurd naar het nieuwe domein.

In een Excel document koppel je de oude URL's aan de nieuwe URL's en zo stel je de 301 redirects op. Wanneer er groepen URL's worden doorgestuurd, bijvoorbeeld bij het toevoegen van een /product/ in de linkstructuur van een webshop, neem je dit ook mee in het document.

Mochten oude pagina's verdwijnen in de nieuwe situatie, maak dan ook een redirect aan voor deze pagina's. Geef deze pagina's een redirect naar een andere relevante pagina's of de homepage.

Op deze manier ontstaat een lijst van redirects die je uiteindelijk op een correcte manier instelt op de website. Let er ook goed op dat de HTTP URL's naar de HTTPS variant worden doorgestuurd.

Wanneer je overzichtelijk hebt welke redirects worden ingesteld, stuur je dit overzicht door naar de hiervoor verantwoordelijke persoon. Deze stelt vervolgens de redirects in. Probeer redirectloops te voorkomen en hierop de website te testen in de testfase. 

Stap 5: Testen

Je hebt alle 301 redirects geïmplementeerd en correct ingesteld. In de ideale situatie is het mogelijk de nieuwe website met redirect eerst te testen in een testomgeving.

Immers, je wilt dat de oude URL correct wordt doorgestuurd naar de nieuwe URL. Hiermee voorkom je negatieve gevolgen en detecteer je problemen voordat je de nieuwe website live gaat na migratie. 

De test is uit te voeren met crawlers, zoals Screaming Frog en ContentKing. Hiermee controleer je ook direct of de crawler toegang heeft tot de website. Vaak wordt de robots.txt en http-header vergeten tijdens de website migratie. Mochten zich eventuele blokkades voordoen, dan detecteer je dit direct. 

In de testomgeving worden ook de eerste foutmeldingen zichtbaar. Dit is niet alleen het moment om foutmeldingen op te lossen, maar ook om de 404 pagina correct in te richten.

Zorg voor navigatiemogelijkheden en een zoekfunctie op de 404 pagina. Leg ook het probleem uit waardoor deze fout is ontstaan. Hiermee help je bezoeker in de toekomst wanneer fouten zich voordoen.  

Controleer in de testomgeving ook op redirect loops. Dit zijn verwijzingen van een oude URL naar een andere URL met een 301 redirect, waardoor een bezoeker nooit op de unieke pagina komt. 

Stap 6: Verhuizen

Na een uitgebreide test en de gewenste resultaten is het tijd om live te gaan! Je stelt alle redirects in en hebt een correcte 404 pagina. We raden je aan om de  301 redirects zeker een half jaar als permanente verwijzing in te stellen.

Zoekmachines moet de nieuwe URL en waarde overnemen. Bovendien zullen er nog backlinks zijn die naar de oude URL's verwijzen.

Wanneer je van serverlocatie wijzigt, moet je ook de DNS instellingen wijzigen. Het juiste IP-adres koppel je aan de website.

De wijziging van deze instellingen hebben vaak vertraging en zijn vaak een aantal uren tot een dag later te zien. Als je de DNS-cache leegt, zal deze wijziging sneller te zien zijn. 

Stap 7: Monitoring

Uiteraard is het mogelijk dat ondanks de uitgebreide test zich alsnog problemen voordoen. Houd daarom met name de eerste dagen na de website migratie alle statistieken in de gaten. Op de volgende punten moet je zeker letten:

  • Controleer het huidige verkeer wat je verkrijgt vanuit zoekmachines. 
  • Controleer de positie van elke URL en zoekwoorden in de zoekmachine. 
  • Controleer of de pagina's worden geïndexeerd. 
  • Controleer op foutmeldingen. 
  • Controleer meldingen van Google Search console. 
  • Controleer de foutmeldingen uit logfiles van de server.

Alle foutmeldingen en eventuele problemen, dien je op te lossen. Door te monitoren grijp je snel in, maar ook omdat je vooraf taken hebt toegewezen, schakel je snel.

Tijdens de monitoring vang je de laatste problemen op en werk je aan een gebruiksvriendelijke website voor elke bezoeker. 

Naast monitoring op fouten, start je hier ook direct met meten. Met de nulmeting heb je inzichtelijk welke posities je beklede voor de website migratie.

Tijdens de monitoring kan je direct een meting starten waarmee duidelijk wordt welke impact de verhuizing heeft gehad. Wanneer een website migratie correct is uitgevoerd, zal deze impact niet tot minimaal zijn. 

Waar moet ik nog meer op letten tijdens een website migratie? 

Robots.txt

Een website migratie heeft in veel gevallen grote impact op de posities in de zoekresultaten. Er worden namelijk vaak onderdelen vergeten. Denk bijvoorbeeld aan de robots.txt. Een nieuwe website heeft een nieuwe robots.txt met nieuwe instructies. Verwijder oude instructies en pas de nieuwe instructies toe. 

Backlinks

In het verleden heb je gewerkt een goed backlinkprofiel door middel van bijvoorbeeld linkbuilding. Door alle websites uit het backlinkprofiel te benaderen en te vragen de link aan te passen, zorg je ervoor dat de volledige waarde naar de nieuwe URL's doorgestuurd wordt.

Interne links

Vaak worden alle redirects correct ingesteld, maar worden interne links vergeten. Je wilt natuurlijk geen interne links met een 301 redirect op je website hebben staan. Zorg er daarom voor dat alle interne links ook correct worden aangepast. Het is aan te raden om op elke pagina in ieder geval één interne link op te nemen.

Meta-descriptions en titels

Vergeet ook niet alle titels en meta descriptions te controleren. Wanneer je één op één URL's hebt gekopieerd, vergeet dan niet ook de titel en meta description mee te nemen. Maak voor nieuwe URL's correcte en goede titels en meta descriptions als onderdeel van je zoekmachine optimalisatie.

Google Analytics

Je wilt goed meten na de website migratie en vaak wordt een klein onderdeel over het hoofd gezien hierbij. Plaats het oude Google Analytics Script op de nieuwe website. Zodat je direct alles goed kunt meten, maar ook historische data hebt.

URL's in advertentiecampagnes

Vergeet bovendien niet eventuele campagnes, in bijvoorbeeld Google Ads, aan te passen. Hier staan waarschijnlijk nog oude URL's ingesteld. 

Veel gemaakte fouten bij een website migratie

Naast de voorgaande aandachtspunten, wijzen we je ook graag op de veel gemaakte fouten bij website migraties. Door deze fouten te voorkomen, is de impact op de huidige positie in de zoekresultaten ook minder. Een fout maken tijdens website migratie is snel gebeurd, vaak zonder dat je het zelf merkt.

Indexatie blokkade en code implementaties

Een website migratie is complex. Het komt vaak voor dat men vergeet dat zich blokkades voordoen nadat de website live is gegaan. Zoals indexatie blokkades of verkeerde code implementatie, waardoor zoekmachines de website niet bereiken. Hierdoor wordt de website niet geïndexeerd of gecrawld. 

Bestaande content

Veel website migraties nodigen uit om nieuwe content te schrijven. Het is echter een gemiste kans om bestaande content niet mee te nemen. Deze was al waardevol, dus neem deze ook mee! 

Trackingcodes

Een nieuwe website nodigt uit tot het aanmaken van een nieuwe Google Analytics account. Doe dit niet, maar neem de oude trackingscode mee op de nieuwe website. Hiermee behoud je de oude resultaten, maar neem je de nieuwe ook mee.

Vergeet uiteraard ook niet Facebookpixel, Ads tracking, Tag Manager en E-commercetrackking te plaatsen op de nieuwe website. Daarnaast moet je ook niet vergeten de conversies en events in Google Analytics aan te passen. 

Geen eindcontrole

Uiteindelijk is geen eindcontrole de grootste fout die wordt gemaakt. Hierbij detecteer je foutmeldingen en incorrecte redirects, die je snel kunt oplossen.

Door dit actief in te gaten te houden minimaliseer je de gevolgen. Het niet doen van een eindcontrole of monitoring is dus niet verstandig.

Hulp nodig bij een SEO migratie?

Ga je binnenkort aan de slag met een website migratie? Of ben je al bezig met een migratie? Neem dan gerust contact met ons op. Tijdens een gratis SEO consult helpen wij je graag op weg en kijken wij samen waar wij jullie kunnen ondersteunen.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen