Of je nu een nieuwe website wilt lanceren of de huidige website structuur wilt vernieuwen: er gaat op SEO gebied vaak wat mis bij migraties. Ze kosten je vaak posities in de zoekresultaten van Google, terwijl je daar juist zo hard voor hebt gewerkt.
Om dat te voorkomen, moet je voor de migratie al nadenken over een goede strategie. Wie weet wat hij doet, voorkomt fouten en problemen. Zo blijft je ranking intact en kunnen bezoekers je blijven vinden.
Bij een SEO migratie gaat het erom dat je je website op zo’n manier migreert, dat de posities in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines niet verandert. Een belangrijk onderdeel hiervan is het goed redirecten van oude URL’s naar nieuwe URL’s. Er zijn verschillende soorten website migraties:
Met welke vorm jij ook te maken krijgt, het is belangrijk dat je je goed voorbereid op de migratie van je website, zodat je vindbaarheid overeind blijft.
Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker bij website migraties. Met een duidelijk stappenplan zorg je ervoor dat alles soepel verloopt, zodat je geen posities in de zoekresultaten en bezoekers verliest.
Om een SEO migratie soepel te laten verlopen gebruiken wij voor elke website-migratie een migratieplan met 7 heldere stappen. Deze 7 stappen zijn:
Als je bestaande URL’s vervangt door nieuwe en zoekmachines niet de weg wijst naar de nieuwe pagina’s, vinden ze een 404-pagina. Deze melding geeft aan dat de URL’s niet meer bestaan, waardoor je posities en pagina’s flink zullen dalen in de zoekresultaten. De nieuwe pagina’s zijn meestal nog niet geïndexeerd en bovendien hebben je URL’s in de tijd dat je huidige pagina’s online staan een bepaalde waarde opgebouwd bij Google.
Als je de migratie niet goed regelt, wordt de waarde van de oude pagina’s niet doorgegeven aan de nieuwe. De nieuwe pagina’s zullen hierdoor niet snel zo hoog kunnen ranken als de oude pagina’s, omdat die pagina’s al veel waarde hadden opgebouwd.
Je begint dus weer van voren af aan met het veroveren van goede posities in de zoekresultaten. Dat kan een hele poos duren, wat je in die tijd een hoop bezoekers, conversies en omzet kost. Bij een foutieve migratie zie je dus een flinke impact voor jouw online business. Een daling in leads en verkopen is in sommige gevallen zelfs fataal voor je bedrijf.
Je zal niet het eerste bedrijf zijn dat door een foutieve website migratie flinke dalingen in de omzet krijgt, talloze (grote en ook internationale bedrijven) hebben dezelfde dure fout gemaakt. Genoeg reden om je migratie tot in de puntjes te regelen.
De migratie van een website wordt vaak erg onderschat. Dat terwijl de risico’s en gevolgen erg groot kunnen zijn. De gevolgen van een slechte migratie ben je ook niet zomaar te boven.
Om je website migratie vlekkeloos te laten verlopen, is het daarom handig de hulp van een expert in te schakelen die veel ervaring heeft op het gebied van SEO migraties. Dat gaat verder dan alleen SEO kennis, het is belangrijk dat de expert ook verstand heeft van de technische kant. Alleen dan kan hij het hele proces begeleiden.
Wanneer je zelf het risico wilt nemen om aan de slag te gaan met een SEO migratie lees je in onze blog hoe jij een migratie in 7 stappen uitvoert.
Onze consultants hebben de kennis en ervaring die ervoor nodig is om elke website migratie succesvol te laten verlopen. Als schakel tussen je marketeers en developers weten we precies wat er moet gebeuren. Niet voor niets hebben wij al talloze website migraties uitgevoerd, van klein (50 pagina’s) tot groot (migratie van 40 websites met meer dan 4.000.000 URL’s naar één platform).
Zo zorgen we ervoor dat je geen posities in de zoekresultaten verliest en je minimaal net zo veel bezoekers trekt als daarvoor.