De Social Media trends voor 2017

 

Tijdens een jaarwisseling wordt er vaak teruggeblikt naar het afgelopen jaar, maar ook naar de toekomst. Wat brengt het volgende jaar? Is Facebook nog wel winstgevend en hoe staat het met de andere Social Media? We brengen jou 10 trends voor Social Media die in 2017 zullen domineren.

1. Get your Smart-phone on!

We gebruiken veel vaker onze smartphone dan een desktop of tablet om Facebook te bezoeken. In deze grafiek zie je dat in 2013 al meer dan de helft van de bezoekers Facebook bezocht met alleen mobiel of mobiel en laptop. Uit de laatste cijfers van Facebook blijkt dat van de 1.79 miljoen bezoeken in september 2016 92,4% via mobiel geweest zijn. Neem dus het mobiele platform als uitgang voor het realiseren van je social media campagnes.

Facebook gebruik mobiel en laptop

2. Take 1… Video = hip

Waarschijnlijk zie je het steeds vaker voorbij komen op je tijdlijn: videocontent. Het aantal video’s op Facebook en Instagram is exponentieel gegroeid. Video is hip. Merken gaan steeds vaker live en er duiken steeds meer 360-gradenvideo’s op. Zorg er dus voor dat video geïntegreerd wordt in je contentstrategie. Facebook komt zelfs met een mogelijkheid om live-video’s vooraf te promoten en aankondigen. We like 👍.

3. Tv? Zoooo 2016

De kandidaten van Wie is de mol 2017 werden via een live-video op Facebook bekend gemaakt. Loopt het aantal tv-kijkers dan ook terug en gaan we in 2017 tv kijken via Facebook? Nee, dat zeker niet. Want naast dat er hele goede streamingsdiensten zijn die al bezig zijn met het vervangen van de beeldbuis, is social media niet geschikt voor het kijken van tv. Social media is te snel, goedkoper en veel gerichter. Wel wordt social steeds meer meegenomen met content voor televisie. Denk maar eens aan hashtags die altijd bij TV-programma’s staan.

Facebook video
4. Less is more

Minder content, maar van een veel betere kwaliteit. Nadat er jarenlang vooral veel werd gepost kwam men tot het inzicht dat meer niet altijd beter is. Posten om het posten is niet meer. De content is kwalitatiever, wordt beter gemeten en meegenomen in de algehele marketingstrategie. Voor 2017 voorspellen we dat de ‘always on content’-strategie blijft bestaan, maar er tegelijkertijd steeds meer van Social Marketeers wordt verwacht. Kwaliteit staat voor kwantiteit. Dit werkt ook samen met punt vijf:

5. Automatisering van je Social Media Kanalen

Social Media kanalen groeien, dus ook de kosten van dit marketingmiddel. Men gaat nadenken over automatisering. Hoe kunnen we strategieën automatiseren en kwalitatieve content combineren met lage budgetten? Een voorbeeld daarvan zijn chat-bots: automatische antwoorden via Facebook Messenger. De verwachting is dat deze automatisering op een steeds grotere schaal gaan plaatsvinden. 

6. Conversie is belangrijk

Social Media speelt een belangrijke rol in de oriëntatiefase van de consument. Social Media Advertising wordt steeds belangrijker, maar is ook duur. Bedrijven zoeken naar alternatieve conversiemodellen. Het opbouwen van een conversie-attributie-model wordt dus steeds belangrijker en de mogelijkheden op Facebook steeds groter.

7. Bereik wordt duurder, maar relevanter

Facebook heeft de mogelijkheden voor segmenteren en retargeting uitgebreid. Daarmee kun je via Social Media voordelig een groot aantal interessante mensen bereiken. Maar hoe interessanter de doelgroep, hoe meer je betaald. Hetzelfde budget laat je minder mensen bereiken, maar door professionele targettingopties bereik je een veel relevantere doelgroep.

8. No influencers please.

In 2016 waren influencers helemaal hip en kon je als influencer flinke bedragen verdienen. Maar doordat veel influencers hierin zijn doorgeschoten hebben ze hun geloofwaardigheid verloren… In niches kunnen influencers nog steeds interessant zijn, maar wij verwachten een flinke daling in het gebruik van influencers in 2017.  

9. Let the battle begin…

In onze vorige blog gaven we al aan dat Nederlandse Social Media gebruikers zich steeds meer richten op Snapchat en Instagram en minder op Facebook. In onderstaande grafiek zie je hoe het gebruik van Social Media verspreid is tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Interessant om te zien is dat jongeren veel meer op Instagram en Snapchat zitten, dan generatie X. Deze trend verwachten wij in 2017 verder te zien groeien.

Social media gebruik leeftijdsgroepen 

10. Last but not least: Twitter.

Nou, ja eigenlijk wel least. Het aantal twittergebruikers is de afgelopen jaren enorm gedaald. Enkel bij belangrijke momenten zoals sportwedstrijden, nieuws en wereldgebeurtenissen speelt Twitter soms nog een belangrijke rol. We verwachten deze daling blijft en er over enkele jaren net zo bij ligt als Hyves…

Goed inspelen op deze trends is belangrijk en kan enorm winstgevend zijn voor je bedrijf. Wil je hulp bij het optimaal inzetten van je Social Media? Wij helpen je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *