Het algoritme van Google wordt steeds geavanceerder, jaarlijks worden er verschillende grote en kleine updates uitgerold. Google heeft hierbij één doel: het creëren van een betere zoekervaring voor haar gebruikers. Voor 2025 verwachten wij verschillende SEO trends op basis van klantdata, onze ervaring en uitspraken die Google regelmatig doet via onder andere het Search Central X account.
Ook in 2025 blijven veel bedrijven SEO onderschatten en zijn er nog steeds bedrijven waarbij SEO onbekend is. Niet alleen in Nederland, maar ook in landen als Frankrijk, Duitsland, België en Spanje. Dit terwijl de advertentiekosten steeds verder stijgen [1].
Veel bedrijven in hun bedrijfsvoering in op risicospreiding. Zo voorkomen bedrijven afhankelijkheid van slechts één of enkele klanten of één product. Juist daarom is het opvallend dat veel bedrijven nog steeds, grotendeels, afhankelijk zijn van Google Ads.
Binnen je marketingstrategie zorgt SEO voor risicospreiding, waarbij SEO hand in hand gaat met kanalen als Google Ads. SEO draagt bij aan een lagere kosten per conversie en met alle on-page optimalisaties verbeter je je kwaliteitsscore voor je advertenties. SEO is onmisbaar voor een goede en duurzame marketingmix met verschillende marketingkanalen.
Het voordeel van SEO is dat de algoritmen van zoekmachines steeds slimmer en geavanceerder worden. Zo beoordeelt Google content steeds beter op de inhoud en begrijpt het algoritme beter op welke zoektermen je content vindbaar moet zijn. Ook begrijpt Google de UX van websites steeds beter en wordt gebruikersdata meegewogen voor het bepalen van je posities.
Het inzetten van black-hat SEO-strategieën is daarom achterhaald en kan zelfs tegen je werken. Belangrijk is om de focus binnen je SEO strategie te leggen op het toevoegen van waarde voor je doelgroep.
Wil je echt next-level gaan met je SEO strategie? Dan is het verstandig om een SEO expert (freelancer of SEO bureau) in te schakelen. SEO is een uitgebreid vakgebied en onder andere technische SEO wordt al snel complex.
De SEO trends die wij verwachten komen neer op Google’s doel om een betere ervaring voor haar gebruikers te realiseren. De relevantste en betrouwbaarste website moet goed ranken bij een zoekopdracht. Daarbij moet de website goed worden ontworpen op basis van de behoefte van gebruikers en de juiste content bevatten.
Het is dus van belang dat je een goede (en snelle) website hebt met daarop waardevolle content. Bovendien werkt Google continu aan het minder beïnvloedbaar maken van SEO; linkbuilding is een voorbeeld van een methode om posities in Google te manipuleren.
De SEO trends die we in 2025 verwachten, zijn de volgende trends:
In de VS worden er bij alle e-commerce queries intussen prominent Organic Shopping resultaten getoond. Er is nog weinig bekend over de werking van Organic Shopping, maar ook in Nederland en de rest van Europa groeit het aantal getoonde Organic Shopping packs.
Onze verwachting is dat Google dit in 2025 verder gaat uitrollen in Europa, inclusief de vernieuwde Google Shopping omgeving. Voor e-commerce beloofd het dus een interessant jaar te worden.
Een goed ontworpen website die aansluit bij de verwachtingen van de gebruiker is belangrijk. Google begrijpt steeds beter, onder andere aan de hand van gebruikersignalen [2], of een website de gebruiker helpt. Zo laat Google vaker categoriepagina’s van webshops met goede filteropties zien als een gebruiker op zoek is naar een product, maar nog niet exact weet welk product.
Een goede UX omvat een ontwerp waarbij content duidelijk leesbaar en te scannen is, de pagina qua indeling aansluit op de zoekintentie en alles goed op een mobiel apparaat te gebruiken is. Onze verwachting is dat UX, naast goede content, cruciaal gaat worden in de komende jaren.
Elk jaar wordt door Google gezegd dat “content king is” en dat de meeste linkbuilding methoden geen nut meer hebben. In onze klantdata zien wij een duidelijke trend dat websites met een irrelevant linkprofiel, na verschillende updates, marktaandeel hebben verloren in het afgelopen jaar.
Dit is ook niet onverwachts, want linkbuilding is dé manier waarop posities in de zoekresultaten beïnvloed worden zonder dat het iets toevoegt voor je gebruikers. Wanneer het algoritme onnatuurlijke links signaleert, worden deze geneutraliseerd. De links hebben dus zowel negatief als positief geen impact meer.
Hoewel je het misschien niet direct door hebt, is deze trend zichtbaar. In de praktijk zien we dat veel bedrijven goed ranken, terwijl ze op papier niet de hoogste autoriteit hebben. Het algoritme van Google wordt niet alleen steeds beter in het herkennen van goede content, het herkent ook steeds beter kwalitatieve en minder kwalitatieve backlinks. Wanneer jij met linkbuilding slechte, irrelevante of onlogische backlinks verkrijgt, zal Google dit doorhebben en hebben de backlinks dus geen effect meer.
Onze verwachting is dat linkbuilding in 2025 opnieuw minder belangrijk wordt, maar dat veel online marketingbureaus het nog steeds zullen aanbieden. Toch voegen de meeste links weinig toe aan je vindbaarheid en kun je het budget beter investeren in werkzaamheden als content of UX optimalisaties.
Een van de manieren van linkbuilding die Google aanmoedigt is PR [3]. Met PR verkrijg je op een geheel natuurlijke manier links vanwege je expertise of een nieuwswaardig item. Ondanks dat linkbuilding minder belangrijk wordt, verwachten wij dat PR binnen de linkbuilding wereld juist belangrijker wordt.
Google laat op veel plaatsen in de documentatie terugkomen dat expertise en effort belangrijk is. Dit wordt onder andere benoemd in de SEO fundamentals, Search Quality Evaluator Guidelines en informatie over de zoekresultaten.
Belangrijk onderdeel van Google E-E-A-T zijn “Experience” (tonen dat je ervaring hebt) en “Expertise” (het tonen dat je de juiste kennis hebt). Het is dus belangrijk dat content gemaakt wordt door iemand die echt weet waar het over gaat.
Als voorbeeld geeft Google het zoeken naar informatie over het invullen van een belastingaangifte. Wanneer je naar informatie daarover zoekt, wil je als gebruiker graag informatie lezen van iemand die hier veel ervaring mee heeft. Laat dus duidelijk zien aan gebruikers dat jij weet waar je het over hebt.
In het dagelijkse leven kom je, al dan niet onbewust, vaak in aanraking met kunstmatige intelligentie. Zoals je waarschijnlijk weet draait het algoritme van Google op AI en ML (Machine Learning). We verwachten dat AI meer gebruikt gaat worden en verder wordt geïntegreerd in de zoekresultaten. Met AI krijg je beter inzicht in hoe je je landingspagina’s optimaliseert en waarde toevoegt voor je gebruikers.
Daarnaast helpen AI-modellen als ChatGPT (gebaseerd op GPT -4o mini en GPT-4o) bij het schrijven van content, herschrijven van teksten, analyseren van content en automatiseren van taken. De ontwikkeling van deze AI-modellen gaat snel en er zullen talloze toepassingen op worden gemaakt. Sinds februari 2023 staat Google bovendien ook toe dat content met AI gemaakt wordt, zolang het maar waarde toevoegt voor gebruikers.
Steeds meer internetgebruikers maken gebruik van een telefoon om iets op te zoeken en om aankopen te doen [4]. Op ongeveer 19% van de zoekresultatenpagina’s wordt tegenwoordig een Google Local Pack getoond.
Door de verdere groei van het doen van aankopen via een telefoon en het makkelijk opzoeken van winkels in de buurt, verwachten wij dat lokale SEO ook in 2025 belangrijker wordt. Denk daarom goed aan het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf of het claimen van je profiel, als je dat nog niet hebt gedaan.
Ondanks dat het vervelend kan zijn, verwachten wij dat grote platformen zoals Amazon, Etsy en Bol.com steeds meer terrein winnen. Deze grote techbedrijven hebben forse budgetten om te experimenteren wat de beste UX is, hoe content beter aansluit bij gebruikerswensen en welke producten nodig zijn. In 2024 was al zichtbaar dat Google deze platformen steeds frequenter toont, ook in de Organic Shopping resultaten.
Een lichtpuntje: voor nichewebsites verwachten we dat er nog steeds marktruimte blijft. Juist als nichewebsite is het mogelijk om je goed te onderscheiden en gebruikers breder te helpen, omdat grote platformen nooit alles rondom een onderwerp aan gebruikers kunnen uitleggen. Kleine platforms zullen het moeilijk krijgen en uiteindelijk het onderspit delven.
Kwalitatieve content is en blijft belangrijk, en goede content wordt nog belangrijker. Google streeft ernaar de zoekvraag van haar bezoekers op de best mogelijke manier te beantwoorden. Google optimaliseert het algoritme voortdurend om websites en content beter te begrijpen. Het is daarom van groot belang dat je vol inzet op kwalitatieve content, waarmee je waarde toevoegt voor je doelgroep.
Beantwoord in de content vragen van je bezoekers en kijk goed in de data van Google Analytics, Google Search Console en Keyword Planners.
Naast kwalitatieve teksten telt ook het uiterlijk van je content. Voorzie je content van call-to-actions, afbeeldingen, video’s, illustraties, infographics en andere relevante visuals. Structureer je content met HTML headings en interne links. Dit helpt om de content goed scanbaar te maken voor je bezoekers.
Structured data zal ook in 2025 belangrijker worden. Met structured data, ook Schema markup genoemd, wordt belangrijke informatie op een webpagina voorzien van een opmaak (annotatie). Door structured data begrijpen zoekmachines en LLM’s (zoals ChatGPT) je website en content beter. Verschillende websites die structured data hebben geïmplementeerd, hebben daar flink van geprofiteerd met hogere CTR’s en meer bezoekers [5].
Waar de zoekresultatenpagina vroeger bestond uit simpele zoekresultaten met een meta titel en meta description, zie je tegenwoordig steeds vaker aanvullende resultaten. Er worden steeds meer snippets getoond, zoals:
Om als zoekmachine onderscheid en meerwaarde te bieden in vergelijking met AI zoekmachines (zoals ChatGPT en Perplexity) is het haast wel noodzakelijk om meer te tonen dan slechst 10 links. We verwachten daarom dat Google en Bing hierop blijven inzetten en ontwikkelingen in de VS ook uitrollen naar Europa.
Google kijkt niet alleen naar de kwaliteit van content, maar ook naar degene die de content heeft geschreven. Het algoritme van Google identificeert of jij daadwerkelijk kennis hebt en een autoriteit bent. Om je “author authority” te verhogen, helpt het je als je actief wordt als gastblogger en goede content deelt via je social media kanalen.
Voorzie daarnaast je blogs van een auteursprofiel, zorg voor een goede over ons pagina en link naar je social media kanalen. Straal via die socialmediaprofielen uit dat je een autoriteit bent, bijvoorbeeld door je kennis en opleidingen duidelijk te presenteren op je LinkedIn-profiel.
Een andere duidelijke trend die vorig jaar zichtbaar was, is het gebruik van steeds meer en verschillende zoekopdrachten. Waar gebruikers eerder enkel zochten op bijvoorbeeld “kledinglabels” wordt er nu steeds breder gezocht, naar bijvoorbeeld:
Gebruikers merken dat Google’s algoritme sterk is verbeterd en dat Google meer zoekopdrachten goed begrijpt. Het gevolg? Gebruikers zoeken breder, om zo sneller en makkelijker het antwoord op hun vraag te vinden. Ook AI-modellen zoals Bing’s Copilot en ChatGPT zorgen hiervoor.
Speel hierop in met je content. Houdt Google Search Console en andere keyword tools goed in de gaten. Zie je bijvoorbeeld zoektermen die niet in je zoekwoorden onderzoek staan en waarvoor je nog geen content op je landingspagina hebt? Vul dan je landingspagina aan met relevante content over de zoekvraag, zodat je je gebruikers beter helpt.
Al jaren wordt geroepen dat voice search zijn doorbraak gaat maken. In de praktijk valt het tegen, afhankelijk van je doelgroep. Wij verwachten niet dat voice search doorbreekt. Voor het aanzetten van een lamp via Google Home is voice search erg handig, maar in 2025 verwachten wij geen verdere doorbraak.
Wel is voice search een trend die je niet moet vergeten. Met name bij de jongere generatie(s) wordt voice search gebruikt, zodat men niet meer hoeft te typen. Het kan dus nog een paar jaar duren voordat voice search de definitieve doorbraak maakt.
Via AI tools als ChatGPT is het een fluitje van een cent om content te laten schrijven. Veel van deze content voegt niets toe of is kwalitatief erg slecht. Omdat er door marketeers nog vaak wordt gedacht dat je veel content moet publiceren, verwachten wij dat AI in 2025 veel gebruikt gaat worden voor content creatie.
Helaas heeft dit een keerzijde; veel van de content is nutteloos. Onze verwachting is dat algoritme van Google hier beter op gaat inspelen en nog strikter de toegevoegde waarde van content beoordeelt. Dit met als doel om de overload aan nutteloze content niet in de index te laten komen.
In 2023 is Google gestart met het testen van de Search Generative Experience (SGE) in meer dan 120 landen. Vanwege de Europese wetgeving is het nog niet uitgerold in de EU [8]. Toch verwachten we dat de SGE wereldwijd verder uitgerold wordt en uiteindelijk aan elke gebruiker wordt getoond.
Het is inmiddels duidelijk dat gebruikerservaring, het uitstralen van expertise en goede content voor Google vooropstaan en dat dit steeds belangrijkere trends zijn. Denk daarom bij alles wat je doet met je website na over de gebruiker en stel hem of haar centraal. Deze 15 trends zijn de belangrijkste voor 2025, waarmee je je vindbaarheid verder kunt verbeteren.
[1] https://www.wordstream.com/blog/ws/2015/05/21/how-much-does-adwords-cost [2] https://searchengineland.com/google-search-antirust-trial-hearing-updates-431977 [3] https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide#promote [4] https://www.shopify.com/enterprise/mobile-commerce-future-trends [5] https://developers.google.com/search/docs/appearance/structured-data/intro-structured-data [6] https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience [7] https://www.semrush.com/sensor/?compare=serp%216 [8] https://tweakers.net/nieuws/215436/generatieve-ai-in-google-zoekmachine-komt-in-120-landen-uit-maar-niet-in-eu.html
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.