Waarom SEO consultancy?

Of je alleen of in een team werkt: vaak ontbreekt het aan tijd en kennis om écht verschil te maken op SEO gebied. Ook zijn er niet altijd collega’s om op strategisch niveau te sparren over de issues die aanwezig zijn. Omdat SEO zo veranderlijk is, is het daarnaast erg lastig om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Met een SEO consultancytraject profiteer je van de kennis van onze SEO consultants.

In een aantal stappen geven we richting aan de complete SEO binnen jouw bedrijf. Je eigen marketeers blijven de belangrijkste spil voor de werkzaamheden. Zij doen het denk- en uitvoerwerk, wij vullen aan en sturen bij als dat nodig is. Met SEO consultancy blijft je marketingteam scherp en word je met de kennis en kunde van een team van experts beter vindbaar.

  • Op strategisch niveau sparren met échte SEO specialisten.
  • Altijd op de hoogte van de laatste SEO ontwikkelingen.
  • Je eigen marketeers voeren de werkzaamheden uit.
  • Houd je marketingteam scherp dankzij heldere actiepunten.

Uit welke onderdelen bestaat een SEO consultancytraject?

SEO consultancy is in bijna alle gevallen een doorlopend traject. Dat komt doordat de algoritmes van zoekmachines steeds veranderen en je dus continu bezig moet blijven met SEO. Een SEO consultancytraject bestaat uit de 8 onderstaande onderdelen.

Onderdeel 1: Doelstellingen en strategie

Wij stellen samen met jou of je marketeers doelen en actiepunten op. Die bepalen we aan de hand van de beschikbare data, je online doelstellingen en onze kennis op het gebied van SEO. Een goede vindbaarheid begint altijd met de juiste SEO strategie, afgestemd op jouw doelstellingen, doelgroep en branche. De strategie bevat:

  • Duidelijke actiepunten.
  • Concrete doelstellingen.
  • Een overzichtelijke SEO roadmap.
  • Goede documentatie van werkzaamheden.

Op deze manier maken we overzichtelijk waar wij samen naar toe werken. Het team weet waar zij aan moeten werken en krijgt handvatten om doelen te bereiken.

Onderdeel 2: Technische analyses en technische monitoring

De techniek van de een website is de fundering van de vindbaarheid. Technische analyses vormen een belangrijk onderdeel van het SEO consultancytraject. Met een technische analyses en monitoring brengen we in kaart welke technische uitdagingen er zijn. Die lossen we vervolgens samen met je marketeers en webbouwers of developers op.

In dit proces zorgen we voor kennisoverdracht naar jouw mensen, zodat ze precies weten waarom ze doen wat ze doen.

Meer over technische SEO

Wil jij meer weten over SEO? Op onze pagina over technische SEO lees jij alles wat jij moet weten over dit fundament van je vindbaarheid.

Lees meer over technische SEO

Onderdeel 3: Begeleiding bij copywriting

Google wil dat bezoekers antwoord krijgen op de vragen die ze stellen. Dus heb je goede content nodig. Maar schrijven is een vak apart, waar we je graag bij helpen. Met concrete tips, trainingen en relevante feedback begeleiden we jouw content marketeers.

Afhankelijk van het kennisniveau en de kundigheid van je eigen marketingteam begeleiden wij je marketeers intensief. Wij leveren vanuit onze kennis en kunde feedback op de geschreven content, zodat het interne kennisniveau op korte termijn verhoogd wordt. Zo tillen wij samen de content op je website naar het volgende niveau.

Onderdeel 4: Autoriteit

Een ander belangrijk onderdeel voor de posities in Google, is de autoriteit. Autoriteit bestaat uit twee onderdelen: interne autoriteit en externe autoriteit. Interne autoriteit bouw je op door goede content te publiceren, te voldoen aan de richtlijnen van Google en gebruikers te helpen met het bereiken van het doel van hun websitebezoek.

Het verhogen van de (externe) autoriteit van een website wordt gerealiseerd met linkbuilding. Op het moment dat je relevante backlinks hebt van websites met veel autoriteit, stijgt de externe autoriteit van je website. Belangrijk is dat de uitgevoerde linkbuilding werkzaamheden in overeenstemming zijn met de richtlijnen van Google, anders loop je kans een penalty te krijgen.

Onderdeel 5: Monitoring

Omdat SEO continu in beweging is, is monitoring van groot belang. Daarom houden we bij elk consultancytraject de techniek én content van een website in de gaten, real-time. Ook monitoren wij Google updates en de impact daarvan.

Van elke wijziging die impact heeft op je ranking krijgen wij een melding. We bekijken alle meldingen, om te voorkomen dat er fouten gemaakt worden. Als er iets misgaat, schakelen we direct met je team om negatieve impact te voorkomen.

Onderdeel 6: Data-analyses

Om doelstellingen meetbaar te maken, moet je inzicht hebben in je data. Je wilt graag weten hoe je zoekwoorden presteren en wat de resultaten van de SEO werkzaamheden zijn. Je kunt beginnen met Google Analytics, Google Search Console en rank tracking tools. Veel marketeers hebben niet de kennis om daar de juiste inzichten uit te halen. Daar helpen we je bij.

Met de juiste SEO tools wordt data correct geïnterpreteerd, zodat doelen meetbaar worden en bijgesteld kunnen worden.

Onderdeel 7: Nieuwe ontwikkelingen en het Google algoritme

Het algoritme van Google verandert zo’n 3.000 keer per jaar. Dat zijn dus meerdere wijzigingen per dag. De ene wijziging is groot en heeft een flinke impact op jouw posities, maar van de meeste wijzigingen zie jij meestal niet direct een herleidbare impact.

Het liefst krijg je een melding van de wijzigingen, maar die service levert Google helaas niet. Hierdoor is het een tijdrovende klus om alle wijzigingen in de gaten te houden. Zeker als SEO niet je specialiteit is en je veel andere werkzaamheden verricht. Als SEO specialisten zorgen wij ervoor dat je de laatste wijzigingen in het Google algoritme weet, zodat de strategie én je team up-to-date blijven.

De laatste algoritme updates

Ben jij benieuwd naar de laatste grote updates van Google's algoritme? Bekijk dan ons complete overzicht met updates vanaf het jaar 2000 tot nu.

Bekijk alle algoritme updates

Onderdeel 8: Website en URL-migraties

Binnen veel SEO-trajecten komt het voor dat een URL-structuur gewijzigd wordt of dat de website vernieuwd wordt. Een wijziging in de domeinnaam, een wijziging in de URL-structuur of de lancering van een nieuwe website vereist een goede SEO migratie. Bij een website migratie gaat er vaak iets mis en verlies je onnodig posities in Google.

Met de juiste aanpak en een website migratie stappenplan voorkom je negatieve gevolgen voor je vindbaarheid. Samen stellen we een migratieplan op, om ervoor te zorgen dat je geen posities verliest.

Hands-on SEO ondersteuning inschakelen

Misschien kun je niet alle onderdelen van het SEO consultancytraject intern uitvoeren. Dat zien we snel genoeg aan de hand van het huidige kennisniveau van je marketeers, de data die er beschikbaar is en de online doelstellingen die je hebt. In dat geval kunnen wij ook hands-on ondersteuning bieden om de actiepunten uit te voeren.

Kunnen wij je helpen met SEO adviezen?

Wil jij ook je SEO naar het volgende niveau brengen? Neem gerust contact met ons op en samen kijken wij hoe wij jouw website beter vindbaar kunnen maken door je eigen interne marketingteam te ondersteunen en begeleiden met SEO adviezen.