Lokale SEO

Vindbaar zijn is één ding, maar goed vindbaar zijn op het juiste moment en op de juiste locatie is een tweede. Veel zoekers starten hun zoektocht vaak op hun mobiel, op zoek naar bedrijven dicht in de buurt zijn.

Met lokale SEO wordt jij beter gevonden in de lokale zoekresultaten. Zo bereik jij jouw doelgroep en weet de doelgroep jou te vinden.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO maakt jouw website vindbaar op lokaal niveau. Wanneer iemand in jouw regio op zoek gaat naar jouw dienst of product zal jij door de inzet van lokale SEO vindbaar zijn.

Dankzij de Pigeon update is dit nog belangrijker geworden. Google toont ook meer lokale bedrijven en dat biedt dus meer kansen voor lokale bedrijven.

Lokaal vindbaar worden is mogelijk via onder meer je eigen website die hoog in de zoekresultaten staat, maar ook via Google Mijn Bedrijf en Google Maps. Met lokale SEO behaal je bovendien ook winst ten opzichte van de grote landelijke spelers.

Werkzaamheden die wij binnen een lokale SEO-traject uitvoeren:

  1. Optimalisatie van je Google Mijn Bedrijf profiel. Google Mijn Bedrijf is één van de belangrijkste methoden om lokaal beter vindbaar te worden.
  2. Een audit van je lokale bedrijfsinformatie op het internet. Staat dit niet goed? Dan gaan wij hiermee aan de slag.
  3. Het toevoegen van je bedrijf aan lokale bedrijvengidsen.
  4. De creatie van lokale content. Door middel van lokale content gericht op de zoekvragen binnen jouw regio wordt jij nog beter lokaal vindbaar.
  5. Optimalisatie van de techniek van je website. Dit komt de gebruikerservaring ten goede.
  6. Het verkrijgen van lokale backlinks. Dit is een sterk signaal dat jij dé autoriteit binnen jouw regio bent.
  7. Het toevoegen en optimaliseren van structured data. Door middel van structured data begrijpt Google nog meer over jouw bedrijf.

Hoe lokale SEO jouw bedrijf kan laten groeien

Met de inzet van een goede lokale SEO-strategie zal jouw bedrijf beter vindbaar worden. Lokale SEO heeft diverse voordelen:

  • Het verhoogd je zichtbaarheid bij lokale consumenten. Maar liefst 97% van de consumenten oriënteert zich online voor een lokale dienst of lokale winkels. Bovendien kijkt slechts 5% op de tweede pagina van Google.
  • Het verhoogd je websiteverkeer, leads en verkopen vanuit je lokale doelgroep. Door middel van lokale SEO krijg jij gerichte leads of verkopen van bezoekers binnen jouw doelgebied.
  • Je onderscheid je beter ten opzichte van je concurrenten. Minder 50% van de bedrijven zet lokale SEO in, er liggen dus enorme kansen om je concurrenten voor te zijn en te bouwen aan je lokale vindbaarheid.

Hoe werk je aan lokale SEO?

Om optimaal lokaal vindbaar te worden moeten er verschillende werkzaamheden worden uitgevoerd binnen een lokaal SEO-traject. Allereerst is het slim je Google Mijn Bedrijf optimaal in te richten. Wanneer deze goed is ingericht, word je sneller getoond bij de lokale zoekopdrachten. Dit betekent niet alleen account maken, maar ook alle informatie up-to-date houden en de gebruikers van Google voorzien van de juiste informatie.

1) Informatie in bedrijvengidsen

Daarnaast moet alle informatie die over jouw bedrijf op het internet staat kloppen. Staan er in tal van bedrijvengidsen meerdere adressen? Dan kan dit verwarrend zijn voor Google en gebruikers. Dit komt de betrouwbaarheid van je bedrijf niet ten goede. Daarom is het verstandig dit aan te passen.

2) Het toevoegen van je adres aan nieuwe bedrijvengidsen

Bedrijvengidsen zijn een nuttige methode om lokale signalen af te geven aan Google. Zo komt Google meer te weten over je bedrijf en straal je betrouwbaarheid uit naar je doelgroep. Schrijf je daarom ook in bij lokale bedrijvengidsen en bedrijvengidsen die actief zijn binnen jouw vakgebied.

3) Schrijf lokale content

Om je doelgroep van de meest relevante en waardevolle informatie te voorzien is het schrijven van lokale content belangrijk. Door middel van lokale content kun jij de oplossingen bieden voor de vraagstukken die je doelgroep heeft. Bovendien laat je door middel van content weten dat jij dé expert bent binnen jouw vakgebied.

4) Optimaliseer de techniek van je website

Techniek is de basis van een vindbare website. Daarom is het noodzakelijk je website technisch goed te optimaliseren. Door een goede technische optimalisatie verbeter je de laadsnelheid, wat de gebruikerservaring ten goede komt. Ook zal Google door een goede techniek pagina’s op de juiste manier bezoeken en indexeren.

5) Verkrijg lokale backlinks

Backlinks zijn een belangrijk signaal voor Google. Door relevante en autoritaire lokale backlinks te krijgen geef jij het signaal af dat jij dé lokale expert bent. Niet alleen content is dus belangrijk om autoriteit op te bouwen, ook backlinks dragen hieraan bij. Cruciaal is wel dat de backlinks op de juiste manier verkregen worden, anders wordt je door Google afgestraft met een penalty.

Wat is linkbuilding?

Met linkbuilding zorg je ervoor dat er relevante links naar jouw website worden geplaatst op websites die zelf een autoriteit zijn. Google ziet dit als een signaal dat ook jouw website belangrijk is, waardoor jouw website hogere posities krijgt.

Meer weten over linkbuilding

6) Toevoegen en optimaliseren van structured data

Structured data, ook wel Gestructureerde Gegevens genoemd, zijn stukjes code die op een pagina worden geplaatst. Deze code is niet zichtbaar voor de bezoekers van je website, maar wel voor crawlers van onder andere Google.

Door gebruik te maken van de juiste structured data geef je Google meer informatie over jouw bedrijf, waardoor Google beter begrijpt wat je doet of welke producten je verkoopt. Bovendien kun je door middel van structured data ook beter opvallen in de zoekresultaten.

Wat kunnen wij voor jou betekenen op het gebied van lokale SEO?

Na een telefonische kennismaking maken wij een presentatie met daarin je huidige situatie, de kansen en een plan van aanpak. Zo zorgen wij voor een gedegen benadering en een goede basis voor een verdere samenwerking.

Tijdens het lokale SEO-traject hebben wij vanzelfsprekend geregeld contact en laten wij weten welke werkzaamheden er zijn verricht en wat het resultaat daarvan is. Afhankelijk van je eigen SEO-kennis en je interne capaciteit voeren wij alle werkzaamheden uit. Liever alles zelf implementeren? Dat is geen probleem!

In dat geval helpen wij je met het schrijven van waardevolle content en het uitvoeren van optimalisaties. Zo rank je niet alleen goed, maar vinden bezoekers ook relevante content die nuttig is.

Maandelijks plannen wij een Google

Hangouts meeting in, waarin we het volgende doornemen:

  • De uitgevoerde werkzaamheden en de besteedde tijd
  • De werkzaamheden die voor de nieuwe maand ingepland staan
  • De resultaten op basis van de afgesproken KPI's
  • De zoekwoordposities op basis van een uitgevoerd zoekwoorden onderzoek

Jouw lokale SEO specialist is bovendien dagelijks bereikbaar via de telefoon of e-mail om al je vragen te beantwoorden.

Kunnen wij jou helpen beter vindbaar te maken?

Ben jij klaar om lokaal vindbaar te worden? Dan gaan wij graag aan de slag voor je! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.