Wat zijn de verschillen tussen content marketing en inbound marketing?

Wat zijn de verschillen tussen content marketing en inbound marketing?

Het is niet gek om inbound marketing en content marketing met elkaar te verwarren. Er zijn namelijk meerdere overeenkomsten tussen beide marketingstrategieën. De verschillen zijn door deze overeenkomsten soms onduidelijk. De grootste overeenkomst tussen de twee strategieën is de klant voorzien van relevante en waardevolle content en het bouwen aan vertrouwen met als gewenst resultaat waardevolle leads. Beide marketingstrategieën zijn hierdoor geliefd.  

Toch zijn er wezenlijke verschillen tussen inbound en content marketing, zowel in de focus, als de uitvoering van beide marketingstrategieën. Wij leggen je graag de verschillen uit! 

Focus

De focus van content marketing ligt op binding en vertrouwen creëren. Door middel van relevante en waardevolle content probeer je bezoekers, leads en klanten te binden. Dit kan bijvoorbeeld met een blog, e-mail campagne of via social media. Echter, content is een breed begrip. Ook offline content middelen, zoals tijdschriften, tellen mee bij content marketing.

De focus van inbound marketing ligt op conversie. De conversie wordt bereikt door het winnen van vertrouwen en het begeleiden van je leads door de marketing funnel. Inbound marketing kun je zien als de beste mix tussen content en context. Door middel van onder andere zoekmachine optimalisatie, social media marketing, content marketing en lead nurturing zorg je voor conversie en waardevolle leads. Hierbij wordt alles aangepast op de buyer persona en journey, zodat elke bezoeker, lead, klant en promotor op het juiste moment het beste aanbod krijgt.  

Uitvoering

Door het verschil in focus tussen inbound marketing en content marketing is de uitvoering ook verschillend. Content marketing richt zich volledig op het maken van relevante en waardevolle content en het beschikbaar stellen van deze content. Het is niet gericht op de buyer persona of journey en daarmee is alle content beschikbaar voor iedereen. Content wordt voor elke fase gemaakt, maar niet gespecificeerd. 

Inbound marketing focust zich niet alleen op de creatie van relevante en waardevolle content, maar ook (en met name) op conversie. Het doel is waardevolle leads verkrijgen, maar ook om een goede klantrelatie op te bouwen. Hiervoor worden er naast content ook andere tactieken ingezet, zoals social media, SEO en lead nurturing. Door de inzet van meerdere strategieën bundel jij jouw krachten en promoot je jouw product. Onderweg monitor, analyseer en optimaliseer je elke stap om zo een succesvolle campagne te creëren. Daarnaast werk je jouw strategie uit met behulp van een buyer persona en journey. Je target de ideale klant en wilt deze op de beste manier bedienen. Daarom pas jij ook elke tactiek en stap aan op de buyer persona en journey om zo waardevolle leads te verkrijgen en te converteren. Met inbound marketing bouw je aan een waardevolle klantrelatie doordat je het juiste aanbod doet op het juiste moment. 

Content marketing inzetten binnen je inbound marketing strategie

Duidelijk mag zijn dat inbound marketing niet bestaat zonder de inzet van goede content marketing. Toch is de uitvoering van content marketing binnen inbound marketing anders. Hoewel content bij beide strategieën wordt ingezet om vertrouwen te winnen, bestaat er één groot verschil. Bij inbound marketing is het ook gericht op het begeleiden van jouw lead door de funnel. Je zet dus ook content marketing binnen je inbound strategie in, maar de uitvoering is anders. 

Inbound marketing gaat een stapje verder met content. Een goed voorbeeld hiervan is smart content. Deze content is aangepast op de bezoeker van de website. Deze data driven methode zet de juiste content voor de juiste doelgroep in. Dit betekent dat de content wordt aangepast op de buyer persona en journey. Alleen wanneer de klant zich bevindt in een bepaalde fase van de funnel, zal hij deze content zien. De klant staat centraal en je wilt hem zo goed mogelijk bedienen. 

Om de klant zo goed mogelijk te bedienen, probeer je met de content antwoord te geven op de vragen van jouw ideale klant. Een goede content strategie is van enorm belang binnen inbound marketing. Je wilt de lead door de funnel begeleiden door antwoord te geven op alle vragen die zij hebben. Whitepapers en ebooks zijn hier een goed voorbeeld. Je geeft de potentiële klant relevante en waardevolle informatie met deze middelen. Met deze informatie zet jezelf neer als expert en win je vertrouwen, waardoor een lead sneller geneigd is om te kopen bij jou.

De beste strategie

Duidelijk mag zijn dat de focus en uitvoering van beide marketingstrategieën verschillen. Beide strategieën hebben zeer sterke punten en werken aan vertrouwen bij de klant. Daarnaast bestaat inbound marketing zeker niet zonder de inzet van content marketing en deze laatste is dan ook een groot onderdeel hiervan. Ook mag duidelijk zijn dat inbound marketing veel meer werk is, maar het kan je veel meer opleveren. Doordat je bij inbound marketing inzet op het begeleiden van de lead door de funnel op basis van data en een goed uitgedacht plan bereik je die waardevolle leads. Het gaat niet om het verkrijgen van zoveel mogelijk leads, maar verkrijgen van leads die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn en jouw product willen kopen. Doordat je inspeelt op de vragen en behoeftes van de bezoeker, lead, klant maar ook promotor bij inbound marketing zal conversie stijgen. Jij doet het juiste aanbod op het juiste moment, waardoor de klantrelatie verbetert. Bovenal zal je een hogere ROI behalen! 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen