Wat is paginering?

Pagering geeft aan welke pagina’s bij elkaar horen en in welke volgorde de zoekmachine deze pagina’s mag crawlen. Paginering wordt ingesteld met de HTML tags rel="prev" en rel="next" in de broncode van de pagina.

Prev staat voor de voorgaande pagina en next voor volgende pagina. De tags neem je op in de <head></head> van je website.

Wanneer moet je het gebruiken?

Zoals eerder benoemd is het aan te raden om paginering in te zetten voor webshops en blogs. Een goed voorbeeld hiervan zijn webshops. Een webshop biedt vaak een groot aantal producten aan, waarbij meerdere producten onder dezelfde categorie vallen.

Om te voorkomen dat de laadtijd van de website hoog is en het gebruiksgemak verstoord wordt, plaats je de producten op meerdere pagina’s. Zo hebben sommige webshops tientallen pagina’s die tot één categorie behoren.

Desondanks horen de pagina’s wel bij elkaar, maar zonder paginering ziet de zoekmachine dit niet. Het gevolg is dat er gedupliceerde content ontstaat, omdat alle pagina’s vergelijkbaar zijn.

Gedupliceerde content leidt tot een lagere ranking, en zorgt er ook voor dat de zoekmachine voorkeur geeft aan één pagina. Door paginering in te stellen voorkom je dit. Je maakt de relatie tussen de pagina’s duidelijk.

Hoewel Google over het algemeen de voorkeur geeft aan content die op één pagina staat, wordt paginering aangeraden om de laadtijd te verkleinen.

Uiteindelijk wil je een gebruiksvriendelijke website, maar ook dat er zoveel mogelijk gecrawld en geïndexeerd wordt, zonder dat er teveel items worden ingeladen.

Hoe implementeer ik paginering?

Implementatie van paginering draait om het instellen van de rel="prev" en rel="next" tags, maar ook het instellen van canonical tags. Deze tags implementeer je in de <head> sectie van elke HTML pagina.

De eerste pagina

Bij een blog kan de eerste pagina /blog/ zijn. Vervolgens worden de dieper gelegen pagina’s genummerd door het toevoegen van /2/, /3/ et cetera aan de URL. In dit geval kan de paginering er als volgt uit zien:

<link rel="next" href="https://smartranking.nl/blog/2/">
<link rel="canonical" href="https://smartranking.nl/blog/">

Bij de eerste pagina in de reeks hoeft er geen rel=”prev” tag te worden ingesteld. Er is immers geen voorgaande pagina.

De tweede pagina

Voor de tweede pagina zal de paginering er als volgt uit zien:

<link rel="prev" href="https://smartranking.nl/blog/">
<link rel="next" href="https://smartranking.nl/blog/3/">
<link rel="canonical" href="https://smartranking.nl/blog/2/">

In het bovenstaande voorbeeld staat als eerste de voorgaande pagina genoteerd, waarna de volgende pagina genoteerd wordt. Daarnaast is er ook een canonical tag ingesteld.

Deze canonical tag verwijst naar de URL zelf en voorkomt de gedupliceerde content. Let wel op dat je de paginering volledig instelt. Mocht een crawler een verkeerd ingestelde paginering tegenkomen, dan negeert hij volledig de paginering!

Tips voor paginering

Paginering is geen directive

Het is mogelijk dat de zoekmachine jouw paginering negeert. Dit kan komen door een verkeerde notatie of het bewust negeren van de notatie.

Paginering is geen directive en dus slechts een signaal aan de zoekmachine. De zoekmachine kan er dus kiezen voor deze te negeren wanneer de zoekmachine dit relevant acht.

Gebruik niet eindeloos paginering

Je wilt niet dat een gebruiker of een zoekmachine eindeloos moet doorbladeren. Kies dus bewust voor categorieën en subcategorieën bij de implementatie van paginering.

Het is niet aan te raden om een eindeloos lange reeks paginering te gebruiken. Vindbaar zijn betekent ook goed kaderen.

Pas niet zomaar de tag notatie aan

Het wordt niet aangeraden om de rel="prev" tag notatie aan te passen naar rel="previous".

Hoewel zoekmachines deze manier van notatie vaak ook herkennen, wordt dit wel minder goed begrepen door een aantal zoekmachines. Dit vergroot dus de kans dat je paginering genegeerd wordt.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking