Positie 1 in Google bereiken

Eén van de specialiteiten van Smart Ranking is zoekmachine optimalisatie (SEO). Met andere woorden, wij zorgen ervoor dat de doelgroep een bedrijf gemakkelijk vindt in Google. Deze vindbaarheid is cruciaal voor de doorbraak van een bedrijf wanneer er veel concurrentie is. De online wereld gaat snel en daarom willen bedrijven ook snel resultaat zien. Dat is lastiger dan het lijkt en dat leggen we in deze blog uit.

“Hoe bepaalt Google de ranking van webpagina’s?”

Aan de hand van verschillende pijlers meet Google hoe goed jouw website of pagina is, om de pagina vervolgens een ranking te geven in het zoekoverzicht. Jouw bedrijf heeft logischerwijs de beste concurrentiepositie wanneer je bovenaan in het zoekoverzicht staat. Daarom wil je op een selectie van zoekwoorden zo goed mogelijk worden gevonden. De volgende pijlers dragen hieraan bij:

  • De structuur/opbouw van jouw webpagina
  • De unieke content van jouw webpagina.
  • De autoriteit: verwijzen andere autoritaire websites naar jouw site?

Verwerk specifieke zoekwoorden (en synoniemen daarvan) waarop je gevonden wil worden in de content.

SEO specialisten weten dat het echte verhaal nog net iets gecompliceerder en gedetailleerder is. Google wordt steeds slimmer in het ranken van webpagina’s, dus de eisen komen ook steeds hoger te liggen. Daarnaast ligt de concurrentie altijd op de loer en is het van groot belang dat er continu aan de vindbaarheid gewerkt wordt.

“Hoe oud is de gemiddelde webpagina in de top 10?”

Ahrefs heeft een onderzoek uitgevoerd om te ontdekken wat een realistisch termijn is voordat een bedrijf stijgt naar plaats één. Dat leverde de volgende resultaten op; in tabel 1 wordt duidelijk dat de meeste hooggeplaatste webpagina’s 2 jaar of ouder zijn. Slechts 22% van de webpagina’s in de top 10 zijn nog maar 1 geleden opgericht.

Tabel 1 onderzoek posities in Google
Tabel 1: Hoe oud de gemiddelde webpagina in de top 10 van Google is.
In tabel 2 zijn de resultaten van tabel 1 gedetailleerder weergegeven. Hier zie je dat webpagina’s die minder dan een jaar geleden zijn opgericht bijna niet voorkomen in de top 10 van Google. Slechts 1,2% van deze jonge pagina’s stond op plaats 1.

Tabel 2 onderzoek posities in Google
Tabel 2: De hoeveelheid webpagina’s die minder dan 1 jaar geleden zijn opgericht en in de Google top 10 staan.

“Hoelang duurt het voordat mijn website hoger gerankt staat?”

Dit is één van de meest gestelde vragen door onze opdrachtgevers. Logischerwijs wil een bedrijf zo snel mogelijk resultaat zien van de diensten die wij voor ze leveren. Helaas kost SEO veel tijd en energie doordat zoveel facetten bijdragen aan de ranking die continu bijgewerkt moeten worden. Omdat het zo afhankelijk is van deze facetten kunnen we hierop nooit een eenduidig antwoord geven.

Ahrefs komt tot dezelfde conclusie. Zij stellen dat pagina’s met zoekwoorden die niet populair zijn in 2 tot 6 maanden in de top 10 kunnen belanden. Pagina’s met zoekwoorden waarop veel wordt gegoogled doen hier veelal een jaar over. Dat zijn de pagina’s waarbij een SEO team hard werkt aan deze resultaten.

Conclusie

Het voorspellen van de ranking in Google blijft dus een grijs gebied. We kunnen met zekerheid zeggen dat SEO specialisten van toegevoegde waarde zijn en dat geduld en kennis de sleutel tot succes is. Uit het onderzoek van Ahrefs komen diverse interessante resultaten, die ook aantonen dat zoekmachine optimalisatie een langdurig traject is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *