Kom meer te weten over SEO
Nog té vaak wordt gedacht dat SEO het doorvoeren van een paar simpele trucjes is, om het algoritme van zoekmachines te beïnvloeden. Een paar keer de zoekterm benoemen of het ruilen van een paar backlinks: dit zijn slechts twee simpele voorbeelden hoe SEO door veel marketeers en bureaus wordt uitgevoerd.
Dit zijn achterhaalde strategieën, die eerder wel werkten. Ga je met SEO aan de slag? Dan is het cruciaal dat je optimalisaties uitvoert voor je doelgroep en niet om algoritmes van zoekmachines te beïnvloeden. Denk goed na over waar je doelgroep naar zoekt en hoe je voor deze bezoekers waarde toevoegt. Dat gaat verder dan alleen content, maar omvat ook het bieden van een goede gebruikerservaring en het aansluiten bij de intentie van de gebruiker.
Meestal wordt er gepraat over drie pijlers van SEO: techniek, content en autoriteit. De benamingen verschillen per marketeer, maar in de basis komt het met met die aanpak op neer dat:
Onze ongezouten mening over hoe er vaak naar SEO gekeken wordt: dit werkt niet meer Ă©n is niet toekomstbestendig. En dat is jammer, want Organic Search kan van grote meerwaarde zijn voor je complete marketingmix.
Bij SmartRanking zijn we een tikkeltje eigenwijs. We kijken niet alleen naar wat nu werkt, maar ook naar wat in de toekomst werkt. Immers, wat eerder heeft gewerkt is geen garantie voor de toekomst. Zoekmachines worden steeds slimmer en willen de relevantste zoekresultaten tonen aan gebruikers.
Wij zien “Search quality” als een nieuwe pijler, waar onder andere ook E-E-A-T onder valt. Met search quality bedoelen wij alle verbeteringen die bijdragen aan de gebruikerservaring, relevantie en betrouwbaarheid van de website. Denk aan transparant communiceren over de auteurs van de content, maar ook goede informatie over bijvoorbeeld de betaalmogelijkheden en het retourbeleid en een gebruiksvriendelijke website.
SEO is geen marketingkanaal, maar een manier om je complete website te verbeteren voor je gebruikers. Daarmee word je beloond met hogere posities in de organische zoekresultaten. Maar nog prettiger: het heeft ook een impact op andere marketingkanalen. Zo zorgt een verbetering van je betrouwbaarheid voor een hoger conversiepercentage en zorgt relevantere content voor een betere kwaliteitsscore in Google Ads. Daarmee is SEO dus niet een geĂŻsoleerd kanaal, maar een prachtige manier om je website naar het volgende niveau te tillen.
SEO heeft nooit stilgestaan en gaat ook nooit stilstaan. De snelle opkomst van AI en de verschillende mogelijkheden, stellen je in staat om je website efficiënter te optimaliseren. Ook verandert AI het zoekgedrag van je doelgroep. Daarom is het belangrijk om met je mindset niet in het “nu” te leven, maar juist met de toekomst bezig te zijn.
Dat onderstreept voor ons het belang om SEO niet langer te zien als een marketingmethode waarbij je teksten schrijft voor zoekmachines. Wanneer je echt werkt aan het verbeteren van je website voor je doelgroep, geloven wij erin dat je ook in de toekomst vindbaar blijft. Zelfs als de manier van zoeken verandert of zoekmachines het design van de zoekresultaten veranderen.
We zijn een groot voorstander van het gebruik van AI, mits het waarde toevoegt en jij je website echt verbeterd. Niet voor niets ontwikkelen we verschillende custom GPT’s voor SEO.
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: SEO draait niet om het manipuleren van zoekmachines, maar om het verbeteren van je website voor je gebruiker. Voor veel marketeers is dit een lastige, maar wel noodzakelijke, switch in de mindset. Als je al op deze manier met SEO bezig bent, dan ziet de toekomst er zonnig uit!
Wil je een toekomstbestendige SEO strategie voor jullie website? Ben je benieuwd naar de nieuwste SEO trends? Of wil je meer weten over onze visie op SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een online kennismaking.