Alle formaten voor afbeeldingen op Facebook

Heb jij een Facebookpagina in beheer? Adverteer je ook in Facebook? Dan ken je de frustratie achter het vinden van de juiste formaten voor je afbeeldingen. Steeds weer rijst de vraag: wat zijn de juiste afmetingen voor afbeeldingen in advertenties, je omslagfoto en dergelijke?

Iemand die regelmatig Facebook gebruikt voor marketingdoeleinden weet zonder twijfel dat het uitwerken van de juiste afbeeldingsformaten op Facebook niet makkelijk is. Hierin gaat er doorgaans te veel tijd zitten. Je denkt de perfecte afbeelding te hebben en dan blijkt dat hij niet past. Lastig is dat! Vooral gezien de hulppagina’s van Facebook weinig hulp bieden.

Tevens groeit Facebook in rap tempo. Zo komen er regelmatig, zonder waarschuwing, nieuwe aanpassingen in het systeem. Soms gaat het om een kleine wijziging of een leuke functie wordt geïntroduceerd. Op andere momenten gaat het om volledige revisies. Facebook is constant in beweging en doet alle moeite om haar concurrenten voor te zijn. Klinkt allemaal spannend, maar in vele gevallen kan dit juist een bron van frustratie zijn voor een social media marketeer.

Daarom zetten we een niet-officiële formaten gids in elkaar. Ben je benieuwd naar de formaten voor de verschillende onderdelen van Facebook? Lees dan gerust verder.

De afbeeldingen op je Facebookpagina

Een Facebookpagina heeft geen aparte afbeeldingen voor desktop en mobiel. Het is eenzelfde afbeelding dat voor beide apparaten wordt gebruikt. Hou hier dus rekening mee.

Facebook omslagfoto

De aanbevolen afmeting van de omslagfoto is 851 × 312 pixels. Is je afbeelding kleiner dan wordt deze uitgestrekt tot de juiste afmeting. Het resultaat is doorgaans niet mooi.

Facebook omslagfoto formaat
Per juni 2017 is het mogelijk om een video te gebruiken als je omslagfoto. Deze speelt automatisch af wanneer de pagina bezocht wordt en mag minimaal 820 x 312 pixels zijn.

Facebook profielfoto

De profielfoto is in vergelijking met de omslagfoto veel kleiner. Hij wordt vertoond op je Facebookpagina en op je nieuwsoverzicht. Op je pagina wordt hij 170 x 170 pixels weergegeven en op je nieuwsoverzicht wordt hij verkleint naar ongeveer 128 x 128 pixels. Aanbevolen wordt dat je een profielfoto van minimaal 180 x 180 pixels gebruikt.

Facebook profielfoto formaat

Gedeelde afbeeldingen

Gedeelde afbeeldingen zijn afbeeldingen die worden geplaatst en gedeeld op je pagina of nieuwsoverzicht. Dit zijn dus de afbeeldingen die je volgers op hun nieuwsoverzicht te zien krijgen. Aanbevolen wordt om een afbeelding te gebruiken van formaat 1200 x 630 pixels.

Facebook gedeelde afbeelding formaat

Bron: Techwyse

Bij een link die wordt gedeeld haalt Facebook automatisch gegevens en een bijbehorende afbeelding van de website. Ben je niet tevreden over het gekozen plaatje dan kun je handmatig een afbeelding bij de link plaatsen. De aanbevolen afmeting voor de afbeelding is dan 600 x 314 pixels.

Facebook fotocarrousel

Met de fotocarrousel van Facebook kun je meerdere afbeeldingen in een bericht plaatsen. Je volgers kunnen dan door de verschillende afbeeldingen scrollen. Zo een update is ideaal wanneer je meerdere diensten of producten wilt weergeven. Zorg er maar voor dat de afbeeldingen niet kleiner zijn dan 600 x 600 pixels.

Omslagfoto voor een evenement

Via Facebook kun je bezoekers en participanten aantrekken voor je evenement. Een afbeelding dat je doelgroep aanspreekt is daarom heel belangrijk. De ideale afmetingen voor een omslagfoto bij een evenement op Facebook is 1920 x 1080 pixels.

Facebook evenement omslagfoto formaat

Formaten voor Facebook advertenties

Adverteren op Facebook blijft interessant vanwege het groot aantal gebruikers. Tevens wordt er steeds aan gewerkt om de mogelijkheden voor adverteerders te verruimen. Met Facebook (en de Audience Netwerk) kun je snel zichtbaarheid, engagement en naamsbekendheid werven. Via innovatie en soms gewoon het opkopen van andere platformen kan Facebook jou als adverteerder steeds een groter bereik bieden. Zo kun je ook op Instagram adverteren via Facebook en daar gaat het uitsluitend om afbeeldingen en filmpjes.

Slechts 20% tekst bij het adverteren

Facebook hanteert een regel waarbij slechts 20% van je afbeelding uit tekst mag bestaan. Als de afbeelding meer dan 20% tekst bevat dan wordt die aan minder personen vertoond. Voorheen werd de advertentie helemaal afgekeurd, nu wordt het bereik slechts verkleint.

Carrouseladvertentie

Met de carrouseladvertentie kun je meerdere afbeeldingen of video’s adverteren. Gebruikers kunnen door te scrollen de verschillende afbeeldingen of video’s bekijken. Het grote voordeel van zo een advertentie is dat je in één advertentie meerdere diensten of producten kunt weergeven. Deze advertenties worden op zowel Facebook als Instagram vertoond. Aanbevolen formaat: 1080 x 1080 pixels.

Facebook Carrousel formaat

Advertenties met één afbeelding

Dit is de meest simpele indeling voor adverteren in Facebook: adverteer met één afbeelding met een goede (niet te lange) tekst. Facebook heeft een reeks stock afbeeldingen waaruit je kunt kiezen, maar het beste kun je je eigen afbeeldingen uploaden. De kans is immers groot dat men de stock afbeeldingen al vaker heeft gezien. Aanbevolen wordt om afbeeldingen van 1200 x 628 pixels te gebruiken. Een afbeeldingsverhouding van 1,91:1 is wenselijk.

Formaat Facebook advertentie een afbeelding

Advertenties met één video

Videoadvertenties bieden je de mogelijkheid om leuke filmpjes via Facebook en Instagram met je doelgroep te delen. Video’s vallen doorgaans eerder op dan afbeeldingen. Dankzij de autoplay-functie spelen ze meteen af als ze in beeld zijn. Dit trekt meteen de aandacht. De maximale bestandsgrootte is 2,3 GB en de resolutie mag minimaal 720p zijn. De aanbevolen beeldverhouding is 16:9. Deze specificaties gelden ook wanneer je een video wilt toevoegen aan de carrouseladvertentie.

Facebook video advertentie

Diavoorstelling

In Facebook kun je een diavoorstelling maken met afbeeldingen of video’s en daarmee adverteren. Gebruik hiervoor afbeeldingen of video’s met een hoge resolutie. Aanbevolen formaat:1280 x 720 pixels. Beeldverhouding: 16:9, 1:1 of 2:3. Je video mag .MOV of .MP4 zijn.

Formaat Facebook diavoorstelling

Verzameling of Canvas

Een Facebook Canvas of Verzameling is een nieuw soort advertentie binnen dit portaal. Het wordt geleidelijk aan beschikbaar gesteld en is mogelijk nog niet beschikbaar in je accounts. Tevens kunnen de mogelijkheden per account verschillen. Op het eerste gezicht lijkt zo een verzameling op een normaal bericht in je nieuwsoverzicht. Pas nadat je op dit bericht hebt geklikt wordt je beeld gevuld met de informatie van de canvas. Het is een hele visuele beleving dat nu alleen op mobiel wordt vertoond. Met de Facebook verzameling kun je dus paginagrote advertenties maken met afbeeldingen en videos.

Facebook verzameling afbeeldingen
Via de Canvas Builder kun je aan de slag:

Facebook Canvas Builder

Een canvas bestaat uit verschillende onderdelen:

Onderdelen Facebook Canvas
Je kunt je canvas een kop of logo geven. Voor de beste resultaten kun je een afbeelding van 882 x 66 pixels gebruiken.

Facebook Canvas kop
Daarnaast kun je foto’s toevoegen met een minimale afbeeldingshoogte van 1080 pixels:

Facebook Canvas foto formaat

Adverteren in Instagram Stories

Omdat Instagram onderdeel is van Facebook heb je een advertentieaccount bij Facebook nodig om te adverteren op dit platform. In de meeste gevallen worden je Facebook advertenties standaard ook op Instagram vertoond. De formaten in dit artikel gelden dus voor zowel Facebook als Instagram.

Een grote uitzondering hiervan is wanneer je adverteert op Instagram Stories. Dit is één van de nieuwste functionaliteiten binnen Instagram. Voorheen waren de ‘Verhalen’ alleen voor organische content, maar sinds maart 2017 kun je hier ook advertenties plaatsen.

Adverteren in Instagram Stories

Bron: blog.instagram.com

Instagram Stories dien je handmatig als plaatsing te selecteren om hiervan gebruik te maken.

Plaatsing advertentie in Instagram Stories
Let wel dat je advertentie dan alleen in Stories zichtbaar zal zijn, de andere plaatsingen zullen niet langer aangevinkt zijn. Instagram Stories maakt gebruikt van specifieke advertenties die niet geschikt zijn voor weergave op de andere plaatsingen. Op dit moment zijn er slechts 2 indelingen mogelijk:

  • Eén afbeelding of
  • één video.

Voor beide indelingen is de aanbevolen afbeeldingsverhouding 9:16. De ideale afmeting voor je afbeelding of video is dan 1080 x 1920 pixels.

Formaat afbeelding Instagram Stories

Samenvatting van de aanbevolen formaten

Onderdeel Breedte x Hoogte
Omslagfoto 851 × 312 pixels
Profielfoto 180 x 180 pixels
Gedeelde afbeeldingen 1200 x 630 pixels
Gedeelde afbeeldingen met link 600 x 314 pixels
Fotocarrousel 600 x 600 pixels
Facebook evenement omslagfoto 1920 x 1080 pixels
Carrouseladvertentie 1080 x 1080 pixels
Advertenties met één afbeelding 1200 x 628 pixels
Diavoorstelling 1280 x 720 pixels
Verzameling/Canvas Kop of logo 882 x 66 pixels
Verzameling/Canvas foto 1080 pixels (hoogte)

Algemene tips voor afbeeldingen op Facebook

Naast het kennen van de ideale formaten voor je visuele content is het ook zaak dat je rekening houdt met de andere criteria van Facebook. Denk aan het volgende:

  • Gebruik scherpe afbeeldingen,
  • gebruik afbeeldingen die rechtenvrij zijn en
  • het RGB-kleursysteem moet worden toegepast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *