SEO Migraties

Een goede voorbereiding is het halve werk.

SEO Migratie

Ga jij binnenkort jullie domeinnaam wijzigen, of wordt de URL structuur op jullie website aangepast? Dan wil je natuurlijk niet dat je posities in Google verliest. Er bestaan verschillende soorten migraties van websites, zoals:

  • Wijziging van HTTP naar HTTPS.
  • Een nieuwe domeinnaam. 
  • Wijziging in de URL structuur. 
  • Wijziging van platform.
  • Content migratie.

Bij website migraties worden de oude URL structuren doorgestuurd met een 301 redirect, waardoor je alle waarde van de website behoudt. Toch lopen veel migraties fout. Je ziet een daling van de posities in de zoekresultaten. Goede posities wil je natuurlijk behouden. Een goede strategie is van groots belang bij website migratie om de huidige posities te behouden. 

SEO migratie stappenplan

Voor elke website migratie geldt voorbereiding is het halve werk. Daarom stel je een SEO migratie stappenplan op, zodat migratie soepel verloopt. Hierdoor verlies je geen posities in de zoekresultaten en ervaren bezoekers ook geen hinder. De SEO consultants van SmartRanking helpen jou graag met een migratie stappenplan. 

Stap 1: Inventarisatie en nulmeting

Het is belangrijk om te weten wie er allemaal betrokken zijn bij de website migratie. Hoewel iedereen wil dat migratie soepel verloopt, kunnen gaandeweg zich problemen voordoen. Wanneer problemen zich voordoen, moet er snel worden geschakeld. Daarom wordt eerst geïnventariseerd wie mee helpt en hoe zij meehelpen aan de migratie. Denk bijvoorbeeld aan de taken voor het marketing team en development. 

Uiteraard is het van belang om te weten hoe je website er nu voor staat. Zet daarom een nulmeting in om bijvoorbeeld te zien welke posities de landingspagina's nu bekleden in de zoekresultaten. Zodat je na migratie de impact kunt meten. 

Stap 2: Huidige URL's verzamelen

Het verzamelen van de huidige URL's is onderdeel van het daadwerkelijke verhuisplan. Je wilt weten welke URL's je website bevat en welke URL's er dus moeten worden doorgestuurd. Er zijn verschillende manieren om deze URL's te verzamelen:

  1. Het gebruik van crawlers, zoals Screaming Frog of ContentKing. Deze crawlers slaan net als Google alle URL's van je website op.
  2. Het gebruik van Google Search Console of Google Analytics. Hierin kan je zien hoeveel conversies de pagina's hebben gerealiseerd en hoeveel bezoekers er vanuit Google op de pagina's terecht zijn gekomen.
  3. Het gebruik van tools die meten hoeveel inkomende links je website krijgt. Wij gebruiken hier Majestic voor, maar ook Ahrefs of SemRush zijn goede tools. Deze tools laten je zien welke pagina's veel waarde krijgen via de inkomende links.

De data van de bovenstaande tools kan gecombineerd worden in Excel, zodat er een goed beeld is van de waarde per pagina.

Stap 3: Nieuwe linkstructuur

De kans is groot dat de nieuwe website al op een testomgeving draait en dat de linkstructuur al bepaald is. Wanneer dit nog niet het geval is moet deze in stap 3 bepaald worden. Tijdens het bepalen van de nieuwe linkstructuur is het van belang om alle oude pagina's de juiste URL te geven op de nieuwe website.

De meest ideale situatie is dat de nieuwe website in een testomgeving draait. Zo kun je de URL structuren testen en dit op een rijtje zetten. Om de nieuwe structuur te exporteren gebruik je wederom crawlers, zoals Screaming Frog of ContentKing. De data exporteer je naar een Excel document.

Stap 4: Verhuisplan

Als alle URL's verzameld zijn kun je aan de slag gaan met het verhuisplan. Meestal is dit een Excel document waarin komt te staan naar welke nieuwe URL's de oude URL's, of URL groepen, worden doorgestuurd.

De URL's worden doorgestuurd met een 301 redirect, hierbij wordt alle waarde doorgegeven aan de nieuwe URL. Mocht de pagina niet meer bestaan op de nieuwe website?  Dan krijgt de oude URL een 301 redirect naar de homepage of een andere relevante pagina.

Het is van groot belang om de bovenstaande regels aan te houden, om zo geen negatieve gevolgen van een migratie te ondervinden.

Stap 5: Testen

Voordat de verhuizing daadwerkelijk in gang wordt gezet raden wij aan om de gemaakte 301 redirects te testen. Zorg ervoor dat deze allemaal werken, om negatieve gevolgen van een migratie te voorkomen. Met behulp van crawlers kun je snel zien of de redirects werken.

Wij adviseren ook om de nieuwe website in deze stap nogmaals volledig te analyseren op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Denk hierbij ook om de technische SEO, zoals caching en rich snippets. 

Stap 6: Verhuizing

Wanneer de test succesvol is verlopen is het tijd voor de migratie! Na veel bloed, zweet en tranen kan de migratie ein-de-lijk in gang worden gezet. De developer kan de redirects live zetten en de migratie is in gang gezet.

Let op: zorg ervoor dat de nieuwe website geen noindex tags bevat! Het komt vaak genoeg voor dat dit wel het geval is, waardoor de nieuwe website alsnog niet geïndexeerd wordt.

Stap 7: Monitoring

Tijdens de migratie kan er van alles misgaan. Om er zeker van te zijn dat alles soepel verlopen is, is het verstandig om de resultaten in de gaten te houden. Met een crawler tool, een tool die je posities in de gaten houdt en Google Search Console zie je snel of de migratie goed verloopt. Het is slim om te kijken of de nieuwe URL's in de index gaan ranken, er traffic vanuit Google op de nieuwe URL's binnenkomt en er geen foutmeldingen ontstaan zijn.

Wanneer er iets fout is gegaan kun je dankzij de monitoring dit ook snel rechtzetten.

Wat is het gevolg van een slechte migratie?

Wanneer je de URL structuren aanpast, zonder de oude URLs door te sturen komen bezoekers en crawlers op een 404 pagina terecht. Google waardeert 404 pagina's niet en daardoor dalen deze pagina's flink in de index. De nieuwe pagina's daarentegen moet Google nog indexeren, dus deze staan niet direct op de oude posities.

Je website en de bijbehorende pagina's hebben in de loop van tijd ook waarde opgebouwd voor Google. De waarde van de oude pagina's wordt niet doorgegeven wanneer er geen migratie plaatsvindt. Wanneer je nieuwe pagina's dus gaan ranken, zullen ze nooit zo hoog komen als de oude. Dit komt doordat de waarde niet wordt doorgegeven.

Waarom SEO consultants inschakelen voor een migratie?

Website migratie brengt risico's mee en vaak wordt ook aangeraden geen website migratie te doen. Oude posities worden vaak niet weer behaald. Mocht website migratie de enige optie zijn, dan doe je er verstandig aan een onafhankelijke SEO consultant in dienst te nemen. Deze onafhankelijke consultant beoordeelt de migratie voornamelijk vanuit een technisch oogpunt. Hierdoor worden betere resultaten bereikt. 

Wil jij ook graag hulp bij een migratie? Neem dan contact met ons op of boek een gratis zoekmachine optimalisatie consult.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen