Supspace SEO case

What’ Sup!

Supspace is de snelst groeiende webshop voor supplementen, sportvoeding en vitamines. Supspace onderscheidt zich door de uitstekende klantenservice, het productassortiment dat met zorg is samengesteld, de goede indeling van de webshop en snelle verzending. Het doel van Supspace is om mensen te helpen het meeste te halen uit een gezonde levensstijl.

Uitdagingen binnen dit project

Volwassen en sterk concurrerende markt

De markt van voedingssupplementen wordt al een aantal jaren gedomineerd door grote partijen met flinke (marketing)budgetten. Bedrijven als Body & Fit en XXL Nutrition zijn breed bekend en zijn gevestigde namen. Supspace is in 2020 opgericht en dus een ware nieuwkomer in de markt, waarbij het een grote uitdaging is om te concurreren met grote bestaande webshops. Ook op het gebied van SEO is dit een, niet te onderschatten, uitdaging, waarbij het desondanks lukt om jaarlijks hard te groeien.

Afhankelijkheid van advertising afbouwen

Bij de start van Supspace is het bedrijf begonnen met een focus op advertentiekanalen, zoals Google Ads. Hiermee is een goede basis neergelegd met een vaste klantengroep, maar tegelijkertijd zorgt het ook voor de afhankelijkheid van één kanaal. Dit brengt uiteraard bedrijfsrisico’s met zich mee, wat ongewenst is. Daarom was het de wens om de afhankelijkheid van Google Ads af te bouwen, terwijl de investeringsruimte (vanwege de fase waarin het bedrijf zat) beperkt was.

Opbouwen van betrouwbaarheid

De verschillende gevestigde namen in de markt hebben in de afgelopen jaren een goede reputatie en vertrouwen opgebouwd bij de consument. Als nieuw merk is het lastig om daar tussen te komen. Want uiteindelijk moet er voor de consument een goede reden zijn om bij Supspace te bestellen en niet bij een gevestigde naam, waarbij Supspace geen prijsvechter wil zijn. Verder is het ook voor de organische vindbaarheid een uitdaging met Google YMYL en E-E-A-T, waarbij het niet makkelijk is om überhaupt binnen de niche van voedingssupplementen goed te ranken.

SEO-traject voor Supspace

Sinds maart 2021 is SmartRanking de vaste SEO-partner van Supspace, waarbij de focus ligt op het vergroten van de vindbaarheid in Nederland en België. Tegelijkertijd helpen we waar dat nodig is ook met adviezen voor de groei van Supspace in Frankrijk. Door middel van een SEO-traject, waarbij we in maandsprints de website optimaliseren, weten we al sinds het begin van het traject een harde groei te realiseren.

De doelstelling vanuit Supspace

De eerste pitch voor het SEO-traject is door ons team gegeven in december 2020. De eerste doelstelling was om de omzet vanuit Organic Search binnen een periode van maximaal 18 maanden te verdubbelen. Verder was het belangrijk om te groeien van 0,10% search visibility naar ten minste 20% search visibility. Ook deze doelstelling is behaald.

In juli 2023 hebben we een nieuwe pitch gedaan om de samenwerking met als doel de samenwerking uit te bouwen. Daarbij is afgesproken te sturen op een “Return on SmartRanking” (ROS) en daarnaast om de search visibility verder te laten groeien. Ook hier zijn we goed op pad, waarbij SEO is een enorm winstgevend kanaal is met een year over year groei.

De aanpak voor dit project

Binnen SmartRanking geloven wij erin dat zoekmachine optimalisatie geen strategie is waarbij je een paar trucjes uitvoert of een aantal zoektermen in een tekst plaatst. SEO gaat het om het verbeteren van je website, waarbij de gebruiker centraal staat. We geloven erin dat het nadenken over de behoefte van je doelgroep en het helpen van de doelgroep resulteert in een betere vindbaarheid.

Met deze visie werken we al sinds maart 2021 samen met het team van Supspace, waarbij er vanuit verschillende invalshoeken wordt gewerkt aan de SEO. Daarbij betrekken we onder andere Google Ads data, productkennis vanuit Supspace en informatie over de productmarges.

Verder is er zorgvuldig nagedacht over de indeling van de website, de content, de indeling van het menu en het productassortiment. Dit is een continue samenwerking tussen het team van Supspace en ons team. Aan de hand van competitor gap analyses, het uitbouwen van de topicale autoriteit, het kritisch beoordelen van bestaande content en optimalisaties aan de hand van search visibility data, worden de werkzaamheden geprioriteerd en uitgevoerd.

Een belangrijk onderdeel van de SEO strategie is om in te spelen op de verschillende vragen die de doelgroep heeft, waarbij deze onderwerpen zorgvuldig in kaart zijn gebracht. De mix van de verschillende optimalisaties, waaronder ook de laadsnelheid en de focus op de gebruiker, zorgt ervoor dat er flinke stappen gezet zijn in een enorm concurrerende markt. Met recht mogen we spreken van een fijne en effectieve samenwerking, waarbij de rek nog lang niet uit de groei is.

Supspace voor Supspace
“Wij houden van sport, van doelen behalen, en van nieuwe records zetten. En het liefst zo snel mogelijk natuurlijk.”

Het behaalde resultaat

Dankzij de fijne samenwerking vanuit verschillende partijen, waaronder Supspace, Buro Vernuft (SEA), Mailmeister (e-mailmarketing) en wijzelf, zijn er sinds de start van de samenwerking prachtige resultaten gerealiseerd. De updates die Google geregeld uitrolt hebben doorgaans een positieve impact op de vindbaarheid, waardoor de vindbaarheid steeds verder wordt uitgebouwd. Het team van Supspace denkt goed mee, is kritisch en staat open voor feedback en ideeën, wat de basis is van de goede samenwerking en resultaten.

SEO market share

434% groei in SEO marktaandeel

Keywords in top 10

4.080 zoektermen in de top 10

Organic visitors

196,27% groei in organische bezoekers

ROI SEO

17 ROI op de SEO investering