Zijn zoekwoorden echt dood?

Gepubliceerd op door Jarik Oosting.
Zijn zoekwoorden echt dood?

Wat is nou belangrijker bij het schrijven van SEO-geschikte teksten?

Het gebruik en de plaats van je focus zoekwoord of het algehele onderwerp je pagina?

Sinds de Hummingbird update in 2013, begrijpt Google de ‘natuurlijke taal’ steeds beter.

Hoe natuurlijker je zou schrijven, hoe hoger je in Google zal scoren, aldus Google zelf.

Bekijk ook: een compleet overzicht van alle Google algoritme updates.

Hoe goed begrijpt Google verbanden tussen zoekwoorden?

Een mooi statement, maar of het al daadwerkelijk zo ver is, vragen wij ons af.

Gelukkig zijn wij niet de enige die ons afvragen of deze bewering waar is.

Het Amerikaanse bedrijf Moz onderzocht of zoekopdrachten met hetzelfde onderwerp, maar met verschillende zoekwoorden, hetzelfde resultaat opleverden.

Ze testten tien groepen met elk tien vergelijkbare zoekwoorden. Er werd bijvoorbeeld gezocht met:

  • goedkoopste vliegtijden
  • goedkoopste tijden om te vliegen
  • welk tijdstip is het goedkoopst om te vliegen
  • goedkope tijden voor vliegen
  • wanneer zijn vluchten het goedkoopst
  • goedkope tijden voor vluchten

Deze zoekwoorden zijn allemaal vergelijkbaar met het zoekwoord “goedkoopste vliegtijden”.

Met een eigen opgezet onderzoek gaven ze de zoekwoordengroepen een ranking.

Tabel met alle zoekwoorden die onderzoek zijn

Alle zoekwoorden die gebruikt zijn in het onderzoek.

Berekening van het onderzoek van Moz

Als bij alle zoekwoorden de tweede hit van de zoekresultaten, ook wel de SERP (Search Engine Results Pages), hetzelfde was kreeg de groep een score van tien.

Was er bij één zoekwoord de tweede hit anders kreeg de groep een score van 9, bij twee zoekwoorden een 8 enzovoort.

Verder onderzochten ze in hoeverre de SERP’s van zoekwoord 1 ook voorkwamen bij de SERP’s van zoekwoord 2.

De hoogst haalbare score was wederom 10, als de eerste tien resultaten voor de tien zoekwoorden binnen de groep allemaal hetzelfde waren.

Waren de resultaten bij elk zoekwoord verschillend? Dan kreeg dat zoekwoord een score van 1.

De resultaten van het onderzoek

Wat bleek? Zoekwoorden zijn niet per se minder belangrijk dan het algehele onderwerp van je pagina.

In onderstaande tabel zie je dat voor slechts één groep vergelijkbare zoekwoorden alle resultaten hetzelfde waren.

De resultaten van het onderzoek van de zoekwoorden

De resultaten van het onderzoek.

De blauwe balken tonen of de tweede hit hetzelfde was tussen de vergelijkbare zoekwoorden binnenin de groep.

De rode balken tonen aan hoe vaak de eerste tien resultaten hetzelfde waren voor de tien zoekwoorden uit de zoekwoordengroep.

Conclusie: zijn zoekwoorden dood?

Gebruik maken en correct plaatsen van specifieke zoekwoorden behoort dus nog niet tot de verleden tijd.

In sommige gevallen begrijpt Google wel dat met verschillende soorten zoekwoorden hetzelfde bedoeld wordt en in andere gevallen weer niet.

Een zoekwoorden onderzoek is dus nog steeds noodzakelijk voor je zoekmachine optimalisatie en dit zal ook nog zo blijven.

Een combinatie van de juiste zoekwoorden, natuurlijk geschreven teksten en onderwerpen van je pagina zullen samen zorgen voor een hogere ranking.

Krijg zoekmachine optimalisatie tips in je inbox