Wat is de anatomie van de perfecte Facebook-post?

Wat is de anatomie van de perfecte Facebook-post?

Facebook is een geweldig platform om je bedrijf op te promoten. Je kunt je blogberichten, video’s en andere content daar plaatsen om bezoekers naar jouw website te leiden en zo kennis laten maken met je product of dienst. Het maken van de perfecte Facebook-post is echter geen eenvoudige taak. Het algoritme van Facebook verandert steeds en om goed zichtbaar te zijn op de tijdlijn van je volgers zullen je berichten aan steeds veranderende eisen moeten voldoen. Als je de perfecte Facebook-post wilt maken, lees dan verder.

Gebruik een call-to-action

Op Facebook draait alles om betrokkenheid. De perfecte Facebook-post weet reacties, vind-ik-leuks en deelacties te stimuleren. Wanneer je een bericht maakt voor dit social media kanaal is dat dan ook het uiteindelijk doel. Je wilt een reactie krijgen van je volgers. Welke reactie ligt eraan wat het doel is van je bericht. Wil je klikken naar je website, meer vind-ik-leuks of dat je bericht gedeeld wordt zodat je meer gebruikers kan bereiken?

In onderstaand voorbeeld van Coolblue wordt er gevraagd naar fotos. Gebruikers worden gestimuleerd om hun beste kat-in-doos-foto’s op te sturen. Dit is de call-to-action van dit bericht en ook geniaal bedacht. Wie houdt nu niet van afbeeldingen met katten? Dit is daarom een inventieve manier om meer reacties en vind-ik-leuks binnen te halen. En hoe meer personen meedoen hieraan, hoe meer personen zo een bericht zal bereiken. Waarom? Facebook gebruikt betrokkenheid als 1 van de belangrijkste key points of interest (KPI’s) om te bepalen aan hoeveel personen je berichten wordt vertoond.

y2IliIz8bwCzp3J_JJGg5hhfE_yjsmsaRWhiu7fHehZ6WQVpVw2A3O-bWoUNiqRwn689DTiCf1d6i-L4I46BdxKvkfnqjrofz-Zyl51rMRwjalOOxjGV27wfim1oZAM9-fyjh-pY

Wat je doel ook is, laat het weten door een call-to-action toe te voegen aan je Facebook-bericht. Het toevoegen van een call-to-action in je Facebook-post is een goede manier om jouw betrokkenheid te vergroten. Een call-to-action laat volgers weten wat je wilt dat ze doen nadat ze je bericht hebben gelezen. Je kunt ze bijvoorbeeld vragen commentaar te geven op je bericht of als in het voorbeeld om een foto te delen. Immers, het gezegde slaat soms waar: vraag en je zult ontvangen.

Gebruik hashtags in je Facebook-berichten

Wederom een voorbeeld van Coolblue:

XOI_Pp96JE9p4kxkdZKvsKGZkccx6hyweRiLI8u2pZg20-1kOa9Q3PVf-u69HU2G0ICO95-QYbUH6RDrwixDHfhnXaTl20Gu75RX674cvKcAmm19HY-jX9wR_wClbgWaxyNpziQO

Het gebruik van hashtags in Facebook-berichten is een beetje controversieel. In de zin van dat het gebruik van hashtags je bereik of kan vergroten of juist zal verkleinen. Je krijgt daarom tegenstrijdige adviezen over het gebruik hiervan online. De ene goeroe raadt het gebruik van hashtags helemaal af, terwijl een ander ze juist heel belangrijk vindt.

Hashtags zijn erg handig om het bereik van je content te vergroten. Hashtags zorgen ervoor dat je content - van video's tot artikelen - gemakkelijker en door een groter publiek wordt gevonden dan alleen je volgers. Mits je ze op de juiste manier gebruikt. Het advies: gebruik niet meer dan 2 hashtags in je bericht. Meer dan dat en je bericht kan als spam worden gezien en aan minder personen worden vertoond.

Gebruik hashtags alleen als ze zinvol zijn en als je iets relevants te vertellen hebt waarop mensen kunnen filteren om deel te nemen aan het gesprek. Als je een gesprek wilt creëren rond social media-hulpmiddelen, neem dan een hashtag als #socialmediatools op in je bericht. Zo zal je een gesprek hieromtrent aanmoedigen.

Hou de teksten op Facebook kort

Idealiter zou je moeten mikken op minder dan 80 tekens. 40 is de ideale lengte, maar in werkelijkheid kan dit moeilijk te bereiken zijn. Je kunt dit ook zien in het onderstaand voorbeeld van Nu.nl.

ns5vSv-Sdi1cNR8tvn0j_Yd-0NojUPU2U7ebxBsMQdDlzfvO6teK634d-XVgeVcFZwHx-W1rw0b2IIHxTgu9MMUC-U9wkooa6R52dftT7HNpESxwXnKcLJN2-bqc97O0VHBVKOnf

Kort, toch? Maar deze ultrakorte berichten ontvingen 86% meer betrokkenheid dan andere, volgens de analyse van marketingdeskundige Jeff Bullas. Hou je berichten op Facebook daarom kort en bondig. De belangrijkste overweging is om ervoor te zorgen dat de berichttekst door de lezer in zijn volledigheid kan worden bekeken voordat deze wordt ingekort met het bericht 'Meer lezen'. Je hebt ongeveer 400 tekens voordat dat gebeurt.

Maak gebruik van aantrekkelijke afbeeldingen

Alhoewel het gebruik van lange teksten wordt afgeraden, wordt het gebruik van afbeeldingen juist gestimuleerd. Probeer een afbeelding te kiezen die zowel de inhoud van je bericht als jouw bedrijf vertegenwoordigt.

loTD11hfwwVbLCQXU1kMm65MkGOMiCyeUK3lWSJCY53jf7HHPgj8-iB31CQv5haw0e98UUUYqECEzrIgI480yBGIfcH0BbJu0dRZ1Ex4gUQTS3UqlH71XYq1Upd6brzf2Jj6Kkvp

Berichten met foto’s krijgen 53% meer vind-ik-leuks, 104% meer reacties en hebben een sterkere klikfrequentie dan die zonder, aldus analytics-experts Kissmetrics. Personen reageren op mooie afbeeldingen. Dit zijn foto's die vind-ik-leuks, reacties en deel-acties inspireren en mensen aanmoedigen om deel te nemen aan het gesprek.

Het belang van afbeeldingen (evenals video) is de laatste jaren enorm toegenomen, maar afbeeldingen die in het verleden goed genoeg waren, zijn dat misschien niet meer. Je moet niet alleen afbeeldingen gebruiken die van hoge kwaliteit en uniek zijn, je moet ervoor zorgen dat die afbeeldingen betrekking hebben op je merk en betrokkenheid stimuleren.

Plaats video’s in je Facebook-berichten

8FdaNPCRIVvXLEV1f-Qw-YbgdE5m0Pl3ho71t0sW9JOELy5BtseRgKryEFJV46Hl7XwThx7-89JyMILCl6GiJW01rDtOh0Q2bQj38SOxXlnBpK3niEG4RAFDwtARuRf8Rg36pr7g

Meer dan 8 miljard video's of 100 miljoen uur aan video's worden dagelijks op Facebook bekeken. Deze statistieken werden begin vorig jaar gemeld, dus stel je voor hoe veel groter de cijfers vandaag zijn, aangezien Facebook blijft groeien en video’s nu juist de voorkeur geeft boven andere vormen van content. Dit is dus het perfecte moment om Facebook-video in te zetten om meer volgers te krijgen.

Facebook-video's worden automatisch afgespeeld om de aandacht van gebruikers te trekken en hen te overtuigen meer te bekijken. Let er dus op dat je video in de eerste paar seconden je doelgroep weet te boeien, zelfs zonder geluid. Hoewel Facebook nu automatisch video's afspeelt op de mobiele nieuwsfeed met geluid, is het onduidelijk hoeveel mensen video's bekijken terwijl het geluid aan staat. Facebook-gebruikers kunnen de functie voor automatisch afspelen met geluid uitschakelen en video's worden automatisch afgespeeld zonder geluid als de mobiele telefoon in de stille modus staat. Als een kijker je video niet begrijpt zonder het geluid, verlies je waarschijnlijk die kijker en de kans om je boodschap aan hem of haar over te brengen. Om dit te voorkomen, kun je ondertitels toevoegen aan je video's via Facebook. Wanneer je  je video uploadt naar Facebook, is er een optie om een SRT-bestand van jouw ondertitels te uploaden. Je kunt ook bijschriften toevoegen aan bestaande Facebook-video's door de video te bewerken.

Beste tijdstip om je berichten op Facebook te plaatsen

Wanneer is de beste tijd om berichten op Facebook te plaatsen? Een goed getimede post kan leiden tot meer betrokkenheid en doorklikmogelijkheden. De meeste Facebook-gebruikers loggen meerdere keren per dag in op hun profiel. Ze doen dit via hun desktop, tablet of mobiel.  De beste tijden om berichten op Facebook te plaatsen, is tussen 12.00 uur en 15.00 uur op de maandag, woensdag, donderdag en vrijdag. In het weekend van 12.00 uur. tot 13:00 uur.

Gebruik deze tips als een leidraad bij het maken van je Facebook-berichten, maar vergeet niet zelf te testen. Kijk wat het beste presteert en met welk type content je de beste resultaten haalt. Wellicht zijn langere teksten beter voor jouw niche. Je zult het pas weten als je aan de slag gaan. Succes ermee!

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.