Wat is e-commerce SEO?

E-commerce SEO is het hoger laten scoren van webshops in de zoekresultaten van zoekmachines.

Door middel van e-commerce SEO verkrijgen webshops meer bezoekers en bestellingen. Op deze manier groeit een webshop. Alle grote en bekende webshops zetten stevig in op zoekmachine optimalisatie, om zo op een duurzame manier meer omzet en bekendheid te krijgen. Dankzij e-commerce SEO zijn webshops niet alleen maar afhankelijk van advertenties, maar zijn er meerdere marketingkanalen van waaruit bestellingen worden verkregen.

Hoe werkt e-commerce SEO?

Met zoekmachine optimalisatie verbeter je je webshop om zo beter vindbaar te zijn op relevante zoektermen. Om je webshop goed vindbaar te maken is het van belang dat je je webshop optimaliseert voor de vier pijlers van SEO:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit
  • UX

Belangrijk is dat je de bezoekers antwoord geeft op alle vragen die zij hebben en hen voorziet in de behoeften (producten) die zij willen kopen. Dit doe je onder andere door:

  • Het zorgvuldig beantwoorden van vragen over de producten, problemen en behoeften die een bezoeker heeft binnen jouw branche.
  • Het verbeteren van de gebruikerservaring op de productpagina, door het gebruik van kwalitatieve afbeeldingen, productvideo’s, productkenmerken, een goede productomschrijving en voor- en nadelen van je product te benoemen.
  • Het bieden van een snelle webshop die ook op mobiele apparaten goed te gebruiken is, zodat de gebruiker een bestelling kan plaatsen ongeacht het gebruikte apparaat.
  • Het schrijven en verspreiden van relevante content, zodat deze content op onder andere fora en blogs gedeeld wordt.
  • Het verkopen van producten waar er vanuit de doelgroep behoefte aan is.
  • Het bieden van een betrouwbare omgeving, waarin de doelgroep veilig een aankoop kan doen.

Door je bezoeker de beste ervaring te bieden met de best mogelijke content in de best mogelijke e-commerce omgeving, word je beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

Wat is het verschil met ‘normale’ SEO?

Hoewel zoekmachine optimalisatie voor zowel websites als webshops wordt ingezet, is er wel een verschil tussen zoekmachine optimalisatie voor websites en zoekmachine optimalisatie voor webshops. De grootste verschillen zijn:

  1. Een webshop bevat over het algemeen duizenden producten en daardoor ook minstens duizenden pagina’s. Om al deze pagina’s te optimaliseren en onderhouden is een andere SEO-strategie nodig dan bij een website van tientallen of een paar honderd pagina’s.
  2. De tijd tussen het hebben van een behoefte en het doen van een aankoop is over het algemeen erg kort. Als iemand een product wil, gaat diegene direct op zoek naar het product of naar informatie. Binnen een korte periode na het starten van de zoektocht wordt het product ook besteld. Hierdoor is het belangrijk om vindbaar te zijn in verschillende beslissingsfasen en een goede ervaring te bieden, waardoor het product bij jou besteld wordt.
  3. Verschillende pagina’s moeten goed ontworpen worden (categoriepagina, productpagina, winkelmandje, checkout), om zo de beste ervaring te bieden. Bij normale websites worden vaak één à twee soorten pagina’s bezocht tijdens het doen van een conversie.
  4. De indeling en URL-structuur van een webshop is vaak totaal verschillend dan die van een normale website.
  5. Optimalisatie voor laadsnelheid voor een e-commerce omgeving is vaak lastiger dan de laadsnelheid optimalisatie van een normale website. Dit komt door een grotere hoeveelheid JavaScript en CSS, doordat er meer soorten pagina’s aanwezig zijn.
  6. Doordat een webshop vaak duizenden producten bevat is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek een grotere uitdaging. Er zijn duizenden zoektermen die relevant zijn in de diverse beslissingsfasen van een gebruiker.
  7. Om je gebruikers een goede ervaring te bieden moeten de productpagina’s voorzien worden van aanvullende informatie, zoals specificaties en een unieke omschrijving. Op basis hiervan is het mogelijk om product filters in te zetten en je bezoekers te voorzien in hun behoeften.

Waarom is e-commerce SEO belangrijk?

Het merendeel van de online transacties vindt plaats na een zoekopdracht via Google. Bezoekers komen op verschillende manieren op een webshop terecht:

  • Via tekstadvertenties en Google Shopping advertenties (Google Ads).
  • Via de normale niet betaalde zoekresultaten (zoekmachine optimalisatie).
  • Via Google Afbeeldingen (zoekmachine optimalisatie).
  • Via de gratis Google Shopping resultaten (zoekmachine optimalisatie).
  • Via Google Video’s en YouTube video’s (YouTube SEO).

Er zijn in totaal maar liefst vier verschillende manieren waarop zoekmachine optimalisatie zorgt voor relevante bezoekers en bestellingen. Optimaliseer je je website niet actief voor je bezoekers en zoekmachines? Dan is dat dus een gemiste kans.

Bovendien is het voor een gezond bedrijfsmodel belangrijk om niet afhankelijk te zijn van één marketingkanaal. Stel dat Facebook je advertentieaccount ineens blokkeert of dat Google je advertenties afkeurt, dan heeft dat een enorme impact op je bedrijfsvoering. Het gebruiken van meerdere marketing kanalen (betaald en onbetaald) is van belang voor een gezonde groei van je webshop.

Daarnaast is zoekmachine optimalisatie ook belangrijk voor ondersteuning van je andere betaalde campagnes. E-commerce SEO zorgt niet alleen voor organische conversies, maar ook voor bezoekers die je onder meer kunt retargeten in advertentiecampagnes. De doelstellingen van e-commerce SEO zijn:

  • Het verhogen van de brand awareness en visibility bij je doelgroep.
  • Het informeren van bezoekers in de verschillende beslissingsfasen.
  • Het verkrijgen van meer omzet.

Wat is belangrijk bij e-commerce SEO?

Net als bij elke website zijn de pijlers van zoekmachine optimalisatie ook belangrijk voor een webshop. Hoe je je webshop hiervoor optimaliseert, is wel anders dan de optimalisaties voor normale websites. De vier pijlers voor de vindbaarheid van je webshop zijn: techniek, content en autoriteit.

Ook SEO resultaat behalen?

Technische SEO van webshops

Technische SEO voor je webshop gaat verder dan alleen het verbeteren van de laadsnelheid, hoewel dat wel een belangrijk onderdeel is. Belangrijke optimalisaties voor de technische SEO van je webshop zijn:

  • Het optimaliseren van de laadsnelheid, door onder andere het toepassen van lazy loading, het verplaatsen van blokkerende bronnen, gebruik van caching, verkleinen en comprimeren van afbeeldingen en het toepassen van critical CSS. Door de juiste technieken toe te passen laadt je website in een ogenblik, wat het conversiepercentage ten goede komt.
  • Het implementeren van structured data. Met behulp van structured data verkrijg je meer zichtbaarheid in de normale zoekresultaten en de zoekresultaten binnen Google Afbeeldingen. In de zoekresultaten worden in rich snippets de prijzen, voorraadstatus en reviews van producten getoond. Ook zorgt structured data ervoor dat Google jouw webshop beter begrijpt.
  • Het aanmaken van een XML sitemap, zodat Google een goed overzicht heeft van alle pagina’s op je website. Google crawlt je website op verschillende manieren, waarbij het bezoeken van pagina’s in de XML sitemap een belangrijke manier is. Bovendien kun je met een XML sitemap ook gemakkelijk binnen Google Search Console zien welke pagina’s Google wel en niet indexeert.
  • Het gebruik van een canonical URL tag. Hiermee voorkom je dat Google filterpagina’s, pagina’s met UTM-parameters of andere pagina’s die gelijk aan elkaar zijn als duplicate content gaat zien. Duplicate content is over het algemeen van grote negatieve impact op je vindbaarheid.
  • Optimalisatie van je crawl-budget door middel van het robots.txt-bestand. Google bezoekt dagelijks je website, tijdens dit bezoek wil je niet dat Google pagina’s bezoekt die er niet toe doen. Bij webshops gaat het vaak om filterpagina’s, waarbij er (tien)duizenden URL’s ontstaan door je filters. Door deze uit te sluiten via het robots.txt-bestand ga je beter om met het crawlbudget.
  • Een goede URL-structuur en een goede hiërarchie op je webshop. Om jouw bezoekers en Google op de juiste manier door je webshop te leiden, is een goede URL-structuur van belang. Ook de URLs zelf zijn van belang voor je vindbaarheid. Zorg ervoor dat ze niet te lang zijn, geen onnodige woorden bevatten en bij voorkeur in ieder geval één relevante zoekterm voor de betreffende pagina bevatten.

On-page optimalisatie van webshops

Op een webshop bevinden zich veel verschillende pagina’s. Het is belangrijk om deze pagina’s op de juiste manier te optimaliseren, zodat je vindbaar wordt op de juiste zoektermen. Belangrijke on-page optimalisaties voor je webshop zijn:

  • Het voorkomen van duplicate content. Vermijd het gebruik van dezelfde teksten of dat producten op elkaar lijken. Door unieke teksten te schrijven voor elke pagina op je website, zorg je ervoor dat je je bezoekers informeert met unieke en relevante content.
  • Het schrijven van goede productomschrijvingen. Met productomschrijvingen informeer je je bezoeker over de specificaties of inhoud van een product, zodat een passend product wordt besteld. Met een goede productomschrijving voorkom je bovendien het percentage retouren. Beantwoord daarnaast veelgestelde vragen op de productpagina en benoem, waar mogelijk, de voor- en nadelen van een product.
  • Het toevoegen van relevante content aan je categoriepagina’s. Op je categoriepagina’s beantwoord je onder meer vragen die je gebruikers over een onderwerp hebben en geef je de juiste informatie om een beslissing te maken.
  • Een goede interne linkstructuur. Door de juiste interne links op je webshop te plaatsen stuur je de bezoekers door naar relevante pagina’s en geef je autoriteit door aan de juiste pagina’s door middel van linkjuice. Let er wel goed op dat je de juiste anchorteksten gebruikt.
  • De juiste benaming van de categorieën op je webshop. Door een goede categorisering aan te houden, vindt een bezoeker sneller het juiste product en verhoog je de conversie. Bovendien is het makkelijker om vindbaar te worden op de juiste zoektermen, wanneer je de juiste categorieën op je webshop hanteert.
  • Optimalisatie van je meta titel en meta description. Door een goed geoptimaliseerde meta titel en meta description verhoog je de CTR (Click-Through Rate) naar jouw webshop. Vermeld USPs van jouw webshop in de meta description en zorg ervoor dat de meta titel en meta description aansluiten bij de zoekvraag van je doelgroep.
  • Optimalisatie van afbeeldingen. Door zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen in te zetten maak je je afbeeldingen vindbaar in Google Afbeeldingen. Dit levert extra bezoekers en conversies op. Let goed op de afbeeldingsnaam, image alt-tag en image-title tag.
  • Het inzetten van doordachte content marketing. In blogs geef je uitleg op basis van de behoeften die je doelgroep heeft. Door de vragen van je doelgroep te beantwoorden, neem je twijfel weg en help je je doelgroep het juiste product te kiezen. Goede en relevante blogs worden daarnaast gedeeld via social mediakanalen, fora en blogs. Dit levert je backlinks en brand awareness op.

De autoriteit van je webshop

Naast de optimalisatie van alle technische punten en de on-page optimalisaties is ook de autoriteit van je webshop belangrijk. Hoe meer aanzien jouw webshop heeft, des te makkelijker je webshop rankt in Google.

De autoriteit van je website vergroot je door middel van linkbuilding. Met linkbuilding verkrijg je relevante en kwalitatieve backlinks naar jouw webshop. Hierdoor neemt je autoriteit toe en rank je beter op belangrijke zoektermen.

Linkbuilding moet wel op de juiste en de toegestane manier gebeuren. Doe je dit niet? Dan loop je het risico op een penalty, waardoor je flink daalt in de zoekresultaten. Heb je een penalty? Dan kun je dit overigens wel oplossen, door onder meer een disavow van schadelijke backlinks in te dienen. Om linkbuilding op de juiste manier uit te voeren is het mogelijk om een linkbuilding bureau in te schakelen.

SEO traject SteigerhoutTrend
“SteigerhoutTrend kwam bij ons met één heldere wens: de organische daling omzetten in een groei, zodat marktaandeel verkregen wordt. Samen met SteigerhoutTrend zijn we een e-commerce SEO traject gestart waarbij al snel goede resultaten behaald worden.”
Organic visitors

106.47% organische groei

E-commerce omzet

256.14% omzetgroei

ROI SEO

122.99% meer conversies

SEO market share

121 nummer een posities

Een zoekwoorden onderzoek voor je webshop

Naast de optimalisaties die hierboven genoemd zijn, is een goede e-commerce SEO-strategie van groot belang om jouw webshop vindbaar te maken. Een goede strategie begint bij een zoekwoorden onderzoek. Wanneer jij niet weet waar je doelgroep naar zoekt, kun je ook geen:

  • Goede content schrijven, waarbij je de vragen van je doelgroep beantwoordt.
  • Juiste producten inkopen, zodat je een aanbod hebt waar je doelgroep naar zoekt.
  • Juiste categorisering opstellen, op basis van de zoektermen waarnaar je doelgroep zoekt.
  • Juiste meta titels en meta descriptions opstellen op basis van de zoekbehoefte.
  • Contentstrategie maken, waarmee je de bezoekers voorziet van informatie in alle beslissingsfasen.

Een zoekwoorden onderzoek voor een webshop is vaak enorm uitgebreid, door de grote hoeveelheid producten, categorieën en vraagstukken die je doelgroep heeft. Op basis van een zoekwoorden onderzoek krijg je een compleet beeld van je markt en stel je prioriteiten voor het schrijven van content en optimaliseren van pagina’s.

Belangrijk om te weten: YMYL en E-E-A-T

YMYL (Your Money Your Life) websites zijn websites die invloed kunnen hebben op iemands leven. Ook webshops vallen hieronder. Licht je je kopers op? Dan kan dit vervelende financiële gevolgen voor ze hebben.

Het Google algoritme let daarom extra goed op YMYL-websites door middel van het E-E-A-T algoritme. Hiermee wordt beoordeeld of een website of webshop betrouwbaar is. Voldoe jij aan de richtlijnen van Google? Dan rank je makkelijker in de zoekresultaten.

Google kijkt hierbij onder meer naar:

  • Een goede over ons pagina.
  • Algemene voorwaarden.
  • Een cookie policy.
  • Een privacy policy.
  • De structuur van en de content op een pagina.
  • Het gebruik van een SSL certificaat.
  • Het vermelden van een KvK-nummer en een btw-nummer.

Google Shopping SEO

Sinds oktober 2020 heeft Google in Nederland de gratis Google Shopping resultaten uitgerold. Het is mogelijk om in het Shopping tabblad ook producten te plaatsen, zonder dat je hiervoor per klik betaald. Binnen de normale zoekresultaten worden er wel enkel betaalde resultaten getoond en ook de bovenste rij in het Shopping tabblad zijn betaalde resultaten.

De gratis Google Shopping resultaten, die overigens in alle landen ter wereld actief zijn, leveren je al snel tientallen extra bezoekers per dag op. Deze bezoekers hebben een hoge kans op conversie. Ze weten namelijk wat de voorraadstatus, naam en prijs van het product zijn. Door je producten hoger te laten ranken in het Shopping tabblad verkrijg je extra verkeer en dus ook extra bestellingen.

E-commerce systemen en hun voor- en nadelen

Er bestaan tegenwoordig tal van e-commerce systemen waarmee je een webshop opzet. De meest populaire e-commerce systemen zijn:

  1. Shopify.
  2. Magento.
  3. Shopware.
  4. BigCommerce.
  5. Lightspeed.
  6. Woocommerce.

Elk van deze systemen heeft zijn voor- en nadelen, waarbij er gelet moet worden op de sterke en zwakke kanten van elk CMS. Zo is Magento SEO niet 1-op-1 hetzelfde als Shopify SEO. Hieronder worden de voor- en nadelen van de verschillende e-commerce systemen uitgelegd.

Shopify

Shopify is het populairste e-commerce systeem ter wereld. Wereldwijd zijn er meer dan 500.000 Shopify webwinkels actief. Shopify is erg makkelijk te gebruiken en het is mogelijk om snel een webshop op te zetten. Bovendien is Shopify erg betaalbaar. Een Shopify webshop zet je slechts op voor een bedrag vanaf $ 29 per maand.

Voordelen van Shopify

De hosting is inbegrepen, Shopify laat je profiteren van snelle webhosting en een goede webshop architectuur.

Verschillende Shopify thema’s zijn geoptimaliseerd voor een snelle laadsnelheid, zodat je je webshop technisch grotendeels hebt geoptimaliseerd.

Binnen Shopify is het mogelijk om apps te installeren, waarmee je je webshop verder kunt optimaliseren.

De belangrijkste optimalisaties zijn standaard ingebouwd, zoals een XML sitemap, heading structuur, de mogelijkheid om filters te gebruiken et cetera.

Wijzigingen in de URL’s (bijvoorbeeld door het veranderen van een productnaam) worden automatisch bijgehouden en 301 redirects worden aangemaakt voor de oude URL’s.

Shopify maakt het gemakkelijk om je producten internationaal te verkopen.

De URL-structuur van Shopify is duidelijk en goed ontworpen, waarbij alle URL’s standaard leesbare URL’s zijn.

Nadelen van Shopify

Omdat Shopify een gesloten platform is, kan niet alles worden aangepast of aangepast.

Je bent zeer beperkt in het bepalen van de URL-structuur.

Het is niet altijd mogelijk om de code van je template aan te passen en niet elk template is geoptimaliseerd qua laadsnelheid.

Shopify heeft geen trailing slash redirect set, en het is niet mogelijk om canonical implementaties zelf aan te passen.

Magento

Naast Shopify is Magento ook een populair webshop systeem. Ongeveer 12% van alle webshops wereldwijd draaien op Magento, in totaal gaat het om zo’n 250.000 webshops. Magento is tegenwoordig onderdeel van Adobe en een betaalde als een gratis (open-source) oplossing die je zelf moet hosten.

Voordelen van Magento

Magento is een open-source oplossing, waardoor het erg flexibel is. Je kunt binnen Magento veel zelf bepalen, wat zeker voor grote webshops handig is.

In tegenstelling tot Shopify kun je bij Magento zelf de URL-structuur bepalen en aanpassen.

Er zijn verschillende goede Magento plug-ins beschikbaar die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je webshop. Denk bijvoorbeeld aan Mageworkx of Yoast.

Met Magento kun je veel automatiseren, wat handig is bij grote aantallen producten. Wil je iets wat nog niet mogelijk is op Magento? Dan wordt er een oplossing voor ontwikkeld. Bij SaaS-oplossingen is dat vaak niet het geval.

Nadelen van Magento

Magento is een zwaar systeem, dus je hebt ook goede hosting op maat nodig. Anders laadt je webshop erg langzaam.

Magento laadt standaard een grote hoeveelheid CSS en JavaScript, wat een negatieve invloed heeft op je laadsnelheid en Core Web Vitals.

De ontwikkeling van een Magento webshop is duur in vergelijking met Shopify (of een andere SaaS oplossing). Een goede Magento-webshop kost al snel meer dan 15.000 dollar. Dit is het waard voor grote webshops met veel producten, een SaaS-oplossing is beter voor (relatief) kleine webshops.

Magento is vooral aan te raden voor grote webshops met veel producten en complexe vraagstukken.

SEO voor je webshop uitbesteden?

Wij helpen je graag om je webshop beter vindbaar te maken in Google. Onze SEO specialisten helpen dagelijks tientallen webshops om te groeien door middel van een e-commerce SEO-traject. Neem vrijblijvend contact met ons op en we onderzoeken samen hoe wij ook jouw webshop beter vindbaar maken.

Neem contact op

Shopware

Shopware is minder bekend dan Magento en Shopify, maar timmert hard aan de weg. Deze webshop software is ontwikkeld in Duitsland en wordt door steeds meer webshops gebruikt. In Duitsland is Shopware zelfs het meest gebruikte e-commerce platform. Wereldwijd draaien er meer dan 100.000 webshops op de software van Shopware. Net als Magento is Shopware in 2 varianten te verkrijgen: als online betaalde SaaS oplossing en als gratis open-source oplossing.

Voordelen van Shopware

Binnen Shopware kun je standaard veel gegevens aanpassen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de URL structuur te bepalen, maar ook om een meta title en meta description in te vullen. Deze functies zijn standaard ingebouwd in Shopware. Afbeeldingen zijn ook eenvoudig te optimaliseren met Shopware.

Er zijn veel extra SEO extensies beschikbaar voor Shopware, die ook door de community zijn ontwikkeld.

Shopware is makkelijker in gebruik dan Magento, en het ontwikkelen van een Shopware webshop is ook goedkoper dan het ontwikkelen van een Magento webshop.

Nadelen van Shopware

Standaard is de URL-structuur van Shopware inconsistent. Dit moet je dus zelf correct instellen.

Veel andere SEO instellingen (zoals een XML sitemap en paginering) moeten ook correct worden geïmplementeerd. Bij SaaS oplossingen is dit al geregeld, waardoor je veel minder hoeft uit te zoeken en in te stellen.

Het is belangrijk om goed naar je sjabloon te kijken, omdat je sjabloon een aanzienlijke vertraging in het laden kan veroorzaken.

BigCommerce

Net als Shopify is BigCommerce een SaaS platform, waarbij het mogelijk is om een webshop op te zetten. Hierbij is de hosting inbegrepen en betaal je maandelijks voor het gebruik van de BigCommerce software. De maandelijkse abonnementen beginnen vanaf $ 29,95 per maand. Het wereldwijde aantal BigCommerce webshops wordt geschat op circa 150.000 webshops.

Voordelen van BigCommerce

BigCommerce heeft rekening gehouden met SEO toen ze hun platform bouwden. Verschillende belangrijke functies zijn ingebouwd in het platform.

BigCommerce maakt het gemakkelijk om meta titels en meta beschrijvingen van je pagina’s te bewerken.

Er zijn verschillende BigCommerce apps beschikbaar die je laadsnelheid verbeteren door afbeeldingen automatisch te comprimeren en lazy loading toe te passen.

Het is mogelijk om alt tags en title tags van afbeeldingen aan te passen.

Wijzigingen in je permalinks worden automatisch bijgehouden en 301 redirects worden aangemaakt voor de oude URL’s.

Nadelen van BigCommerce

Omdat het een SaaS-oplossing is, kunnen er beperkingen zijn voor je webshop.

Er zijn beperkte mogelijkheden voor geavanceerde SEO-aanpassingen en automatisering.

Veel van de thema’s zijn niet geoptimaliseerd voor laadsnelheid, dus je zult zelf aanpassingen moeten maken.

Lightspeed

Lightspeed is een kassasysteem en een e-commerce oplossing. De webshop software van Lightspeed is te integreren met het kassasysteem, wat voor veel ondernemers een prettige oplossing is. Eerder stond Lightspeed bekend als SEOshop. Na de overname door Canadese bedrijf Lightspeed is de naam gewijzigd in 2015 naar Lightspeed. Wereldwijd gebruiken circa 60.000 webshops de webshop software van Lightspeed. Met name in Nederland is Lightspeed erg populair.

Voordelen van Lightspeed

Je kunt de meta title en meta description voor elke pagina zelf aanpassen via de ingebouwde editor van Lightspeed.

Lightspeed is goed gebouwd, waardoor het een snel platform is.

Lightspeed is eenvoudig in gebruik en biedt bijna alle mogelijkheden die je nodig hebt om een webshop te bouwen.

Het robots.txt bestand is eenvoudig zelf aan te passen.

Er zijn verschillende thema’s beschikbaar die (grotendeels) geoptimaliseerd zijn voor een goede laadsnelheid.

Lightspeed maakt het makkelijk om je producten internationaal te verkopen.

Wijzigingen in de URL’s (bijvoorbeeld door het veranderen van een productnaam) worden automatisch bijgehouden en 301 redirects worden aangemaakt voor de oude URL’s.

Nadelen van Lightspeed

Het aanpassen van product URL’s is moeilijk.

Lightspeed biedt de mogelijkheid van producttags, maar over het algemeen krijg je veel interne kannibalisatie door het gebruik van deze tags. Gebruik ze dus niet zomaar.
Sommige mooie thema’s zijn niet geoptimaliseerd voor een hoge laadsnelheid, wat betekent dat je niet zomaar zelf een thema kunt veranderen.

De blogfunctie van Lightspeed heeft een vreemde structuur, met “blogs” binnen de blog. Dit is overbodig voor bijna alle webshops en zorgt voor een vreemde URL-structuur.

Blog URL’s zijn helaas niet aanpasbaar, ze zijn standaard gebaseerd op je blog titel, waardoor je een erg lange blog URL krijgt.

Afbeeldingen krijgen niet standaard een image alt-tag en een image title-tag, en niet elke template builder heeft dit goed ingebouwd.

Woocommerce

Vrijwel iedereen heeft wel eens van WordPress gehoord. WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld. Tegenwoordig is WordPress meer dan een CMS om blogs te plaatsen, WordPress wordt ook gebruik als e-commerce systeem. Met de WordPress plugin Woocommerce is het mogelijk om op een eenvoudige en laagdrempelige manier je eigen webshop te maken. Ruim 3,8 miljoen websites draaien de WooCommerce plugin. Dit maakt WooCommerce het meest populaire ecommerce systeem ter wereld.

Voordelen van Woocommerce

Je hebt veel vrijheid bij het opzetten van je webshop. Met WordPress plugins Met plugins zoals Rank Math of Yoast kun je eenvoudig meta titels en meta beschrijvingen instellen. Ook kun je eenvoudig de URL’s van je categorie- of productpagina’s aanpassen.

WordPress is eenvoudig te gebruiken. Je kunt eenvoudig zelf een WooCommerce webshop opzetten en deels optimaliseren.

WordPress is een gratis open-source CMS en de WooCommerce plug-in ook. Met een betaalde template van ongeveer € 50 kun je meteen een mooie webshop bouwen. De benodigde investering is laag.

Nadelen van Woocommerce

WordPress zelf is geen e-commerce platform. WooCommerce is een plug-in ontwikkeld voor WordPress en heeft veel beperkingen als je webshop snel groeit.

WooCommerce laadt veel JavaScript en CSS, waardoor je webshop en alle pagina’s op je website trager worden. Dit heeft een negatieve invloed op je laadsnelheid.

Wil je veel aangepaste koppelingen en automatisering? Dan is WooCommerce minder geschikt als e-commerce platform. In dat geval kun je beter kiezen voor een SaaS of andere open-source oplossing, zoals Shopware of Magento.

Het optimaliseren van je WooCommerce shop is niet altijd eenvoudig en logisch.

SEO inzetten voor het inkopen van producten

Waar veel webshop ondernemers niet bij stilstaan, is dat het ook mogelijk is om je SEO data in te zetten voor het inkopen van je producten. Op basis van data uit diverse bronnen, zoals Google Search Console, SEO tools en het zoekwoorden onderzoek, zie je waar de behoefte van je klanten ligt. Op basis van data voor populaire producten of merken is het mogelijk om meer producten in te kopen en daar ook meer op in te zetten met je SEO-strategie. Zo stuur je op de behoefte van je klant en maximaliseer je het rendement op je SEO campagnes.

E-commerce SEO en SEO voor marketplaces

Weet je dat een groot deel van de SEO-strategie die je op je webshop toepast ook toepasbaar is voor marketplaces? Als webshop zijn marktplaatsen vaak een belangrijke bron van inkomsten en bieden zij veel kansen om verder te groeien. Marktplaatsen als Amazon, eBay en Bol.com bevatten algoritmen die bepalen op welke zoektermen jouw producten vindbaar worden en welke positie zij in hun zoekresultaten krijgen.

E-commerce SEO uitbesteden

Wil jij je e-commerce SEO uitbesteden? Wij helpen je graag om je webshop beter vindbaar te maken! Wij werken voor tientallen webshops, van webshops in hoog concurrerende markten tot webshops die actief zijn in een niche. Op basis van jouw doelgroep, concurrentie, producten en propositie maken wij een voorstel op maat. Neem vrijblijvend contact met ons op.