Snel en gemakkelijk een buyer persona opstellen

Snel en gemakkelijk een buyer persona opstellen

Met een buyer persona zet jij je online-marketingbudget beter in, waardoor je ROI verhoogd wordt. Een tool waarmee je in de huid kruipt van jouw ideale klanten en alles leert over hen. Door inzicht te verkrijgen in hun aankoopgedrag, motieven, doelen, maar ook hoe zij denken en zoeken, zorg jij ervoor dat je marketing gericht in kan zetten. Met deze wetenschap trek je jouw ideale klanten gemakkelijk aan. Je speelt in op de juiste momenten met een passend aanbod. Dit levert niet alleen kwalitatieve leads op, maar genereert meer traffic, maar bovenal waardevolle klanten! 

Een buyer persona is een semi-fictioneel profiel van jouw ideale klant. Op basis van onderzoek, werk jij een profiel uit. Voor elke doelgroep creëer je een uniek buyer persona. Hiermee worden doelen, motieven en aankoopgedrag inzichtelijk. Uiteraard wil elke marketeer het meeste halen uit zijn marketingbudget. Een buyer persona maken is tijdrovend, maar de investering zeker waard. Daarom is elke handleiding voor het maken van een buyer persona fijn. Wij vertellen je graag meer hoe je snel en gemakkelijk een buyer persona opstelt. 

Eerst onderzoek

Voordat je een buyer persona opstelt, voer je onderzoek uit. Er wordt aangeraden om enquêtes en interviews te doen. Hiermee verkrijg je waardevolle maar vooral diepgaande informatie over jouw ideale klant(en). Wij begrijpen dat dit tijdrovend is en als je snel aan de slag wilt, kan je ook gebruik maken van bestaande data. Tijdens jouw sales- en marketingwerkzaamheden heb je veel data verzameld over de huidige klanten, maar ook over jouw ideale klant. Op basis van deze data kan je starten met een buyer persona. Uiteraard is een combinatie van beide vormen van onderzoek het beste!

Een uniek buyer persona voor elke doelgroep

Stel eerst vast wie jouw doelgroep is en of je meerdere doelgroepen hebt. Uiteindelijk maak je voor elke doelgroep een unieke buyer persona met zijn eigen karakteristieken. Brainstorm met jouw sales- en marketingteam wie dit zijn. Op basis van jouw onderzoek vul je gemakkelijk alle gaten in. Het buyer persona bestaat uit:

  • Demografische gegevens, zoals leeftijd, inkomen, opleidingsniveau en locatie. Verzin een passende naam en geef de buyer persona een gezicht. 
  • De context. Welke service lever jij om de doelgroep te helpen en wat is zijn visie?
  • Doelen, zoals primaire en secundaire doelen. Wat is het einddoel van de buyer persona en wat wil hij bereiken met jouw product? 
  • Belemmeringsfactoren, zoals valkuilen en frustraties. Welke frustraties ervaart jouw buyer persona die hem belemmeren om zijn doelen te bereiken? 
  • Beïnvloedingsfactoren van de doelgroep. Welke informatie leest jouw persona en welke informatie speelt een belangrijke rol in het proces? 
  • Communicatiekanalen, zoals social media & websites. Waar haalt jouw buyer persona informatie vandaan en welke verwachtingen hebben zij hierbij? 

Wees volledig

In een compleet buyer persona vul je alle gaten in om een volledig beeld te krijgen van jouw ideale klant. Zodat jij elke bezoeker, lead, klant en promotor in de toekomst het beste bedient. Of jouw ideale klant zich nu bevind in de B2C of B2B business, voor elke doelgroep is een buyer persona te maken. De centrale vraag blijft: wat heeft de buyer persona nodig om succesvol te zijn?  

HubSpot tool voor buyer's persona's

Naast deze handleiding biedt HubSpot ook een gratis tool, waarmee je een buyer persona's kan opstellen. Ook als je geen inbound marketing partner bent. Via deze tool vul je gemakkelijk alle vragen in en werk je een overzicht uit van elke buyer persona. Vervolgens kan je deze delen met jouw team en een strategie bepalen voor de toekomst. HubSpot levert bij zijn eigen software een uitgebreide tool om buyer persona's te maken. 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen