Vindbaar zijn is één ding, maar goed vindbaar zijn op het juiste moment en op de juiste locatie is een tweede. Veel zoekers starten hun zoektocht vaak op hun mobiel, op zoek naar bedrijven in de buurt.
Met lokale SEO word jij beter gevonden in de lokale zoekresultaten. Zo bereik jij jouw doelgroep en weet de doelgroep jou te vinden.
Lokale SEO maakt jouw website vindbaar op lokaal niveau. Wanneer iemand in jouw regio op zoek gaat naar jouw dienst of product word jij door de inzet van lokale SEO vindbaar.
Voor Google is lokale SEO de laatste tijd veel belangrijker geworden. Dat uit zich ook, want Google toont tegenwoordig steeds meer lokale bedrijven in de zoekresultaten. Dit biedt kansen voor lokale ondernemers.
Lokaal vindbaar worden is mogelijk via je eigen website die hoog in de zoekresultaten staat, maar ook via Google Mijn Bedrijf en Google Maps. Met lokale SEO behaal je bovendien ook winst ten opzichte van de grote landelijke spelers.
Google Mijn Bedrijf zorgt ervoor dat jouw bedrijf in Google wordt getoond. Als je Google Mijn Bedrijf goed inricht krijg je bij lokale zoekopdrachten een hogere positie. In onze blog leggen we je precies uit waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is voor lokale SEO en hoe je Google Mijn Bedrijf optimaliseert.
Met de inzet van een goede lokale SEO-strategie wordt jouw bedrijf beter vindbaar. Lokale SEO heeft diverse voordelen:
Om optimaal lokaal vindbaar te worden worden er verschillende werkzaamheden uitgevoerd binnen een lokaal SEO-traject. Allereerst is het slim je Google Mijn Bedrijf optimaal in te richten. Wanneer deze goed is ingericht, word je sneller getoond binnen de lokale zoekopdrachten. Dit betekent niet alleen dat je een account moet maken, maar ook dat je alle informatie up-to-date moet houden en de gebruikers van Google voorziet van de juiste informatie.
Daarnaast moet alle informatie die over jouw bedrijf op het internet staat kloppen. Staan er in tal van bedrijvengidsen meerdere adressen? Dan kan dit verwarrend zijn voor Google én gebruikers. Dit komt de betrouwbaarheid van je bedrijf niet ten goede en dat wil je voorkomen.
Bedrijvengidsen zijn een nuttige methode om lokale signalen af te geven aan Google. Zo komt Google meer te weten over je bedrijf en straal je betrouwbaarheid uit naar je doelgroep. Schrijf je daarom ook in bij lokale bedrijvengidsen en bedrijvengidsen die actief zijn binnen jouw vakgebied.
Om je doelgroep van de meest relevante en waardevolle informatie te voorzien is het schrijven van lokale content belangrijk. Door middel van lokale content kun jij de oplossingen bieden voor de vraagstukken die je doelgroep heeft. Bovendien laat je door middel van content weten dat jij dé expert bent binnen jouw vakgebied.
Techniek is de basis van een vindbare website. Daarom is het noodzakelijk je website technisch goed te optimaliseren. Door een goede technische optimalisatie verbeter je de laadsnelheid, wat de gebruikerservaring ten goede komt. Ook bezoekt en indexeert Google door een goede techniek pagina’s op de juiste manier.
Backlinks zijn een belangrijk signaal voor Google. Door relevante en autoritaire lokale backlinks te krijgen geef jij het signaal af dat jij dé lokale expert bent. Niet alleen content is dus belangrijk om autoriteit op te bouwen, ook backlinks dragen hieraan bij. Cruciaal is wel dat de backlinks op de juiste manier verkregen worden, anders word je door Google afgestraft met een penalty.
Met linkbuilding zorg je ervoor dat relevante links naar jouw website worden geplaatst op websites die zelf een autoriteit zijn. Google ziet dit als een signaal dat ook jouw website belangrijk is, waardoor jouw website hogere posities krijgt.
Structured data, ook wel Gestructureerde Gegevens genoemd, zijn stukjes code die op een pagina worden geplaatst. Deze code is niet zichtbaar voor de bezoekers van je website, maar wel voor crawlers van onder andere Google.
Door gebruik te maken van de juiste structured data geef je Google meer informatie over jouw bedrijf, waardoor Google beter begrijpt wat je doet of welke producten je verkoopt. Bovendien kun je door middel van structured data ook beter opvallen in de zoekresultaten.
Lees onze blog waarin we je 5 lokale SEO tips bieden om beter lokaal vindbaar te worden.
Na een telefonische kennismaking maken wij een presentatie met daarin je huidige situatie, de kansen en een plan van aanpak. Zo zorgen wij voor een gedegen benadering en een goede basis voor een verdere samenwerking.
Tijdens het lokale SEO-traject hebben wij vanzelfsprekend geregeld contact om te laten zien welke werkzaamheden wij hebben verricht en wat het resultaat daarvan is. Afhankelijk van je eigen SEO kennis en je interne capaciteit voeren wij alle werkzaamheden uit. Liever alles zelf implementeren? Dat is geen probleem!
In dat geval helpen wij je met het schrijven van waardevolle content en het uitvoeren van optimalisaties. Zo rank je niet alleen goed, maar vinden bezoekers ook relevante content die nuttig is.
Maandelijks plannen wij een Google Hangouts meeting in, waarin we het volgende doornemen:
Ben jij klaar om lokaal vindbaar te worden? Dan gaan wij graag voor jou aan de slag! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.
Er zijn verschillende redenen waarom lokale SEO tegenwoordig zo belangrijk is geworden, denk bijvoorbeeld aan updates van Google. Om het overzichtelijk te maken zetten we de redenen hieronder voor je op een rijtje. Vergeet namelijk niet dat tegenwoordig bijna de helft van de zoekopdrachten een lokale zoekintentie heeft.