E-commerce SEO

Verkrijg meer omzet, bezoekers en awareness met de inzet van e-commerce SEO. E-commerce SEO is een cruciaal onderdeel van de groei van je webshop. Met e-commerce SEO ben je niet enkel afhankelijk van advertising en bouw je aan een duurzame groei van je e-commerce platform.

Wat is e-commerce SEO?

E-commerce SEO is het hoger laten scoren van webshops in de zoekresultaten van zoekmachines.

Door middel van e-commerce SEO verkrijgen webshops meer bezoekers en bestellingen. Op deze manier groeit een webshop. Alle grote en bekende webshops zetten stevig in op zoekmachine optimalisatie, om zo op een duurzame manier meer omzet en bekendheid te krijgen. Dankzij e-commerce SEO zijn webshops niet enkel afhankelijk van advertenties, maar zijn er meerdere marketingkanalen van waaruit bestellingen worden verkregen.

Hoe werkt e-commerce SEO?

Met zoekmachine optimalisatie verbeter je je webshop om zo beter vindbaar te zijn op relevante zoektermen. Om jouw webshop goed vindbaar te maken is het van belang dat je je webshop optimaliseert voor de drie pijlers van SEO:

  • Techniek.
  • Content.
  • Autoriteit.

Belangrijk is dat je de bezoekers antwoord geeft op alle vragen die zij hebben en hen voorziet in de behoeften (producten) die zij willen kopen. Dit doe je onder andere door:

  • Het zorgvuldig beantwoorden van vragen over de producten, problemen en behoeften die een bezoeker heeft binnen jouw branche.
  • Het verbeteren van de gebruikerservaring op de productpagina, door het gebruik van kwalitatieve afbeeldingen, productvideo’s, productkenmerken, een goede productomschrijving en voor- en nadelen van je product te benoemen.
  • Het bieden van een snelle webshop die ook op mobiele apparaten goed te gebruiken is, zodat de gebruiker een bestelling kan plaatsen ongeacht het gebruikte apparaat.
  • Het schrijven en verspreiden van relevante content, zodat deze content op onder andere fora en blogs gedeeld wordt.
  • Het verkopen van producten waar er vanuit de doelgroep behoefte aan is.
  • Het bieden van een betrouwbare omgeving, waarin de doelgroep veilig een aankoop kan doen.

Door je bezoeker de beste ervaring te bieden met de best mogelijke content in de best mogelijke e-commerce omgeving, wordt je beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

 

Wat is het verschil met ‘normale’ SEO?

Hoewel zoekmachine optimalisatie voor zowel websites als webshops wordt ingezet, is er wel een verschil tussen zoekmachine optimalisatie voor websites en zoekmachine optimalisatie voor webshops. De grootste verschillen zijn:

  1. Een webshop bevat over het algemeen duizenden producten en daardoor ook minstens duizenden pagina’s. Om al deze pagina’s te optimaliseren en onderhouden is een andere SEO-strategie nodig dan bij een website van tientallen of een paar honderd pagina’s.
  2. De tijd tussen het hebben van een behoefte en het doen van een aankoop is over het algemeen erg kort. Als iemand een product wil, gaat diegene direct op zoek naar het product of naar informatie. Binnen een korte periode na het starten van de zoektocht wordt het product ook besteld. Hierdoor is het belangrijk om vindbaar te zijn in verschillende beslissingsfasen en een goede ervaring te bieden, waardoor het product bij jou besteld wordt.
  3. Verschillende pagina’s moeten goed ontworpen worden (categoriepagina, productpagina, winkelmandje, checkout), om zo de beste ervaring te bieden. Bij normale websites worden vaak één à twee soorten pagina’s bezocht tijdens het doen van een conversie.
  4. De indeling en URL-structuur van een webshop is vaak totaal verschillend dan die van een normale website.
  5. Optimalisatie voor laadsnelheid voor een e-commerce omgeving is vaak lastiger dan de laadsnelheid optimalisatie van een normale website. Dit komt door een grotere hoeveelheid JavaScript en CSS, doordat er meer soorten pagina’s aanwezig zijn.
  6. Doordat een webshop vaak duizenden producten bevat is het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek een grotere uitdaging. Er zijn duizenden zoektermen die relevant zijn in de diverse beslissingsfasen van een gebruiker.
  7. Om je gebruikers een goede ervaring te bieden moeten de productpagina’s voorzien worden van aanvullende informatie, zoals specificaties en een unieke omschrijving. Op basis hiervan is het mogelijk om product filters in te zetten en je bezoekers te voorzien in hun behoeften.

Waarom is e-commerce SEO belangrijk?

Het merendeel van de online transacties vindt plaats na een zoekopdracht via Google. Bezoekers komen op verschillende manieren op een webshop terecht:

  • Via tekstadvertenties en Google Shopping advertenties (Google Ads).
  • Via de normale niet betaalde zoekresultaten (zoekmachine optimalisatie).
  • Via Google Afbeeldingen (zoekmachine optimalisatie).
  • Via de gratis Google Shopping resultaten (zoekmachine optimalisatie).
  • Via Google Video’s en YouTube video’s (YouTube zoekmachine optimalisatie).

Er zijn in totaal maar liefst vier verschillende manieren waarop zoekmachine optimalisatie zorgt voor relevante bezoekers en bestellingen. Optimaliseer je je website niet actief voor je bezoekers en zoekmachines? Dan is dat dus een gemiste kans.

Bovendien is het voor een gezond bedrijfsmodel belangrijk om niet afhankelijk te zijn van één marketingkanaal. Stel dat Facebook je advertentieaccount ineens blokkeert of dat Google je advertenties afkeurt, dan heeft dat een enorme impact op je bedrijfsvoering. Het gebruiken van meerdere marketing kanalen (betaald en onbetaald) is van belang voor een gezonde groei van je webshop.

Daarnaast is zoekmachine optimalisatie ook belangrijk voor ondersteuning van je andere betaalde campagnes. E-commerce SEO zorgt niet alleen voor organische conversies, maar ook voor bezoekers die je onder meer kunt retargeten in advertentiecampagnes. De doelstellingen van e-commerce SEO zijn:

  • Het verhogen van de brand awareness en visibility bij je doelgroep.
  • Het informeren van bezoekers in de verschillende beslissingsfasen.
  • Het verkrijgen van meer omzet.

Wat is belangrijk bij e-commerce SEO?

Net als bij elke website zijn de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie ook belangrijk voor een webshop. Hoe je je webshop hiervoor optimaliseert is wel anders dan de optimalisaties voor normale websites. De 3 pijlers voor de vindbaarheid van je webshop zijn: techniek, content en autoriteit.

Ook SEO resultaat behalen?
Techniek van je webshop Content op je webshop Autoriteit van je webshop

 

Technische SEO van webshops

Technische SEO voor je webshop gaat verder dan alleen het verbeteren van de laadsnelheid, hoewel dat wel een cruciaal onderdeel is. Belangrijke optimalisaties voor de technische SEO van je webshop zijn:

  • Het optimaliseren van de laadsnelheid, door onder andere het toepassen van lazy loading, het verplaatsen van blokkerende bronnen, gebruik van caching, verkleinen en comprimeren van afbeeldingen en het toepassen van critical CSS. Door de juiste technieken toe te passen laadt je website in een ogenblik, wat het conversiepercentage ten goede komt.
  • Het implementeren van structured data. Met behulp van structured data verkrijg je meer zichtbaarheid in de normale zoekresultaten en de zoekresultaten binnen Google Afbeeldingen. In de zoekresultaten worden in rich snippets de prijzen, voorraadstatus en reviews van producten getoond. Ook zorgt structured data ervoor dat Google jouw webshop beter begrijpt.
  • Het aanmaken van een XML sitemap, zodat Google een goed overzicht heeft van alle pagina’s op je website. Google crawlt je website op verschillende manieren, waarbij het bezoeken van pagina’s in de XML sitemap een belangrijke manier is. Bovendien kun je met een XML sitemap ook gemakkelijk binnen Google Search Console zien welke pagina’s Google wel en niet indexeert.
  • Het gebruik van een canonical URL tag. Hiermee voorkom je dat Google filterpagina’s, pagina’s met UTM-parameters of andere pagina’s die gelijk aan elkaar zijn als duplicate content gaat zien. Duplicate content is over het algemeen van grote negatieve impact op je vindbaarheid.
  • Optimalisatie van je crawl-budget door middel van het robots.txt-bestand. Google bezoekt dagelijks je website, tijdens dit bezoek wil je niet dat Google pagina’s bezoekt die er niet toe doen. Bij webshops gaat het vaak om filterpagina’s, waarbij er (tien)duizenden URL’s ontstaan door je filters. Door deze uit te sluiten via het robots.txt-bestand ga je beter om met het crawl-budget.
  • Een goede URL-structuur en een goede hiërarchie op je webshop. Om jouw bezoekers en Google op de juiste manier door je webshop te leiden, is een goede URL-structuur van belang. Ook de URLs zelf zijn van belang voor je vindbaarheid. Zorg ervoor dat ze niet te lang zijn, geen onnodige woorden bevatten en bij voorkeur in ieder geval één relevante zoekterm voor de betreffende pagina bevatten.

On-page optimalisatie van webshops

Op een webshop bevinden zich veel verschillende pagina’s. Het is belangrijk om deze pagina’s op de juiste manier te optimaliseren, zodat je vindbaar wordt op de juiste zoektermen. Belangrijke on-page optimalisaties voor je webshop zijn:

  • Het voorkomen van duplicate content. Vermijd het gebruik van dezelfde teksten of dat producten op elkaar lijken. Door unieke teksten te schrijven voor elke pagina op je website, zorg je ervoor dat je je bezoekers informeert met unieke en relevante content.
  • Het schrijven van goede productomschrijvingen. Met productomschrijvingen informeer je je bezoeker over de specificaties of inhoud van een product, zodat een passend product wordt besteld. Met een goede productomschrijving voorkom je bovendien het percentage retouren. Beantwoord daarnaast veelgestelde vragen op de productpagina en benoem, waar mogelijk, de voor- en nadelen van een product.
  • Het toevoegen van relevante content aan je categoriepagina’s. Op je categoriepagina’s beantwoord je onder meer vragen die je gebruikers over een onderwerp hebben en geef je de juiste informatie om een beslissing te maken.
  • Een goede interne linkstructuur. Door de juiste interne links op je webshop te plaatsen stuur je de bezoekers door naar relevante pagina’s en geef je autoriteit door aan de juiste pagina’s door middel van linkjuice. Let er wel goed op dat je de juiste anchorteksten gebruikt.
  • De juiste benaming van de categorieën op je webshop. Door een goede categorisering aan te houden, vindt een bezoeker sneller het juiste product en verhoog je de conversie. Bovendien is het makkelijker om vindbaar te worden op de juiste zoektermen, wanneer je de juiste categorieën op je webshop hanteert.
  • Optimalisatie van je meta titel en meta description. Door een goed geoptimaliseerde meta titel en meta description verhoog je de CTR (Click-Through Rate) naar jouw webshop. Vermeld USPs van jouw webshop in de meta description en zorg ervoor dat de meta titel en meta description aansluiten bij de zoekvraag van je doelgroep.
  • Optimalisatie van afbeeldingen. Door zoekmachine optimalisatie voor afbeeldingen in te zetten maak je je afbeeldingen vindbaar in Google Afbeeldingen. Dit levert extra bezoekers en conversies op. Let goed op de afbeeldingsnaam, image alt-tag en image-title tag.
  • Het inzetten van doordachte content marketing. In blogs geef je uitleg op basis van de behoeften die je doelgroep heeft. Door de vragen van je doelgroep te beantwoorden, neem je twijfel weg en help je je doelgroep het juiste product te kiezen. Goede en relevante blogs worden daarnaast gedeeld via social mediakanalen, fora en blogs. Dit levert je backlinks en brand awareness op.

De autoriteit van je webshop

Naast de optimalisatie van alle technische punten en de on-page optimalisaties is ook de autoriteit van je webshop belangrijk. Hoe meer aanzien jouw webshop heeft, des te makkelijker je webshop rankt in Google.

De autoriteit van je website vergroot je door middel van linkbuilding. Met linkbuilding verkrijg je relevante en kwalitatieve backlinks naar jouw webshop. Hierdoor neemt je autoriteit toe en rank je beter op belangrijke zoektermen.

Linkbuilding moet wel op de juiste en de toegestane manier gebeuren. Doe je dit niet? Dan loop je het risico op een penalty, waardoor je flink daalt in de zoekresultaten. Heb je een penalty? Dan kun je dit overigens wel oplossen, door onder meer een disavow van schadelijke backlinks in te dienen. Om linkbuilding op de juiste manier uit te voeren is het mogelijk om een linkbuilding bureau in te schakelen.

Steigerhouten meubelen uit eigen fabriek tegen de scherpste prijzen

SEO traject SteigerhoutTrend

E-commerce SEO-traject voor SteigerhoutTrend

SteigerhoutTrend kwam bij ons met één heldere wens: de organische daling omzetten in een groei, zodat marktaandeel verkregen wordt. Samen met SteigerhoutTrend zijn we een e-commerce SEO traject gestart waarbij al snel goede resultaten behaald worden.

106.47

procent organische groei

256.14

procent omzetgroei

122.99

procent meer conversies

121

nummer 1 posities

Lees meer over deze case

 

Een zoekwoorden onderzoek voor je webshop

Naast de optimalisaties die hierboven genoemd zijn, is een goede e-commerce SEO-strategie van groot belang om jouw webshop vindbaar te maken. Een goede strategie begint bij een zoekwoorden onderzoek. Wanneer jij niet weet waar je doelgroep naar zoekt, kun je ook geen:

  • Goede content schrijven, waarbij je de vragen van je doelgroep beantwoordt.
  • Juiste producten inkopen, zodat je een aanbod hebt waar je doelgroep naar zoekt.
  • Juiste categorisering opstellen, op basis van de zoektermen waarnaar je doelgroep zoekt.
  • Juiste meta titels en meta descriptions opstellen op basis van de zoekbehoefte.
  • Contentstrategie maken, waarmee je de bezoekers voorziet van informatie in alle beslissingsfasen.

Een zoekwoorden onderzoek voor een webshop is vaak enorm uitgebreid, door de grote hoeveelheid producten, categorieën en vraagstukken die je doelgroep heeft. Op basis van een zoekwoorden onderzoek krijg je een compleet beeld van je markt en stel je prioriteiten voor het schrijven van content en optimaliseren van pagina’s.

Belangrijk om te weten: YMYL en E-A-T

YMYL (Your Money Your Live) websites zijn websites die invloed kunnen hebben op iemands leven. Ook webshops vallen hieronder. Licht jij je kopers op? Dan kan dit vervelende financiële gevolgen voor ze hebben.

Het Google algoritme let daarom extra goed op YMYL-websites door middel van het E-A-T algoritme. Hiermee wordt beoordeeld of een website of webshop betrouwbaar is. Voldoe jij aan de richtlijnen van Google? Dan rank je makkelijker in de zoekresultaten.

Google kijkt hierbij onder meer naar:

  1. Een goede over ons pagina.
  2. Algemene voorwaarden.
  3. Een cookie policy.
  4. Een privacy verklaring.
  5. De structuur en teksten op een productpagina.
  6. Het gebruik van een SSL-certificaat.
  7. De vermelding van je KvK-nummer en btw-nummer.

Google Shopping SEO

Sinds oktober 2020 heeft Google in Nederland de gratis Google Shopping resultaten uitgerold. Het is nu mogelijk om in het Shopping tabblad ook producten te plaatsen, zonder dat je hiervoor per klik betaald. Binnen de normale zoekresultaten worden er wel enkel betaalde resultaten getoond en ook de bovenste rij in het Shopping tabblad zijn betaalde resultaten.

De gratis Google Shopping resultaten, die overigens in alle landen ter wereld actief zijn, leveren je al snel tientallen extra bezoekers per dag op. Deze bezoekers hebben een hoge kans op conversie. Ze weten namelijk wat de voorraadstatus, naam en prijs van het product zijn. Door je producten hoger te laten ranken in het Shopping tabblad verkrijg je extra verkeer en dus ook extra bestellingen.

E-commerce systemen en hun voor- en nadelen

Er bestaan tegenwoordig tal van e-commerce systemen waarmee je een webshop opzet. De meest populaire e-commerce systemen zijn:

  1. Shopify.
  2. Magento.
  3. Shopware.
  4. BigCommerce.
  5. Lightspeed.
  6. Woocommerce.

Elk van deze systemen heeft zijn voor- en nadelen. Hieronder worden de voor- en nadelen van de verschillende e-commerce systemen uitgelegd.

Shopify

Shopify is het populairste e-commerce systeem ter wereld. Wereldwijd zijn er meer dan 500.000 Shopify webwinkels actief. Shopify is erg makkelijk te gebruiken en het is mogelijk om snel een webshop op te zetten. Bovendien is Shopify erg betaalbaar. Een Shopify webshop zet je slechts op voor een bedrag vanaf $29 per maand.

Voordelen van Shopify

  • Bij Shopify is de hosting inbegrepen, waarbij je profiteert van snelle webhosting en een goede webshop architectuur.
  • Meerdere Shopify thema’s zijn geoptimaliseerd voor een goede laadsnelheid, zodat je je webshop grotendeels technisch geoptimaliseerd hebt.
  • Binnen Shopify is het mogelijk om apps te installeren, waarmee je je webshop verder optimaliseert.
  • De belangrijkste optimalisaties zijn standaard ingebouwd binnen Shopify, zoals een XML sitemap, heading structuur, mogelijkheid voor het gebruik van filters et cetera.
  • Met Shopify is het makkelijk om internationaal je producten te verkopen.

Nadelen van Shopify

  • Doordat Shopify een gesloten platform is, kan niet alles aangepast worden of op maat gemaakt worden.
  • Via Shopify is het niet mogelijk om het robots.txt-bestand aan te passen. Hierdoor kan het zo zijn dat je niet efficiënt omgaat met je crawlbudget.
  • Je bent beperkt in het bepalen van de URL-structuur.
  • Het is niet altijd mogelijk om de code van je template aan te passen en niet elke template is geoptimaliseerd op het gebied van laadsnelheid.

Magento

Naast Shopify is Magento ook een populair webshop systeem. Ongeveer 12% van alle webshops wereldwijd draaien op Magento, in totaal gaat het om zo’n 250.000 webshops. Magento is tegenwoordig onderdeel van Adobe en een betaalde als een gratis (open-source) oplossing die je zelf moet hosten.

Voordelen van Magento

  • Magento is een open-source oplossing en daardoor erg flexibel. Je kunt vrijwel alles zelf bepalen binnen Magento, wat zeker voor grote webshops prettig is.
  • In tegenstelling tot bij Shopify kun je in Magento wel zelf de URL-structuur bepalen en aanpassen.
  • Er zijn diverse goede Magento plug-ins beschikbaar die jou helpen om je webshop te optimaliseren. Denk hierbij aan Mageworkx of Yoast.
  • In Magento kun je veel automatiseren, wat bij grote aantallen producten erg prettig is. Is een bepaalde wens niet direct mogelijk? Dan wordt hier een oplossing voor ontwikkeld. Dat is bij SaaS-oplossingen vaak niet het geval.

Nadelen van Magento

  • Magento is een zwaar systeem, waardoor je ook goede hosting op maat nodig hebt. Anders zal je webshop erg langzaam laden.
  • Standaard laadt Magento een grote reeks aan CSS en JavaScript in, wat een negatieve impact heeft op je laadsnelheid en de Core Web Vitals.
  • Het ontwikkelen van een Magento webshop is in vergelijking met een Shopify (of andere SaaS-oplossing) erg duur. Een goede Magento shop kost je al snel meer dan € 15.000. Voor grote webshops met veel producten is dit het waard, maar voor (relatief) kleine webshops is een SaaS oplossing beter.
  • Magento is met name aan te raden voor grote webshops met veel producten en complexe vraagstukken.

SEO voor je webshop uitbesteden?

Wij helpen je graag om je webshop beter vindbaar te maken in Google. Onze SEO specialisten helpen dagelijks tientallen webshops om te groeien door middel van een e-commerce SEO-traject. Neem vrijblijvend contact met ons op en we onderzoeken samen hoe wij ook jouw webshop beter vindbaar maken.

Neem vrijblijvend contact op

Shopware

Shopware is minder bekend dan Magento en Shopify, maar timmert hard aan de weg. Deze webshop software is ontwikkeld in Duitsland en wordt door steeds meer webshops gebruikt. In Duitsland is Shopware zelfs het meest gebruikte e-commerce platform. Wereldwijd draaien er meer dan 100.000 webshops op de software van Shopware. Net als Magento is Shopware in 2 varianten te verkrijgen: als online betaalde SaaS oplossing en als gratis open-source oplossing.

Voordelen van Shopware

  • Binnen Shopware kun je zelf standaard veel gegevens aanpassen. Zo is het mogelijk om de URL-structuur te bepalen, maar ook een meta titel en meta description in te vullen. Deze functies zitten standaard in Shopware gebouwd. Ook afbeeldingen worden gemakkelijk geoptimaliseerd met Shopware.
  • Voor Shopware zijn er veel aanvullende SEO-extensies beschikbaar, die onder andere vanuit de community ontwikkeld worden.
  • Shopware is gemakkelijker in gebruik dan Magento en het ontwikkelen van een Shopware webshop is ook voordeliger dan het ontwikkelen van een Magento webshop.

Nadelen van Shopware

  • Standaard is de URL-structuur van Shopware inconsistent. Dit moet je dus zelf correct instellen.
  • Veel andere SEO-instellingen (zoals een XML sitemap en paginatie) moeten ook correct worden ingesteld. Dit is bij SaaS-oplossingen direct al geregeld, waardoor je bij een SaaS pakket veel minder hoeft uit te zoeken en in te stellen.
  • Het is belangrijk om goed naar je template te kijken, want je template kan voor een flinke vertraging bij het laden zorgen.

BigCommerce

Net als Shopify is BigCommerce een SaaS platform, waarbij het mogelijk is om een webshop op te zetten. Hierbij is de hosting inbegrepen en betaal je maandelijks voor het gebruik van de BigCommerce software. De maandelijkse abonnementen beginnen bij $29.95 per maand. Het wereldwijde aantal BigCommerce webshops wordt geschat op circa 150.000 webshops.

Voordelen van BigCommerce

  • BigCommerce heeft bij de bouw van het platform goed rekening gehouden met SEO. Diverse belangrijke functies zitten standaard ingebouwd in het platform.
  • Het is gemakkelijk om meta titels en meta descriptions van je pagina’s aan te passen.
  • Er zijn diverse BigCommerce apps beschikbaar die je laadsnelheid verbeteren, zodat je automatisch afbeeldingen comprimeert en lazy loading toepast.
  • Het is mogelijk om alt-tags en title-tags van afbeeldingen aan te passen.
  • Wijzigingen in je permalinks worden automatisch bijgehouden en voor de oude URLs worden 301 redirects aangemaakt.

Nadelen van BigCommerce

  • Omdat het een SaaS-oplossing is kunnen er beperkingen zijn voor je webshop.
  • Voor geavanceerde SEO aanpassingen en automatisering op het gebied van SEO zijn er beperkte mogelijkheden.
  • Een groot deel van de thema’s zijn niet geoptimaliseerd voor laadsnelheid, waardoor je hiervoor zelf nog aanpassingen moet doorvoeren.

Lightspeed

Lightspeed is een kassasysteem en een ecommerce oplossing. De webshop software van Lightspeed is te integreren met het kassasysteem, wat voor veel ondernemers een prettige oplossing is. Eerder stond Lightspeed bekend als SEOshop. Na de overname door Canadese bedrijf Lightspeed is de naam gewijzigd in 2015 naar Lightspeed. Wereldwijd gebruiken circa 60.000 webshops de webshop software van Lightspeed. Met name in Nederland is Lightspeed erg populair.

Voordelen van Lightspeed

  • Bij elke pagina kun je zelf de meta titel en meta description aanpassen via de ingebouwde editor van Lightspeed.
  • Lightspeed is goed opgebouwd en is een snel platform.
  • Lightspeed is erg makkelijk in gebruik en biedt vrijwel alle mogelijkheden die je nodig hebt om een webshop te bouwen.
  • Het robots.txt-bestand is makkelijk zelf aan te passen.
  • Er zijn diverse thema’s beschikbaar die (grotendeels) geoptimaliseerd zijn voor een goede laadsnelheid.
  • Met Lightspeed is het makkelijk om internationaal je producten te verkopen.
  • Wijzigingen in de URLs (door bijvoorbeeld de wijziging van een productnaam) worden automatisch bijgehouden en voor de oude URLs worden 301 redirects aangemaakt.

Nadelen van Lightspeed

  • Aanpassen van product URLs is lastig.
  • Lightspeed biedt de mogelijkheid voor product tags, maar over het algemeen krijg je door het gebruik van deze tags veel interne kannibalisatie. Gebruik ze dus niet zomaar.
  • Sommige mooie thema’s zijn niet geoptimaliseerd voor een hoge laadsnelheid en een thema kun je zelf niet zomaar aanpassen.
  • De blogfunctie van Lightspeed is raar opgebouwd, met “blogs” binnen de blog. Dit is voor vrijwel alle webshops overbodig en creëert een gekke URL-structuur.
  • Blog URLs zijn helaas niet aanpasbaar, deze worden standaard opgesteld op basis van je blogtitel, waardoor je een erg lange blog URL krijgt.
  • Afbeeldingen krijgen niet standaard een image alt-tag en een image title-tag en niet elke template bouwer heeft dit goed opgebouwd.

WooCommmerce

Vrijwel iedereen heeft wel eens van WordPress gehoord. WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld. Tegenwoordig is WordPress meer dan een CMS om blogs te plaatsen, WordPress wordt ook gebruik als e-commerce systeem. Met de WordPress plugin Woocommerce is het mogelijk om op een eenvoudige en laagdrempelige manier je eigen webshop te maken. Ruim 3,8 miljoen websites draaien de WooCommmerce plugin. Dit maakt WooCommmerce het meest populaire ecommerce systeem ter wereld.

Voordelen van WooCommerce

  • Je hebt veel vrijheid in hoe je je webshop in wilt richten. Met WordPress plugins als Rank Math of Yoast kun je meta titels en meta descriptions gemakkelijk instellen. Ook is het mogelijk om de URLs van je categorie- of productpagina’s gemakkelijk aan te passen.
  • WordPress is straightforward in gebruik. Je kunt dus zelf gemakkelijk een WooCommerce webshop opzetten en deze deels optimaliseren.
  • WordPress is een gratis open-source CMS en de WooCommerce plug-in ook. Met een betaalde template van ongeveer € 50 kun je direct aan de slag om een mooie webshop te bouwen. De benodigde investering is laag.

Nadelen van WooCommerce

  • WordPress is van zichzelf geen e-commerce platform. WooCommerce is een plug-in ontwikkeld voor WordPress en heeft veel beperkingen wanneer je webshop hard groeit.
  • WooCommerce laadt een hoop JavaScript en CSS in, die je webshop en alle pagina’s op je website vertragen. Dit heeft een negatieve impact op je laadsnelheid.
  • Wil je veel maatwerk koppelingen en automatisering? Dan is WooCommerce minder geschikt als e-commerce platform. In dat geval is het beter om te kiezen voor een SaaS of andere open-source oplossing als Shopware of Magento.
  • Het optimaliseren van je WooCommerce shop is niet altijd even overzichtelijk en logisch.

SEO inzetten voor het inkopen van producten

Waar veel webshop ondernemers niet bij stilstaan, is dat het ook mogelijk is om je SEO-data in te zetten voor het inkopen van je producten. Op basis van data uit diverse bronnen, zoals Google Search Console, SEO tools en het zoekwoorden onderzoek, zie je waar de behoefte van je klanten ligt. Op basis van data voor populaire producten of merken is het mogelijk om meer producten in te kopen en daar ook meer op in te zetten met je SEO-strategie. Zo stuur je op de behoefte van je klant en maximaliseer je het rendement op je SEO-campagnes.

E-commerce SEO en SEO voor marketplaces

Weet je dat een groot deel van de SEO-strategie die je op je webshop toepast ook toepasbaar is voor marketplaces? Als webshop zijn marktplaatsen vaak een belangrijke bron van inkomsten en bieden zij veel kansen om verder te groeien. Marktplaatsen als Amazon, eBay en Bol.com bevatten algoritmen die bepalen op welke zoektermen jouw producten vindbaar worden en welke positie zij in hun zoekresultaten krijgen.

E-commerce SEO uitbesteden

Wil jij je e-commerce SEO uitbesteden? Wij helpen je graag om je webshop beter vindbaar te maken! Wij werken voor tientallen webshops, van webshops in hoog concurrerende markten tot webshops die actief zijn in een niche. Doorgaans werken wij voor bestaande webshops met een omzet van € 100.000 tot € 50.000.000 per jaar. Op basis van jouw doelgroep, concurrentie, producten en propositie maken wij een voorstel op maat. Neem vrijblijvend contact met ons op.