Migratie van Lightspeed naar Shopify In 2023 is The Alpha Men gemigreerd van Lightspeed naar Shopify. In de jaren voor de migratie was er al fors geĂŻnvesteerd in het verbeteren van de organische vindbaarheid, waarbij er ook een groot productassortiment is opgebouwd. Het was echter tijd voor de volgende stap van het merk The Alpha Men. Bij de overstap naar Shopify is ook van het moment gebruikgemaakt om een volledig nieuwe huisstijl neer te zetten, waarbij het merk een rebranding heeft ondergaan. Daarnaast is het productassortiment herzien en is er een Shopify thema op maat gemaakt. Al deze veranderingen zijn belangrijk voor de verdere groei van het merk The Alpha Men en het onderscheidend vermogen in vergelijking met concurrenten. Dat maakte de migratie echter wel iets complexer, waarbij de gehele migratie secuur moest worden uitgevoerd. Alle redirects zijn door het team van The Alpha Men opgesteld, waarbij ons team de begeleiding, input en controles heeft opgepakt.
Wisseling van het productaanbod Op basis van de verkopen, marges en de focus van The Alpha Men, is het productaanbod over de afgelopen jaren uitgebreid en weer uitgedund. Er is gekozen om enkel met de beste merken te werken, wat erin heeft geresulteerd dat verschillende merken uit het productassortiment zijn gehaald. Dit betrof ook merken die via SEO een goede zichtbaarheid hadden en conversies genereerden.
Sterke merkidentiteit en focus op branding Waar de focus vanuit The Alpha Men met de Lightspeed omgeving met name lag op het groeien en verkrijgen van verkeer, is dit met de rebranding verschoven naar het uitstralen van een duidelijke merkidentiteit. Een goede merkidentiteit is de basis van een duurzaam merk en zorgt ervoor dat je een trouw klantbestand kunt opbouwen. Dit heeft er echter wel voor gezorgd dat sommige actiepunten die vanuit SEO-oogpunt interessant zijn, geen doorgang hebben gevonden. Optimalisaties waar we mee bezig zijn moeten goed aansluiten bij het merk én meerwaarde hebben voor de vindbaarheid. Soms is dat zoeken en discussiëren, waarbij er uiteindelijk nooit afbreuk gedaan mag worden aan het merk.
Technische complexiteiten De webshop van The Alpha Men is geen standaard Shopify set-up. De gehele webshop is gebouwd op basis van Shopify Plus, met een custom thema en verschillende scripts die op maat zijn gemaakt. Dat heeft gezorgd voor een aantal uitdagingen op het gebied van meertaligheid (o.a. hreflang-tag implementatie), het behalen van de Core Web Vitals en crawling van de webshop. In samenwerking met het team van The Alpha Men zijn deze issues opgelost.
Issues met de conversietracking Met de opzet van Shopify Plus was de implementatie van Google Analytics 4 ook een grote uitdaging. Het merendeel van de omzet werd toegewezen aan het kanaal “Unassigned”. Daarom was het voor ons niet mogelijk om te sturen op de omzet per landingspagina, maar moesten we terugvallen op onze andere databronnen, zoals het trackingproject, Google Search Console en zoektermen die via Google Ads converteerden. Intussen zijn de trackingissues verholpen en wordt er gewerkt met de trackingsoftware van Triple Whale.
Groeien in de Duitse markt Eén van de grootste groeikansen voor The Alpha Men is SEO in Duitsland. De Duitse markt biedt een grote groeipotentie met een interessante mannelijke doelgroep die verzorging belangrijk vindt. Daarom is in Lightspeed al de website thealphamen.de opgezet. Ook deze shop is gemigreerd naar Shopify en moet verder geoptimaliseerd worden. De grootste uitdaging daarbij is de verbreding van de focus: in Nederland moet er verder gebouwd worden aan de marktpositie, maar tegelijkertijd is het het doel om ook in Duitsland groei te realiseren. Daarbij werkt de native Duitse collega van The Alpha Men samen met de native Duitse collega’s uit ons team.