Linkbuilding

In dee wereld van het internet zijn backlinks ontzettend belangrijk. Links naar jouw website zijn een belangrijke factor voor jouw posities in de zoekresultaten.

Hoe meer kwalitatieve websites er naar de content op jouw website linken, hoe beter dat is voor je positie binnen de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Kwalitatieve links zorgen voor meer autoriteit binnen de zoekresultaten.

Wat is linkbuilding?

Met linkbuilding ga je actief op zoek naar relevante en betrouwbare links naar jouw content, om op die manier aan je autoriteit te bouwen. Als je dit op een goede en duurzame manier doet, komt je website hoger in de zoekresultaten terecht.

Hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de links naar je website, hoe sterker de autoriteit van je website wordt.

  1. Actief zoeken naar relevante en betrouwbare links
  2. Hoe hoger de kwaliteit en relevantie, hoe meer autoriteit je krijgt

Zonder linkbuilding verwerf je geen topposities in Google

Om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google, heb je allereerst supergoede techniek en content van topkwaliteit nodig. Zonder goede content, die daadwerkelijk gelezen en gedeeld wordt, ben je namelijk nergens. Maar al is je content nog zo goed, zonder autoriteit kom je alsnog niet in de top 10 zoekresultaten terecht.

Om de autoriteit van jouw website te bepalen, kijkt Google nadrukkelijk naar het aantal links dat naar jouw content verwijst. Want, zo redeneren ze in Sillicon Valley: hoe meer links, hoe beter de content zal zijn.

Je kunt wachten tot er naar je pagina gelinkt wordt of je helpt de autoriteit van je website een handje op weg. In veel gevallen krijg je niet zomaar links naar je website zonder dat je er actief mee bezig bent. Het krijgen van relevante en betrouwbare links doe je met linkbuilding.

Niet alle linkbuilding methoden zijn toegestaan door Google

Over de vraag of linkbuilding door Google is toegestaan verschillen de meningen erg. De ene marketeer zegt dat je geen linkbuilding uit moet voeren, terwijl de andere marketeer erbij zweert.

Het antwoord op de vraag of het door Google is toegestaan, is simpel. Bepaalde ‘black-hat’ linkbuilding methoden zijn door Google niet toegestaan. Hieronder vallen overmatige linkuitwisselingen (‘Link naar mij en ik link naar jou’) en geautomatiseerde programma’s voor het verkrijgen van links.

Google beschrijft op haar pagina over linkuitwisselingsprogramma’s wat niet is toegestaan en ook wat wel is toegestaan.

Voor Google gaat het om het verkrijgen van links met een hoge kwaliteit, die relevant zijn en van toegevoegde waarde zijn. Deze links worden beloond met een hogere positie en vallen binnen de ‘white-hat linkbuilding methoden’.

Risico’s van black-hat linkbuilding

Misschien heb je al wel eens zo’n verzoek gekregen: als jij naar mij linkt, link ik naar jou. Deze traditionele ‘AB-linkruil’ werkt tegenwoordig niet meer. Sterker nog, je kunt hiervoor worden afgestraft! Linkbuilding is dus absoluut niet zonder risico’s, tenzij je het goed uitvoert.

Google heeft in de Webmaster Guidelines aangegeven dat je geen betaalde of niet-organische links naar je website mag krijgen. Doe je dat wel, dan kun je een penalty krijgen. Dit gebeurde vroeger handmatig, maar inmiddels gaat dat realtime en automatisch. En we hoeven je vast niet te vertellen dat een penalty van Google slecht nieuws is voor je positie in de zoekresultaten.

Om zo’n penalty te voorkomen, moeten de links dus op de juiste manier verkregen zijn. Dat doe je door handmatig een natuurlijk linkprofiel op te zetten. Zo’n backlinkprofiel bestaat uit een variatie van relevante links vanaf verschillende websites. De links komen van betrouwbare websites en zijn van hoge kwaliteit. Ze verwijzen naar meerdere pagina’s op je website.

Daarnaast is het belangrijk dat je het aantal links langzaam opbouwt. Als je in één keer heel veel links hebt, valt dat op en is de kans op een penalty van Google groot.

    Gebruik een goede handmatige linkbuildingstrategie

    Om hoger in de zoekresultaten terecht te komen en geen penalty’s te krijgen, heb je een ijzersterke linkbuildingstrategie nodig.

    Met een goede strategie, die bovendien aansluit op je zoekmachine optimalisatie strategie, bouw je aan een natuurlijk en waardevol linkprofiel. Hiermee geef je de autoriteit van je website een boost.

    Ga je zelf aan de slag met linkbuilding? Denk dan aan de volgende zaken om een natuurlijk linkprofiel te krijgen:

    • Relevante links.
    • Kwalitatieve links en minder kwalitatieve links.
    • Links die gespreid verkregen zijn.
    • Een groot deel van de links, linkt naar de voorpagina van je website.
    • Links die verspreid zijn over meerdere landingspagina’s.
    • Een variatie aan anchorteksten.
    • Diverse soorten links.
    • De links moeten handmatig zijn verkregen.

    Vergis je niet: het opbouwen en onderhouden van een natuurlijk linkprofiel is niet makkelijk. Als je niet precies weet wat je doet, is de kans op penalty’s groot. Bovendien vergt het veel tijd.

    Linkbuilding op de juiste manier laten uitvoeren?

    Maandelijks werken wij aan de autoriteit van tientallen websites, door middel van een goede en handmatige linkbuilding strategie. Wil jij de autoriteit van je website ook laten groeien? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en samen kijken wij hoe wij jouw autoriteit op de juiste manier vergroten.

    Neem contact op

    Foutieve manieren van linkbuilding

    Linkbuilding luistert erg nauw en brengt grote risico’s met zich mee, wanneer het niet op de juiste manier wordt uitgevoerd. Er zijn tientallen linkbuilding cowboys actief, die je gouden bergen en hoge posities beloven. Vaak passen deze “SEO specialisten” linkbuilding methoden toe die op korte termijn resultaat opleveren, maar op lange termijn je posities schaden.

    Meerdere linkbuilding methoden die je niet toe moet passen en die risico op een penalty opleveren zijn:

    • Verkrijgen van irrelevante links, die niets met jouw vakgebied te maken hebben.
    • Het verkrijgen van links vanaf "gratis blogs" websites.
    • Het verkrijgen van links vanaf blogverzamelwebsites (zogenaamde PBN's).
    • Het opzetten van een AB-linkruil (jij linkt naar een website en dezelfde website linkt terug).
    • Links verkrijgen van vage buitenlandse websites, uit bijvoorbeeld Rusland of China.
    • Gebruik maken van geautomatiseerde programma's, die in bulk links plaatsen.
    • Ingaan op beloftes dat jij binnen een paar weken hoog in Google staat (dit kan niet, goede linkbuilding heeft tijd nodig).
    • Links verkrijgen van gehackte of spam websites.
    • Linkpakketten, waarbij je in één keer een groot aantal (waardeloze) backlinks koopt.

    Linkbuilding uitbesteden voor het efficiënt opbouwen van een linkprofiel

    Onze linkbuilding specialisten weten gelukkig precies wat ze doen. We verzamelen relevante en betrouwbare links voor je en zorgen voor een natuurlijk linkprofiel. Zo groeit de autoriteit van je website en voorkom je penalty’s!

    We zorgen dat we continu op de hoogte zijn van wijzigingen in het algoritme van Google, zodat niet alleen het risico op penalty’s verkleind wordt, maar we ook het maximale resultaat behalen.

    Door ons grote netwerk van relaties en websites, verkrijgen we efficient relevante links voor jouw website. Door linkbuilding uit te besteden aan een linkbuilding bureau, zorg je voor een betrouwbaar en duurzaam backlinkprofiel. Hiermee profiteer je ook van een resultaat op de langere termijn. Op die manier verdienen we onszelf snel terug.

    Onze werkwijze voor een goede, handmatige en duurzame linkbuildingstrategie

    We beginnen onze werkzaamheden altijd met een strategie op maat. Zo bouwen wij voor jou aan een relevant en autoritair linkprofiel.

    Door een duurzame en doordachte linkbuildingstrategie toe te passen, verzamel je op een duurzame manier backlinks. Wij voeren onze werkzaamheden handmatig uit en gebruiken geen geautomatiseerde scripts om links te verkrijgen.

    Immers, dit is tegen de regels van Google in (“Het gebruik van geautomatiseerde programma’s of services om links naar je site te maken”). Natuurlijk onderhouden we je linkprofiel ook, zodat we eventuele schadelijke links ook direct kunnen verwijderen. Voor het opstellen en uitvoeren van de linkbuildingstrategie hanteren wij een aantal heldere stappen.

    1. Analyse van het bestaande linkprofiel.
    2. Bepalen van de situatie en het plan van aanpak.
    3. Uitwerken van een linkbuilding voorstel op basis van jouw situatie.
    4. Opzetten van een linkbuilding roadmap.
    5. Uitvoering van de linkbuilding werkzaamheden op maandelijkse basis.
    6. Maandelijkse contactmomenten waarin de resultaten en strategie besproken worden.

    Kunnen wij jou helpen met een duurzame linkbuildingstrategie?

    Ben je nieuwsgierig geworden wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op, zodat wij samen kunnen kijken hoe linkbuilding voor jouw website ingezet kan worden.