Met internationale SEO zorg je ervoor dat jouw website of webshop vindbaar wordt in het buitenland. Om vindbaar te worden in landen als Duitsland, Frankrijk, België en Spanje is meestal een andere aanpak nodig dan voor de Nederlandse markt. Onze internationale SEO specialisten helpen je met een effectieve en duurzame SEO strategie.
Binnen Europa is Nederland een van de meest vooruitstrevende digitale landen. Deze koploperspositie biedt een uitstekend uitgangspunt voor internationalisering. Steeds meer Nederlandse bedrijven maken daarom de keuze om internationaal uit te breiden en zo verder te groeien.
Om internationaal voet aan de grond te krijgen moet er meer gebeuren dan alleen het vertalen van je website of je webshop. Vaak wordt er te makkelijk gedacht over het internationaliseren en internationaal vindbaar worden. Je doelgroep zoekt in landen als Duitsland en Frankrijk waarschijnlijk anders dan in Nederland.
Bovendien verschilt de mentaliteit in andere landen vaak flink in vergelijking met Nederland. Het is belangrijk om hier op te in te spelen met je complete website, waaronder dus ook je content. Een goede en gedegen aanpak zorgt ervoor dat je een goede basis neerzet om internationaal te groeien en internationaal steeds beter vindbaar te worden.
Met een internationale SEO strategie zorgen we er samen met jou voor dat jouw website aansluit bij je doelgroep, op de juiste manier bouwt aan topicale autoriteit en de juiste technische implementaties bevat. Alleen op deze manier zet je internationaal de beste stappen.
Sinds 2020 is SmartRanking de SEO partner van Payt voor de internationale SEO. Payt heeft een grote internationale groeiambitie in Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk.
Bekijk de case
“Wij zijn erg blij met de samenwerking met SmartRanking. Zij leggen ons goed uit waarom er keuzes in de strategie worden gemaakt en wat het verwachte effect ervan gaat zijn. De resultaten die wij samen behalen zijn goed en het kennisniveau van SmartRanking is erg hoog.“
Wanneer je als bedrijf op een duurzame manier buitenlandse groeiplannen hebt, is het belangrijk om te diversifiëren. Als bedrijf wil je niet afhankelijk zijn van slechts een marketingkanaal. Voor elk typebedrijf is dit belangrijk, ongeacht of je een platform, B2B bedrijf of webshop runt. Door het inzetten van een SEO-traject gericht op alle landen waarop jij je richt wordt je beter vindbaar. En dit komt weer ten goede van jouw business en bedrijfsgroei.
De eerste stap om internationaal te groeien is doorgaans het inzetten van advertenties, bijvoorbeeld via Google Ads. Krijg je hiermee tractie? Dan is het inzetten van internationale SEO belangrijk, om twee grote risico’s van advertenties te voorkomen:
Binnen de online wereld zien we dat veel bedrijven sterk afhankelijk zijn van Google Ads. Daarmee liggen ze letterlijk aan het advertentie infuus van Google. Stop je met adverteren? Dan ontvang je ook ineens geen orders mee en stort je business dus in elkaar.
Met advertenties kun je gemakkelijk overtroffen worden door iemand met diepere zakken. Een goed voorbeeld is Amazon: verhogen zij ineens hun biedingen op zoektermen waar jij je ook op richt?
Dan gaat dit ten koste van je marge en moet je in sommige gevallen noodgedwongen stoppen met adverteren. Dit gaat vervolgens ten koste van je omzet en dus je winstgevendheid in het buitenland.
We zijn absoluut niet tegen het inzetten van advertenties. Maar het is wel belangrijk om niet van één (advertentie)kanaal afhankelijk te zijn. Breng dus diversificatie aan in je marketingstrategie.
Wil je internationaal beter vindbaar worden? Met de Smarter Way of Ranking zorgen we voor een goede start en doordachte uitvoer van een internationaal SEO-traject. Aan de hand van een aantal stappen, zetten we een solide basis van je internationale SEO neer en laten we dit samen met jou of je team groeien.
Allereerst maken we graag kennis met je. Op die manier leren we je bedrijf kennen, maar bespreken we ook de doelstellingen, behoeften, je huidige SEO efforts en je interne capaciteit. Tijdens het kennismakingsgesprek nemen we je bovendien graag mee in de ontwikkelingen op SEO gebied, zoals Navboost, E-E-A-T en het uitbouwen van topicale autoriteit.
Een goede match tussen een bureau en jouw bedrijf is belangrijk om een samenwerking te laten slagen. Is er een match tussen ons? Dan gaan wij vrijblijvend aan de slag met een voorstel, dit doen we in de vorm van een pitch. Tijdens de pitch lichten we toe hoe wij het project aanpakken, wat de kansen zijn en wat een voorgestelde taakverdeling is.
Is het voorstel akkoord? Dan staat de eerste maand van onze samenwerking in het teken van het uitwerken van de volledige strategie. Tijdens deze strategie maand gaan we aan de slag met onder andere:
Deze analyses en onderzoeken vormen van basis van je vindbaarheid. Op basis van deze strategische maand wordt inzichtelijk hoe de markt in elkaar zit en wat de vervolgstappen zijn om jouw website vindbaar te maken.
Het is belangrijk om jullie van a tot en met z mee te nemen in de bevindingen, de exacte status van het project, de verdere kansen die we hebben gezien en de voorgestelde planning voor de komende maanden. Op basis van de strategie maand maken we deze presentatie en nemen we dit met je door.
Na een akkoord op de voorgestelde inhoudelijke aanpak gaan we aan de slag met de maandelijkse optimalisaties. De optimalisaties worden geprioriteerd op basis van impact versus effort en in maandelijkse optimalisatiesprints ingepland. Elke maand begint met een SEO meeting samen de resultaten en werkzaamheden te bespreken. Op die manier ben je altijd op de hoogte van de KPI’s en ingeplande werkzaamheden. Een fijne samenwerking zien wij als de basis voor goede resultaten.
Neem vrijblijvend contact met ons op voor een kennismaking. Tijdens de kennismaking bespreken we je doelen, je huidige aanpak voor het verbeteren van je vindbaarheid, de ontwikkelingen op het gebied van SEO en jouw groeikansen.
Het uitvoeren van internationale SEO is een andere aanpak dan het optimaliseren van je website voor alleen Nederland. Een goede internationale vindbaarheid bestaat uit optimalisaties op het gebied van techniek, content, UX en de autoriteit. Belangrijk bij je internationale SEO strategie zijn onder andere:
Het is voor internationale zoekmachine optimalisatie belangrijk dat jouw website een goede sitestructuur heeft. Een goede structuur zorgt ervoor dat crawlers je website sneller begrijpen en beter indexeren. Ons advies is om gebruik te maken van subdirectories, subdomeinen of landspecifieke domeinen.
Voor de sitestructuur denken wij bij het opzetten van je internationale website graag mee. Door hier vanaf de basis al bij stil te staan, zorg je voor een goed fundament en voorkom je aanpassingen achteraf. Aan de hand van data en een gedegen onderzoek kunnen we, samen met jou of zelfstandig, de geadviseerde structuur uitwerken.
Staat je website al live? Dan is het in sommige gevallen verstandig de URL-structuur aan te passen. In dat geval is het belangrijk dat de oude URL’s op de juiste manier, met behulp van 301 redirects, worden doorgestuurd naar de nieuwe URL’s. Tijdens de presentatie van ons voorstel zullen we dit bespreken wanneer we dit adviseren.
Heb je op dit moment een website die zich op één taal richt en ga je een internationale website opbouwen? Dan verandert in veel gevallen de domeinnaam of de URL-structuur. Ook in dat geval is het belangrijk dat je een goede SEO migratie uitvoert.
Wij adviseren je developer graag hoe je je website migreert naar de nieuwe sitestructuur en daarbij je huidige opgebouwde autoriteit van je website behoudt.
Voor elke SEO migratie hanteren wij 7 vaste stappen, om de migratie goed en vlekkeloos uit te voeren. In onze blog leggen wij de 7 stappen uit.
Jouw internationale klanten zoeken niet alleen via Google. Zoekmachines als Yandex, Baidu, Bing en Yahoo hebben internationaal ook een groot bereik. Kennis van deze verschillende zoekmachines is dus van groot belang. Vaak wordt gedacht dat alle zoekmachines hetzelfde werken. Dit is niet zo, Bing heeft een ander algoritme dan bijvoorbeeld Google.
Voor Bing is bijvoorbeeld het HTML lang=”” attribuut nog belangrijk, terwijl Google alleen maar naar de hreflang-tags kijkt voor het begrijpen van de relatie tussen verschillende talen.
In de basis lopen zoekmachines als Bing en Yandex een aantal jaren achter in vergelijking met het algoritme van Google. Toch is voor elk van deze zoekmachines de techniek van je website het fundament van je vindbaarheid. Tijdens het implementeren van internationale SEO besteden wij dan ook zorgvuldig aandacht aan de technische SEO.
Het hreflang-attribuut adviseert zoekmachines waar de verschillende taalvarianten van een pagina te vinden zijn. Het is daarmee onmisbaar voor een goede internationale vindbaarheid. Toch gaat het bij de implementatie van hreflang-tags geregeld fout, wat vervolgens impact heeft op de vindbaarheid.
Onze consultants weten dat een goede implementatie van hreflang-tags van groot belang is, zij adviseren jou of je developmentteam bij het correct implementeren van de hreflang-tags, inclusief de x-default tag.
Naast de techniek van jouw website, moet je content ook geoptimaliseerd worden voor internationale vindbaarheid. Veel bedrijven vertalen hun content via vertaalmachines als Google Translate of DeepL naar een andere taal. Hiermee zet je snel een goede basis van je internationale website neer, maar een 1-op-1 vertaling is in veel gevallen niet voldoende.
Vertaalmachines begrijpen helaas niet hoe je doelgroep zoekt en wat voor jouw doelgroep belangrijk is. Het uitbouwen van je internationale vindbaarheid gaat dus verder dan het simpelweg vertalen van content. Zonder goede lokalisatie van je website, word je internationaal nooit de marktleider.
Een zoekwoordenonderzoek is dé manier om goed inzicht te krijgen in het internationale zoekgedrag van je doelgroep. Het vormt dus de basis voor relevante content. Op basis van het zoekwoordenonderzoek gaan onze specialisten aan de slag met jouw on-page optimalisatie en lokalisaties. Wanneer je zelf over marketeers beschikt, ondersteunen we jouw marketeers hierbij met een SEO consultancy traject.
De UX van je website wordt steeds belangrijker. Ook goede UX is onderdeel van je vindbaarheid. Belangrijk is dat je pagina’s aansluiten bij wat je doelgroep verwacht en matchen met de zoekintentie. Daarnaast wordt E-E-A-T steeds belangrijker, zeker wanneer je gaat internationaliseren. Je bedrijfsnaam heeft in het buitenland waarschijnlijk nog weinig bekendheid, waardoor zaken als een goede “Over ons” pagina cruciaal zijn.
Naast content en techniek is de autoriteit van je website ook van groot belang. Met internationale linkbuilding zorg je voor een sterk linkprofiel en een nog betere internationale vindbaarheid.
Belangrijk is dat de links naar jouw website relevant en autoriteit zijn. Hierbij is ook de domeinextensie van de verwijzende website belangrijk.
Er zijn internationaal talloze mogelijkheden om backlinks te verkrijgen. Belangrijk is dat er enkel relevante en kwalitatieve backlinks verkregen worden, op websites die zelf ook verkeer vanuit Google ontvangen. Manieren om internationaal backlinks te verkrijgen zijn onder andere:
Wanneer je ook fysieke vestigingen in het buitenland hebt, is naast internationale SEO bovendien lokale SEO van belang. Ook die expertise hebben we in huis. Met lokale SEO zorg je ervoor dat je vestigingen in de juiste regio vindbaar zijn, bijvoorbeeld via Google Maps.
Zie je kansen voor jouw bedrijf op internationaal gebied? Dan helpen onze SEO specialisten je graag met je internationale SEO. Neem vrijblijvend contact op en ontdek hoe we bijdragen aan jouw internationale groei.