Waarom een B2B SEO-traject?

SEO is tegenwoordig geen kanaal meer dat met name geschikt is voor consumenten die online zoeken. Ook de zakelijke markt oriënteert, vergelijkt en selecteert een samenwerkingspartner of leverancier via een zoektocht in de zoekmachines. Nog veel B2B bedrijven laten een potentiële groei links liggen of lopen in een huidige SEO samenwerking tegen een plafond aan. Met een B2B SEO-traject helpt SmartRanking om B2B bedrijven beter vindbaar te worden. Dit zorgt niet alleen voor een belangrijke bijdrage aan de groeidoelstellingen van jullie onderneming, maar ook aan het uitbouwen van jullie marktpositie en zichtbaarheid.

Belangrijke verschillen tussen B2B en B2C SEO

Bij SEO voor bedrijven (B2B) en voor consumenten (B2C) draait alles om zichtbaarheid online, maar de manier waarop je dat doet, verschilt. In de praktijk zien we dat marketeers te snel een B2B SEO-traject op dezelfde manier aanvliegen als een SEO strategie gericht op een B2C doelgroep. De grootste verschillen tussen B2B en B2C SEO zijn:

  1. De lengte van een salestraject: de B2B doelgroep oriënteert zich vaak goed en een beslissingsfase duurt vaak meerdere maanden.
  2. Betrokken stakeholders: vaak zijn er binnen B2B meerdere personen bij een beslissing betrokken.
  3. Opbouwen van vertrouwen: het uitstralen van je kennis en vertrouwen is onmisbaar voor het verkrijgen van de juiste B2B conversies.
  4. Hoge(re) orderwaardes: binnen de B2B zijn de orderwaardes meestal fors hoger dan binnen B2C, waardoor er minder conversies benodigd zijn om rendement te verkrijgen.
  5. Lage zoekvolumes: afhankelijk van je markt en doelgroep komt het vaak voor dat de zoekvolumes laag zijn. Hierdoor is een goed zoekwoorden onderzoek soms een flinke uitdaging, vanwege de beperkte data.

Beslissingsfasen binnen B2B SEO

Bij B2B SEO moet je rekening houden met de verschillende stappen die je potentiële klant doorloopt voordat hij of zij besluit een aanvraag of aankoop te doen. De beslissingsfase binnen B2B is doorgaans een stuk langer dan binnen bijvoorbeeld e-commerce SEO. Dit begint bijvoorbeeld met het zoeken naar algemene info, gevolgd door het vergelijken van verschillende bedrijven, tot het uitvoeren van de uiteindelijke conversie. De beslissingsfase wordt vaak onderschat en veel marketeers leggen al snel de focus op zoektermen onderin de funnel. Toch is het onmisbaar om voor de verschillende informatiebehoeften bij je doelgroep content te maken en je lead te informeren. Dit zorgt ervoor dat jullie bedrijf gepositioneerd wordt als een autoriteit, zodat de potentiële klant uiteindelijk voor jullie kiest.

KPI’s binnen een B2B SEO strategie

Om het succes van de B2B SEO strategie en de investering te beoordelen, is het belangrijk om iteratief naar de doelstellingen in vorm van KPI’s te kijken. De KPI’s binnen een SEO strategie worden gebaseerd op het type bedrijf en de huidige positie in de markt. KPI’s helpen om te bepalen hoe succesvol de SEO-inspanningen zijn en waar de strategie moet worden bijgestuurd.

KPI’s voor B2B dienstverleners

Belangrijke prestatie-indicatoren voor dienstverleners zijn doorgaans:

  • De kosten per lead (CPL).
  • De zichtbaarheid in zoekmachines (search visibility).
  • De positie in de markt (Share of Voice).
  • De kosten per nieuwe klant (CPA).
  • Het aantal kwalitatieve leads voor marketing of sales.
  • De hoeveelheid nieuwe gebruikers.

KPI’s voor B2B e-commerce

Voor B2B e-commerce worden er andere KPI’s gehanteerd dan voor dienstverleners. Voorbeelden van KPI’s voor B2B e-commerce zijn:

  • De Return on Investment (ROI).
  • De zichtbaarheid in zoekmachines (search visibility).
  • De positie in de markt (Share of Voice).
  • De verkregen omzet vanuit Organic Search.
  • De hoeveelheid nieuwe gebruikers.

Meer over de KPI’s

Elk B2B SEO-traject is anders. Niet binnen elk B2B traject zijn commerciële KPI’s de primaire doelstelling. Het kan ook zijn dat het voor jullie onderneming belangrijk is dat SEO zorgt voor meer zichtbaarheid (search visibility), traffic (bijvoorbeeld voor remarketingcampagnes), ondersteunende conversies of nieuwe gebruikers. Daarom is er voor het bepalen van de juiste KPI’s geen “one size fits all”. Samen met onze consultants worden de KPI’s afgestemd en wordt hierop gestuurd tijdens het SEO-traject.

Een B2B SEO-traject starten

Om een succesvol B2B SEO-traject uit te voeren is een goede werkwijze onmisbaar. Met een gestructureerde werkwijze zet je een sterke strategie neer, waarbij je alle stakeholders betrekt. Daarom werken we bij SmartRanking aan de hand van de Smarter Way of Ranking: onze gestructureerde werkwijze om jouw project succesvol te maken.

1
Kennismaking

Tijdens een vrijblijvende online kennismaking nemen we jullie uitdagingen op het gebied van jullie B2B SEO door. We bespreken waar jullie tegen aanlopen in de groei van jullie vindbaarheid, hoe jullie markt eruit ziet, wat de doelstellingen zijn en op welke manier jullie op dit moment aan de vindbaarheid werken.

Ook lichten we kort toe wat onze visie op SEO is, hoe wij werken en bespreken we wat we mogelijk voor elkaar kunnen betekenen.

2
SEO presentatie

Bij een match vanuit beide kanten gaan wij aan de slag met een voorstel en plannen we een moment in om dit door te nemen. Het voorstel voor de samenwerking omvat een debriefing, status van de huidige situatie en de kansen die we zien. Dit is een tijdsinvestering vanuit onze kant in een mogelijke samenwerking en daarmee dus vrijblijvend. Het voorstel omvat daarnaast meer informatie over de voorgestelde samenwerking, doelstellingen en het budget.

3
Strategie maand

Nadat het voorstel akkoord is plannen we het B2B SEO traject in. Deze begint met een kick-off meeting, waarin we onze werkwijze en de concrete planning voor de eerste maand verder toelichten. Vervolgens gaan we aan de slag met het verder uitwerken van de strategie, inclusief diverse waardevolle analyses. Dit vormt de ruggengraat van het succes dat we samen willen behalen.

4
Presentatie van de strategie

Na afloop van de eerste maand is de strategie volledig uitgewerkt. De strategie presenteren we aan alle betrokken stakeholders, waarbij we verdere inzichten geven in de concurrenten, jullie positie in de markt, groeimogelijkheden en het geadviseerde vervolgbudget.

5
Maandelijkse sprints

Bij een akkoord op de strategie en het verdere budget gaan in de vorm van maandelijkse sprints aan de slag met het optimaliseren van de website. Elke maand begint met een SEO meeting, dit is een vast moment om samen naar de planning en KPI’s te kijken. Zijn er toch andere prioriteiten voor de maand? Dan is het mogelijk om werkzaamheden te (ver)schuiven. Waar nodig wordt de strategie, dankzij de continue iteraties, bijgesteld om zo de doelen te behalen.

Neem de volgende stap in B2B SEO

Ben jij klaar voor de volgende stap in B2B SEO? Ons team van experts helpt je graag verder. Samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf beter zichtbaar wordt en meer leads aantrekt. Zo kun jij doorgroeien. Neem vandaag nog contact met ons op.

Vrijblijvend contact opnemen