De visie van SmartRanking
op SEO

Kom meer te weten over SEO

Nog té vaak wordt gedacht dat SEO het doorvoeren van een paar simpele trucjes is, om het algoritme van zoekmachines te beïnvloeden. Een paar keer de zoekterm benoemen of het ruilen van een paar backlinks: dit zijn slechts twee simpele voorbeelden hoe SEO door veel marketeers en bureaus wordt uitgevoerd.

Dit zijn achterhaalde strategieën, die eerder wel werkten. Ga je met SEO aan de slag? Dan is het cruciaal dat je optimalisaties uitvoert voor je doelgroep en niet om algoritmes van zoekmachines te beïnvloeden. Denk goed na over waar je doelgroep naar zoekt en hoe je voor deze bezoekers waarde toevoegt. Dat gaat verder dan alleen content, maar omvat ook het bieden van een goede gebruikerservaring en het aansluiten bij de intentie van de gebruiker.

De (incorrecte) pijlers van zoekmachine optimalisatie

Meestal wordt er gepraat over drie pijlers van SEO: techniek, content en autoriteit. De benamingen verschillen per marketeer, maar in de basis komt het met met die aanpak op neer dat:

  • Je ervoor zorgt dat je website snel is. Je ervoor zorgt dat je website snel is.
  • Crawlers de juiste pagina’s bezoeken. Crawlers de juiste pagina’s bezoeken.
  • Je content schrijft om te ranken. Je content schrijft om te ranken.
  • Je de meta data en interne links toevoegt. Je de meta data en interne links toevoegt.
  • Je links en artikelen ruilt of koopt. Je links en artikelen ruilt of koopt.

Onze ongezouten mening

Onze ongezouten mening over hoe er vaak naar SEO gekeken wordt: dit werkt niet meer Ă©n is niet toekomstbestendig. En dat is jammer, want Organic Search kan van grote meerwaarde zijn voor je complete marketingmix.

Bij SmartRanking zijn we een tikkeltje eigenwijs. We kijken niet alleen naar wat nu werkt, maar ook naar wat in de toekomst werkt. Immers, wat eerder heeft gewerkt is geen garantie voor de toekomst. Zoekmachines worden steeds slimmer en willen de relevantste zoekresultaten tonen aan gebruikers.

Onze kijk op SEO

In onze ogen zijn er geen drie pijlers, maar vier pijlers

Wij zien “Search quality” als een nieuwe pijler, waar onder andere ook E-E-A-T onder valt. Met search quality bedoelen wij alle verbeteringen die bijdragen aan de gebruikerservaring, relevantie en betrouwbaarheid van de website. Denk aan transparant communiceren over de auteurs van de content, maar ook goede informatie over bijvoorbeeld de betaalmogelijkheden en het retourbeleid en een gebruiksvriendelijke website.

  • 01 Techniek
  • 02 On-page
  • 03 Search quality
  • 04 Autoriteit

Wanneer we het hebben over de vier pijlers van SEO, draait het in onze ogen om:

  • Het bieden van een goede gebruikerservaring, met behulp van een snelle, veilige en mobielvriendelijke website.
  • Het goed crawlbaar maken van het complete platform, wanneer de website meer dan 50.000 pagina’s bevat.
  • Het aanbieden van gestructureerde gegevens met behulp van structured data.
  • De creatie van content waarmee je de vragen, bezwaren en behoeften van de gebruiker beantwoord.
  • Het uitbouwen van een topicale autoriteit, zodat jij je doelgroep van a tot z helpt.
  • Het verrijken van de content, waar dat meerwaarde biedt, met o.a. afbeeldingen, tabellen en video’s.
  • Het bieden van een goede gebruikerservaring, waarbij de pagina qua lay-out en informatie aansluit op de zoekintentie.
  • Het tonen van je expertise, waarbij je transparant bent wie de content schrijft en waar het bedrijf voor staat.
  • Het bouwen aan de betrouwbaarheid van je merk, onder andere door positieve reviews te verkrijgen.
  • Het uitbouwen van je merk (o.a. met PR), waardoor het aantal vermeldingen op relevante websites groeit.

SEO als marketingkanaal

SEO is geen marketingkanaal, maar een manier om je complete website te verbeteren voor je gebruikers. Daarmee word je beloond met hogere posities in de organische zoekresultaten. Maar nog prettiger: het heeft ook een impact op andere marketingkanalen. Zo zorgt een verbetering van je betrouwbaarheid voor een hoger conversiepercentage en zorgt relevantere content voor een betere kwaliteitsscore in Google Ads. Daarmee is SEO dus niet een geĂŻsoleerd kanaal, maar een prachtige manier om je website naar het volgende niveau te tillen.

SEO als marketingkanaal
SEO bureau SmartRanking
Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

SEO en AI

SEO heeft nooit stilgestaan en gaat ook nooit stilstaan. De snelle opkomst van AI en de verschillende mogelijkheden, stellen je in staat om je website efficiënter te optimaliseren. Ook verandert AI het zoekgedrag van je doelgroep. Daarom is het belangrijk om met je mindset niet in het “nu” te leven, maar juist met de toekomst bezig te zijn.

Dat onderstreept voor ons het belang om SEO niet langer te zien als een marketingmethode waarbij je teksten schrijft voor zoekmachines. Wanneer je echt werkt aan het verbeteren van je website voor je doelgroep, geloven wij erin dat je ook in de toekomst vindbaar blijft. Zelfs als de manier van zoeken verandert of zoekmachines het design van de zoekresultaten veranderen.

We zijn een groot voorstander van het gebruik van AI, mits het waarde toevoegt en jij je website echt verbeterd. Niet voor niets ontwikkelen we verschillende custom GPT’s voor SEO.

Visie op SEO

Het belangrijkste als het gaat om SEO

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: SEO draait niet om het manipuleren van zoekmachines, maar om het verbeteren van je website voor je gebruiker. Voor veel marketeers is dit een lastige, maar wel noodzakelijke, switch in de mindset. Als je al op deze manier met SEO bezig bent, dan ziet de toekomst er zonnig uit!

Toekomst van SEO

Meer weten over SEO?

Wil je een toekomstbestendige SEO strategie voor jullie website? Ben je benieuwd naar de nieuwste SEO trends? Of wil je meer weten over onze visie op SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een online kennismaking.

SEO bureau van Payt
Arla logo
Brandfield
GreenPan
The Alpha Men logo
SEO bureau van Renson
SEO bureau van Canna Cabana
Bergman Clinics logo
Logo Dutch Label Shop
Logo Van Beek Art Supplies
HomeWizard logo
Samsung logo
Homed-IQ logo
SEO bureau van WeFact
Logo Goedkoopisolatiemateriaal.nl
Yezzer logo
Logo Care for Skin
Logo Storage Share
Logo PeterPrint
LoodsXL
TanQyou
Laudermarke logo
JC-Electronics logo
Bright Beauty Vanity logo