Linkbuilding

In de wereld van zoekmachine optimalisatie zijn backlinks ontzettend belangrijk. De backlinks – links vanaf externe websites naar jouw website – vormen namelijk een belangrijke factor in het bepalen van posities in de zoekresultaten.

Hoe meer kwalitatieve en relevante websites er naar de content op jouw website linken, hoe beter dat is voor je positie binnen de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Kwalitatieve links zorgen voor meer autoriteit binnen de zoekresultaten.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is één van de drie fundamenten van SEO. Met linkbuilding ga je actief op zoek naar relevante en betrouwbare links vanaf externe websites naar jouw content. Het doel hiervan is om een goed backlinkprofiel op te bouwen en zo de autoriteit van je website te vergroten. Als je dit op een goede en duurzame manier doet, komt je website hoger in de zoekresultaten terecht.

Voor de links vanaf externe websites geldt: Hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de links naar je website, hoe sterker je backlinkprofiel en hoe beter de autoriteit van je website is.

Lees ook: “Wat is linkbuilding?“.

  1. Actief zoeken naar relevante en betrouwbare links vanaf externe websites
  2. Hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de links, hoe meer autoriteit je krijgt

Alle backlinks die naar jouw website linken samen noem je het backlinkprofiel. Met een goed backlinkprofiel zorg je voor meer autoriteit van je website binnen de zoekresultaten. En hiermee een betere vindbaarheid. Het is daarom zaak om te zorgen dat er vanaf kwalitatieve websites wordt gelinkt naar je website.

Linkbuilding is essentieel voor topposities in Google

Om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google, zijn technische SEO en kwalitatieve content essentieel. Zonder kwalitatieve content – content die daadwerkelijk gelezen wordt –  ben je nergens. En als je website technisch niet in orde is, wordt scoren in zoekresultaten ook een lastig verhaal. Maar ook al heb je de techniek en de content op je website op orde, zonder autoriteit is het behalen van de hoogste posities in zoekresultaten niet realistisch. Elke grote website heeft hoe dan ook geïnvesteerd in handmatige linkbuilding.

Het is goed om te weten dat Google voor het bepalen van de autoriteit van je website kijkt naar jouw backlinkprofiel: hoeveel links verwijzen er naar jouw content. Want, zo redeneren ze in Sillicon Valley, hoe meer kwalitatieve links, des te beter de content zal zijn. Je kunt dit zien als stemmen. Wanneer jij van een belangrijk iemand een stem krijgt, is die stem van grote invloed op een beslissing of keuze.

Nu kun je natuurlijk wachten tot er iemand zo vriendelijk is om naar je pagina te linken. In de praktijk is het helaas zo dat je niet zomaar links ontvangt. Veel website eigenaren en marketeers weten intussen wel dat een backlink wat waard is, doordat jij stijgt in de zoekresultaten. Je moet daardoor zelf aan de slag gaan met het verhogen van je autoriteit. Dit kun je doen door actief bezig te gaan met het verzamelen van relevante en betrouwbare links. Juist, Linkbuilding dus!

Is linkbuilding wel of niet toegestaan?

De antwoorden op de vraag of linkbuilding door Google is toegestaan, lopen erg uiteen. De ene marketeer zegt dat je geen linkbuilding uit moet voeren, terwijl de andere marketeer er juist bij zweert.

Het antwoord op de vraag of het door Google is toegestaan, is simpel: Ja. Er is echter wel een essentiële voorwaarde: Doe het op de juiste manier!

Linkbuilding methoden die niet zijn toegestaan

Er zijn zogenaamde ‘black-hat’ linkbuilding methoden die Google niet toestaat. Dit zijn methoden die enkel het doel hebben om maar een link te plaatsen die naar een website verwijst. Denk hierbij aan overmatige linkuitwisselingen (‘Link jij naar mij? Dan link ik weer naar jou’) en geautomatiseerde programma’s voor het verkrijgen van links. Om linkbuilding succesvol toe te passen, moet je deze linkbuilding methoden niet gebruiken.

‘Black-hat’ linkbuilding: Wat zijn de risico’s?

Je hebt misschien wel eens zo’n verzoek ontvangen: ‘wil je naar mij linken, dan link ik naar jou’. Deze traditionele ‘A-B-linkruil’ werd vroeger veelvuldig gebruikt, maar werkt tegenwoordig niet meer. Sterker nog, Google straft je hiervoor af! Linkbuilding is dus absoluut niet zonder risico’s, tenzij je het goed uitvoert.

Google heeft in de Webmaster Guidelines aangegeven dat je geen betaalde of niet-organische links naar je website mag krijgen. Doe je dat wel, dan kun je een penalty krijgen. En waar dit vroeger nog handmatig gebeurde, gaat dat tegenwoordig realtime en automatisch. We hoeven je vast niet uit te leggen dat een penalty van Google slecht nieuws is voor je positie in de zoekresultaten. Om te voorkomen dat je zo’n penalty krijgt, moet je links dus op een juiste manier verkrijgen.

Methoden die wel zijn toegestaan: ‘White-hat’ linkbuilding

Google vindt het belangrijk dat de links die naar je website verwijzen relevant zijn, van hoge kwaliteit en een toegevoegde waarde bieden. Actief bezig zijn met het verkrijgen van backlinks die aan deze voorwaarden voldoen vallen binnen de ‘white-hat linkbuilding methoden’. Een backlinkprofiel met veel relevante, kwalitatieve en waarde toevoegende links beloont Google dan ook met hogere positie in de zoekresultaten.

Het verkrijgen van zulke backlinks doe je door handmatig links te verkrijgen en een natuurlijk backlinkprofiel op te bouwen. Een natuurlijk backlinkprofiel bestaat uit links afkomstig van verschillende betrouwbare en kwalitatieve websites. De links in het backlinkprofiel moeten idealiter verwijzen naar verschillende pagina’s op je website.

Daarnaast is het voor een natuurlijk backlinkprofiel belangrijk dat je het aantal links langzaam opbouwt. Als er in één keer heel veel links naar je website verwijzen, dan is dat niet natuurlijk. Dat valt Google ook op en de kans dat je daardoor een penalty krijgt is groot. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, denk aan backlinks die je verkrijgt door een persbericht. Heb jij een echte primeur te pakken? Dan is de kans groot dat je via een persbericht in één keer tientallen links naar je website verkrijgt.

Op de pagina over linkuitwisselingsprogramma’s beschrijft Google zelf wat wel en wat niet is toegestaan met betrekking tot het verkrijgen van backlinks.

Gebruik een goede handmatige linkbuilding strategie

Om hoger te scoren in de zoekresultaten en penalty’s te voorkomen, heb je een ijzersterke handmatige linkbuilding strategie nodig. Met een goede linkbuild strategie – die bovendien onderdeel is van je totale zoekmachine optimalisatie strategie – bouw je aan een natuurlijk en waardevol linkprofiel. Hiermee zorg je voor een boost van de autoriteit van je website en verbeter je de vindbaarheid in de zoekresultaten.

Ga je zelf aan de slag met linkbuilding? Denk dan aan de volgende zaken om een natuurlijk linkprofiel te krijgen:

  • Zorg voor relevante links.
  • Een natuurlijk backlinkprofiel bestaat uit kwalitatieve links, maar ook minder kwalitatieve links.
  • Verzamel backlinks verspreid over de tijd.
  • Een groot deel van de links moeten linken naar de voorpagina van je website.
  • Laat ook backlinks linken naar je landingspagina’s.
  • Varieer in anchorteksten waarmee backlinks naar je website linken.
  • Zorg voor diversiteit in links.
  • Verkrijg je links handmatig.

Het opbouwen en onderhouden van een natuurlijk linkprofiel is niet eenvoudig. Handmatige linkbuilding is een tijdrovende klus en een ondoordachte linkbuilding strategie brengt risico’s met zich mee. Als je niet precies weet wat je doet is de kans op penalty’s groot en zak of verdwijnt je website zelfs uit de zoekresultaten.

Linkbuilding uitbesteden aan professionals?

Maandelijks werken wij aan de autoriteit van tientallen websites, door middel van een goede en handmatige linkbuilding strategie. Wil jij ook meer autoriteit in de zoekresultaten behalen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Dan kijken we samen we jouw autoriteit op de juiste manier laten groeien!

Neem contact op

Linkbuilding Cowboys: trap er niet in!

Linkbuilding luistert erg nauw en brengt risico’s met zich mee als je niet een juiste en doordachte linkbuilding strategie hanteert. Er zijn tientallen linkbuilding cowboys actief, die je gouden bergen en hoge posities beloven. Deze “SEO specialisten” passen linkbuilding methoden toe die op korte termijn resultaat opleveren. Op de lange termijn zorgen zulke strategieën echter voor schades in je posities in de zoekresultaten.

Meerdere linkbuilding methoden die je niet toe moet passen en die risico op een penalty opleveren zijn:

  • Verkrijgen van irrelevante links, die niets met jouw vakgebied te maken hebben.
  • Het verkrijgen van links vanaf "gratis blogs" websites.
  • Het verkrijgen van links vanaf blogverzamelwebsites (zogenaamde PBN's).
  • Het opzetten van een AB-linkruil (jij linkt naar een website en dezelfde website linkt terug).
  • Links verkrijgen van vage buitenlandse websites, uit bijvoorbeeld Rusland of China.
  • Gebruik maken van geautomatiseerde programma's, die in bulk links plaatsen.
  • Ingaan op beloftes dat jij binnen een paar weken hoog in Google staat (dit kan niet, goede linkbuilding heeft tijd nodig).
  • Links verkrijgen van gehackte of spam websites.
  • Linkpakketten, waarbij je in één keer een groot aantal (waardeloze) backlinks koopt.

Linkbuilding uitbesteden om efficiënt een kwalitatief backlinkprofiel op te bouwen

Onze linkbuilding specialisten weten gelukkig wel wat ze doen. Om een gezond en kwalitatief backlinkprofiel voor je op te bouwen, verzamelen we enkel relevante en betrouwbare links. Op deze manier zorgen we dat je website een natuurlijk linkprofiel krijgt en behoudt en voorkom je penalty’s. Met dit natuurlijke backlinkprofiel groeit de autoriteit van je website en stijg je in de zoekresultaten!

Om te zorgen voor een gezond backlinkprofiel op de lange termijn, zorgen we dat we continu op de hoogte zijn van wijzigingen in het algoritme van Google. Hiermee verkleinen we niet alleen het risico op penalty’s, maar weten we ook het maximale resultaat te behalen.

Wij hebben een groot netwerk om op efficiënte wijze relevante links te verzamelen voor je website. Door linkbuilding uit te besteden aan een linkbuilding bureau, zorg je voor een betrouwbaar en duurzaam backlinkprofiel. Hiermee zorg je voor langdurig goede posities in zoekresultaten op de lange termijn. Op deze manier verdienen we onszelf snel terug.

Onze werkwijze voor een goede, handmatige en duurzame linkbuilding strategie

We beginnen onze werkzaamheden altijd met een strategie op maat. Zo bouwen wij voor jou aan een relevant en autoritair linkprofiel.

Door een duurzame en doordachte linkbuilding strategie toe te passen, verzamel je op een verantwoorde manier backlinks. Wij voeren onze werkzaamheden handmatig uit en gebruiken geen geautomatiseerde scripts om links te verkrijgen. Immers, dit is tegen de regels van Google in (“Het gebruik van geautomatiseerde programma’s of services om links naar je site te maken”).

Natuurlijk onderhouden we je linkprofiel ook, zodat we eventuele schadelijke links ook direct kunnen verwijderen. Voor het opstellen en uitvoeren van de linkbuilding strategie hanteren wij een aantal heldere stappen.

  1. Analyse van het bestaande linkprofiel.
  2. Bepalen van de situatie en het plan van aanpak.
  3. Uitwerken van een linkbuilding voorstel op basis van jouw situatie.
  4. Opzetten van een linkbuilding roadmap.
  5. Uitvoering van de linkbuilding werkzaamheden op maandelijkse basis.
  6. Maandelijkse contactmomenten waarin de resultaten en strategie besproken worden.

Kunnen wij jou helpen met een duurzame linkbuildingstrategie?

Ben je nieuwsgierig geworden wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op, zodat wij samen kunnen kijken hoe linkbuilding voor jouw website ingezet kan worden.

Mr. Chadd: Direct uitleg voor ieder vak

Linkbuilding voor Mr. Chadd

Linkbuilding traject voor Mr. Chadd

Mr. Chadd is één van de snelstgroeiende en meest innovatieve start-ups binnen het onderwijs. Om ook organisch meer conversies te krijgen is Mr. Chadd een linkbuilding traject gestart, gericht op kwalitatieve backlinks.

4724.92

procent groei in organische bezoekers

385

procent groei in visibility

2600

procent groei in conversies

2392.82

procent groei in vertoningen

Lees meer over deze case

Het voordeel van werken met gespecialiseerde linkbuilding specialisten

SmartRanking is een SEO bureau: wij richten ons alleen maar op zoekmachine optimalisatie. Door onze focus doen wij enkel waar wij goed in zijn. Daardoor kunnen wij jou helpen op de beste manier, wat zorgt voor het beste resultaat.

Neem contact op
Volledig gespecialiseerd Veel linkbuilding kennis Ervaring met internationale linkbuilding 100% focus op SEO