I like you! – Hoe Facebook relaties kan voorspellen

Wanneer relaties ontstaan veranderen koppels hun status op Facebook doorgaans van “Single” naar “In een relatie”. Op jouw tijdlijn krijg je vervolgens te zien wie van jouw vrienden er onlangs een stelletje is geworden. Wat we echter niet zien is het online gedrag wat hier aan voorafgaat. Reden voor de data-wetenschappers van het sociale netwerk om dit onder de loep te nemen. En wat blijkt? Facebook kan aan de hand van interacties tussen twee personen voorspellen wie er een relatie met elkaar zullen krijgen.

Interactie

Voorafgaand aan een relatie worden op Facebook namelijk berichtjes uitgewisseld, profielen bezocht en berichten op elkaars tijdlijnen gedeeld. De onderstaande grafiek toont het gemiddelde aantal berichten dat wordt uitgewisseld tussen twee personen die op het punt staan een koppel te worden. Facebook bestudeerde hiervoor de mensen die hun status veranderden van “Single” naar “In een relatie” en/of personen die hun verjaardagsdatum hebben ingesteld als de start van hun relatie.

grafiek1

Het blijkt dat er tijdens honderd dagen voordat een relatie begint een langzame, maar gestage toename is in de berichten die worden gedeeld tussen het toekomstige koppel. Wanneer de relatie vanaf dag 0 officieel is, beginnen de berichten te dalen. Er is een piek van 1,67 berichten per dag, twaalf dagen voordat de relatie begint. Het laagste punt van 1,53 berichten per dag is op de 85e dag van de relatie. Waarschijnlijk komt de daling in berichten doordat koppels beslissen om meer tijd met elkaar door te brengen in de fysieke wereld.

Positieve en negatieve emoties

Laat je echter niet ontmoedigen door de daling in het aantal online interacties, want de inhoud van de berichten wordt daarentegen steeds liever en positiever. De data-wetenschappers van Facebook gebruikten statistische methoden om sets van geaggregeerde en geanonimiseerde interacties automatisch te analyseren. Zo werden bij elke interactie de woorden en uitingen van positieve emoties geteld (zoals ‘lief’, ‘leuk’ en ‘gelukkig’) en afgezet tegen negatieve woorden en uitingen (zoals ‘haat’, ‘stom’ en ‘slecht’). De onderstaande grafiek geeft het aandeel van positieve en negatieve gevoelens weer in berichten op de tijdlijn voor en na het begin van een relatie. En zoals je ziet is er een enorme toename in de eerste dagen.

grafiek2

Bron: Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *