Zijn zoekwoorden echt dood?

Zijn zoekwoorden echt dood?

Wat is nou belangrijker bij het schrijven van SEO-geschikte teksten? Het gebruik en de plaats van je focus zoekwoord of het algehele onderwerp je pagina? Sinds de Hummingbird update in 2013, begrijpt Google de ‘natuurlijke taal’ steeds beter. Hierdoor hoef je je volgens Google minder druk te maken over de plaatsing van bepaalde zoekwoorden in je teksten. Hoe natuurlijker je zou schrijven, hoe hoger je op Google zou scoren, aldus Google zelf.

Een mooi statement, maar of het al daadwerkelijk zo ver is, vragen wij ons af. Gelukkig zijn wij niet de enige die ons afvragen of deze bewering waar is. Het Amerikaanse bedrijf Moz onderzocht of zoekopdrachten met hetzelfde onderwerp, maar met verschillende zoekwoorden, hetzelfde resultaat opleverden.

Ze testten tien groepen met elk tien vergelijkbare zoekwoorden. Er werd bijvoorbeeld gezocht met:

  • goedkoopste vliegtijden
  • goedkoopste tijden om te vliegen
  • welk tijdstip is het goedkoopst om te vliegen
  • goedkope tijden voor vliegen
  • wanneer zijn vluchten het goedkoopst
  • goedkope tijden voor vluchten

Deze zoekwoorden zijn allemaal vergelijkbaar met het zoekwoord “goedkoopste vliegtijden”.

Met een eigen opgezet onderzoek gaven ze de zoekwoordengroepen een ranking. Als bij alle zoekwoorden de tweede hit van de zoekresultaten, ook wel de SERP (Search Engine Results Pages), hetzelfde was kreeg de groep een score van tien. Was er bij één zoekwoord de tweede hit anders kreeg de groep een score van 9, bij twee zoekwoorden een 8 enzovoort.

Verder onderzochten ze in hoeverre de SERP’s van zoekwoord 1 ook voorkwamen bij de SERP’s van zoekwoord 2. De hoogst haalbare score was wederom 10, als de eerste tien resultaten voor de tien zoekwoorden binnen de groep allemaal hetzelfde waren. Waren de resultaten bij elk zoekwoord verschillend? Dan kreeg dat zoekwoord een score van 1.

Wat bleek? Zoekwoorden zijn niet per se minder belangrijk dan het algehele onderwerp van je pagina. In onderstaande tabel zie je dat voor slechts één groep vergelijkbare zoekwoorden alle resultaten hetzelfde waren. Voor de rest waren de scores allemaal anders. De blauwe balken tonen of de tweede hit hetzelfde was tussen de vergelijkbare zoekwoorden binnenin de groep. De rode balken tonen aan hoe vaak de eerste tien resultaten hetzelfde waren voor de tien zoekwoorden uit de zoekwoordengroep.

Uit dit onderzoek is helaas geen eenduidig resultaat te trekken. Gebruik maken en correct plaatsen van specifieke zoekwoorden behoort dus nog niet tot de verleden tijd. In sommige gevallen begrijpt Google wel dat met verschillende soorten zoekwoorden hetzelfde bedoeld wordt en in andere gevallen weer niet. Een zoekwoorden onderzoek is dus nog steeds noodzakelijk. Een combinatie van de juiste zoekwoorden, natuurlijk geschreven teksten en onderwerpen van je pagina zullen samen zorgen voor een hogere ranking.

Hulp nodig bij het behalen van een hogere ranking op Google? De SEO-experts van Smart Ranking helpen u graag.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.