Bij on-page zoekmachine optimalisatie heb je te maken met verschillende HMTL tags, zoals H1, H2 enzovoorts. Deze H’s staan voor de headings van de pagina: de titels en (tussen)kopjes.
Headings zijn HTML tags, die gebruikt worden voor tussenkopjes. De headings kennen in totaal zes niveaus: H1 tot en met H6. Ze zijn te herkennen aan de HTML tags <h1>title</h1>, <h2>title</h2> et cetera. Een bezoeker scant door het gebruik van headings gemakkelijk de tekst en weet precies waar de tekst over gaat. De titel en tussenkopjes geven de content structuur, relevantie en hiërarchie van de pagina aan.
<h1>title</h1>
<h2>title</h2>
Headings zijn hiërarchisch en kun je vergelijken met de structuur van een boek. Dit betekent dat de H1 heading het belangrijkste is en ook wordt getoond als titel van de content, net zoals elk boek een titel heeft. De H2 heading is een tussenkop en wordt dus gezien als een hoofdstuk in een boek, de H3 heading wordt gezien als een ondertitel en zo verder.
Hoewel de rol niet groot is, wegen de headings mee bij de positionering van je pagina’s in de zoekresultaten. Daarom zijn HTML headings een onderdeel van je zoekmachine optimalisatie.
De H1 heading is de titel van de content op de pagina en de belangrijkste titel van de pagina. Hoewel Google zegt dat meerdere H1 headings geen invloed hebben op jouw ranking, raden zij het wel aan om slechts Ă©Ă©n H1 heading te gebruiken.
Het is ook goed om het belangrijkste zoekwoord in je H1 heading te zetten. Een goede H1 heading vat de content perfect samen en is aantrekkelijk voor de lezer. Een goede H1 heading is leesbaar en zeker niet te lang, maar ook niet te kort.
Dan komt de vraag; wat wel de juiste lengte is. Helaas is hier geen correct antwoord op. Een heading bestaande uit Ă©Ă©n of twee woorden is te kort, maar een titel van 3 regels is ook weer te lang. Voor de lengte van je H1 heading kun je het beste je bezoeker in het achterhoofd houden. Wanneer de heading relevant is en goede content bevat zal Google dit ook zien.
Daarnaast is het belangrijk om te onthouden dat de H1 heading wordt gebruikt als paginatitel in Google, wanneer je geen paginatitel hebt ingevoerd.
De H2 tot en met H6 headings mag je vaker gebruiken op de pagina. Deze headings gebruik je om de tekst verder te structureren en hiërarchie te geven.
De H2 heading wordt het meeste gebruikt en wordt vaak ingezet als tussenkopje voor elke alinea. De H3 heading komt ook geregeld voor op een pagina en wordt vaak gebruikt als ondertitel bij een H2 of bijvoorbeeld in een vraag-antwoord-alinea.
De vraag-antwoord-alinea krijgt eerst een H2 tag en daarna geef je elke losse vraag een H3 tag.
De H1 heading is de belangrijkste heading en de H6 het minst belangrijk. We adviseren je om niet snel de H4 tot en met H6 headings te gebruiken.
Alleen wanneer het nodig is, bijvoorbeeld bij een lange tekst, wordt het aangeraden deze headings wel te gebruiken.
Let wel op: de tekst wordt vaak rommeliger, dan gestructureerder van veel headings. Gebruik de headings dus op een nuttige manier.
De headings HTML tags, die je in vrijwel elk CMS kunt selecteren in de editor. Wanneer je geen makkelijke editor hebt, kun je de headings ook zelf via de HTML-code toevoegen. De tag bestaat uit de volgende code: <h1>Hier komt je titel.</h1>.
<h1>Hier komt je titel.</h1>
Gebruik onze gratis HTML heading tag checker, om te bekijken welke HTML headings jij op je pagina’s gebruikt.
Wij geven je graag nog een aantal tips voor het correct gebruik van de headings, zodat je hier direct goed mee aan de slag kunt gaan.
Zoals eerder benoemd, maak gebruik van headings op een logische en gestructureerde manier. Plaats je headings dus niet in een rare volgorde en maar gebruik ook geen onnodige headings. Wanneer je een opvallende tekst wilt, zoals een call-to-action, maak dan gebruik van een button of vraag een developer dit voor je te doen. Gebruik hiervoor geen heading.
Een heading is een titel of tussenkop. Maak dus van alinea’s tekst geen headings. Dit zal geen positieve impact hebben op je vindbaarheid.
Wat we vaak terug zien in zoekmachine optimalisatie trajecten, is dat de bezoeker wordt vergeten. Zolang Google mij maar vindt, is het goed, wordt er vaak gedacht. Ons advies is dat je de headings niet puur voor Google moet gebruiken.
Naast dat dit niet vriendelijk is voor de bezoeker, waardeert Google dit ook minder: gebruiksvriendelijkheid is een belangrijker pijler voor Google. Maak de headings logisch en aantrekkelijk voor de bezoeker. Je wilt namelijk dat bezoekers tijd spenderen op jouw website.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.