The Alpha Men

Een nieuwe definitie van mannelijkheid

The Alpha Men is dé webshop voor mannen die op zoek zijn naar hoogwaardige verzorgingsproducten en lifestyleartikelen. Met een uitgebreid assortiment van exclusieve merken en producten helpt The Alpha Men mannen hun persoonlijke verzorgingsroutine naar een hoger niveau te tillen. In de afgelopen jaren heeft The Alpha Men zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler op het gebied van mannelijke verzorgingsproducten. Het team van The Alpha Men bestaat uit een aantal sterke marketeers, die continu met het SEO-team van SmartRanking samenwerken om de vindbaarheid continu vergroten.

Uitdagingen binnen dit project

Migratie van Lightspeed naar Shopify

In 2023 is The Alpha Men gemigreerd van Lightspeed naar Shopify. In de jaren voor de migratie was er al fors geĂŻnvesteerd in het verbeteren van de organische vindbaarheid, waarbij er ook een groot productassortiment is opgebouwd. Het was echter tijd voor de volgende stap van het merk The Alpha Men.

Bij de overstap naar Shopify is ook van het moment gebruikgemaakt om een volledig nieuwe huisstijl neer te zetten, waarbij het merk een rebranding heeft ondergaan. Daarnaast is het productassortiment herzien en is er een Shopify thema op maat gemaakt.

Al deze veranderingen zijn belangrijk voor de verdere groei van het merk The Alpha Men en het onderscheidend vermogen in vergelijking met concurrenten. Dat maakte de migratie echter wel iets complexer, waarbij de gehele migratie secuur moest worden uitgevoerd. Alle redirects zijn door het team van The Alpha Men opgesteld, waarbij ons team de begeleiding, input en controles heeft opgepakt.

Wisseling van het productaanbod

Op basis van de verkopen, marges en de focus van The Alpha Men, is het productaanbod over de afgelopen jaren uitgebreid en weer uitgedund. Er is gekozen om enkel met de beste merken te werken, wat erin heeft geresulteerd dat verschillende merken uit het productassortiment zijn gehaald. Dit betrof ook merken die via SEO een goede zichtbaarheid hadden en conversies genereerden.

Sterke merkidentiteit en focus op branding

Waar de focus vanuit The Alpha Men met de Lightspeed omgeving met name lag op het groeien en verkrijgen van verkeer, is dit met de rebranding verschoven naar het uitstralen van een duidelijke merkidentiteit. Een goede merkidentiteit is de basis van een duurzaam merk en zorgt ervoor dat je een trouw klantbestand kunt opbouwen.

Dit heeft er echter wel voor gezorgd dat sommige actiepunten die vanuit SEO-oogpunt interessant zijn, geen doorgang hebben gevonden. Optimalisaties waar we mee bezig zijn moeten goed aansluiten bij het merk én meerwaarde hebben voor de vindbaarheid. Soms is dat zoeken en discussiëren, waarbij er uiteindelijk nooit afbreuk gedaan mag worden aan het merk.

Technische complexiteiten

De webshop van The Alpha Men is geen standaard Shopify set-up. De gehele webshop is gebouwd op basis van Shopify Plus, met een custom thema en verschillende scripts die op maat zijn gemaakt. Dat heeft gezorgd voor een aantal uitdagingen op het gebied van meertaligheid (o.a. hreflang-tag implementatie), het behalen van de Core Web Vitals en crawling van de webshop. In samenwerking met het team van The Alpha Men zijn deze issues opgelost.

Issues met de conversietracking

Met de opzet van Shopify Plus was de implementatie van Google Analytics 4 ook een grote uitdaging. Het merendeel van de omzet werd toegewezen aan het kanaal “Unassigned”. Daarom was het voor ons niet mogelijk om te sturen op de omzet per landingspagina, maar moesten we terugvallen op onze andere databronnen, zoals het trackingproject, Google Search Console en zoektermen die via Google Ads converteerden. Intussen zijn de trackingissues verholpen en wordt er gewerkt met de trackingsoftware van Triple Whale.

Groeien in de Duitse markt

Eén van de grootste groeikansen voor The Alpha Men is SEO in Duitsland. De Duitse markt biedt een grote groeipotentie met een interessante mannelijke doelgroep die verzorging belangrijk vindt. Daarom is in Lightspeed al de website thealphamen.de opgezet. Ook deze shop is gemigreerd naar Shopify en moet verder geoptimaliseerd worden. De grootste uitdaging daarbij is de verbreding van de focus: in Nederland moet er verder gebouwd worden aan de marktpositie, maar tegelijkertijd is het het doel om ook in Duitsland groei te realiseren. Daarbij werkt de native Duitse collega van The Alpha Men samen met de native Duitse collega’s uit ons team.

SEO-traject voor The Alpha Men

Sinds juli 2021 is SmartRanking de vaste SEO-partner van The Alpha Men, waarbij de focus ligt op het vergroten van de vindbaarheid in Nederland en Duitsland.

De doelstelling vanuit The Alpha Men

Vanuit The Alpha Men is er bij de start van de samenwerking de behoefte uitgesproken om marktleider te worden op SEO-gebied. In zowel Nederland als Duitsland zijn er verschillende serieuze concurrenten, die ook niet stilzitten op SEO-gebied. SEO moet bovendien niet alleen een positieve Return on SmartRanking (ROS) hebben, maar ook bijdragen aan het daadwerkelijk verbeteren van de website voor de doelgroep.

De aanpak voor dit project

Binnen SmartRanking geloven wij erin dat zoekmachine optimalisatie geen strategie is waarbij je een paar trucjes uitvoert of een aantal zoektermen in een tekst plaatst. Bij SEO gaat het om het verbeteren van je website, waarbij de gebruiker centraal staat. We geloven erin dat het nadenken over de behoefte van je doelgroep en het helpen van de doelgroep resulteert in een betere vindbaarheid. Deze visie op SEO is ook toegepast bij de samenwerking met The Alpha Men.

Voor The Alpha Men werken we met maandelijkse sprints doorlopend aan het verbeteren van de vindbaarheid in Nederland en Duitsland. De basis hiervan is de technische SEO. Via ContentKing monitoren we constant de technische staat van de website en schakelen we met The Alpha Men bij belangrijke issues. Daarbij wordt er gewerkt in een gezamenlijke Basecamp omgeving. Het team van The Alpha Men lost op basis van onze input de issues zelf grotendeels op, dit gaat om bijvoorbeeld broken links of incorrecte meta data.

Een belangrijk onderdeel van het SEO-traject is het uitbouwen en verstevigen van de topicale autoriteit. Met behulp van competitor gap analyses en onderzoek kijken we geregeld naar de gaten in vergelijking met concurrenten of de groeikansen die er zijn. Deze input wordt toegevoegd op de content planning en gedeeld met het team van The Alpha Men. Zij gaan vervolgens met de content creatie aan de slag, dit omvat onder andere de creatie en het optimaliseren van categoriepagina’s.

Ook nieuwe merken die wij tegenkomen of opkomende merken worden zo nu en dan met het team van The Alpha Men gedeeld, zodat het inkoopteam kan beslissen of ze de producten wel of niet gaan inkopen.

Verder is het verbeteren van de Search Quality (UX en E-E-A-T) een belangrijk onderdeel van het SEO-traject. Onze suggesties omvatten onder andere het optimaliseren van de over ons pagina, het verbeteren van de structuur van de website en het verbeteren van de productpagina’s.

Sinds de introductie van de Organic Shopping grids in Nederland is echter ook Organic Shopping een belangrijke pijler geworden. Door Organic Shopping feeds op te stellen, de webshop verder te optimaliseren en de betrouwbaarheid van de website te verbeteren, zien we een stijging in de zichtbaarheid én het verkeer in Organic Shopping.

The Alpha Men
“SmartRanking kijkt verder dan alleen maar SEO. Dankzij de aanbevolen optimalisaties wordt de website in zijn geheel verbeterd, waardoor het SEO-traject ook aan andere kanalen bijdraagt.”

Het behaalde resultaat

De samenwerking met The Alpha Men is een prettige samenwerking, waarbij er sprake is van een daadwerkelijk partnership. Beide kanten op wordt er goed geluisterd naar de input en wordt er gekeken naar het optimaliseren van de webshops voor de gebruikers. Het team van The Alpha Men is kritisch en scherp op het bewaken van de merkidentiteit. Tegelijkertijd kijkt ons team naar de groeikansen en het verder uitbouwen van de vindbaarheid. Deze combinatie maakt het een vruchtbare samenwerking, waarbij er een goede groei gerealiseerd wordt. De komende jaren staan in het teken van een verdere groei in Nederland en Duitsland.

SEO market share

87% groei in SEO marktaandeel

Zoektermen in top 10

5.733 zoektermen in de top 10

Organic visitors

33,61% groei in organische bezoekers

ROI SEO

9,60 ROI op de SEO investering