Een website die technisch optimaal in elkaar zit, krijgt hogere posities in de zoekresultaten van Google. De techniek van je website is als de fundering van een huis.
Technische SEO is de basis van waaruit je een SEO-traject begint en heeft grote invloed op de resultaten van alle opvolgende SEO werkzaamheden. Heb je je technische SEO niet op orde? Dan merk je dit in je resultaten.
Elk SEO-traject zou moeten beginnen met technische optimalisatie. Technische problemen met je website, zoals 404-meldingen, lange laadtijden of een redirect chain, verpesten de gebruikerservaring van je website.
Dit straft Google af door jouw website lager te tonen in de zoekresultaten. Zo sta je direct al 1-0 achter, nog voordat je bent begonnen met content optimalisatie of linkbuilding.
Het algoritme van Google bepaalt welke positie jouw website in de zoekresultaten krijgt. Dit algoritme let op allerlei zaken, waaronder een hele hoop technische punten.
Technische SEO heeft betrekking op het verbeteren van de techniek achter jouw website. Dat zorgt voor een gebruiksvriendelijke en snelle website, wat door Google wordt beloond met een hogere ranking.
Vaak wordt gedacht dat technische SEO alleen het verbeteren van de laadsnelheid is, maar ook optimalisatie van het crawl-budget, verbeteren van de gebruikservaring, tegengaan van duplicate content en indexatieproblemen vallen onder technische SEO.
De belangrijkste reden voor veel bedrijven om te starten met technische SEO, is omdat je wilt stijgen in de zoekresultaten van Google. Maar minstens net zo belangrijk, en misschien nog wel belangrijker, is dat je je bezoekers er een plezier mee doet.
Een technisch geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat je geen bezoekers kwijt raakt, bijvoorbeeld door een trage website of 404-meldingen. Een technisch geoptimaliseerde website zorgt ervoor dat je bezoekers graag gebruikmaken van je website.
Dat zorgt ervoor dat de relevantie van je website stijgt, wat vervolgens weer beloond wordt met een hogere ranking door Google.
Technische SEO gaat dus om het optimaliseren van diverse technische punten van je website en omvat meer dan alleen de laadsnelheid. De complete lijst van technische zaken die van invloed zijn op je posities, bestaat uit meer dan 50 punten.
Onderdelen van een technisch SEO-traject zijn onder andere:
Met zoveel zaken die de aandacht verdienen, is technische SEO een vak apart. Door de optimalisatie van alleen al de techniek van je website zie je in veel gevallen positiestijgingen.
Veel marketeers, bij grote en kleine bedrijven, verliezen toch snel het overzicht wanneer het aankomt op SEO en specifiek technische SEO. Dit kan je posities in Google kosten, want wanneer je concurrent alle zaken wel goed op orde heeft, is de kans aannemelijk dat je concurrent boven je gaat staan in de SERP.
Naast een uitgebreide SEO audit is het ook mogelijk om een technische SEO audit uit te voeren. Hierbij richten wij ons specifiek op alle zaken die van belang zijn voor de technische SEO optimalisatie van jouw website.
Een technische SEO audit bevat een rapportage met issues en concrete actiepunten, die geprioriteerd zijn van 1 tot en met 5 (belangrijk tot minder belangrijk. Hierbij houden wij rekening met de tijd versus impact van de optimalisaties.
Zaken die wij binnen een technische SEO audit onderzoeken zijn:
Door aanwezige technische SEO issues is het mogelijk dat je een (real-time) penalty van Google ontvangt. Denk hierbij aan de situatie waarbij er onbewust tientallen varianten van duplicate content ontstaan, die worden afgestraft door middel van een penalty. Of het missen van canonical URL’s, waardoor Google pagina’s met parameters als duplicate content ziet.
Door het optimaliseren van de techniek zul je, wanneer dit de oorzaak is van de penalty, snel herstellen en je verkeer en posities terugwinnen.
Gemiddeld 4 keer per jaar voert Google een grote algoritme update door: de Google Core Update. Deze Core Update moet de zoekresultaten verbeteren, wat de gebruiker van Google ten goede komt.
Binnen een Core Update vinden significante wijzigingen van het algoritme plaats, die van grote invloed kunnen zijn op jouw SEO prestaties. Een onderdeel van deze algoritme wijzigingen is de techniek. Wanneer laadsnelheid belangrijker wordt en jouw laadsnelheid tegenvalt, zul jij dit terugzien in je posities.
In de Google Core Update van mei 2020 is er bovendien een correlatie zichtbaar tussen websites met veel pagina’s die slecht presteren en dalingen van posities. Deze pagina’s kunnen ontstaan door technische fouten, waarbij er onbewust veel pagina’s op de achtergrond worden aangemaakt.
Ben je dus gedaald door een Google Core Update? Dan is de techniek van je website vaak een belangrijk startpunt voor het herstel hiervan.
Onze technische SEO specialisten staan klaar om jou te helpen je website te optimaliseren. Of dit nou eenmalig is door middel van een SEO audit of doorlopende optimalisaties zijn. Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.