SEO trends 2021

Algemene SEO

30 november 2020 • 5 minuten leestijd

SEO trends

Het algoritme van Google wordt steeds geavanceerder en jaarlijks worden er tientallen Google algoritme updates uitgerold. Met deze updates wil Google één enkel doel bereiken: een betere ervaring creëren voor haar gebruikers.

Voor 2021 zijn er diverse SEO trends waar jij op in kunt spelen, zodat jouw website beter gevonden gaat worden.

SEO wordt steeds belangrijker

SEO wordt door veel bedrijven onderschat in hun marketing strategie, maar is belangrijk voor vrijwel elk bedrijf. Waar steeds meer bedrijven aan het advertentie-infuus liggen hoef je voor SEO niet te betalen voor een klik naar je website.

Bovendien worden advertenties alsmaar duurder. Tegenwoordig betaal je bijvoorbeeld voor een klik op het zoekwoord “SEO webshop” gemiddeld € 19,44 en voor “boekhoudsoftware” gemiddeld € 11,00.

Door in te zetten op SEO ben je niet afhankelijk van advertenties, je krijgt doorlopend bezoekers via relevante zoektermen op je website. SEO draagt bij aan een lagere kosten per conversie en zorgt daarnaast voor waardevollere conversies.

Uiteindelijk is SEO dus een must voor elke marketingstrategie en vormt het een belangrijke aanvulling op alle PPC (Pay-Per-Click) kanalen.

Het voordeel van hedendaagse SEO

Het voordeel van de hedendaagse SEO is dat de algoritmen van zoekmachines steeds slimmer en geavanceerder worden. Zo kan Google content steeds beter beoordelen op de inhoud en de zoektermen waarop content gevonden moet worden.

Je hoeft dus geen black-hat SEO strategieën meer in te zetten om vindbaar te worden met je website. Bovendien kun je veel van de SEO werkzaamheden zelf uitvoeren.

Wil je echt next-level gaan met je SEO strategie? Dan is het verstandig om een SEO expert (freelancer of SEO bureau) in te schakelen. Technische SEO is namelijk wél complex geworden en bestaat uit tientallen factoren.

Ook linkbuilding wordt steeds complexer, omdat de kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid van backlinks steeds belangrijker worden. Een foute linkbuilding strategie kost je vandaag de dag je vindbaarheid.

De SEO trends voor 2021

Alle SEO trends komen neer op Google’s doel om een betere ervaring voor haar gebruikers te genereren. Google wil iedereen die een zoekopdracht doet de beste en meest relevante websites tonen.

Het is dus van belang dat jij een goede (en snelle) website hebt met daarop waardevolle content.

De SEO trends voor 2021 zijn:

  1. Laadsnelheid weegt zwaarder mee in je ranking
  2. Image packs worden vaker vertoond en leveren verkeer op
  3. De autoriteit van de auteur wordt belangrijker
  4. Pillar pages helpen je om beter vindbaar te worden
  5. Kwalitatieve links worden belangrijker
  6. Featured snippets worden vaker vertoond
  7. Met Google Shopping SEO krijg je als webshop meer traffic
  8. De SERP wordt meer aangevuld met ‘andere’ zoekresultaten
  9. Er worden meer en verschillende zoektermen gebruikt
  10. Content moet kwalitatief zijn
  11. AI wordt meer gebruikt
  12. Voice search wordt vaker gebruikt, maar een doorbraak blijft uit

SEO Trend 1: Website snelheid

Een belangrijk onderdeel van een goede gebruikerservaring op je website is de laadsnelheid. Afgelopen jaar was onze voorspelling dat laadsnelheid belangrijker zou worden. Dit was ook het geval geweest, als Google de lancering van de Core Web Vitals als ranking factor niet had uitgesteld.

De Core Web Vitals worden in mei 2021 gelanceerd als ranking factor en zullen dus definitief van invloed zijn op je vindbaarheid. Zorg jij ervoor dat jouw website sneller en beter laadt dan die van je concurrenten? Dan profiteer je hiervan.

Belangrijk is dat de Largest Contentful Paint van je website maximaal 2,5 seconden, de Cumulative Layout Shift maximaal 0.1 en de First Input Delay maximaal 100ms is.

De laadsnelheid van je website is dus definitief een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid en is van invloed op je posities. Optimaliseer je laadsnelheid door de inzet van caching, lazy loading, GZIP compressie, het comprimeren van afbeeldingen en een snelle server.

Tip: Maak je gebruik van WordPress? Check dan ons overzicht met de beste WordPress SEO plugins.

SEO Trend 2: Image packs en SEO voor afbeeldingen

In 2020 was er een duidelijke trend zichtbaar dat steeds meer image packs getoond werden in de zoekresultaten. Wij verwachten dat deze trend door wordt gezet. Met name op mobiele devices zullen steeds meer image packs getoond worden.

Deze image packs kosten de ‘normale’ zoekresultaten klikken en dus verkeer. Zorg er daarom voor dat je je website voorziet van afbeeldingen met een hoge kwaliteit en zet SEO voor afbeeldingen in.

Optimaliseer de afbeeldingen op je website ook, door rekening te houden met:

  1. Een goede afbeeldingsnaam.
  2. Een beschrijvende image alt-tag.
  3. Een beschrijvende image title-tag.

SEO Trend 3: Author authority

Google kijkt niet alleen naar jouw content, maar ook naar degene die de content heeft geschreven. Het algoritme van Google kijkt op welke gebieden jij een autoriteit bent en rankt aan de hand daarvan de content op je website.

Zorg ervoor dat je actief wordt als gastblogger op andere websites en goede content deelt via je social media kanalen. Voorzie daarnaast je blogs van een auteursprofiel, zorg voor een goede over ons pagina en link naar je social media kanalen. Hiermee bouw jij author authority op en scoort de content op je website beter.

SEO Trend 4: Pillar pages voor hogere posities op concurrerende zoektermen

Een belangrijk onderdeel van je SEO strategie in 2021 zouden pillar pages moeten zijn. Met een pillar page beantwoord je alle vragen en behoeften van je bezoekers en stuur je je bezoekers door naar pagina’s met meer informatie over onderwerpen gerelateerd aan je pillar page (zogenaamde topic clusters).

Een pillar page toont autoriteit, bevat veel goede content, is gebruiksvriendelijk en is een goede manier om organische backlinks te verkrijgen. Maak je nog geen gebruik van pillar pages? Dan weet je wat je de komende weken te doen staat.. 😉

SEO Trend 5: Kwalitatieve links

Elk jaar wordt er gezegd dat kwalitatieve backlinks belangrijk zijn en van invloed zijn op de zoekresultaten. Toch lijkt dit in eerste opzicht niet het geval te zijn. Tal van websites met een laag kwalitatief linkprofiel zijn goed vindbaar.

Tal van SEO bureaus zetten nog PBNs of andere dubieuze linkbuilding strategieën in voor hun klanten. Dit werkt nu nog, maar wij verwachten dat de impact hiervan snel afneemt. Dit betekent niet direct dat je een penalty van Google krijgt, maar wel dat de backlinks minder effect gaan hebben.

Hoewel je het misschien niet door hebt is deze trend al wel zichtbaar. Kijk maar eens met een willekeurige SEO tool naar de autoriteit van onze landingspagina over zoekmachine optimalisatie en de autoriteit van onze concurrenten. Op papier is de autoriteit van concurrenten die slechter vindbaar zijn stukken beter, maar de daadwerkelijke kwaliteit van de backlinks is minder hoog.

Google’s algoritme wordt niet alleen steeds beter in het herkennen van goede content, het herkent ook steeds beter kwalitatieve en minder kwalitatieve backlinks. Wanneer jij met linkbuilding slechte, irrelevante of onlogische backlinks verkrijgt zal Google dit doorhebben en hebben de backlinks minder effect.

Zorg er daarom voor dat je kwalitatieve backlinks verkrijgt, uit onder andere gastblogs, persberichten en social media content.

SEO Trend 6: Featured snippets

In 2019 zagen we dat featured snippets vaker getoond werden in de zoekresultaten. Deze trend heeft zich niet doorgezet in 2020. Sterker nog: in 2020 was er een kleine daling van featured snippets zichtbaar.

Toch verwachten wij dat het aantal featured snippets in 2021 gaat groeien, doordat het algoritme van Google een aantal grote updates zal krijgen. Bovendien zijn featured snippets een goede manier om extra verkeer naar je website te krijgen, ze hebben een gemiddelde CTR van maar liefst 43%.

Om een featured snippet te krijgen moet je je content goed structureren en antwoorden geven op vragen die gebruikers hebben.

SEO Trend 7: Google Shopping SEO

In oktober 2020 is de gratis variant Google Shopping ook in Nederland uitgerold. Het is vanaf nu dus mogelijk om ook op een organische manier verkeer uit Google Shopping te krijgen.

Google doet dit natuurlijk niet voor niets, ze wil de concurrentie aangaan met marketplaces als Amazon en Bol. Een slimme zet dus van Google om nog meer webshops en gebruikers te betrekken bij Google Shopping.

Omdat Google meer inzet op Google Shopping en de gratis variant heeft uitgerold, verwachten wij dat het gebruik van Google Shopping (en het Google Shopping tabblad) meer gaat toenemen. Het zou ons niets verbazen als Google hier ook marketingcampagnes voor gaat voeren, om zo nog meer marktdominantie te krijgen.

Maak je nog geen gebruik van gratis Google Shopping vermeldingen, maar heb je wel een webshop? Dan laat je traffic en omzet liggen. Het conversiepercentage van verkeer uit Google Shopping is hoog. Bezoekers zien immers het product en de prijs, voordat ze doorklikken naar jouw website.

In 2021 zal het ongetwijfeld ook duidelijker worden hoe de gratis Google Shopping resultaten gerangschikt worden, zodat je hierin met Google Shopping SEO nog beter rankt.

SEO Trend 8: De SERP wordt meer aangevuld met ‘andere’ zoekresultaten

De SERP van Google is al tijden niet meer wat het is geweest. Waar de zoekresultatenpagina vroeger bestond uit simpele zoekresultaten met een meta titel en meta description, zie je tegenwoordig steeds vaker aanvullende resultaten. Hierbij valt te denken aan video’s, afbeeldingen, local packs, relevante zoekopdrachten en vragen met antwoorden.

Wij verwachten dat deze trend doorzet en dat SEO steeds meer een “winner takes all game” wordt. Wil je echt all-in op SEO gaan? Start dan met het maken en publiceren van video’s op YouTube en zorg voor YouTube SEO.

SEO Trend 9: Steeds meer zoektermen

Een andere duidelijke trend die ook afgelopen jaar zichtbaar was is het gebruik van steeds meer en verschillende zoektermen. Waar gebruikers eerder enkel zochten op bijvoorbeeld “kledinglabels” wordt er nu steeds breder gezocht, naar bijvoorbeeld:

  1. witte kledinglabels voor op een shirt
  2. kledinglabel laten bedrukken voor een winkel
  3. kledinglabel innaaien in kledingstuk
  4. kledinglabel ontwerp voor een kledingstuk

En ga maar door. Gebruikers weten en merken dat Google’s algoritme sterk verbeterd en dat Google meer zoekopdrachten goed begrijpt. Het gevolg? Gebruikers zoeken breder, om zo sneller en makkelijker het antwoord op hun vraag te vinden.

Speel hier op in door middel van je content. Houdt Google Search Console en andere keyword tools goed in de gaten. Zie je bijvoorbeeld zoektermen die niet in je zoekwoorden onderzoek staan en waar je nog geen content voor op je landingspagina hebt? Vul dan je landingspagina, mits relevant, aan met content over de zoekvraag.

SEO Trend 10: Kwalitatieve content

Kwalitatieve content is en blijft belangrijk en is een blijvende SEO trend. Google wil de zoekvraag van haar bezoekers op de best mogelijke manier beantwoorden. Daarom optimaliseert Google het algoritme continu, om websites en content beter te begrijpen.

In de komende jaren zal Google content steeds beter gaan begrijpen. Het is daarom van groot belang dat je vol inzet op kwalitatieve content.

Laat door middel van je content zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied. Beantwoord in de content de vragen van je bezoekers en kijk goed in de data van Google Analytics, Google Search Console en Keyword Planners om te ontdekken welke zoekopdrachten jij nog niet beantwoordt.

Naast kwalitatieve teksten telt ook het uiterlijk van je landingspagina’s mee. Voorzie je content van call-to-actions, afbeeldingen, video’s, illustraties, infographics en andere relevante visuals. Deel je content op met HTML headings. Je bezoekers houden van nette content, zodat ze kunnen scannen wat belangrijk is.

SEO Trend 11: AI wordt meer gebruikt

In het dagelijks leven kom je, al dan niet onbewust, veelvoudig in aanraking met AI. Zoals je waarschijnlijk weet draait het algoritme van Google ook op AI. De stijging in gebruik van AI zit hem, naar onze verwachting, echter vooral in de AI van bestaande en nieuwe SEO tools.

Door middel van AI krijg je beter inzichtelijk hoe je je landingspagina’s moet optimaliseren. SEO tools als Surfer SEO en Frase.ai maken gebruik van semantische AI om jou te voorzien van tips voor het verbeteren van content. Onze verwachting is dat er steeds meer SEO tools met AI ontwikkeld worden.

SEO Trend 12: Voice search

Al een tijdje wordt er geroepen dat voice search zijn doorbraak gaat maken. In de praktijk valt het mee, afhankelijk van je doelgroep. Toch zal er een moment komen dat voice search daadwerkelijk zijn doorbraak maakt. Of dat in 2021 is? Wij vragen het ons af.

Wel is voice search een trend die je niet moet vergeten. Met name bij de jongere generatie(s) wordt voice search gebruikt, zodat men niet meer hoeft te typen. Het kan dus nog een paar jaar duren voordat voice search de definitieve doorbraak maakt, maar het zit er zeker aan te komen.

Conclusie

Het is intussen wel duidelijk dat gebruikerservaring voor Google voorop staat en dat dit een trend is die steeds belangrijker wordt. Denk daarom bij alles wat je doet met je website na over de gebruiker en stel hem of haar centraal. De bovenstaande trends zijn de belangrijkste trends voor 2021, waarmee jij je vindbaarheid verder kunt verbeteren.

Jarik Oosting - eigenaar SEO bureau SmartRanking

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij samen met het team SEO specialisten van SmartRanking bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden. Jarik is onder andere bekend van publicaties bij IMU, Mediaweb, NOM, Slagter Media en ReneGreve.