Internationale SEO

Word ook internationaal gevonden met behulp van een Internationaal SEO-traject. Onze specialisten maken jouw website of webshop internationaal beter vindbaar.

Internationaal groeien met behulp van SEO

Wanneer je met jouw bedrijf actief bent in het buitenland, of de ambitie hebt om jouw bedrijf internationaal te laten groeien, is het belangrijk dat je website vindbaar is in alle relevante talen.

Internationale SEO implementeren vereist een planmatige aanpak, die afwijkt van de situatie waarin een website slechts in één land vindbaar moet zijn. Wij maken met een goed doorgedachte strategie jouw website beter vindbaar.

Onze werkwijze voor internationale vindbaarheid

Wanneer jij internationaal beter vindbaar wilt worden, is een goede strategie van belang. Wij helpen dagelijks websites, webshops en platformen beter internationaal vindbaar te worden. Per maand verkrijgen de websites van onze klanten miljoenen bezoekers vanuit de gehele wereld.

Binnen een internationaal SEO-traject hanteren wij de volgende werkwijze:

  1. Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek, zodat wij weten op welke relevante zoektermen we ons moeten richten.
  2. Het uitvoeren van een technische analyse, gericht op laadsnelheid, crawlability en de implementatie van internationale targeting door middel van hreflang-tags.
  3. Het uitvoeren van een concurrentieanalyse, zodat jouw positie in de markt en de quick wins bepaald kunnen worden.
  4. Herzien van de URL-structuur, om zo optimaal internationaal vindbaar te worden.
  5. Het uitwerken van de SEO-strategie, zodat er een gedegen plan van aanpak gemaakt wordt.
  6. Het inschakelen van real-time monitoring, zodat wij continu weten wat er zich op je website afspeelt.
  7. Het aanmaken van een project binnen de SEO tools, zodat zowel wij als jij dagelijks de zoekwoordposities en positiewijzigingen meten.
  8. Starten met de on-page optimalisatie, om de landingspagina's op je website te verbeteren en waar nodig uit te breiden.
  9. Start met internationale linkbuilding, om de autoriteit van je website te vergroten.
  10. Rapporteren, want meten is weten. Op maandelijkse basis plannen we een Hangouts gesprek in om de resultaten en werkzaamheden door te nemen.
  11. Nieuwe actiepunten opstellen en optimalisaties uitvoeren, op basis van verkregen data en de trends die wij zien.

Het belang van internationale SEO

Stel je hebt een webshop, waarmee jij je producten verstuurd naar Nederland, Duitsland, Italië, Spanje en Engeland. Dan wil je niet alleen uit Nederland orders vanuit SEO ontvangen, maar ook vanuit de andere internationale landen.

Om je producten te verkopen in het buitenland kun je gaan adverteren. Dit heeft twee grote nadelen:

  • Je ligt aan het infuus van Google. Stop je met adverteren? Dan ontvang je ook ineens geen orders mee en stort je business dus in elkaar.
  • Met ads kun je gemakkelijk overtroffen worden door iemand met diepere zakken. Een goed voorbeeld is Amazon: verhogen zij ineens hun biedingen op zoektermen waar jij je ook op richt? Dan gaat dit ten koste van je marge en moet je in sommige gevallen noodgedwongen stoppen met adverteren.

Het is belangrijk om een goede mix van marketingkanalen in te zetten. Het inzetten van advertenties hoeft dus niet slecht te zijn, maar belangrijk is wel om je verkeer uit meerdere kanalen te halen.

Door het inzetten van een SEO-traject gericht op alle landen waarop jij je richt wordt je beter vindbaar. En dit komt weer ten goede van jouw business en bedrijfsgroei.

Aandachtspunten bij internationale SEO

Binnen een internationaal SEO-traject zijn er een aantal zaken die extra aandacht verdienen. Wanneer er hier iets fout gaat, kan dit flinke gevolgen hebben voor je vindbaarheid.

  1. Verkeerde implementatie van hreflang-tags, waardoor pagina's slecht of zelfs niet vindbaar zijn in de verschillende landen.
  2. Interne duplicate content, waardoor Google pagina's verkeerd of zelfs niet laat ranken in de verschillende landen.
  3. Inspelen op zoekgedrag, iemand in Spanje zoekt op een totaal andere manier dan iemand uit de VS.
  4. Grammaticaal correcte content in de juiste taal, iemand uit Engeland wil immers geen Duitse content lezen.
  5. Een goede laadtijd in elk land, iemand uit Australië wil niet 10 seconden wachten totdat een website geladen is.
  6. Relevante en kwalitatieve internationale backlinks, wanneer jij een pagina met Italiaanse content hebt, heb je niets aan Nederlandse backlinks voor die pagina.

Een goede sitestructuur

Het is voor internationale zoekmachine optimalisatie belangrijk dat jouw website een goede sitestructuur heeft. Met een URL-structuur die gebruik maakt van parameters kom je er niet. Je zult gebruik moeten maken van subdirectories, subdomeinen of landspecifieke domeinen.

Voor de sitestructuur denken wij bij het opzetten van je internationale website mee. Samen met de developer en/of marketeer denken wij de structuur uit, met daarbij alle relevante URL’s in de juiste talen.

Staat je website al live? Dan is het in sommige gevallen verstandig de URL-structuur alsnog aan te passen. In dat geval is het belangrijk dat de oude URL’s op de juiste manier, met behulp van 301 redirects, worden doorgestuurd naar de nieuwe URLs.

Migratie naar een internationale website

Wanneer je een website hebt die zich op één taal richt en een internationale website in gebruikt gaat nemen, is het belangrijk dat je een goede SEO-migratie uitvoert.

Wij adviseren jouw webdeveloper hoe je je website migreert naar de nieuwe sitestructuur en daarbij je huidige opgebouwde autoriteit van je website behoudt. Uiteraard kunnen wij dit technische deel ook geheel uit handen nemen.

Een SEO migratie in 7 stappen

Voor elke SEO migratie hanteren wij 7 vaste stappen, om de migratie goed en vlekkeloos uit te voeren. In onze blog leggen wij de 7 stappen uit.

Bekijk het SEO migratie stappenplan

Rekening houden met internationale zoekmachines

Jouw internationale klanten zoeken niet alleen via Google. Zoekmachines als Yandex, Baidu, Bing en Yahoo hebben internationaal ook een groot bereik. Kennis van deze verschillende zoekmachines is dus van groot belang.

Vaak wordt gedacht dat alle zoekmachines hetzelfde werken. Dit is niet zo. Bing heeft een ander algoritme dan bijvoorbeeld Google.

Techniek is een belangrijk onderdeel van vindbaarheid in de diverse zoekmachines. De crawlers van de verschillende zoekmachines moeten je website wel volledig kunnen bezoeken. Hierbij is het instellen van je robots.txt bestand bijvoorbeeld van groot belang.

Tijdens het implementeren van internationale SEO besteden wij dan ook zorgvuldig aandacht aan de technische SEO.

De juiste implementatie van hreflang-tags

Je wilt met jouw website internationaal vindbaar zijn, dus moeten jouw pagina’s uiteraard voor meerdere talen of regio’s geschikt zijn. Het Hreflang-attribuut adviseert zoekmachines waar de verschillende taalvarianten van een pagina te vinden zijn.

Onze consultants weten dat een goede implementatie van hreflang-tags van groot belang is, anders is de content niet in de juiste taal vindbaar. Dit kan grote problemen geven voor jouw vindbaarheid in de zoekmachines.

On-page optimalisatie

Naast de techniek van jouw website, moet je content ook geoptimaliseerd worden voor internationale vindbaarheid. Hierbij moet goed nagedacht worden over de zoekwoorden en copywriting. De gebruiksvriendelijkheid van jouw website begint bij goede teksten die gericht zijn op jouw doelgroep.

Een zoekwoordenonderzoek is dé manier om een basis te vormen voor relevante content. Op basis van het zoekwoordenonderzoek gaan onze zoekmachine optimalisatie specialisten aan de slag met jouw on-page optimalisatie. Wanneer je zelf over marketeers beschikt, kunnen wij jouw marketeers ondersteunen met een SEO consultancy traject.

Internationale linkbuilding

Naast content en techniek is de autoriteit van je website ook van groot belang. Met internationale linkbuilding zorg je voor een sterk linkprofiel en een nog betere internationale vindbaarheid.

Belangrijk is dat de links naar jouw website relevant en autoriteit zijn. Hierbij is ook de domeinextensie van de verwijzende website belangrijk.

Internationale backlinks verkrijgen

Er zijn internationaal talloze mogelijkheden om backlinks te verkrijgen. Belangrijk is dat er enkel relevante en kwalitatieve backlinks verkregen worden, op websites die zelf ook verkeer vanuit Google ontvangen.

Manieren om internationaal backlinks te verkrijgen zijn onder andere:

  1. Gastblogs
  2. Advertorials
  3. PR
  4. Fora
  5. Relevante directories
  6. Online encyclopedieën

Internationale SEO in combinatie met lokale SEO

Wanneer je ook fysieke vestigingen in het buitenland hebt, is naast internationale SEO tevens lokale SEO van belang. Ook die expertise hebben wij in huis. Vanzelfsprekend wil je dat je vestingen in de juiste regio vindbaar zijn, bijvoorbeeld via Google Maps.

Ben jij klaar om internationale SEO in te zetten?

Zie je kansen voor jouw bedrijf op internationaal gebied? Dan helpen onze SEO specialisten je graag met je internationale SEO. Neem vrijblijvend contact op en ontdek hoe wij bijdragen aan jouw internationale groei.