SEO uitbesteden

Wil jij betere posities in Google krijgen en meer rendement uit je SEO halen? Dan kan het uitbesteden van SEO een logische keuze voor je zijn. Je kunt SEO zelf uitvoeren, maar in veel gevallen is het lonend om SEO uit te besteden aan een kwalitatief en ervaren SEO bureau.

Om hoger in Google te komen moet je je website, volgens de regels van Google, voor je bezoekers optimaliseren. Aan de hand van het algoritme van Google wordt jouw positie in de zoekmachines bepaald. Dit algoritme bestaat uit meer dan 200 factoren, die grofweg in te delen zijn in de 3 fundamenten van SEO.

Wil je beter vindbaar worden, dan is het van belang dat je je website op de 3 SEO onderdelen goed optimaliseert.

Redenen om SEO uit te besteden

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om SEO uit te besteden en dat is niet voor niets. Met deze 17 redenen om SEO uit te besteden, worden de voordelen van uitbesteden snel duidelijk.

1: SEO is een enorm uitgebreid vakgebied geworden

Het algoritme van Google wordt steeds uitgebreider en slimmer, waarmee SEO ook steeds complexer wordt.

Vroeger bestond SEO uit een paar simpele onderdelen, zoals het toevoegen van genoeg zoekwoorden op een pagina en het verkrijgen van zoveel mogelijk links. Inmiddels is SEO een enorm uitgebreid vakgebied geworden, met ruim 200 factoren die jouw positie in de zoekresultaten beïnvloeden.

Niet alleen je content is nu van groot belang, maar ook de techniek van je website (zoals de laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid) en de autoriteit van je website (bestaande uit kwalitatieve en relevante backlinks) zijn van groot belang.

2: Een algemene marketeer kan nooit expert zijn op alle vakgebieden

Wij zien dat veel bedrijven een marketeer in dienst hebben, die verantwoordelijk is voor alle online marketing activiteiten. Het kan echter niet zo zijn dat één marketeer kennis heeft van alle vakgebieden binnen online marketing.

Ga zelf maar eens na, online marketing bestaat uit onder meer SEO (zoekmachine optimalisatie), SEA (zoekmachine adverteren via Google Ads of Bing Ads), e-mail marketing (via één van de talloze tools), marketing automation, social media marketing (Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Snapchat), social media adverteren enzovoorts.

Als marketeer ben je een generalist (je weet van alles een beetje) of een specialist (je weet van één vakgebied heel veel). Als een bedrijf één of twee marketeers in dienst heeft, is het dus bijna nooit geval dat deze marketeer alle kennis en expertise van SEO heeft. En deze kennis en expertise heb je wel nodig om beter te presteren dan je concurrenten en je continuïteit te waarborgen.

3: SEO evolueert razendsnel

Per jaar voert Google tientallen, zo niet honderden, updates van het algoritme uit. SEO evolueert daarmee razendsnel en elke update kan een grote wijziging betekenen.

Het is daarom belangrijk dat je een marketeer in dienst hebt of een bureau inhuurt die hier goed van op de hoogte is. Wanneer je belangrijke wijzigingen mist kan dit je belangrijke posities, en daarmee omzet, kosten.

Lees ook: Een compleet overzicht van alle Google algoritme updates

4: Ervaring is belangrijk

Doordat SEO zo uitgebreid is, is het belangrijk dat je een partij aan boord hebt die genoeg ervaring heeft. We praten dan niet over een jaar ervaring, maar meerdere jaren.

De beste SEO-specialisten hebben minimaal 5 jaar ervaring en dat is niet voor niets. Doordat SEO zo uitgebreid is, is het niet mogelijk om binnen een paar maanden of een paar jaren alles over SEO te leren.

5: Goede SEO-specialisten vinden is lastig

Het vinden en aannemen van goede SEO specialisten is erg lastig, zeker in de huidige arbeidsmarkt. De meeste SEO specialisten worden opgeleid bij een online marketing of SEO bureau.

Er zijn een aantal trends bij de SEO specialisten:

  • De SEO specialist blijft in dienst bij het marketingbureau en groeit door in zijn of haar functie.
  • De SEO specialist start zelf een bureau.
  • De SEO specialist begint als freelancer.
  • De SEO specialist gaat aan de slag bij één van de grote bedrijven in Nederland.

Het is daardoor in de meeste gevallen bijna niet te doen om een goede SEO specialist aan te nemen. Er zijn veel marketeers die zich SEO specialist noemen en bij een bedrijf als marketeer werken, maar vaak ontbreekt het hen aan ervaring, kennis of focus.

6: SEO is vaak het ondergeschoven kindje

Bij veel bedrijven is SEO het ondergeschoven kindje. Aan de ene kant begrijpelijk, omdat betaalde kanalen zoals Google Ads je direct omzet kunnen opleveren en je voor SEO meer tijd nodig hebt.

Maar is ook enorm jammer, want SEO kan je heel veel brengen. Wanneer je goede posities hebt op voor jouw relevante zoektermen, krijg je bezoekers op je website zonder dat je daarvoor hoeft te betalen.

7: Jij of je marketeers leren ook meer over SEO

Door een SEO bureau in te huren zal je eigen kennis of de kennis van je marketeers ook groeien. Een goed bureau geeft een duidelijke uitleg over de gemaakte keuzes en de opgestelde strategie. Daarnaast is ook goed bureau ook niet schuw om meer over SEO te vertellen, zodat jij een goede sparringpartner voor ze vormt.

Een goede samenwerking is namelijk voor alle partijen (zowel de klant als het bureau) belangrijk en een stukje sparren hoort daarbij.

8: Bureaus hebben een legio aan (dure) tools voor meer resultaat en efficiëntie

Met de juiste SEO tools boek je veel efficiëntie en resultaat. Het nadeel hiervan is dat SEO tools al snel kostbaar zijn en dit dus flink in de papieren gaat lopen.

Daardoor hebben bedrijven vaak een abonnement of één of twee SEO tools, terwijl bureaus abonnementen hebben lopen op meerdere (dure) SEO tools. Met deze tools kunnen bureaus een beter resultaat halen en een stuk efficiënter werken, waardoor ze minder uren nodig hebben.

Bekijk ook: de door ons ontwikkelde gratis online SEO tools.

9: Je behoudt de continuïteit

Door SEO uit te besteden ben je ervan verzekerd dat er op dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse basis aan je vindbaarheid wordt gewerkt. SEO is een doorlopend proces, waarbij je niet stil moet zitten.

Bij veel bedrijven schiet SEO er snel in, omdat er veel andere prioriteiten zijn. Een bureau reserveert op continue basis tijd voor jouw SEO, waardoor je zeker weet dat de optimalisatie van je website niet stilstaat.

10: SEO uitbesteden is vaak goedkoper dan zelf een SEO specialist aannemen

Wanneer je in de krappe arbeidsmarkt eindelijk een goede en ervaring SEO specialist hebt gevonden zal je er snel achter komen dat SEO specialisten niet goedkoop zijn.

Het aannemen van een SEO specialist loopt, net als alle benodigde SEO tools, snel in de papieren. Hierdoor is het voor een groot deel van de bedrijven voordeliger om de SEO uit te besteden.

11: Blijf je concurrenten voor

De kans is groot dat je concurrenten ook met hun SEO bezig zijn. De bedrijven die in de top 5 van Google staan zijn vrijwel altijd bezig met hun vindbaarheid.

Belangrijk is dus dat je niet stilstaat, maar je concurrenten voorblijft. Anders is de voorsprong die je hebt opgebouwd snel weg.

12: SEO is geen kostenpost, maar een investering

Voordat je zichtbaar resultaat met SEO boekt, ben je al snel 6 maanden verder. Hierdoor zien veel bedrijven SEO en SEO bureaus als een kostenpost en niet als een investering.

Vergeet niet dat wanneer je bovenaan staat, je daar niet snel weg te krijgen bent. Wanneer je een goed bureau uitkiest, zal investeren in SEO lonen en is het geen kostenpost.

13: Het Google algoritme is complex

Google’s algoritme is erg complex, doordat het uit meer dan 200 factoren bestaat. Bovendien verteld Google ook niet welke van de 200 factoren veel of juist weinig invloed hebben.

Door ervaring bij meerdere klanten en door het zelf te testen weet een SEO bureau vaak goed wat de belangrijkste factoren zijn om jouw website beter vindbaar te maken.

14: Je leert je doelgroep beter kennen

Doordat een SEO bureau een goed zoekwoorden onderzoek uitvoert, leer jij je doelgroep nog beter kennen. Het zoekwoorden onderzoek zal, als het goed is, met jou gedeeld worden.

Aan de hand van het zoekwoorden onderzoek zal jij zien welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken en hoe jij ze het beste kunt aanspreken.

15: De quick wins worden snel doorgevoerd

Een SEO bureau zal al voordat een SEO traject begint meerdere quick wins op jouw website ontdekken. Het doorvoeren van quick wins zal je een vliegende start opleveren, zodat jij beter gevonden gaat worden.

16: Samenwerken houdt elkaar scherp

Door samen te werken met een SEO bureau houdt je elkaar scherp. Een SEO bureau zal ervoor openstaan om issues en beslissingen te bespreken, waardoor een samenwerking alleen maar beter uitpakt.

17: Hogere posities leveren je “gratis” bezoekers op

Het spreekt voor zich, maar een SEO bureau gaat altijd voor een goed resultaat voor jou. Zonder resultaat zal jij geen klant blijven bij het SEO bureau en zal jij je SEO niet langer uitbesteden.

Het uitbesteden van je SEO zal dus in vrijwel alle gevallen hogere posities opleveren en daarmee ook “gratis” bezoekers op je website.

Wanneer SEO wél uitbesteden?

In veel gevallen is het uitbesteden van SEO een logische keuze. Er zijn diverse situaties waarin het uitbesteden van SEO efficiënter of voordeliger is of meer resultaat oplevert.

SEO is door de ruim 200 verschillende factoren erg complex. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat nou het effect van bepaalde werkzaamheden zal zijn. Voor een team met weinig kennis is het daarom vaak lastig een goede SEO strategie op te stellen.

Ook kan het voorkomen dat jij geen SEO kennis intern aanwezig hebt, waardoor je niet de juiste werkzaamheden uitvoert. Dit kost je alleen maar tijd en levert je niets op.

  • Wanneer er geen marketeers voor je werken
  • Wanneer (een deel van) je marketing uitbesteed is
  • Wanneer er niet voldoende SEO-kennis aanwezig is in je team

Wanneer SEO niet uitbesteden?

Het is niet altijd nodig om SEO uit te besteden. Soms is het verstandiger om een deel van SEO uit te besteden. Als je één of meerdere in-house marketeers hebt kunnen die marketeers bovendien ook zelf actiepunten doorvoeren, waardoor een SEO bureau zich kan focussen op de issues waar intern geen kennis van aanwezig is.

Wanneer je over een groot team van marketeers beschikt, kun je er beter voor kiezen een SEO consultancy traject te starten of kun je linkbuilding uitbesteden.

Jouw eigen team kan dan alle werkzaamheden doorvoeren, terwijl het SEO bureau zal zorgen voor een goede strategie en de bewaking daarvan.

  • Wanneer je één of meerdere in-house marketeers hebt
  • Wanneer je over een groot team van marketeers beschikt
  • Wanneer er al een SEO specialist in je team aanwezig is

De werkwijze van SmartRanking

Al onze werkzaamheden en strategieën voeren wij uit aan de hand van de 3 fundamenten van SEO. Onze werkwijze bestaat uit 4 stappen.

1) Strategie

Bij aanvang van elk SEO-traject gaan wij allereerst aan de slag met jouw strategie. De strategie bevat een zoekwoorden onderzoek, een concurrentie onderzoek en een roadmap: een bestand waarin alle uit te voeren werkzaamheden staan met de bijbehorende tijdstippen.

Lees ook: gratis alternatieven voor de Google Keyword Planner tool

2) Techniek

Wanneer de strategie is uitgewerkt gaan wij aan de slag met de technische analyse. Techniek en technische is de basis voor je vindbaarheid, dus het is van groot belang dat de technische SEO van jouw website goed in elkaar zit.

De technische analyse zullen wij met jou of je developers delen, waarbij wij ondersteuning kunnen bieden met het doorvoeren van de technische punten. Binnen bepaalde CMS’en, zoals WordPress, kunnen wij ook (een deel van) de technische optimalisaties zelf doorvoeren, mocht dat nodig zijn.

Nadat de technische optimalisaties zullen wij de website real-time monitoren, zodat wij direct een seintje krijgen als er iets misgaat op de website.

3) Content en on-page optimalisatie

Als de techniek geoptimaliseerd is gaan wij, of gaan jouw marketeers, aan de slag met de content en on-page optimalisatie. Google en de bezoekers moeten weten waar jouw website over gaat, dus content is van groot belang.

On-page optimalisatie gaat verder dan het schrijven van goede teksten, hieronder vallen ook HTML headings, titels en meta descriptions, de interne linkstructuur en alt-tags. Het optimaliseren van je pagina’s is een doorlopend proces, waar continu aan gewerkt zal worden.

4) Autoriteit

Wanneer de on-page optimalisatie goed verloopt, is het meestal na een paar maanden tijd om ook aan de slag te gaan met je autoriteit. Met linkbuilding wordt de autoriteit van je website vergroot.

Hierbij is het van belang dat je kwalitatieve en relevante backlinks verkrijgt. Deze backlinks ziet Google als stemmen, hoe meer belangrijke stemmen jij krijgt, hoe meer waarde jouw website krijgt. Door deze autoriteit positioneert Google je website hoger in de zoekresultaten.

Ook linkbuilding is een continu proces, waarbij de werkzaamheden op een duurzame manier moeten worden uitgevoerd.

Lees ook: Backlinks verkrijgen? Gebruik deze methodes.

Ecommerce SEO uitbesteden: Magento, LightSpeed, WooCommerce, Shopify, CCV Shop, BigCommerce

Ook het uitbesteden van ecommerce SEO is mogelijk bij SmartRanking. Met onze jarenlange ervaring met verschillende platformen kunnen wij je helpen aan een betere vindbaarheid van een webshop. SmartRanking heeft ervaring met de volgende platformen:

  • Maatwerk ecommerce platformen
  • Magento (1 en 2)
  • LightSpeed
  • CCV Shop
  • Woocommerce
  • Shopify
  • BigCommerce
  • Novulo
  • Shopware
  • ShopTrader
  • Mijnwebwinkel
  • Afosto
  • Shoppagina
  • Jouwweb

Voor diverse webshops uit de Twinkle top 100 verzorgen wij de complete zoekmachine optimalisatie of een onderdeel daarvan (zoals SEO consultancy, technische SEO, SEO migraties of linkbuilding).

Voor de webshops uit de Twinkle top 100 is met name Magento SEO het belangrijkste, aangezien circa 20% van de Twinkle top 100 webshops op Magento draait.

Meer informatie

Wij beschikken niet over een salesafdeling, die contact met je opneemt nadat je een aanvraag hebt gedaan. Wil je graag meer weten over het uitbesteden van SEO? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.