Tien gratis tools voor de perfecte blog

Tien gratis tools voor de perfecte blog

De gedachte bij het schrijven van een blog is doorgaans niet positief. Je hebt kans op een writer's block, het kost veel tijd, de vraagt blijft of iemand het straks wel leest én wellicht levert het niets op. Toch biedt bloggen enorm veel kansen voor zoekmachine optimalisatie om zo traffic te generen en is het jouw startpunt voor content marketing. Je kan blogs uitbesteden bij externe copywriters, maar ook jij kan de perfecte blog schrijven.

Tegenwoordig is het internet rijk aan tools die jou helpen met het schrijven van blogs. Wij vertellen je graag meer over deze gratis tools! Gebruik onze tips om een writer's block en afleiding te voorkomen, vooruit te plannen en de perfecte blog mét resultaat te schrijven. 

Tip 1: HubSpot's blog generator 

Heb je een idee en weet je niet hoe je dit moet transformeren in een goede blog? De HubSpot blog generator transformeert jouw idee in een blog. Voer drie sleutelwoorden in en deze generator geeft vijf ideeën voor een blog. Gebruik deze tool als startpunt voor een blog en je hebt zelfs gratis een titel!  

Tip 2: Sparren met het team

Geen tijd voor een uitgebreid overleg met het team, maar wil je wel graag sparren over onderwerpen? Ook hiervoor is een tool beschikbaar. Met RealTimeBoard wissel je gemakkelijk ideeën en notities uit online. Zodat jij kan sparren met het team tussen de bedrijven door! Daarnaast heb je een overzicht van alle ideeën en kom je tot een weloverwogen beslissing. 

Tip 3: Zoekwoorden paniek 

Met bloggen vergroot je de vindbaarheid van de website. Logischerwijs moet je dan wel weten waar mensen naar zoeken en welke zoekwoorden zij gebruiken. Hiervoor kan je Google Ads gebruiken, maar er zijn ook genoeg gratis tools waarmee je zoekwoorden vindt, zoals Ubersuggest en Keywords Everywhere. Inventariseer gerust waar mensen op zoeken, zodat je de vindbaarheid van de website vergroot. 

Tip 4: Weten wat scoort 

Ben jij nieuwsgierig of jouw blog wel wordt gelezen straks? Een tool om te ontdekken welke blogs populair zijn en veel worden gedeeld op social media is Buzzsumo. Daarnaast ontdek je gemakkelijk wat populaire onderwerpen zijn, maar doe je ook ideeën op voor een goede titel. Door te weten wat online scoort, speel jij gemakkelijk in op de trends. 

Tip 5: Weten wat er online speelt

Naast weten wat online scoort, wil je ook weten wat er precies online speelt onder jouw doelgroep. Google kent vele tools, zo ook Google Consumer Barometer. Hiermee verkrijg je inzicht hoe je doelgroep het internet gebruikt, welke rol het speelt en welke apparaten zij gebruiken. Met deze inzichten schrijf je een blog die past bij jouw doelgroep. 

Tip 6: Geen chaos in jouw hoofd

De ideeën zijn uitgewisseld, je weet voor wie je schrijft en wat er speelt. Je kan starten met het schrijven van een blog. Het is begrijpelijk dat er nog enigszins chaos is en geen structuur voor de nieuwe blog. Gebruik de tool Mind Map om alles te structureren. Je heb een overzicht hoe jouw blog eruit moet zien. 

Tip 7: Geen afleiding voor jou

Bang voor een writer's block of ben je geneigd halverwege te stoppen met schrijven omdat je een interessante mail zag? Dit kost veel tijd en het is onnodig. Met de tool Cold Turkey Writer blokkeer jij alle afleiding op jouw computer. Deze tool blokkeert alles totdat jij klaar bent met schrijven. Je stelt in hoe lang jij wilt schrijven of hoeveel woorden en pas als jij dat hebt bereikt, geeft Cold Turkey Writer jou weer toegang tot andere applicaties op de computer. Geen afleiding meer, maar schrijven tot je klaar bent! 

Tip 8: Mute collega' s

Hoewel al die collega's vaak gezellig zijn en goede ideeën hebben, wil je niet afgeleid worden door het rumoer op het kantoor. Pak eens een koptelefoon en mute de collega's! Met de tool A Soft Murmur luister jij tijdens het schrijven naar rustgevende geluiden, zoals een knisperend vuurtje.  

Tip 9: Zorg voor visuele content

Content met een afbeelding wordt gemiddeld tien keer meer gedeeld op social media, dan content zonder afbeelding. Wanneer jouw blog wordt gedeeld op social media verkrijg je nog meer traffic. De tool Librestock helpt met een passende afbeelding. Ook is het internet tools rijk waarmee je elke afbeelding kan bewerken, zoals canva.com, zo maak je de blog compleet. 

Tip 10: En plannen maar!

Heb je meerdere social media kanalen, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn, dan moet je voor elk account een post plannen. Met de tools Buffer of HootSuite plan je posts in op diverse social media kanalen. Dat scheelt zeker veel tijd. 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen